Na pražský okruh se bude smět jen se známkou
8. 5. 2005 – 14.44 | 905xzdroj: Mladá Fronta DNES, 5. 8. 2005
Nahnat tisíce náklaďáků, osobních aut i dodávek do metropole by mohla novela vyhlášky o pozemních komunikacích, jež má platit od 1. září. Ministerstvo dopravy totiž rozhodlo, že na vnější pražský okruh se bude smět pouze s platnou dálniční známkou.
V této chvíli se to týká 13,4 kilometru ze Slivence do Ruzyně a 3,6 kilometru z Horních Počernic do Běchovic. Ministerstvo tak rozhodlo navzdory protestům magistrátu.
„Zpoplatnění těchto úseků by znamenalo zavedení tranzitní dopravy do hustě osídlených částí města,“ napsal v dubnu ministrovi Šimonovskému radní Radovan Šteiner.
Ministerstvo však připomínky magistrátu zcela ignorovalo a vyhláška je pod č. 305/2005 Sb. publikována ve sbírce zákonů jako nový seznam úseků dálnic a rychlostních silnic, které podléhají zpoplatnění.
„Zařazení pražského okruhu, označeného v návrhu jako rychlostní silnice, nás rozhodně zaskočilo,“ říká Šteiner. Podle sdělení odboru pozemních komunikací téhož ministerstva dopravy se totiž jedná o silnici 1. třídy.
Zpoplatnit se totiž smějí jen dálnice a rychlostní silnice, nikoli silnice 1. třídy. Vybudované části okruhu však využívají nejen řidiči projíždějící republikou, kteří dálniční známku stejně musí mít.
Na trase Zličín-Ruzyně jezdí rychlostní autobus MHD na letiště, desítky autobusů linky 250 zase v intervalu čtyř minut přepravují po východní části okruhu lidi z Běchovic, Újezda nad Lesy a Rohožníku.
Tři stovky autobusů MHD přes západní část okruhu zatahují do garáží v Řepích. Dálniční známka pro autobus stojí 14 tisíc korun, pro nákladní auto 12 tisíc. Vyhláška však neumožňuje žádné výjimky, a to ani pro autobusy MHD.
„Nákladní auta, ve kterých po Praze převážíme písek, suť a podobně, budou prostě muset místo po okruhu jezdit přes sídliště,“ říká představitel jedné z obřích stavebních firem.
Praha naopak ministerstvu navrhovala, aby obdobně jako u velkých evropských měst byly zrušeny dálniční poplatky v širším okruhu metropole, například v úseku Praha-Rudná, a na dálnici D1 byl vyřazen ze zpoplatnění úsek od Jiren po městský okruh.
Také tyto požadavky města, které směřují ke zklidnění přetížených obcí a sídlišť na kraji Prahy, ministerstvo zcela ignorovalo.
„Všechny kraje žádají urychlenou výstavbu dálnic a rychlostních silnic, to však vyžaduje nemalé finanční prostředky,“ namítá mluvčí ministerstva Marcela Švejnohová.
Podle mluvčí nicméně ministerstvo projevilo ochotu znovu přehodnotit během čtrnácti dnů některé sporné úseky.