Tunel Blanka: obdiv i ostrá kritika

5. 12. 2007 – 3.04 | 574x

Zásadní pražská dopravní stavba má pomoci městu, ekologové jsou ale kritičtí.

Už za čtyři roky má být vyřešena léta kritická dopravní situace Prahy. Jedno z volebních hesel ODS, které říká „auta pod zem“, dostává konkrétní rozměr v podobě ojedinělého tunelového komplexu Blanka. Ekologové jej ale na rozdíl od vládnoucích politiků kritizují.

Tunel Blanka má spojit Letnou s lokalitou Pelc-Tyrolky v pražské Tróji, kde má místo nynějšího provizorního tramvajového mostu poblíž holešovického nádraží vyrůst nový pražský most pro auta i tramvaje. Podle mnohých odborníků jde o unikátní technické dílo, ekologové ale celou koncepci vnitřního dopravního okruhu Prahy kritizují. „Je to naprosto nelogická dopravní stavba, místo toho, aby Praha hledala cestu, jak vymístit dopravu z obytných částí a centra města, vymysleli okruh, který zavede tranzitní dopravu jen pár metrů od Pražského hradu,“ řekl již dříve Právu známý ekologický aktivista, právník Petr Kužvart.

Auta ven z města

Přestože sám pražský primátor Pavel Bém považuje stavbu za nejzásadnější a v podstatě jediné možné řešení tíživé dopravní situace v metropoli, ekologové neváhají při své kritice použít historické přirovnání.

„Už za komunistů se zvedla vlna odporu proti tunelu pod Stromovkou, nakonec tomu i v té době aktivisté zabránili, teď ale ODS de facto oprášila starý projekt, podobný nynější magistrále, kterou oni sami dost kritizují,“ řekla Právu Ivona Francová, aktivistka a předrevoluční pracovnice Českého svazu ochránců přírody, která se koncem osmdesátých let účastnila demonstrací proti tunelu.

Podle současných ekologů se totiž světová města snaží řešit dopravní problémy přesně opačně – auta vytlačují za svoje hranice. Na posledním zasedání zastupitelů Prahy přitom právě Bém upozorňoval na to, že měl být obdobný projekt hotov už „před patnácti, možná i dvaceti lety“. „Nadřazený dopravní skelet je naprostou prioritou, jinak se Pražané ve městě za pár let udusí,“ řekl ve čtvrtek zastupitelům Bém.

Ostře se proti novému tunelovému komplexu, který má být přes tři kilometry dlouhý, staví nyní i obyvatelé ulice V Holešovičkách a jejího okolí. Podle nich je totiž už nynější výpadovka na Teplice dopravně přetížená. „Město sem přitom chce tunely přivést další desetitisíce aut,“ říká jedna z místních aktivistek.

Minimální dopravní omezení

Proti stavbě tunelového komplexu Blanka přes centrum Prahy podala hned dvě občanská sdružení trestní oznámení.

Zdůvodnila to obavou, že po jeho zprovoznění se extrémně zvýší exhalace i hluk v přilehlých oblastech šestého a sedmého obvodu, což pocítí tisíce lidí na Letné, v Tróji, Libni a v Kobylisích. Podle nich navíc městu chybí oficiální posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Podle šéfa magistrátního odboru dopravy Jana Heroudka to ale je v souladu s platnými předpisy v době, kdy se tunely schvalovaly. Ten současně tvrdí, že tunely sníží jak hluk, tak i emise.

„Během stavby bude dopravní omezení jen minimální, přímo na Letné bude až na pár krátkých časových úseků zachován dopravní objem na provizorní komunikaci, která bude suplovat třídu Milady Horákové,“ řekl už dříve Právu Heroudek.

Zdroj: Právo: 5. 12. 2007 (Jakub Mračno)

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz