Okruh v Praze vznikne, ale ne pro formuli 1

17. 10. 2006 – 14.43 | 787x

zdroj: Mladá Fronta DNES, 17.10.2006

P r a h a – Závody formule 1 se v Praze v nejbližších letech neobjeví. Nový okruh, který by v hlavním městě měl vyrůst do konce roku 2009, totiž nebude splňovat podmínky pro pořádání Velkých cen F1. „Formule 1 je strašně daleko a je otázkou, jestli ji vůbec v Česku chceme. I proto s ní v základním projektu nepočítáme,“ řekl ideový autor stavby Antonín Charouz.

Rychlá kola – magnet pro turisty
Praha chystá trať pro formule
Hokejová Sparta se možná bude stěhovat

Okruh totiž měří pouze 2,3 kilometru, což je pro F1 málo. Navíc půjde o městský okruh, který bude zčásti využívat běžných komunikací a závody by se na něm měly konat maximálně jednou do roka.

Do Prahy by tak měly zavítat spíše „vedlejší“ motoristické podniky jako formulové série A1 Grand Prix a Champ Car nebo německý šampionát cestovních vozů DTM. „Už máme jejich příslib,“ tvrdí Charouz.

Celý projekt, který kromě okruhu a trati zahrnuje ještě hotel, parkoviště pro 3000 vozů, muzeum a prodejny automobilů, má stát 2,2 miliardy korun a celý ho budou financovat soukromí zahraniční investoři.

Ti už vlastní všechny potřebné pozemky, zatím však nemají to hlavní: stavební povolení. I proto se dají čekat různé připomínky, například od občanů Prahy 10, kde má okruh stát, jež mohou stavbu zbrzdit.
Závodníci budou projíždět arénou

Moderní motoristický okruh by měl vyrůst v průmyslové části Malešic poblíž křižovatky Průmyslové ulice s Černokosteleckou. Okruh navrhl světoznámý německý architekt Herman Tilke, který je autorem závodních okruhů v Sepangu, Bahrajnu a Šanghaji, kde se jezdí závody seriálu formule 1.

„Pokud by dráhu opravdu postavili, tak by to pro nás bylo něco mimořádného,“ těší se Tomáš Vavřinec, automobilový závodník a zároveň místostarosta Prahy 7.

Závodní okruh, který by splňoval přísné podmínky pro vrcholné závody, v Česku dosud chybí. „Okruh v Brně ani v Mostě tyto parametry nemá a jejich přebudování by přišlo na více peněz než stavba okruhu nového,“ míní Vavřinec.

Podle něj projekt přivítají tisíce nadšenců z celé České republiky, kteří se angažují v motoristických sportech, a další desetitisíce fanoušků, pro které je burácení motorů rajskou hudbou. „Že jsou u nás závody aut velmi oblíbené, dokazují nekonečné zástupy diváků postávajících u silnic, kde se závodí,“ říká Vavřinec s tím, že jejich řady by se po výstavbě malešického okruhu patrně ještě rozšířily.
Praha by byla pro závodníky lákavější než Brno

V rámci projektu se počítá i s výstavbou krátké a dlouhé závodní a tréninkové dráhy s klopenou zatáčkou. „Proto si dokážu představit, že by kvůli novému okruhu začalo více lidí závodit. Dnes totiž nejsou v Praze ani v okolí místa, kde by mohli své vozy testovat,“ dodal Vavřinec s tím, že by moderní zázemí přitáhlo i závodníky, kteří dnes testují své vozy v Brně či Mostě.

Rychlá auta by při závodech měla projíždět stadionem pro deset tisíc diváků. „To je světový unikát, divákům se naskytne jedinečný pohled, kdy auta budou projíždět přímo pod tribunami uzavřené arény,“ řekl Tilke.

Stadion by byl víceúčelový a v období mezi závody by ho mohli využívat hokejisté z pražské Sparty. „Dále by se zde mohly pořádat kulturní, výstavní a společenské akce,“ představuje si podnikatel Antonín Charouz, který investory zastupuje.

Výstavbu areálu podporuje i radnice hlavního města. „Praha má stále nedostatek ledových ploch. Multifunkční hala pro 10 tisíc diváků je pro Prahu ideální,“ uzavřel náměstek primátora Petr Hulinský.
Co přinese závodní okruh

Vzrůstající cena nemovitostí, podpora turistického ruchu a drobných podnikatelů na straně jedné. Hluk, prach a neúměrně navýšená doprava na straně druhé. Motoristický okruh, který má do tří let stát poblíž křižovatky Černokostelecká a Průmyslová, má své nadšence i odpůrce. A to je zatím všechno jenom na papíře.

„To si děláte snad legraci,“ reagovala na vyhlídku, že bude mít za zády motoristický okruh, Vlastimila Čápová z Ovčárské ulice. Podle ní obytné domy nejsou dostatečně vzdálené od zamýšleného areálu. „Proti okruhu bych určitě vystoupila, ale kdo se nás bude ptát?“ namítá malešická obyvatelka.

Po Jižní spojce, po železnici i městskou hromadnou dopravou by do bývalé průmyslové zóny za automobilovými závodníky cestovaly tisíce lidí. I když by se podle zástupce investorů Antonína Charouze počítá s jedním závodem ročně, po zbytek roku by se na závodní trati vozy testovaly.

Areál v Malešicích

Délka závodního okruhu: 2,3 km

Kapacita stadionu: 10 000 diváků

Předváděcí salon pro 30 značek aut

Cena stavby: 2,2 miliardy korun

Dokončení stavby: zima 2009

V areálu vyroste: hotel, závodní dráha, prodejna automobilů, kanceláře, muzeum aut, stadion, fitness

„Lidi na závody automobilů nechtějí v Česku jezdit, protože nechtějí utrácet za benzin. Když byl minulý týden A1 GP v Brně, přišlo 35 tisíc lidí, v Praze by jich přijelo 100 tisíc. Sedli by na metro a dojeli by,“ je přesvědčen Antonín Charouz, který chce do Prahy přitáhnout prestižní německý šampionát cestovních vozů DTM.

A v tom by podle zkušeností výkonné ředitelky Automotodromu Brno Ivany Ulmanové mohl být problém. „Automobily jsou daleko hlučnější než motocykly. A právě DTM jsou jedny z nejhlučnějších vozů,“ varuje Ulmanová.

Nadměrného hluku se obává i Radim Kříž, který bydlí poblíž Jižní spojky. „Stačí se podívat na Velkou cenu Brna, která pro okolí znamená totální kolaps,“ tvrdí Kříž.

Podle starosty desáté městské části Milana Richtera znamená motoristický okruh jeden z nejlepších nápadů pro tuto lokalitu. „To území je strašlivé, naproti je spalovna, opravny motorů, spousta hal. To není atraktivní místo pro investory – byty tam nepostavíte, takže musíme hledat zajímavý nápad. A závodní okruh v Praze je přitažlivý,“ míní. „Čtyři roky se snažíme zbavit průmyslových zón, nechceme, aby zde vyrostly další betonárky. Tohle je ideální projekt, který nás navíc nebude stát ani korunu.“

Primátor Pavel Bém s ním souhlasí. „Nyní jsou v této lokalitě objekty typu malešické spalovny, což nejsou žádné urbanistické skvosty, území je kontaminované, je to měsíční krajina. Bylo by absurdní takový projekt odmítnout,“ míní Bém, který zdůrazňuje, že automobilové závody přilákají do Prahy tisíce turistů.

Také podle dopravního experta Petra Moose je lokalita zvolena dobře. A to i přesto, že akce, které se tu budou pořádat, s sebou přinesou masivní nárůst dopravy. „Aby nebyly problémy, musí se nejprve dobudovat pražský silniční okruh, který v jihovýchodní části Prahy stále chybí. Záměr postavit zde závodiště světového významu by naopak mohlo zrychlit jeho výstavbu,“ myslí si Moos.

Projekt, který má podle magistrátu přitáhnout pozornost světa, musí v nejbližších dnech posvětit desítky povolovacích razítek. A své mohou říci i lidé z okolí stavby.

„Nejsem přítel referend. Ale kdyby si je lidé vyžádali, jsem pro, aby tak bylo pro všechny Pražany,“ dodal starosta Milan Richter.

Součástí motoristického areálu má být i moderní hotel, který bude tvořit výškovou dominantu závodiště. Investoři plánují, že z oken hotelu budou mít hosté vynikající výhled na celou trať. Hotel má sloužit i pro kongresy spojené především s motorismem.

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz