51

Re: Z tisku a médií

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala pro stavbu dvacetikilometrového úseku koridorové železniční trati mezi Sudoměřicemi a Voticemi stavební firmu OHL ŽS. Společnost zvítězila ve veřejné soutěži s cenou 4,3 miliardy korun. ČTK to řekl Marek Illiaš, mluvčí SŽDC, která je investorem stavby. Pokud se nikdo z neúspěšných uchazečů neodvolá, mohly by práce na jedné z největších stavebních zakázek v Česku za poslední roky začít v prvním čtvrtletí příštího roku.

https://www.elogistika.info/sprava-zele … mu-ohl-zs/

52 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (15.01. 2018 11.26)

Re: Z tisku a médií

Jihomoravští zastupitelé podpořili odsun nádraží v Brně k řece

Brno - Zastupitelé Jihomoravského kraje dnes podpořili stavbu brněnského vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky. Podle nich ho lze začít stavět dřív než v centru a ještě za peníze z Evropské unie. Druhou variantou je stavba ve středu města pod Petrovem poblíž současného nádraží. Rozhodnutí kraje je pouze doporučení vládě, která nakonec o poloze rozhodne. Doporučení vydá i Brno, které zatím ještě nerozhodlo.
Pro odsun hlasovalo 53 zastupitelů, jeden byl proti a tři zastupitelé se zdrželi. Stavba nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026.
Proti byla zastupitelka kraje i Brna za Zelené Jana Drápalová, zdrželi se Jiří Hlavenka a Ivo Vašíček (oba SZ) a hejtmanův náměstek Jan Vitula (TOP 09). Přítomný nebyl primátor Brna Petr Vokřál (ANO), který je také krajským zastupitelem a k variantám se ještě nevyjádřil.
Podpořit variantu odsunu doporučili zastupitelstvu radní. Hlavní výhodu vidí v procesních záležitostech. Odsunuté nádraží se připravuje dlouho, je v územním plánu, a proto je reálné dřívější zahájení stavby. Tím pádem by se na to mohly čerpat ještě peníze z Evropské unie, což je u varianty v centru pod Petrovem méně pravděpodobné. Výhodou odsunutého nádraží by mělo být i pozdější snazší a levnější zaústění vysokorychlostních tratí.
Lidé, kteří před jednáním zastupitelstva proti odsunuté verzi protestovali, poukazovali na to, že takové nádraží prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůř napojovat městská hromadná doprava.
Konečné rozhodnutí vydá vláda, rozhodnutí kraje a Brna, které se ještě k podpoře některé z variant nevyjádřilo, budou pouze doporučující. Pro odsun se nedávno vyjádřila i Kancelář architekta města Brna.
Opoziční zastupitel Hlavenka navrhl, aby kraj nechal zpracovat průzkum mezi lidmi, kteří do Brna denně dojíždějí. "Není dobré nic uspěchat. Průzkum navíc nezabere moc času. Měli bychom se zeptat těch 30.000 lidí, kteří do Brna denně dojíždějí, ale nikdo se jich zatím neptal," uvedl Hlavenka. Zastupitelé ho ale nepodpořili. Zelení upozornili na to, že pokud vznikne odsunuté nádraží, nebude dostatečně obsloužené městskou hromadnou dopravou a doba cestování se o několik minut prodlouží.
Koaliční zastupitel, bývalý hejtman Michal Hašek (ČSSD) připomněl, že se o novém nádraží diskutuje už od 20. let 20. století, takže není čas na další diskuse. Řekl, že výstavba u řeky je připravenější, u Petrova se riskuje, že nebude možné čerpat evropské dotace. U Petrova by se musely dělat tunely, což by stavbu prodražilo, práce pod Petrovem by výrazně zkomplikovaly dopravu, řekl. Při stavbě odsunutého nádraží může být současné v obvyklém provozu, v opačném případě by fungovalo šestileté provizorium a vlaky by využívaly dolní nádraží a další brněnská nádraží.
Opoziční zastupitel Antonín Tesařík (KDU-ČSL) uvedl, že pokud Brno nezačne nádraží stavět, mohlo by zmizet z železniční mapy. Stanislav Navrkal za opoziční KSČM řekl, že na počátku tisíciletí by odsun stál 27 miliard a nyní je to o 20 miliard dražší, takže jakékoliv posouvání termínu bude znamenat další prodražení.

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/jihomo … ce/1573243

Thumbs up Thumbs down

53

Re: Z tisku a médií

Zahájení obří železniční stavby Sudoměřice – Votice mizí v mlze, Strabag jde k ÚOHS
http://zdopravy.cz/zahajeni-obri-zelezn … uohs-6769/

54

Re: Z tisku a médií

Průlom: Ministerstvo dopravy schválilo tunely u Budějovic, budou nejdelší v republice

Největší chystaná železniční stavba republiky dostala po letech nejistoty zelenou od ministerstva dopravy. Jeho centrální komise minulý týden schválila napojení čtvrtého koridoru na České Budějovice v tunelové variantě. Informaci na dotaz deníku Zdopravy.cz potvrdil ředitel strategie Správy železniční dopravní cesty Radek Čech. Příprava se tak může naplno rozběhnout.
Konkrétně jde o zhruba dvacetikilometrový úsek Nemanice – Ševětín, kde bude osm kilometrů vedeno pod zemí dvěma dvojkolejnými tunely. Ten Chotýčanský se přitom s více než pěti kilometry stane tuzemským rekordmanem, Hosínský bude mít zhruba tři kilometry. Celkové náklady se odhadují na osm miliard korun.
Schválení ministerskou komisí lze označit za průlom v dosavadním vývoji projektu, pro který se vžila zkratka NEMAŠE. Pro svou nákladnost byl v minulých letech uložen k ledu a fakticky považován za mrtvý. Koridor měl u Budějovic končit starou schwarzenberskou jednokolejkou, která se vine oklikou přes Hlubokou nad Vltavou.
Změnu přinesla až nová ekonomická studie správy železnic, jejíž výsledek loni v létě byl vůbec poprvé pro tunely příznivý. Způsobila to především změna metodiky, která umožňuje rozložit návratnost do většího počtu let. Železničáři také upřesnili celkové náklady čtvrtého koridoru vzhledem ke klesajícím cenám staveb, původně se u tunelů počítalo s 12 miliardami.
Tunelové variantě hraje rovněž do karet skutečnost, že je zanesena v zásadách územního rozvoje a před lety už získala souhlas v procesu EIA. Ten ale zřejmě bude nutné aktualizovat, aby odpovídal novele zákona. Tunely budou projektovány na 200 kilometrů v hodině, stavba začne ve 20. letech, přesné termíny ještě nejsou známy.
Za tunelovou variantu orodoval na ministerstvu i Jihočeský kraj. Podobně jako zástupci SŽDC považuje krajská samospráva ukončení moderního koridoru klikatící se jednokolejkou za nelogické.
Zatím nejdelším tunelem v tuzemsku je právě dokončovaná dvojice jednokolejných trub u Ejpovic na třetím koridoru. Tunely jsou dlouhé 4,2 kilometru, náklady přesáhnou pět miliard.

http://zdopravy.cz/prulom-ministerstvo- … lice-8083/

Thumbs up Thumbs down

55

Re: Z tisku a médií

Průlom: Strabag stáhl stížnost, stavba koridoru Sudoměřice – Votice může začít

V oblasti velkých železničních zakázek se v krátké době udál už druhý překvapivý obrat. Poté, co Eurovia stáhla své podání na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli hostivařskému koridoru, učinila stejný krok i firma Strabag v případě stavby Sudoměřice – Votice. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil antimonopolní úřad i Správa železniční dopravní cesty.
„Správní řízení týkající se zadávacího řízení SŽDC „modernizace trati Sudoměřice-Votice“ bylo zastaveno, neboť navrhovatel vzal svůj návrh zpět,“ sdělil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Mluvčí SŽDC Marek Illiaš následně dodal, že v pondělí bude podepsána smlouva se zhotovitelem. Tím je OHL ŽS.
Strabag své rozhodnutí komentuje stejně neurčitě jako před dvěma týdny Eurovia. „Tomuto rozhodnutí předcházelo pečlivé posouzení všech aspektů, ale nijak blíže jej komentovat nebudeme,“ uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná.
Strabag skončil s cenou 4,43 miliardy korun druhý. Vítězem komise po dlouhém zkoumání a vypořádání stovek připomínek vyhlásila firmu OHL ŽS, která nabídla nejnižší cenu (4,378 miliardy korun). OHL ŽS stavěla i navazující úsek z Tábora do Sudoměřic.
Úsek Sudoměřice – Votice je aktuálně největší sousto na poli železniční výstavby. V mnoha ohledech jde o výjimečný projekt. Téměř celý dvacetikilometrový úsek koridoru totiž vznikne na zelené louce mimo stávající trať, součástí stavby budou i dva tunely, dvacet mostů či zánik a vznik některých stanic.

http://zdopravy.cz/prulom-strabag-stahl … acit-9064/

Thumbs up Thumbs down

56

Re: Z tisku a médií

žeby dohoda o neútočení něco za něco?

Thumbs up Thumbs down

57

Re: Z tisku a médií

Soud odmítl žalobu Dětí Země na stavbu nového nádraží v Brně

Brno - Krajský soud v Brně odmítl žalobu spolku Děti Země proti územnímu rozhodnutí na stavbu brněnského nádraží v odsunuté poloze v místě dnešního dolního nádraží. Důvodem je o dva dny opožděné podání žaloby, uvedly Děti Země v tiskové zprávě na svém webu. Územní rozhodnutí je tak pravomocné a Správa železniční dopravní cesty může žádat o stavební povolení. Její reakci ČTK zjišťuje.
Děti Země čekaly s podáním žaloby na nejzazší možný termín a podaly ji 27. února, ten však uplynul 25. února. Rozhodnutí Jihočeského kraje o územním rozhodnutí bylo totiž doručeno už 25. prosince, a nikoli první pracovní den po tomto datu.
Kdy se začne stavět, stále není zřejmé. V polovině června ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) na tiskové konferenci v Brně odmítl sdělit jakýkoli termín a pouze uvedl, že priorita je přestavba nádraží Brno-Židenice.
Hlavní nádraží se má stavět ve variantě, která nepočítá se zaústěním chrlické trati do budoucího severojižního kolejového diametru, tedy podzemní železnice, která má spojit sever a jih Brna. Cena má činit podle studie proveditelnosti 43 miliard korun. Diametr přitom požadovalo brněnské i jihomoravského zastupitelstvo. Jak by měla podzemní dráha vypadat, bude nyní ve studii proveditelnosti řešit Kancelář architekta města Brna, rozhodli o tom před týdnem radní. Bude řešit i to, zda to má být železnice, klasické metro či tramvaj.

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/soud- … ne/1787637

aneb Jak Mirek koumal, až překoumal

Thumbs up Thumbs down

58

Re: Z tisku a médií

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojektování stanic, konstrukcí některých mostů a možná i železničního spodku. Na ostatních objektech vč. tunelů Mezno a Deboreč práce pokračují. Do provozu by se obě koleje mohly dostat na konci roku 2022. Zhotovitelem stavby je společnost OHL ŽS, a. s.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ

  • ISPROFIN/ ISPROFOND: 3273604901/5213710002

  • Název projektu: Modernizace trati Sudoměřice – Votice

  • Kraj: Jihočeský, Středočeský (rozhraní krajů v km 97,4)

  • Obce: Sudoměřice, Mezno, Střezimíř, Červený Újezd, Ješetice, Heřmaničky

  • Objednatel: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace

  • Zhotovitel: OHL ŽS, a. s.

  • Projektant:
    Sdružení pro projekt Modernizace trati Sudoměřice – Votice
    SUDOP PRAHA a. s.
    Metroprojekt Praha a. s.

