Staveniště na strategicky důležitém místě

12. 2. 2009 – 9.38 | 696x

zdroj: Čtrnáctideník Metrostav číslo 2/2009 vyšlo 30. 1. 2009

Do šířky i do hloubky (strana 2)

Staveniště tunelového komplexu Blanka mezi Špejcharem a křižovatkou U Vorlíků se rozrůstá do všech
stran. Do šířky jej uvolnila demolice dvou nájemních domů. otevřenou stavební jámu na Letné zas dotěžují zemní stroje a zaplňují železobetonové konstrukce hloubených tunelů.
Neorenesanční nájemní vily na třídě Milady Horákové mezi ulicemi Pelléova a U Vorlíků byly postaveny na přelomu 19. a 20. století. Dvě z nich, s čísly popisnými 154 a 96, byly ve druhé polovině ledna zdemolovány, aby uvolnily prostor pro další stavbu tunelů. Z odstrojených budov (foto č. 1) tak za chvíli zbyla jen hromada suti.
Nákladní auta zbytky po demolici odvezla stejně rychle, jako ze staveniště odvážejí odkopek ze stavební jámy pro nájezdové rampy křižovatky U Vorlíků (foto č. 2). Dnes už je vyhloubená až na druhou kotevní úroveň zajištění rampy. V centrální části Letenské pláně jsou už zemní práce dávno hotové a v otevřené jámě se tyčí železobetonové monolitické konstrukce dvou tunelových tubusů i větví křižovatky. Na dilatačním dílu D15 (foto č. 3) už stavbaři odbedňují i stropní konstrukce.
Po dokončení tunelového komplexu Blanka se velká dopravní stavba na povrchu připomene vlastně jen výjezdy a nájezdy křižovatky U Vorlíků. První díly nosné konstrukce některých jejích ramp jsou už dnes téměř hotové. Třeba výjezdové rampy 2 a 3 (foto č. 4). I na ostatních dílech však práce přes zimu plynule pokračují. Tým Ing. Zbyška Vozarika z divize 2, který stavbu v tomto úseku řídí, se snaží, aby ji dokončil v co nejkratším termínu. Dopravní omezení, která vyvolala, totiž komplikují život všem obyvatelům i návštěvníkům Prahy.
Fotografie ze stavby včetně informací o postupu prací naleznete na internetové adrese www.tunelblanka.cz.

Staveniště na strategicky důležitém místě (strana 3)

Stavba tunelového komplexu Blanka zasahuje na Hradčanech až do Pražské památkové rezervace. Velmi
sledovaná je především oblast kolem Prašného mostu (vizualizace), kde se historie setkává se současností
na archeologicky cenném území křižovatky sítí mezi Pražským hradem, generálním štábem AČR, ministerstvy
obrany i vnitra a mnoha dejvickými ambasádami. Práce na hloubených tunelech v úseku Myslbekova –
Prašný most – Špejchar tu řídí tým Ing. Jiřího Růžka z divize 2 Metrostavu.
„Archeologové na staveništi sledují každý výkop hlubší než 40 cm,“ říká Ing. Růžek a vysvětluje: „Očekávají
nálezy pozůstatků kamenných nástrojů či ulovených mamutů nebo srstnatých nosorožců z doby paleolitického osídlení asi 300 tisíc let před naším letopočtem. V souvrst ví vltavských říčních sedimentů, spraší a navážek, které zde dosahují nečekané hloubky až 37 m, se jim už podařilo zachytit i změny související s vybudováním barokního opevnění Pražského hradu.“
Víc než archeologické vykopávky mají na postup stavby vliv nevyřešené majetkoprávní poměry k některým dotčeným objektům. Podrobný geologický průzkum také odhalil, že únosný skalní masiv je zde pod sedimenty uložen hlouběji, než projekt předpokládal. Trasa tunelů mezi Myslbekovou ulicí a Prašným mostem proto bude zahloubena až o šest metrů, což ovlivní řadu stavebních objektů a návazností, třeba při prodloužení výjezdových ramp. Změnu projektu si vyžádal i dodatečný požadavek na převedení modernizované železniční trati Praha–Kladno z povrchu pod zem. Součástí naší stavby je totiž ve Svatovítské ulici i vybudování nového, rozšířeného mostu přes tuto dráhu.
„Změn oproti zadávacímu projektu řešíme opravdu hodně,“ vysvětluje Ing. Růžek. „Tým Ing. Pavla Kacíře
z naší divize 1 třeba na Prašném mostě razí šachtu pro 62 metrů hluboké spadiště kanalizace. Ukázalo se totiž, že stávající stoková síť ze Střešovic má potíže s kapacitou.
Podle požadavku investora proto bude nově převedena do kmenové stoky K, která v hloubce vede pod Svatovítskou ulicí. Raziči jsou dnes asi 43 m pod terénem.“
Od 1. února, kdy dojde k dlouhodobé tramvajové výluce mezi Špejcharem a Prašným mostem, se staveniště
rozšíří a práce rozeběhnou na větší ploše. Zatím na staveništi Myslbekova probíhají práce na zajištění stavební jámy a okolo stanice metra Hradčanská subdodavatel provádí podzemní konstrukční stěny pro hloubené tunely s čelním odtěžováním. „Celkem jich bude víc než 2 km a hotových je asi 100 metrů, takže máme před sebou ještě hodně práce,“ uzavírá Ing. Růžek. „Kromě přeložky velké kanalizace, která brání dalšímu postupu prací po ubourání vestibulu metra, chceme ještě letos přeložit o dva metry na sever kolejiště dejvického nádraží a postavit i zprůjezdnit první část rozšíření mostu přes železnici ve Svatovítské
ulici. Zbourání starého mostu vyjde na konec roku.“
Území pod Hradem je dopravně velmi vytížené. Tým divize 2 i její dodavatelé se snaží, aby omezení vyvolaná
stavbou v tomto prostoru trvala co nejkratší dobu.
– l s – , v i z u a l i z a c e w w w . t u n e l b l a n k a . c z

Diskuze a komentáře k článku jsou možné ve fóru.

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz