Na Letné roste staveniště

2. 7. 2007 – 10.06 | 559x

zdroj: Haló noviny, (fr), 2. 7. 2007

PRAHA- Plechové ohrady, jež vyrostly na Letenské pláni, jsou již signálem, že lidé chodící sem na procházku či za sportem budou muset trávit volný čas jinde. Začíná se zde s výstavbou severozápadní části vnitřního pražského okruhu od Špejcharu po Pelc-Tyrolku.

Výstavba této části okruhu nazvané Blanka a dlouhé 6,4 km, z nichž 5,5 km povede tunely, by měla být hotova do října roku 2011 a přijde na zhruba 26 miliard korun, včetně výkupu pozemků.
»Nyní stavíme ohrady, pak začneme přemisťovat inženýrské sítě. Stavební jáma, z níž se budou hloubit a razit tunely, se začne kopat patrně v září,« řekl mluvčí stavební firmy Metrostav František Polák. Výstavba projektovaná firmou SATRA se přímo dotkne ulic Korunovační, Jana Zajíce, Milady Horákové, Na Výšinách a U Sparty. Týkat se samozřejmě bude i řidičů, kteří tudy projíždějí, ale i lidí, jezdících MHD. V určitých obdobích bude uzavřena ulice Milady Horákové a silniční i tramvajová doprava bude částečně odkloněna. To vše vypukne na podzim, spolu se zahájením vlastních stavebních prací.
Ačkoli se necelé čtyři roky staveb, odbývajících se naštěstí převážně v podzemí, budou zdát lidem nekonečné, tisícům Pražanů by se mělo po celkovém dokončení úseku značně ulevit. Zejména lidem ve Veletržní, kudy se denně valí desetitisíce náklaďáků a osobních aut. »Bydlíme tady šedesát let, posledních třicet let větráme jen do chodby. Otevřít okno, udusíme se, o hluku ani nemluvě,« stýská si jeden z místních starousedlíků. »Snad nám ty čtyři roky utečou, hlavně když budeme mít pod okny jakýs takýs klid,« dodává.
Blanka je tvořena několika stavebními úseky. Od Strahovského tunelu bude hlouben tunel pod Patočkovou ulicí a ražen k Prašnému mostu, od Špejcharu bude hlouben další tunel pod ulicí Milady Horákové na Letnou a odtamtud obchvat povede opět hloubeným tunelem do Tróje. Tam bude obří křižovatka skrytá v podzemí, z níž budou vidět jen dvě krátké nájezdné rampy. Kvůli křižovatce v podzemí bude nutno vyhloubit obrovský kus země, který však nepřijde vniveč. Vznikne zde podzemní parkoviště pro několik set aut. Aby tento úsek byl hotov co nejrychleji, bude se současně pracovat jak u Tróje, tak na Letné. Vznikne zde dva a půl kilometru dlouhý, tedy nejdelší, tunel v Praze.
Trasa pak překročí metro nově postaveným Trójským mostem, jenž bude stát mezi současným provizorním »rámusákem« a mostem Barikádníků. Po celkovém dokončení Blanky by se tak velmi citelně mělo ulehčit dopravě nejen v Praze 6 a 7, kde auta popojíždějí v dlouhých kolonách, ale i v Praze 1, 2 a 3, neboť by se mělo ulevit jak vltavským nábřežím, tak severojižní magistrále. A proč jméno Blanka? Opravdu nejde o přítelkyni či manželku některého z projektantů. »Už od roku 1991 byly dosti cholerické výměny názorů na to, kudy by tato část obchvatu měla vést,« vzpomíná jeden z pamětníků. Z původních dvaceti variant se po dvou letech podařilo vybrat tři. Aby je lidé byli schopni vnímat, investor jejich názvy poněkud polidštil. Ve hře tak byla varianta Dana (Dejvice), Hana (Holešovice). Zvítězila nakonec varianta Blanka (Bubeneč).
Navzdory heroickému tvrzení primátora Prahy Pavla Béma (ODS), že celý vnitřní obchvat Prahy bude hotov v roce 2012, se vše nicméně posune nejméně o rok, spíše však o delší období. V provozu je zatím jen 17 z 83 kilometrů. Problémy vyvstaly na jižní části městského okruhu, kde místo výstavby estakády se město handrkuje s majiteli pozemků, obdobně jako v Jesenici, severní části obchvatu zase zdařile blokují ekologická sdružení. V případu východní části blokuje výstavbu nejasnost, kudy definitivně povede – po povrchu, či zahloubeně.

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz