Největší MÚK v Praze je už téměř hotová

1. 5. 2010 – 11.08 | 1 380x

zdroj: Metrostav 7/2010
Uzavření Patočkovy ulice v Praze 6 přidalo do hustého automobilového provozu v hlavním městě další porci komplikací. Tentokrát však tato uzavírka ohlašuje, že stavba, označovaná jako SAT 2A a týkající se mimoúrovňové křižovatky Malovanka (foto), vstoupila do své závěrečné fáze. Už 27. července by ji stavbaři z divize 5 Metrostavu měli předat investorovi.
Popravdě řečeno, všichni si zřejmě oddychnou. Tahle stavba, na níž tým Ing. Tomáše Kohouta působí od roku 2005, dala všem jaksepatří zabrat. Jde totiž o jednu z největších a nejkomplikovanějších mimoúrovňových křižovatek nejen na trase Městského okruhu, ale i v celé Praze. Jen pro ilustraci: skládá se zhruba z 200 stavebních objektů na území o rozloze 12 hektarů a její součástí jsou i rampy z a do tunelů, neuvěřitelné množství přeložek inženýrských sítí – jenom délka ražené kanalizace přesahuje 1250 m – lávka pro pěší či rozsáhlé terénní a sadové úpravy v okolí, včetně revitalizace údolí potoka Brusnice se dvěma malými rybníky. Po svém zprovoznění MÚK Malovanka spojí Strahovský tunel s Břevnovem.
„V těchto dnech dokončujeme obklady opěrných zdí lícovými cihlami Klinker, doděláváme výtahovou šachtu a napojení nových vozovek v předpolí na ty stávající. Budujeme rampu A a pokládáme kabely PS značení a řízení provozu. V okolí křižovatky samozřejmě probíhají sadové úpravy a chystáme montáž nové lávky přes potok Brusnice,“ řekl vedoucí projektu Ing. Tomáš Kohout.
Konec dobrý, všechno dobré, tvrdí přísloví. Jistě bude platit i v tomto případě, i když vzpomínky na řadu problémů, které bylo nutno překonat, jsou stále ještě živé. Obtíže způsobily i několikaměsíční skluz v termínu dokončení prací. Na druhé straně s tím, co tato stavba dostala do vínku, se zdržení počítané na měsíce a na prstech jedné ruky dá považovat za malý zázrak. Záleží na úhlu pohledu. Stavbaři mohou těžko něco dělat, nejsou-li vyřízena všechna povolení nebo když chybí projektová dokumentace. A na této stavbě bylo projednávání těchto záležitostí včetně množství dopravních opatření opravdu moc, práce totiž probíhaly za provozu na všech komunikacích a výstavbu bylo nutné koordinovat i s navazujícími stavbami.
Velké problémy stavařům způsobily místní hydrologické podmínky, které ovlivnil i souběžný potok Brusnice. Ostatně dodnes se zde musí odčerpávat více než 300 kubíků vody denně. Sanační práce zajišťující podloží byly proto stejně důležité jako náročné. Ke slovu přišly opěrné stěny, štěrkové polštáře, geomříže… Jenže tohle je druh problémů, s nimiž si pracovníci Metrostavu umějí poradit, a svého úkolu se proto zhostili se ctí.
Stavba mimoúrovňové křižovatky SAT 2A se tedy chýlí ke konci. Její uvedení do provozu ale celkovou dopravní situaci v Praze ovlivní jen minimálně. Výrazné zlepšení pocítí Pražané až po uzavření výstavby SAT 2B, která napojí tento úsek Městského okruhu na tunely Blanka.
– r i p – , foto Josef Husák
zdroj: Metrostav 7/2010

Diskuze a komentáře k článku jsou možné ve fóru.

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz