Metro ozdobí další unikát
25. 9. 2001 – 14.01 | 399xzdroj: Pražské slovo, 25. 9. 2001
Praha – Stavební společnost Metrostav připravuje vysunutí dvou tunelů metra na nově budované trase IV.C1 pod Vltavu. „Pro přechod řeky přitom vyvinul Metrostav spolu s ČVUT technologii vysouvaného tunelu, která bude nejen v Česku, ale i celosvětově použita poprvé,“ řekla Blanka Hrdinová z Metrostavu. Firma postavila dva dlouhé železobetonové tunely na břehu řeky v suchém doku, který v současnosti začala zaplavovat. Pak je vysune do vyhloubené rýhy ve dně řeky. Novou technologii Metrostav a ČVUT zvolily především proto, že vzhledem ke tvaru obou projektovaných tunelů i parametrům řeky v místě stavby nebylo možné použít v zahraničí užívanou technologii plavených tunelů, kdy jsou především při stavbách podmořských tunelů jejich jednotlivé části postupně spouštěny pod hladinu z pontonů. Tunely mají totiž délku 168 m, vnějším průměr 6,42 a 6,5 m, a navíc jsou značně výškově i směrově zakřiveny. Nová metoda je podle Hrdinové oproti klasické technologii podstatně levnější. Přesné náklady na postavení a vysunutí tunelů sice nesdělila, uvedla však, že u klasické metody představuje cena pomocných prací asi třetinu celkových nákladů. Trasa IV.C1, která prodlužuje metro z Nádraží Holešovice přes stanici Kobylisy do Ládví, měří 3981 m. Celkové náklady na stavební část činí 4,2 miliardy korun. Metro by mělo na nové trase jezdit od poloviny roku 2004.