Téma: NRTM - Nová rakouská tunelovací metoda
NRTM
-Nová rakouská tunelovací metoda
Tunelovací metoda s dvouplášťovým ostěním, která využívá vlastní nosnou schopnost horninového masivu, realizovanou spolupůsobením s provizorním (primárním) vystrojením, jehož rychlá a dokonalá aktivace neumožní porušení a rozvolnění horniny a uvede síly v okolí výrubu do rovnováhy. Definitivní (sekundární) ostění, které se realizuje s časovým odstupem i několika měsíců, zajistí bezpečně stabilitu díla po celou dobu jeho životnosti.
ostění
-primární – 
je tvořeno KARI sítěmi s příhradovou ocelovou výztuží (obr.1) následně zastříkané stříkaným betonem v tloušťce 100-300mm, horninový masiv je obvykle vylepšen svorníkovou výztuží
-sekundární- 
ŽB monolit tvořen s využitím posuvné teleskopické formy (obr.2) s příložnými vibrátory, což umožňuje vytvořit velmi kvalitní ostění při poměrně malé tloušťce.
(mezi ostěními je izolace)
Nová rakouská tunelovací metoda je velmi adaptabilní. To znamená, že podle potřeby se čelba různě člení, volí se různé kombinace svorníkové a obloukové výstroje se stříkaným betonem, tak aby systém primární výstroje vyhovoval různým geologickým podmínkám. NRTM lze použít i v zeminách a málo pevných poloskalních horninách, stabilitu výbubů a čelbu je však nutné většinou v předstihu zajišťovat doplňujícími opatřeními. (injektování,jehlování…)
členění výrubu
-horizontální členění (obr.3)- se používá v příznivých geologických podmínkách
-vertikální členění (obr.4)- v obtížných geologických podmínkách, kalota má při tomto členění výhodně zmenšené rozpětí
Postup prací:
Vyrube se jeden záběr +- 1m - 4m (závislé na geolog. podmínkách) výrub je ihned zajišťován primárním ostěním v kalotě, s určitým odstupem se provádí opěří. Po několika měsících (+- 3-6) se začíná s budováním sekundárního ostění.
1 - kalota , 2 - opěří , 3 - dno
I - opěrové štoly(tunely) , II - kalota , III - jádro
obr.4
vertikalní členění profilu
Technologické třídy NRTM:
Třída NRTM [b]horniny zeminy
1                           velmi dobré podmínky
                                      ražení                                  -------
                              stabilita > 2 týdny
2                            dobré podmínky ražení
                           stabilita 2 dny až 2 týdny                  -------
3                           zhoršené podmínky                    zeminy konzistence
                                       ražení                                tvrdé
                            stabilita 2 hod až 2 dny
4                          nepříznivé podmínky                   zeminy s konzistencí pevnou,
                                    ražení                                pevnost ve smyku je vyčerpána
                               stabilita < 2 hod
5a                        velmi nepříznivé                          zeminy s konzistencí tuhou
                            podmínky ražení
5b                        velmi nepříznivé                          zeminy s konzistencí měkkou
                           podmínky ražení
                          nestabilní hornina
nevhodné                                                              Nevhodné zeminy
pro ražení                 ------------                              F kašovitá konzistence
                                                                             S a G pod HPV
Stavby v ČR prováděné NRTM:
Tunel Blanka
Tunel Mrázovka
Tunel Valík (vertikální členění)
Tunel Panenská
Tunel Libouchec
Tunel Klímkovice
a jiné….
(popis je pouze orientační neobsahuje všechny detaily)
(detaily budou postupně doplňovány a foto také)
(na případné chyby a návrhy mě upozorněte, děkuji)




 Z odkazovanych fotek jsem pochopil, ze se ty "vnitrni steny" bouraji az po vyrazeni vsech 3 sekci, tj. nejakou dobu tam stoji samy o sobe jako "nosne" (jen hadam, predpokladam ze to je jejich hlavni ucel)... Dela se tedy to "vnitrni" osteni leveho a praveho operoveho tunelu nejakou odlisnou technologii? No a taky by me zajimalo, jak se propojuje primarni osteni v miste "rohu" pred demolici techto sten - tedy jaky je pracovni krok mezi "vyrazime vsechny tri roury" a "vybourame vnitrni steny". Predpokladam, ze se tam musi to osteni nejak propojit skrz ty steny, jinak by to asi mohli demolovat rovnou... Za odpovedi nebo odkazy predem diky.
 Z odkazovanych fotek jsem pochopil, ze se ty "vnitrni steny" bouraji az po vyrazeni vsech 3 sekci, tj. nejakou dobu tam stoji samy o sobe jako "nosne" (jen hadam, predpokladam ze to je jejich hlavni ucel)... Dela se tedy to "vnitrni" osteni leveho a praveho operoveho tunelu nejakou odlisnou technologii? No a taky by me zajimalo, jak se propojuje primarni osteni v miste "rohu" pred demolici techto sten - tedy jaky je pracovni krok mezi "vyrazime vsechny tri roury" a "vybourame vnitrni steny". Predpokladam, ze se tam musi to osteni nejak propojit skrz ty steny, jinak by to asi mohli demolovat rovnou... Za odpovedi nebo odkazy predem diky. 