Auta projedou pod Stromovkou v roce 2011

31. 10. 2007 – 14.13 | 627x

Zdroj: Pražský deník 27. 10. 2007 (Jan Puci)

Odlehčit přetížené dopravě v centru metropole by měl nejdelší městský tunelový komplex v Evropě, který vzniká na severozápadě Prahy jako součást městské okruhu.
Komplex zahrnuje mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového trojského mostu přes Vltavu hned tři tunelové úseky. Jeho minulost sahá do začátku 90. let. V roce 1994 se město rozhodovalo mezi třemi variantami podzemní stavby – Danou (Dejvice), Hanou (Holešovice) a Blankou (Bubeneč). Nakonec zvítězila posledně jmenovaná. V roce 2002 se stavba dostala do územního plánu a v dalších letech probíhaly přípravy

na její realizaci.

Vyhnou se ucpané magistrále

Letos v červnu začala výstavba tunelu v úseku mezi Špejcharem a Pelc-Tyrolkou záborem části letenské pláně. „Zprovoznění celého komplexu o celkové délce 6382 kilometrů předpokládáme v roce 2011,“ sdělil František Polák ze společnosti Metrostav, která se na stavbě podílí. Tunel Blanka podstatně zkrátí průjezd městem. Zatímco nyní auta jedoucí mezi jihem a severem metropole často uvíznou v nekonečných zácpách na magistrále, za čtyři roky řidiči projedou tento úsek prakticky celý pod zemí bez zbytečných prodlev v kolonách a na semaforech.

Pro zelené je stavba hazard

Stavba má však i své kritiky, například mezi zelenými. Jedním z jejich argumentů proti stavbě jsou peníze. „Je to pro město finanční i dopravní hazard. Praha začala stavbu šestikilometrového tunelu Blanka za třicet miliard bez toho, žeby věděla, jak bude financovat stavbu v příštích letech,“ sdělila zastupitelka Petra Kolínská. Představitelé metropole ale stavbu dlouhodobě obhajují a její kritiku odmítají.

Pro:

– magistrát dlouhodobě tvrdí, že se uleví dopravě, a to zejména oblasti Letné a Holešovic, a zrychlí se průjezd městem
– stavba podle představitelů pražského magistrátu zlepší životní prostředí v oblasti na hranicích centra
– dokončení otevře problematiku takzvané Severojižní magistrály, tentokrát s cílem adaptovat ji do moderního pojetí centra
– velké množství moderních bezpečnostních prvků
– SOS výklenky, nouzové východy, osvětlení tunelu, videodohled a videodetekce, nouzové pruhy a zálivy, rozhlasové vysílání a další

Proti:

– tunel podle opozice přitáhne tranzitní dopravu a bude navíc indukovat i více té vnitroměstské
– stavba za třicet miliard korun podle opozice nemá zajištěné financování v celém svém průběhu
– vyústění tunelů na Pelc-Tyrolce přivede podle kritiků nové desítky tisíc aut na povrchovou komunikaci v Holešovičkách v hustě obydlené zástavbě
– v úseku Špejchar – Pelc-Tyrolka bude sice okruh v tunelu, ale emise z kapacitní komunikace dálničního typu nezmizí, pouze se zkoncentrují u portálů a výdechů

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz