Na pražský okruh se bude smět jen se známkou

8. 5. 2005 – 14.44 | 905x

zdroj: Mladá Fronta DNES, 5. 8. 2005

Nahnat tisíce náklaďáků, osobních aut i dodávek do metropole by mohla novela vyhlášky o pozemních komunikacích, jež má platit od 1. září. Ministerstvo dopravy totiž rozhodlo, že na vnější pražský okruh se bude smět pouze s platnou dálniční známkou.

V této chvíli se to týká 13,4 kilometru ze Slivence do Ruzyně a 3,6 kilometru z Horních Počernic do Běchovic. Ministerstvo tak rozhodlo navzdory protestům magistrátu.

„Zpoplatnění těchto úseků by znamenalo zavedení tranzitní dopravy do hustě osídlených částí města,“ napsal v dubnu ministrovi Šimonovskému radní Radovan Šteiner.

Ministerstvo však připomínky magistrátu zcela ignorovalo a vyhláška je pod č. 305/2005 Sb. publikována ve sbírce zákonů jako nový seznam úseků dálnic a rychlostních silnic, které podléhají zpoplatnění.

„Zařazení pražského okruhu, označeného v návrhu jako rychlostní silnice, nás rozhodně zaskočilo,“ říká Šteiner. Podle sdělení odboru pozemních komunikací téhož ministerstva dopravy se totiž jedná o silnici 1. třídy.

Zpoplatnit se totiž smějí jen dálnice a rychlostní silnice, nikoli silnice 1. třídy. Vybudované části okruhu však využívají nejen řidiči projíždějící republikou, kteří dálniční známku stejně musí mít.

Na trase Zličín-Ruzyně jezdí rychlostní autobus MHD na letiště, desítky autobusů linky 250 zase v intervalu čtyř minut přepravují po východní části okruhu lidi z Běchovic, Újezda nad Lesy a Rohožníku.

Tři stovky autobusů MHD přes západní část okruhu zatahují do garáží v Řepích. Dálniční známka pro autobus stojí 14 tisíc korun, pro nákladní auto 12 tisíc. Vyhláška však neumožňuje žádné výjimky, a to ani pro autobusy MHD.

„Nákladní auta, ve kterých po Praze převážíme písek, suť a podobně, budou prostě muset místo po okruhu jezdit přes sídliště,“ říká představitel jedné z obřích stavebních firem.

Praha naopak ministerstvu navrhovala, aby obdobně jako u velkých evropských měst byly zrušeny dálniční poplatky v širším okruhu metropole, například v úseku Praha-Rudná, a na dálnici D1 byl vyřazen ze zpoplatnění úsek od Jiren po městský okruh.

Také tyto požadavky města, které směřují ke zklidnění přetížených obcí a sídlišť na kraji Prahy, ministerstvo zcela ignorovalo.

„Všechny kraje žádají urychlenou výstavbu dálnic a rychlostních silnic, to však vyžaduje nemalé finanční prostředky,“ namítá mluvčí ministerstva Marcela Švejnohová.

Podle mluvčí nicméně ministerstvo projevilo ochotu znovu přehodnotit během čtrnácti dnů některé sporné úseky.

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz