Vnitřní okruh má zásadní chyby. Další příprava tunelu Blanka ztratila smysl.

28. 11. 2007 – 21.06 | 1 368x

zdroj: Atelier pro životní prostředí, 28.11.2006

Teprve nyní vycházejí najevo důsledky nedemokratických praktik v přípravě a schvalování územního plánu Prahy v 90. letech. Podle něj se nyní snaží pražská radnice společně se stavební lobby prosadit stavbu, která není aktuální a přitom je v rozporu s veřejným zájmem a některými zákony.

Jde o více než pětadvacetimiliardovou investici Městského okruhu v tzv. trase „Blanka“, která by nyní propojila Strahovský tunel s Proseckou radiálou do jediné a nejkratší, velkokapacitní a bezkolizní diametrály. V těchto dnech probíhá řízení o povolení první stavby Špejchar – Pelc Tyrolka. Účastníkem řízení je i občanské sdružení EKO Břevnov z oblasti, která je v posledních dvou letech postižena skokovým nárůstem průjezdné dopravy po otevření tunelu Mrázovka. Její další značný vzrůst by nastal po zprovoznění dosud připravovaného propojení MO Blanka a kromě Břevnova by postihl i řadu jiných oblastí. Mimo jiné i obytnou čtvrť Rokoska kolem libeňské ulice V Holešovičkách (Prosecké radiály), která je již nyní zasažena nadlimitním znečištěním ovzduší z automobilové dopravy. Další vědomé znečišťování je v ČR poškozováním životního prostředí, které je trestným činem a trestná je i jeho příprava. Ekologická sdružení na tuto skutečnost upozorňují odpovědné orgány i osoby již více než 10 let a vzhledem k jejich dosavadnímu bezohlednému postupu v této věci se nyní schyluje již k podání trestních oznámení.

Důsledky vadného územního plánu a ignorování námitek při jeho projednání a následného vydání územního rozhodnutí bez posouzení vlivů na životní prostředí se nyní kombinují s nerespektováním platných předpisů také v samotném projektu. Návrh ve stavebním řízení má ještě další vadu: zavedení trasy MO na Pelc Tyrolce do průtočného profilu Vltavy. Povltavská ulice je zde pod vodou i při daleko menších průtocích, než má stoletá voda a tímto úsekem zřejmě nemůže být nákladná investice MO znehodnocena. Stavební úřad má nyní za povinnost, jestliže by uskutečněním nebo užíváním stavby mohly být ohroženy zájmy chráněné stavebním zákonem a jinými předpisy, žádost o stavební povolení zamítnout.

Ve vyjádření do stavebního řízení na to upozornil účastník řízení z Břevnova s občanským sdružením Ateliér pro životní prostředí a připojil výčet dalších závad celé investice. Jde o zastaralý záměr koncepce roštu magistrál z konce 50.let, který se po úpravě v tzv. Zákosu dostal až do územního plánu z roku 1999 jen s menší modifikací: místo mostu podél trati je tunel pod Vltavou a průchod přes Pelc Tyrolku. Dopravní modely ukazují, že MO Blanka – stejně jako magistrála – svojí nadměrnou atraktivitou a chybnou polohou hluboko v centru zatahuje novou průjezdnou dopravu do navazujících ulic v místech, kde je to z řady důvodů nežádoucí. Příliš by nepomohla ani Letné. Slibované odlehčení magistrály ve skutečnosti přináší východní úsek MO a nikoli severní.

Alarmující je přitom nedávné zjištění, že možnost kolizí a dílčích provozních omezení v tunelech MO bude průměrně každý den. Méně časté by byly úplné uzavírky jednotlivých úseků, které však znamenají odklony celého proudu aut i do památkové rezervace a včetně kamionů do letenských ulic, kam dnes nemají volný přístup. Pro tyto případy je třeba odklony směřovat především kapacitními radiálami mimo centrum na vnější okruh, pro MO v poloze Blanka však neexistuje přijatelná severní radiála.

Mnohokrát se prokázalo, že Letnou a okolí výrazně odlehčí již severozápadní segmentu Pražského (vnějšího) okruhu Ruzyně – Březiněves a výstavba severní části MO tak v dohledné době není nutná. Podle Strategického plánu Prahy je prioritou výstavba objízdné trasy kolem Prahy, kterou proto tvoří i zmíněný vnější úsek. Jeho přednostní zprovoznění je při dnešní hustotě dopravy nezbytnou podmínkou k provozuschopnosti souběžně vedeného propojení severní části MO uvnitř města. Bez vnějšího úseku by se tunely na MO i navazující ulice brzy po otevření beznadějně ucpaly.

Přesto byla v roce 2004 upřednostněna výstavba jihozápadní části Pražského okruhu a zpomalena příprava části severozápadní, u níž se kromě toho v důsledku liknavosti pražské radnice objevily zásadní technické nesrovnalosti. Tím je dále odloženo odlehčení dnešní spojnice mezi Břevnovem a Letnou. Do ní jsou ale umístěny z povrchu hloubené tunely MO Blanka a přitom nemá přijatelné objízdné trasy. Za této situace se jeví snaha začít výstavbu obří křižovatky Malovanka a MO Blanka již jako naprostá absurdita.

Ve vyjádření je také popis potřebných změn další přípravy MO a územního plánu, aby vyjadřoval veřejný zájem na ochraně zdravých životních podmínek, přírody i památek: zastavení přípravy MO Blanka, odsun MO od rezervace a zrušení jeho vazby na ulici V Holešovičkách. Jeho celé znění je na www.atelier.ecn.cz.

Jan Klika, předseda občanského sdružení Atelier pro životní prostředí
149 00 Praha 4, Ve svahu 1,
tel. 272 931 092

  1. Odpovědi (13) to “Vnitřní okruh má zásadní chyby. Další příprava tunelu Blanka ztratila smysl.”

  2. klika má kliku, že nestojí někde mně nablízku ! 🙂

    Od obr na Lis 28, 2007

  3. Šmarjá, větší snůšku blábolů sem ještě nečetl a nejlépe je všechny snést na hromadu bez jakéhokoli zdůvodnění…
    Čí že to veřejný zájem ten ateliér hájí? Svůj „veřejný“ zájem? 🙂

    Od neo na Lis 28, 2007

  4. Díky takovým kumpánům jako je pan Klika, pan Kužvart a jim podobní se nám stavby komunikací ( a nejen jich) jenom neúnosně prodlužují, komplikují a pochopitelně i prodražují ( a jde to z kapsy každého z nás. Na druhou stranu, ani naše radnice (hl.m. Prahy či dotčených městských částí) nejsou na tomto stavu bez viny.

    Od honza m. na Lis 28, 2007

  5. Nas soused by si chtel postavit novou kulnu, Nevite kolik si bere pan Klika nebo Kuzvar za zdrzeni nebo zastaveni stavby?

    To byl i nebyl vtip 🙂

    Od Libor na Lis 29, 2007

  6. Dobrý den,

    koukal jsem se na ten web nedávno a teď mi přišlo že jsem tam něco podobného viděl někdy zjara a taky jo. Potom přeci podávali žalobu na MD pro ten odkladný účinek.
    Vést ty tunely jinak (jak se navrhuje je sice zajímavá otázka pro mozková cvičení, ale již od května pouze hypotetická neboť Blanka se staví. Otázku Dejvic pak vyřeší obchvat kulaťáku a jeho zklidnění stavebními úpravami a změnou značení. Hovořit o tom že se při nehodě v tunelu vyrojí nákladní vozy do historického jádra je také poněkud k zasmání (kamion jede dolů Nerudovkou etc.). Nicméně je pravda že severní část SOKP potřebujeme tak jako tak a výstavba Blanky může být podporou pro variantu sever (osobně je mi to jedno, jih využiji také).

    Od Medvěd na Lis 30, 2007

  7. Kdyby radši místo kydů lobovali pro ten vnější okruh když tak všechno zázračně podle nich řeší, ale tam jiní lidé bojují za svůj veřejný zájem.

    „Dálnice za domem díky nechci, ale o víkendu si po D8 zajedu na nákupy do Německa.“

    Od _GK_ na Lis 30, 2007

  8. To se ma tak 🙂 Hold o necem musi rozhodnou politicka moc. Kdyby melo byt o vsem treba referendum, tak ted zijeme v jeskyni a kazdy bude nadavat, aby mu nebrali pole na postaveni namesti (napr Vaclavaku)…

    Od Wizard_01 na Lis 30, 2007

  9. Je to opravdu snůška pitomin. Je pravdou, že když se konečně někdy snad konečně udělá vnější okruh ubude rapidně pohyb vozidel v Praze. Většina venkovských a kamionáci jak by se mohli vyhnout Praze tak velice rádi by ji objely a ušetřili si nervy a benzín na posun krok sun krok po Praze.Jsem rád když se rozhodlo o vedení silnice tunely a také bych už uvítal ten slibovaným mostem mezi Prahou 8 a Prahou 6 /Suchdol/ a hotový obchvat Prahy…

    Od aksaj na Lis 30, 2007

  10. bohužel málo lidí u nás je takto rozumných. Většina chce prostě jen „pohhodlí“, i za cenu, že si zkurvíme životní prostředí v hustě obydlených lokalitách…

    Od kurfa na Pro 3, 2007

  11. aksaj: snůška pitomin to není. Existují studie, které jako hlavní problém dopravy v praze vidí jejich svedení do kapacitních komunikací (namísto, aby se doprava rozprostřela do rovnoměrné sítě menších komunikací).

    Od kurfa na Pro 3, 2007

  12. kurfa: Já myslím, že to co tu popisuješ je součastný stav. Doprava je rovnoměrně rozprostřena do sítě menších komunikací včetně historického centra kde stojí na semaforech. Proč neumožnit autům které tam nejedou a myslím, že jich je většina aby po okruhu dojely do části Prahy kam potřebují a tam po místních komunikacích ke svému cíli? A to nemluvím o splodinách, které stojící auta vyprodukují a to hlavně v centru, kde se přes den pohybuje nejvíc lidí.

    Od krtek na Pro 4, 2007

  13. Vždyť se v centru nedá prakticky dýchat. Auta vytlačila v ulicích zeleň a okolí mezi Karlákem a magistrálou je čtvercová síť silnic dálničního stylu – 3 a více pruh 🙁 Kéž bych se dožil momentu, kdy doprava bude podzemí a ve městě se bude moct dát žít 🙁

    Koukám, že magistrát má DOBRÝ plán jak splnit předvolební slib o cyklostezkách 😀 odkaz

    Od Libor na Pro 4, 2007

  14. S Klikou souhlasím akorát v jedné věci, že je na houby, že se zastavila příprava SZ části SOKP Ruzyně – Bítozeves.

    Od kubisek na Pro 16, 2007

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz