Kamiony nezastavíme

6. 11. 2006 – 10.58 | 735x

zdroj: 24hodin, 6.10.2006

Ulehčit pražské dopravě by měl vnější okruh, jeho dokončení je však v nedohlednu. Kamiony proto budou nadále brzdit dopravu v české metropoli.

Pražané se kamionů jen tak nezbaví. Jejich každodenní kolony způsobují dopravní kolaps především na Jižní spojce, Barrandovském mostě a na sjezdu z dálnice D1. A uzavřít jim vjezd do hlavního města prostě nelze.

Jediným řešením, jak pražské dopravě ulehčit, je dokončení vnějšího okruhu.

Kamiony vyřeší až vnější okruh

Uzavřít Prahu pro kamiony není možné. Shodnou se na tom dopravci i policie. Plány radního Radovana Šteinera, nechat stát kamiony před branami města, včera mírnil i magistrát.

Ucpaná Jižní spojka, přeplněný Barrandovský most a fronta kamionů před sjezdem z dálnice D1. To je obrázek, na který si budeme muset zvyknout. Do doby, než bude zprovozněn vnější městský okruh se s kamiony, které působí pražské dopravě stále větší potíže, nedá nic dělat.

„Jejich provoz má navíc velmi negativní vliv na životní prostředí v Praze a projevuje se v plynulosti provozu ve městě, včetně MHD,“ říká šéf pražského dopravního inspektorátu Pavel Švrčula. Navíc téměř každou strženou trolej má na svědomí řidič rozměrného vozidla – tedy kamionu.

„Kamiony se v hlavním městě mohou pohybovat jen v daných koridorech. Více je omezit není možné. Česká republika by pak byla neprůjezdná,“ vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Tomáš Mrázek. Podle odhadů projede denně jen po Jižní spojce až dvacet tisíc kamionů.

Uzavřou město?

S originálním plánem, jak horšící se situaci vyřešit, přišel ve středu radní Radovan Šteiner. Ten prohlásil, že Praha ve vypjatých situacích nepustí kamiony do města. Dopravní firmy ale označily jeho návrh za nesmyslný. Mírnila jej i policie a magistrát. „Muselo by jít o vyloženě krizovou variantu, například při kalamitách. Nehledě na to, že by se o tomto kroku musely informovat s předstihem sousední kraje,“ uvedl Švrčula. Sám Šteiner včera nezvedal mobilní telefon.

Česmad: Bude to kolaps

„To snad nemohli myslet vážně. Kdyby to zastavili, vznikla by tady stokilometrová fronta. Kdyby se pak taková masa kamionů zase dala do pohybu, byl by to celostátní kolaps,“ komentoval Šteinerův návrh mluvčí společnosti Česmad Bohemia Martin Felix.

„Víme, že na Jižní spojce je nejhorší situace v republice, ale zastavit auta, která nemají kde uhnout a musí přes Prahu, není řešení,“ dodává s tím, že jediným východiskem je výstavba vnějšího okruhu, díky němuž by se tranzit Praze vyhnul. Ten má být ale dokončen až v letech 2009 až 2010.

Okruh mohl být už před sedmdesáti lety

Okruh, na nějž existovaly plány už ve 30. letech, a postavit ho chtěli za války i Němci, má na starosti Ředitelství silnic a dálnic. Tomu ale chybí na některé úseky územní rozhodnutí.

Fronty kamionů tak budou otravovat motoristy nejméně čtyři roky. Vinou liknavosti úředníků, kteří nebyli schopni dát dohromady potřebné doklady, to bude možná trvat ještě déle.

Vnitřní okruh chce Bém bez zadlužení

V souvislosti s výstavbou severozápadní části vnitřního okruhu se Praha nehodlá zadlužit. Včera to řekl primátor Pavel Bém. Výstavba okruhu od Myslbekovy ulice v Praze 6 po křižovatku Pelc-Tyrolka v Praze 8 by měla přijít na 21 miliard korun, cena technologií pak přijde na další tři miliardy.

„Město je připraveno se s těmito náklady ve svém rozpočtu vypořádat,“ řekl Bém. Okruh povede v tunelu pod Letnou a Stromovkou. Bude dlouhý 6,4 kilometru, z nichž 5,5 bude pod zemí. Jeho součástí budou podzemní garáže pro 900 automobilů.

NEJKRITIČTĚJŠÍ MÍSTA V PRAZE

Z hlediska kamionové dopravy je nejkritičtějším místem propojení dálnic D5 a D1. „Jde o Pražský okruh, ulici K Barrandovu, sjezd na Barrandovský most, Jižní spojku až k nájezdu na dálnici D1. Kritický je také sjezd z ulice 5. května na Jižní spojku v oblasti Kačerova,“ říká ředitel dopravního inspektorátu v Praze Pavel Švrčula.

Rizikové je pak i místo napojení Průmyslové ulice na Mladoboleslavskou, Kbelskou s nájezdem na Cínoveckou ulici.

NEHODY V PRAZE ZAVINĚNÉ KAMIONY

2005: 762; 20 osob zraněno

2006 (k 30.9.): 532; 1 mrtvý, 28 zraněných

Zdroj: Dopravní inspektorát hl.m. Prahy

http://www.24hodin.cz/scripts/detail.php?id=432

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz