Při ražbě se ve Stromovce propadla zem

20. 5. 2008 – 10.54 | 1 373x

aktualizováno 22.5.2008 20:21

Byla to ojedinělá záležitost, říká o jámě ve Stromovce manažer Metrostavu – idnes.cz

tunelblanka.cz: 20.5.2008 – Zpráva k nadvýlomu při ražbě pod Stromovkou
Dne 20. května 2008 došlo ve 3.30 ráno k nadvýlomu při ražbě severní tunelové trouby v oblasti Stromovky. Během události nedošlo k žádnému zranění. Událost šetří Obvodní báňský úřad. Okamžitě bylo přistoupeno k zabezpečovacím pracem a likvidaci havárie.
V Praze dne 20.5.2008 ing. Ivan Hrdina, výrobně-technický ředitel Metrostav a.s.

———–

Diskuze na mo.ttnz.cz a na ceskedalnice.cz

Informace o ražbě prúzkumné štoly z roku 2005 – diamo.cz

Kvůli kráteru vjedou do Stromovky desítky nákladních aut – Pražský deník

Pár informací opět na ČT, tentokráte v pořadu Události v regionech (cca v druhé třetině).

Místo propadu odpozorované z videa na tn.cz označené na mapy.cz

Fotky z místa pořídil Majesty.

Přepis pořadu České televize

Tunel Blanka se kvůli nehodě prodraží – lidovky.cz

Kráter Stromovka – lidovky.cz

Reportáž v pořadu Události na ČT – je to téměř ke konci

letecké VIDEO – V pražské Stromovce se propadla část louky – tn.cz

Při ražbě tunelu se v pražské Stromovce propadla zem – aktualne.cz

Ve Stromovce se propadl strop tunelu – lidovky.cz

Při ražbě tunelu se propadla zem – praha.zeleni.cz

V pražské Stromovce se propadl strop tunelu, vznikl desetimetrový kráter (video) – novinky.cz

Při ražbě tunelu se propadla část pražské Stromovky – blesk.cz

Při ražbě tunelu se propadla část louky v pražské Stromovce – idnes.cz

Fotky z místa před propadem tunelu: v galerii Stromovka.


Přepis pořadu České televize:
Zdroj: ČT 24
Datum: 20.5.2008
Název: Nehoda ve Stromovce

Jakub ŽELEZNÝ; moderátor
——————–
Před závěrem jedna kuriózní nehoda, která se stala dnes v půl čtvrté ráno. Při stavbě tunelu Blanka v pražském parku Stromovka se propadl tunel raženého tubusu. Na místě zůstala jáma o průměru přibližně deseti metrů.

Luděk JÍRA; redaktor
——————–
To, že se sesouvá štěrkopískové nadloží tunelu Blanka v parku Stromovka, pracovníci Metrostavu zjistili při ražbě asi ve tři ráno. Terén parku se propadl do šestnácti metrů hluboké jámy.

Ivan HRDINA; ředitel, Metrostav
——————–
Jak stoupáme směrem na Letnou, v tomto místě to nadloží, které je vhodné pro tunelování, řekněme, je nejmenší mocnosti.

Luděk JÍRA; redaktor
——————–
Stavbaři stačili včas utéct a uklidit razící bagr. Pracovníci Metrostavu kráter, který se může ještě zvětšovat, dopoledne raději oplotili, aby znemožnili vstup návštěvníkům parku. Firma na tomto tubusu zastavila práce. Příčiny nehody šetří báňský úřad.

Dušan HAVEL; náměstek, Český báňský úřad
——————–
V místě, kde se mimořádná událost stala, byly zhoršené geologické podmínky, které mohly být ovlivněny i srážkovou vodou.

Ivan HRDINA; ředitel, Metrostav
——————–
Pracujeme prostě s přírodou a nikdy nevíme přesně, co je, co je před námi.

Luděk JÍRA; redaktor
——————–
O nestabilním nadloží ve Stromovce ale Metrostav věděl. Na přelomu roku zpevňoval terén přímo u Šlechtovy restaurace. Na tunelu Blanka se pracuje dvacet čtyři hodin denně. Inspektoři proto zkoumají i to, jestli firma s ražbou nespěchala. Za nedodržení technologických postupů jí hrozí až milionová pokuta.

Dušan HAVEL; náměstek, Český báňský úřad
——————–
Podle informací, které v současné době máme, limity pravděpodobně překročeny nebyly.

Ivan HRDINA; ředitel, Metrostav
——————–
Naše expertní skupina hledá cestu k co nejrychlejší nápravě toho stavu.

Luděk JÍRA; redaktor
——————–
I přes nekvalitní geologické podloží práce na ražbě druhé tunelové trouby, která se nachází dvě stě metrů od závalu, dál pokračují. Nehoda nebude mít podle ředitele Metrostavu vliv na termín dokončení tunelu Blanka. Zprovoznit se má za tři roky.

ROZHOVOR

Jakub ŽELEZNÝ; moderátor
——————–
No, a v Ostravě je proděkan Stavební fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity Josef Aldorf. Pane profesore, dobrý večer do Ostravy.

Josef ALDORF; proděkan, Stavební fakulta, Vysoká škola báňská, Ostrava
——————–
Dobrý večer, pane redaktore.

Jakub ŽELEZNÝ; moderátor
——————–
Podle vyšetřování zatím není jasné, jak k nehodě došlo. Technický ředitel Metrostavu, pan Hrdina, říká, že v místě jsou složité geologické podmínky. Mohou obecně vzato způsobit složité geologické podmínky takovou nehodu?

Josef ALDORF; proděkan, Stavební fakulta, Vysoká škola báňská, Ostrava
——————–
Jestli mohu k tomu něco říci, pan ředitel Hrdina má plnou pravdu, poněvadž složité geologické podmínky nebo přírodní podmínky, geologické, geotechnické, hydrogeologické jsou podle mého názoru příčinou možná devadesáti devíti procent podobných havárií na podzemních stavbách.

Jakub ŽELEZNÝ; moderátor
——————–
Na druhou stranu ale nemají být právě geologické podmínky tím, co je před ražbou každého tunelu zkoumáno zvlášť bedlivě? Neměli by odborníci vědět, že právě v tom místě jsou ty podmínky nějak zvlášť specifické?

Josef ALDORF; proděkan, Stavební fakulta, Vysoká škola báňská, Ostrava
——————–
Myslím si, že žádný investor ani projektant ani dodavatel stavebních prací by si netroufl takové dílo, jako je tunel Blanka, projektovat nebo realizovat bez znalostí těchto podmínek. Nicméně musíme si uvědomit, že se jedná jednak o rozsáhlý projekt a jednak o velmi složité podmínky v celém tom pražském regionu, které, na které jsme už narazili při řadě podzemních staveb v Praze a které v podstatě se tedy stále opakují. Zejména pak takováto díla, která jsou blízko povrchu, která, která jsou ovlivněna všemi těmi exogenními vlivy, klimatickými a jinými, mohou způsobovat, tedy ty podmínky mohou způsobovat vznik havárií tohoto typu. Myslím si, že, že tento typ je typický právě pro porušení stability čelby nebo stropu, díla, případně tedy i boku díla. A reakce lidí, kteří pracují v podzemí, na změnu, okamžitou změnu těchto podmínek nemůže být ani tak rychlá a není ani tak rychlá, aby bylo možno se takovýmto rizikům vyhnout.

Jakub ŽELEZNÝ; moderátor
——————–
Když mluvíme o rychlosti, také jsme to slyšeli v tom příspěvku, že se spekuluje o spěchu jako o možné příčině této havárie. To úplně vylučujete?

Josef ALDORF; proděkan, Stavební fakulta, Vysoká škola báňská, Ostrava
——————–
No, já samozřejmě znám firmu i řadu lidí, kteří na tomto projektu pracují, kteří ji připravovali a kteří ji realizují. A tak jak je znám, myslím si, že tady tento faktor lze s největší pravděpodobností vyloučit.

Jakub ŽELEZNÝ; moderátor
——————–
Ještě jedna otázka, která se nabízí. Nemůže být teď na stole otázka o bezpečnosti stávajících dopravních tunelů, anebo k takové události může dojít pouze při ražbě a pak při samotném provozu tunelu už jsou vlastně úplně jiné podmínky?

Josef ALDORF; proděkan, Stavební fakulta, Vysoká škola báňská, Ostrava
——————–
No, pane redaktore, vývoj tunelovacích metod, který ve světě proběhl a který se svým způsobem odrazil i na metodách tunelování v České republice, dospěl tedy do stádia, kdy používáme na těchto stavbách takzvanou novou rakouskou tunelovací metodu, která, pro niž platí určitá pravidla, zásady a postupy zejména v tom smyslu, že jsou používány nebo ta metoda je typická tím, že je používána dvoufázová výztuž, dvouplášťová výztuž. A to dvouplášťové ostění přesně řečeno, promiňte, já přeci jenom používám ještě hornickou terminologii, toto ostění, to vnitřní, tedy to definitivní sekundární ostění je navrhováno a řekl bych dopracováváno až podle detailní znalosti z ražby a použití toho ostění prvního, první fáze, tedy toho takzvaného primárního. A myslím si, že spolehlivost návrhu i provedení tady těchto konstrukcí v těch stávajících tunelech ražených touto metodou je naprosto srovnatelná se spolehlivostí jiných inženýrských děl, jako jsou mosty nebo železobetonové konstrukce obecně.

Jakub ŽELEZNÝ; moderátor
——————–
Ano. Čili když vám položím poslední otázku, nemusíme se tedy bát jezdit stávajícími tunely, ať už v Praze nebo kdekoli jinde, tak řeknete, že se bát nemusíme?

Josef ALDORF; proděkan, Stavební fakulta, Vysoká škola báňská, Ostrava
——————–
Jsem přesvědčen, že ne.

Jakub ŽELEZNÝ; moderátor
——————–
Děkuju vám, že jste si našel čas na Českou televizi, a do Ostravy přeju hezký večer. Na shledanou.

Josef ALDORF; proděkan, Stavební fakulta, Vysoká škola báňská, Ostrava
——————–
Děkuji vám taky.

Perly v článcích…

V každém článku jiné údaje…

novinky.cz: V úterý ráno se stala nehoda při ražbě jednoho z tunelů severozápadní části vnitřního automobilového okruhu kolem Prahy.

novinky.cz: Podle ředitele magistrátního investičního odboru Jiřího Tomana se nehoda stala asi 200 metrů před budovou někdejší Šlechtovy restauracezákres do mapy.

  1. Odpovědi (2) to “Při ražbě se ve Stromovce propadla zem”

  2. Ten zákres do mapy je úpně špatně. Je vidět jak naši novináři pracují, aspoň, že Stromovku trefili. Zajímalo by mě, jestli by byl takový mediální humbuk, kdyby se to stalo 10km za Prahou?

    Od horal na Kvě 20, 2008

  1. 1 Trackback(s)

  2. Kvě 22, 2008: Městský okruh » Blog Archive » Info k nadvýlomu při ražbě pod Stromovkou

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz