Devastace Letenské pláně právě začíná

14. 6. 2007 – 21.21 | 548x

zdroj: ecomonitor.cz, 14. 6. 2007

Pražané mohou od poloviny týdne sledovat začátek devastace jednoho z nejvyužívanějších míst oddechu v centru Prahy – Letenské pláně. Firma Metrostav začala se záborem pláně pro výstavbu tunelové části Městského okruhu Pelc-Tyrolka – Špejchar. V prostoru pláně vzniknou podzemní garáže s kapacitou 800 míst a mimoúrovňová křižovatka s nájezdy a výjezdy do tunelů městského okruhu. Celý projekt je přitom pro město finančním i dopravním hazardem.

Finanční hazard
Výstavba severozápadní části Městského okruhu je nad finanční možnosti města. Praha, začala stavbu 6kilometrového tunelu Blanka za 30 miliard bez toho, že by věděla, jak bude financovat stavbu v příštích letech. Absence finančního plánu výstavby kontrastuje s aktuální situací, kdy město hledá 4,8 miliardy na dokončení metra do Letňan. (1)

Dopravní hazard
Severozápadní část městského okruhu na sebe převezme i zátěž dosud chybějící severozápadní části silničního okruhu a do bezprostřední blízkosti Pražského hradu a husté obytné zástavby tak přivede velký objem tranzitní dopravy. Naopak městská hromadná doprava do tunelů nesmí.
Vyústění tunelů na Pelc-Tyrolce je bez dalšího řešení. Nové desítky tisíc aut vyjede na povrchovou komunikaci V Holešovičkách v hustě obydlené zástavbě (mj. v blízkosti nemocnice Bulovka) – tato komunikace je však již přetížena. Navazující úseky MO jsou plánovány v dosud neurčeném časovém horizontu. (2)

Hazard se zdravím občanů
V úseku Špejchar – Pelc-Tyrolka bude sice okruh v tunelu, ale emise z kapacitní komunikace dálničního typu nezmizí – pouze se zkoncentrují u portálů a výdechů, pozitivní vliv plynulejší dopravy bude negován celkovým nárůstem objemu dopravy. (3)

Kontakt:
Petra Kolinska
tel.: 776 55 20 22
e-mail: petra.kolinska@zeleni.cz

Foto příloha: současná podoba Letenské pláně.

Poznámky:
(1) Jak dokládají odpovědi radního Šteinera a ředitele Odboru městského investora Tomana na moje otázky ohledně financování MO /přiloženo na konci dokumentu/, vedení města stále neví, jak bude výstavbu okruhu financovat. Renomovaná poradenská firma Atkins, u které si město objednalo v roce 2005 za 7 milionů analýzu možností financování, přitom upozornila, že bez zapojení soukromých zdrojů je investice do MO nad možnosti města.
Město si již několik let za sebou může do výstavby nové dopravní infrastruktury (včetně rozvoje MHD) dovolit investovat 5-6 miliard korun ročně, má 32 miliard dluhů a nemůže se vyhnout investici minimálně 9 miliard do rekonstrukce ústřední čistírny odpadních vod. Projekt přitom nemůže získat peníze z fondů EU, protože nebylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí dle zákona o EIA. Hrozí, že za několik miliard budeme mít v Praze desítky let nefunkční torzo.
(2) MO je v projektové přípravě mnohem dál než silniční okruh. Vláda svým usnesením z roku 2004 pozastavila přípravu severozápadní částí silničního (pražského) okruhu do roku 2007 a v lednu 2007 bylo zastaveno územní řízení pro tento úsek silničního okruhu, neboť ŘSD nebylo schopno ani po opakovaných výzvách doplnit podklady. DO tunelů městského okruhu podle stavebního rozhodnutí nebude moci městská hromadná doprava, naopak nákladní vozy nad 12 tun ano.
Severojižní magistrále se neuleví – podle prognóz Ústavu dopravního inženýrství se provoz na magistrále pro zprovoznění městského okruhu nijak výrazně nesníží. V současné době projíždí po Nuselském mostě cca 91 000 denně, po zprovoznění MO jich bude v některých úsecích 81 000 denně, na Praze 4 se však předpokládá objem nad 100 000 vozidel denně.
(3) Důsledky výstavby tunelů MO pro přilehlou uliční síť lze vyčíst i z platného územního rozhodnutí pro celý severozápadní úsek Myslbekova – Pelc-Tyrolka: „Projekt organizace výstavby bude zpracován tak, aby po realizaci stavby a jejím uvedení do zkušebního provozu bylo provedeno zkušební měření imisního a hlukového zatížení dané oblasti a v případě překročení normových limitů byla provedena příslušná další opatření na obytných objektech (např. nucené větrání s přívodem vzduchu, případně změna bytové funkce na nebytovou).“
Z vyjádření dotčených orgánů a odborných institucí v rámci územního řízení také jasně vyplývá, že MO je umisťován do území, které je již v současné době nadlimitně zatíženo hlukem a imisemi, a zprovozněním MO dojde ke zhoršení stavu životního prostředí. Proto je např. ve stavebním povolení k MÚK Malovanka nařízena povinná instalace protihlukových oken a zařízení nuceného větrání do bytů podél Patočkovi.

odpověď na dotazy:
žádám tímto o zaslání plánu financování úseku Městského okruhu v úseku
Myslbekova – Pelc-Tyrolka, který bude zahrnovat:
– finanční náročnost každého ze tří úseků
– podrobnou informaci, co je do nákladů zahrnuto
– jaké další nezbytné navazující náklady si projekt vyžádá
– jak je financování rozděleno do jednotlivých let a z jakých zdrojů budou prostředky čerpány
————–

Dobrý den, v příloze posílám požadované náklady staveb.

0012 – PPO Troja
0079 – Špejchar – PelcTyrolka
0080 – Prašný most – Špejchar
9515 – Myslbekova – Prašný most
2.B Stahovského tunelu
a náklady na v letech 2007-2011. Co se týče zdrojů – vlastní zdroje města nebo půjčka nebo emise obligací, vše závisí na rozhodnutí ZHMP.
Jiří Toman
———————————————
Vážená slečno Kolínská,

…. Jádrem mé reakce bylo doporučení obrátit se na ředitele OMI MHMP ing. Tomana, neboť Vaše dotazy technického charakteru směřují jednoznačně na tento odbor, nikoli na mne jako na představitele samosprávy hl.m.Prahy. Ing.Tomana jsem současně požádal, aby Vám v poskytnutí všech požadovaných informací byl maximálně nápomocen.

Děkuji za pochopení a zůstávám

S pozdravem,

Radovan Šteiner

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz