Blanka – tunely do pozítří hlavního města

12. 5. 2010 – 0.00 | 887x

zdroj: Noviny Metrostavu č.8 – stránka č.3

Stavbu Blanka, kterou řídí divize 2 Metrostavu, dnes rozhodně nelze v Praze přehlédnout. Díky ní v naší metropoli v závěru roku 2012 vznikne nejdelší soubor městských silničních tunelů v E vropě. I tam, kde se výsledně automobilová doprava ukryje pod zem, však zatím dnes stále pracují stavební stroje. S řadou dílčích úkolů už ale stavbaři výrazně pokročili.
V současné době je jedním z klíčových bodů celého komplexu stavba s označením MYPRA (Myslbekova – Prašný most), kterou jako vedoucí projektu řídí Jiří Kordík z divize 2. Jejím srdcem je obrovitá, dvacet pět metrů hluboká stavební jáma na křižovatce Prašný most (foto č. 1), která je možná nejkomplikovanějším uzlem celého komplexu. Zdejší staveniště totiž leží v těsném sousedství Hradu a dotýká se Pražské památkové rezervace. Jeho součástí jsou i historické bastiony, které bude nutné rekonstruovat. Kromě tunelů se zde musí udělat i nejrůznější přeložky sítí, vybudovat nájezdové rampy na novou mimoúrovňovou křižovatku či překlenout železniční trať novým mostem. Pod zemí tu vyroste také nové technologické centrum a garáže pro 463 vozidel.
„V březnu jsme na Prašném mostě dokončili objížďky a dopravu převedli na novou provizorní křižovatku (foto č. 2), “okomentoval dílo stavbyvedoucí Ing. Libor Čada. „Díky tomu můžeme s prací plynule pokračovat na vjezdové rampě do tunelů. Je nazvaná Svatovítská a její stavba má zásadní význam pro rychlé ukončení výluky tramvajové trati Dejvice–Brusnice, která začne 1. června. Pod železniční tratí, ale zároveň nad budoucím tubusem rychlodráhy Praha–Kladno, jsme na milánské stěny také v předstihu uložili železobetonový mostní nosník s kanalizační troubou HOBAS DN 1000. Umožní nám to později lépe založit nový most označený jako Svatovítská-západ a při následné stavbě rychlodráhy z Prahy do Kladna už nebude nutné překládat kanalizaci.“
Stavbaři dnes na Prašném mostě v předstihu dokončují také objekt požárního větrání. V květnu přeloží kanalizaci v ulici Milady Horákové na nový strop rampy Svatovítská. Napojí poslední dvě plynovodní potrubí a jeden vodovodní řad. Po 1. červnu, v průběhu tramvajové výluky, dostaví rampu Svatovítská pod ulici M. Horákové a vybudují provizorní tramvajové tratě z Dejvic na Brusnici a do stanice Hradčanská, které budou zprovozněny v první polovině září. Tím si uvolní prostor pro další výstavbu rampy i hloubených tunelů přes křižovatku Prašný most.
Stavba MYPRA prostě stále pokračuje tou nejvyšší možnou rychlostí. Do jejího závěru sice budou muset Pražané ještě vydržet pár dopravních komplikací, ale výsledek díla a zklidněná doprava budou určitě stát za to.

-rip-, foto Josef Husák
zdroj: Noviny Metrostavu č.8 – stránka č.3

Diskuze a komentáře k článku jsou možné ve fóru.

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz