Silnice za víc než 100 miliard

16. 7. 2007 – 10.28 | 1 428x

zdroj: Mladá Fronta DNES, 16.07.2007, str. 02

Z pražských ulic po dokončení silničního okruhu zmizí pětina osobních aut a až polovina nákladních

Praha – Jaromír Klimeš bydlí v Legerově ulici na Vinohradech patnáct let. Denně mu pod okny projede přes šedesát tisíc aut, a proto se už dlouho těší, až bude hotový vnitřní, takzvaný městský silniční okruh.
Ten má totiž odlákat z Vinohrad 20 tisíc aut každý den. „Nový okruh zklidní celou čtvrť. Legerova ulice se má pak změnit na městský bulvár,“ doufá Klimeš.
Pro Karinu Kusou z Malovanky je silniční okruh noční můrou. Bojí se, že mnohonásobně zhorší již dnes velmi špatné životní prostředí u jejího domu. Bydlí totiž přímo u výjezdu ze Strahovského tunelu, kde má v rámci okruhu vzniknout obrovská mimoúrovňová křižovatka.
„Doufám, že až to dostavějí, tak tu už nebudu bydlet. Už dnes je hluk z dopravy nesnesitelný. Sice máme protihluková okna, ale ta nemůžeme kvůli hluku a prachu otevřít,“ povzdechla si Kusá.
Většině obyvatel města se však uleví. Okruh má totiž odvádět auta z dnes přetížené magistrály, z Letné, Libně a dalších čtvrtí.

Uleví se městu v roce 2015?

Na stavbě křižovatky na Malovance už dělníci pracují, stejně jako na navazujícím, 6,4 kilometru dlouhém úseku městského okruhu směrem na Pelc-Tyrolku. Silnice vedená převážně v podzemí má být dokončena na začátku roku 2011.
Jeden výjezd z tunelu bude na Letenské pláni, kde město postaví podzemní garáže s 863 místy.
Jen o pár měsíců později budou řidiči, kteří vyjedou v Pelc-Tyrolce z tunelu, moci pokračovat až na Balabenku. Pojedou zřejmě dalším tunelem, ale ve hře je i varianta, že komunikace povedou nad sebou ve stopě stávající ulice Povltavská.
Vnitřní okruh, jehož stavbu platí město bez pomoci státu, tak bude dokončen zhruba z 85 procent. Chybět bude už jen pětikilometrový úsek od Balabenky k lanovému mostu na Jižní spojce a také část Vysočanské, Radlické a Břevnovské radiály – silnic, které propojí vnitřní s vnějším okruhem.
„Celý dopravní skelet města bude dokončen v roce 2015,“ slíbil náměstek primátora Pavel Klega.
Nepřipouští, že by se stavba mohla zdržet. A to přesto, že úřad ještě nemá na některé úseky stavební povolení a mnohde mu nepatří ani pozemky, na nichž má silnice vést.

Staví se na parcelách v nájmu

„Vysočanskou radiálu stavíme na pronajatých pozemcích, ale chceme je co nejdříve koupit,“ připustil Klega. Podle něj se město často setkává s tím, že majitel požaduje za svůj pozemek přemrštěné částky.
„Na to nemůžeme přistoupit. Vykupujeme je za cenu, kterou odhadne soudní znalec,“ řekl Klega.

Za 10 let postavili jen 13 km

Za posledních deset let magistrát ani stát pražským řidičům příliš radosti neudělal. Z celkových 106 kilometrů okružních silnic bylo postaveno jen necelých třináct kilometrů.
Naposledy byly zprovozněny tunely Mrázovka a Zlíchovský na městském okruhu v roce 2004.
Výrazně stouply i náklady na výstavbu. Zatímco v roce 1997 se v případě vnějšího okruhu hovořilo zhruba o 28 miliardách, dnes se počítá téměř se 70 miliardami korun. Také náklady na dostavbu městského okruhu jdou do desítek miliard.
V současnosti dusí hlavní město každý den statisíce aut. Ta denně najedou po pražských ulicích 18 milionů kilometrů. Zhruba pětinu osobních a celou polovinu nákladních aut, jež proudí do metropole po osmi dálnicích, odvede z centra města vnější okruh – takzvaný pražský. Ten má být hotov už v roce 2011.

***

* Okruhy v metropoli

Pražský okruh Délka 83 km, v provozu 17 km. Plánované dokončení v roce 2011 O výstavbě se mluvilo již před druhou světovou válkou. Stavba byla schválena až v roce 1963 a první úsek na západě města byl zprovozněn v roce 1984.

Městský okruh Délka 33 km, v provozu 18 km. Plánované dokončení v r. 2015. V roce 1988 byl zprovozněn první úsek – Jižní spojka od Spořilova do Braníka a Barrandovský most. Oba okruhy propojí 56 km radiál.

Městský okruh Malovanka – Balabenka Délka: 9,5 km Uvedení do provozu: 2011 Balabenka – Štěrboholská Délka: 5,6 km Uvedení do provozu: do 2015

Pražský okruh Běchovice – dálnice D1 Délka: 12,6 km Uvedení do provozu: 2010 dálnice D1 – Jesenice Délka: 8,8 km Uvedení do provozu: 2010 Jesenice – Lahovice Délka: 8,3 km Uvedení do provozu: 2010 Lahovice – Slivenec Délka: 6 km Uvedení do provozu: 2010 Ruzyně – Suchdol Délka: 9,4 km Uvedení do provozu: 2010 Suchdol – Březiněves Délka: 6,7 km Uvedení do provozu: 2010 Březiněves – Satalice Délka: 13,7 km Uvedení do provozu: 2011

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz