Břehy propojil už i druhý tunel

4. 7. 2002 – 14.06 | 365x

zdroj: Metro, 4. 7. 2002

PRAHA Metrostav vysunul včera do dna Vltavy druhý tunel pro metro na nově budované trase IV. C1. „Vysunutí jsme provedli během necelých osmi hodin,“ řekla Blanka Hrdinová ze společnosti Metrostav. Tunel propojil holešovický a trojský břeh Vltavy, podobně jako tomu bylo u prvního tunelu v říjnu loňského roku. Tubus dlouhý 168 metrů se posouval zhruba o dva metry za pět minut. Kvůli velkému stoupání bylo nutné, aby tunel vedl těsně pod dnem řeky. „Proto nebylo možné použít klasický způsob ražení,“ řekl jeden z expertů Jan Vítek. Princip nové technologie spočívá v tom, že se tunel nejprve vybetonuje na suchu ve stavební jámě. Ta se posléze zatopí a hotový tunel se za pomoci pontonu a systému tažných a brzdných zařízení vysune do předem vyhloubené rýhy ve dně řeky. Tato metoda je podle stavitelů proti klasické technologii asi o třetinu levnější. Přepravě tubusu od trojského k holešovickému břehu včera asistovali i potápěči. Jedna skupina kontrolovala vyhloubenou rýhu pro tunel kvůli jejímu možnému zanesení, druhá sledovala dráhu, po níž se zadní část tunelu pohybovala. Viditelnost v řece přitom byla jen půl metru, potápěči tedy vše kontrolovali spíše hmatem. Trasa IV. C1, která prodlužuje metro z Nádraží Holešovice přes stanici Kobylisy do Ládví, měří 3.981 metrů. Náklady na stavební část činí 4,3 miliardy Kč. Metro by mělo na nové trase jezdit od poloviny roku 2004. Na úsek poté naváže další část, vedoucí do Letňan. Ta by měla být hotova o dva roky později.

Zanechat komentář

pridej.cz Přidej na fungu.cz Přidat odkaz na Bookmarky.cz