Pražským silničním tunelům kraluje svou délkou Strahovský tunel
13. 8. 2007 – 13.33 | 537xzdroj: archiweb.cz, 13.08.07
Tunely v provozu:
Vyšehradský tunel – nejstarší a nejkratší:
Nejstarším pražským silničním tunelem je 35 metrů dlouhý Vyšehradský tunel. Byl vybudován v letech 1902 až 1905 a prochází skalnatým masivem jako spojnice Rašínova a Podolského nábřeží. Jako jediný slouží pro provoz tramvají i automobilů.
Letenský tunel:
Letenský tunel, jehož výstavba začala v září 1949, je dlouhý 426 metrů a překonává výškový rozdíl 23 metrů. Jako součást systému civilní obrany byl napojen na přilehlé kryty pod Letnou. V roce 2002 byl poškozen povodněmi a několik měsíců uzavřen.
Strahovský tunel – nejdelší v Česku:
Jeden z nejmodernějších tunelů, spojuje Smíchov a Dejvice. Jeho výstavba byla zahájena v roce 1986 a dokončena v roce 1997. Měří dva kilometry a při velkém vytížení jím za hodinu projede až 43.000 vozidel.
Těšnovský tunel:
Pražská nábřeží Ludvíka Svobody a Rohanské spojuje 350 metrů dlouhý Těšnovský tunel. Byl postaven v letech 1977 až 1980 a měl za úkol zklidnit oblast před bývalým ÚV KSČ (dnes ministerstvo dopravy a spojů). Proto byl přezdíván „Husákovo ticho“.
Tunel Mrázovka – nejnovější:
V srpnu 2004 byl na Smíchově uveden do provozu silniční tunel Mrázovka spojující část městského okruhu ze Zlíchova a Radlické ulice se Strahovským tunelem. Ražba zhruba kilometr dlouhého tunelu začala na konci roku 1998. Měl být hotov již v září 2001, protesty ekologických aktivistů ale výstavbu zkomplikovaly. Původně měl tunel stát 4,5 miliardy korun, nakonec se jeho cena vyšplhala až na sedm miliard.
Zlíchovský tunel:
V říjnu 2002 byl otevřen úsek městského okruhu Zlíchov- Radlická, jehož součástí je i 165 metrů dlouhý tunel. Na severu na něj navazuje komunikace Dobříšská ústící do tunelu Mrázovka, na jihu navazuje na nájezdovou rampu Barrandovského mostu.
Tunely ve výstavbě:
Lochkov – Radotín:
V současné době pokračuje ražba silničního tunelu mezi Lochkovem a Radotínem v Praze. Asi 1,6 kilometru dlouhý tunel bude součástí úseku vnějšího automobilového okruhu ze Slivence do Lahovic a zcela dokončen by měl být v září 2009.
Tunelový komplex Blanka – po dokončení nejdelší v Česku:
Součást severozápadní části městského okruhu bude i 5,5 kilometru dlouhý tunelový komplex Blanka, který povede pod Letnou a pod Stromovkou. Náklady na jeho vybudování se pohybují nad hranicí 20 miliard korun a měl by být hotový v roce 2011.