1 Naposledy upravil: Mar3ek (11.01. 2010 20.51)

Téma: NRTM - Nová rakouská tunelovací metoda

NRTM
-Nová rakouská tunelovací metoda

Tunelovací metoda s dvouplášťovým ostěním, která využívá vlastní nosnou schopnost horninového masivu, realizovanou spolupůsobením s provizorním (primárním) vystrojením, jehož rychlá a dokonalá aktivace neumožní porušení a rozvolnění horniny a uvede síly v okolí výrubu do rovnováhy. Definitivní (sekundární) ostění, které se realizuje s časovým odstupem i několika měsíců, zajistí bezpečně stabilitu díla po celou dobu jeho životnosti.


ostění
-primární –
je tvořeno KARI sítěmi s příhradovou ocelovou výztuží (obr.1) následně zastříkané stříkaným betonem v tloušťce 100-300mm, horninový masiv je obvykle vylepšen svorníkovou výztuží

-sekundární-
ŽB monolit tvořen s využitím posuvné teleskopické formy (obr.2) s příložnými vibrátory, což umožňuje vytvořit velmi kvalitní ostění při poměrně malé tloušťce.
(mezi ostěními je izolace)

Nová rakouská tunelovací metoda je velmi adaptabilní. To znamená, že podle potřeby se čelba různě člení, volí se různé kombinace svorníkové a obloukové výstroje se stříkaným betonem, tak aby systém primární výstroje vyhovoval různým geologickým podmínkám. NRTM lze použít i v zeminách a málo pevných poloskalních horninách, stabilitu výbubů a čelbu je však nutné většinou v předstihu zajišťovat doplňujícími opatřeními. (injektování,jehlování…)

členění výrubu
-horizontální členění (obr.3)- se používá v příznivých geologických podmínkách
-vertikální členění (obr.4)- v obtížných geologických podmínkách, kalota má při tomto členění výhodně zmenšené rozpětí

Postup prací:
Vyrube se jeden záběr +- 1m - 4m (závislé na geolog. podmínkách) výrub je ihned zajišťován primárním ostěním v kalotě, s určitým odstupem se provádí opěří. Po několika měsících (+- 3-6) se začíná s budováním sekundárního ostění.


obr.1
obr.2
obr.3

1 - kalota , 2 - opěří , 3 - dno
I - opěrové štoly(tunely) , II - kalota , III - jádro

obr.4
vertikalní členění profilu


Technologické třídy NRTM:

Třída NRTM              [b]horniny                    zeminy

1                           velmi dobré podmínky
                                      ražení                                  -------
                              stabilita > 2 týdny

2                            dobré podmínky ražení
                           stabilita 2 dny až 2 týdny                  -------

3                           zhoršené podmínky                    zeminy konzistence
                                       ražení                                tvrdé
                            stabilita 2 hod až 2 dny

4                          nepříznivé podmínky                   zeminy s konzistencí pevnou,
                                    ražení                                pevnost ve smyku je vyčerpána
                               stabilita < 2 hod

5a                        velmi nepříznivé                          zeminy s konzistencí tuhou
                            podmínky ražení

5b                        velmi nepříznivé                          zeminy s konzistencí měkkou
                           podmínky ražení
                          nestabilní hornina

nevhodné                                                              Nevhodné zeminy
pro ražení                 ------------                              F kašovitá konzistence
                                                                             S a G pod HPV


Stavby v ČR prováděné NRTM:

Tunel Blanka
Tunel Mrázovka
Tunel Valík (vertikální členění)
Tunel Panenská
Tunel Libouchec
Tunel Klímkovice
a jiné….

(popis je pouze orientační neobsahuje všechny detaily)
(detaily budou postupně doplňovány a foto také)
(na případné chyby a návrhy mě upozorněte, děkuji)

Thumbs up Thumbs down

2

Re: NRTM - Nová rakouská tunelovací metoda

Délky záběru ve třídách:
1 - co navrtá vrtačka ;-)
2 - cca 3 m
3 - 2 - 2,5 m
4 - 1,5 m + doplňující prvky (jehlování, stabilizační nástřik čelby)
5a - 0,8 - 1 m + ochranné mikropilotové deštníky
5b - cca 0,8 m (míň se moc nedá kvůli rozměrům strojů) a speciální ochranné prvky, členění ražby na velmi malé dílčí úseky atd...

Thumbs up Thumbs down

3

Re: NRTM - Nová rakouská tunelovací metoda

Redukce deformací nadloží a ochrana povrchové zástavby při ražbě tunelů http://www.casopisstavebnictvi.cz/clanek.php?detail=227

přesunuto z Brusnice

S_M_Lomoz napsal:

Ono se opěří dělá někdy dřív než kalota?

kasme napsal:

svislé dělení výrubu... Myslím, že třeba Mrázovka...

S_M_Lomoz napsal:

Jasně, mě jenom zmátlo to, co je v infografice; tam zatím nejsou připravení na možnost, že členění čelby je jiné v STT a jiné v JTT.

Mar3ek napsal:

opravdu se jedná o opěří, které je ještě rozděleno horizontálně na 2 části a teď se momentálně pracuje na té horní....

anasazi napsal:

trochu zvláštní způsob dělení ražby. Že by kvůli obavám z propadu nadloží?
http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnic … 5.JPG.html

Pechus napsal:
S_M_Lomoz napsal:

Pokud je tohle levé opěří, jak vypadá kalota? A je vůbec?

To náhodou vim. Pokud to bude stejný jako u Mrázovky, tak pak se udělá identické pravé opěří, mezi nimi se vyrazí kalota (která má stejnou charakteristiku jako u Královské obory) a nakonec se dotěží dno, mezi. Učim se na zkoušku, takže obrázky nevyhrabu, ale určitě někde jsou.

Kubajsu napsal:
Pechus napsal:

a nakonec se dotěží dno, mezi.

To není dno (to je opravdu až zcela dole), ale jádro. Neboli postup: Levé opěří, pravé opěří, kalota, jádro, dno.

Mar3ek napsal:

přidal jsem k povídání o NRTM větší a konkrétnější obrázek jak vypadá vertikální členění profilu
http://ttnz.cz/album/v/ostatni/mar3ek/r … i.jpg.html
- snad už to bude jasné :-)

Derilin napsal:

Stejně jestě jeden, možná hloupý, dotaz: ;-)
Když se pak dělá kalota (5 na obrázku), tak se ty vnitřní výstuže opěří nechávají dokud se neudělá výstuž stropu, nebo se to hned bourá?

jk2 napsal:

Nebo bych si ještě dovolil:
http://foto.ceskedalnice.cz/vase-foto/0 … s/128.html
z Brna.

Kubajsu napsal:

V Brně je to ale ještě složitější, neboť jsou 3 "kaloty"

4

Re: NRTM - Nová rakouská tunelovací metoda

Jen otazky, jako obvykle... cool Z odkazovanych fotek jsem pochopil, ze se ty "vnitrni steny" bouraji az po vyrazeni vsech 3 sekci, tj. nejakou dobu tam stoji samy o sobe jako "nosne" (jen hadam, predpokladam ze to je jejich hlavni ucel)... Dela se tedy to "vnitrni" osteni leveho a praveho operoveho tunelu nejakou odlisnou technologii? No a taky by me zajimalo, jak se propojuje primarni osteni v miste "rohu" pred demolici techto sten - tedy jaky je pracovni krok mezi "vyrazime vsechny tri roury" a "vybourame vnitrni steny". Predpokladam, ze se tam musi to osteni nejak propojit skrz ty steny, jinak by to asi mohli demolovat rovnou... Za odpovedi nebo odkazy predem diky. smile

Thumbs up Thumbs down

5

Re: NRTM - Nová rakouská tunelovací metoda

myslím, že stačí kouknout na páteční fotku z Brusnice a je jasno smile

http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnic … 8.JPG.html