  • Stavební náklady: 7 159 049 000 Kč bez DPH

Modernizace trati Sudoměřice – Votice je v současnosti jednou z nejvýznamnějších investic na železnici a do budoucna má zvýšit rychlost přepravy i komfort a bezpečnost cestujících, kteří se vydají z Prahy směrem na České Budějovice.
Pokud jde o aktuální stavební práce, celá stavba je rozdělena na tři velké úseky:

  • Úsek 71 – mezi Sudoměřicemi a Červeným Újezdem, kde vznikne nová železniční stanice,

  • Úsek 72 – železniční stanice Červený Újezd,

  • Úsek 73 – Červený Újezd – Votice.

Každý úsek je charakteristický určitými pracemi, které se provádí. Co se týká zemních prací na úseku 71, jde především o výkopy budoucích zářezů. Ať už je to v oblasti Lipiny za Sudoměřicemi nebo velký zářez, který kopeme vedle obce Mezno. Zde budujeme i nový tunel (Mezno), který má délku přes 800 metrů.
Úsek 72 je charakteristický tím, že se na umělém tělese postaví nová železniční stanice, která nebude mít perony a bude sloužit jako výhybna. Hned za ní bude následovat klasická zastávka Červený Újezd.
Na úseku 73 budujeme největší mosty. Jsou to čtyři mosty estakády – nad obcí Radič, pod Jiříkovcem a dvě estakády přímo v obci Heřmaničky. Současně stavíme řadu dalších mostních objektů, které slouží jako budoucí silniční nadjezdy do obcí. Mimoto děláme přeložky komunikací na straně u Heřmaniček. Na konci stavební etapy nás čeká před Voticemi Nazdický zářez, který se rozšiřuje o novou kolej. Součástí zemních prací je i zajištění stávajících svahů zářezu. Práce jsou na straně stávající koleje dokončeny, na nově budovaném svahu bychom měli být hotovi v létě příštího roku. Kvůli zajištění bezpečnosti na provozované koleji musíme pracovat jen ve výluce. Část prací se provedla letos a část uděláme příští rok. Přeci jen se pracuje s pomocí těžké mechanizace a ve skalním zářezu. Na doporučení geotechniků nemůžeme používat trhací práce, proto se všechna rozpojování hornin provádí pouze mechanicky. Potřebné výluky proběhnou v únoru a březnu příštího roku. V té době počítáme, že se dokončí hrubé zemní práce pro rozšíření nové koleje. Do prázdnin zasanujeme a zajistíme nové svahy. Následně pak budou probíhat práce na železničním spodku. To je stručná charakteristika prací, které aktuálně v úsecích probíhají.

PROJEKTOVANÉ KAPACITY STAVBY
Nové staničení: 94,859 – 114,763
Délka stavby: 19,9 km
Železniční stanice a zastávky: 6 ks
Železniční svršek: 35 065 m
Počet nově vložených výhybek: 13 ks
Nástupiště: 1 295 m
Traťové zabezpečovací zařízení: 19 km
Výstavba TV: 25 800 m
Žel. mosty, propustky, podchody: 48 ks
Tunely:
Tunel Mezno 840 m
Tunel Deboreč 660 m
Protihlukové zdi: 2 205,45 m

NOVÉ KOLEJE O ROK POZDĚJI, ALE S VYŠŠÍ RYCHLOSTÍ
Zásadní dopad na realizaci projektu má rozhodnutí investora zvýšit traťovou rychlost na 200 km/h pro celý modernizovaný úsek. Ke změně jsme dostali příslušné pokyny od správce stavby. V této chvíli byly na některých objektech práce přerušeny, protože se musí přeprojektovat. U některých stavebních částí – týká se to především železničního spodku a některých mostů – byly práce rovněž přerušeny, aby se posoudila stávající projektová dokumentace, zda jsou navrhované konstrukce vyhovující pro plánovanou vyšší rychlost.
Trasování celého úseku zůstane stejné, ale většina železničních zastávek se bude muset upravit, jelikož zvýšením rychlosti se výrazně mění jejich bezpečnostní parametry. Především šířka bezpečnostního pruhu z 80 cm na 130 cm. S tím je spojena řada dalších prací – umístění osvětlení na zastávkách, trakční vedení, kabelizace a návaznost na železniční spodek. Vzhledem k tomu, že zastávky Heřmaničky a Střezimíř jsou na mostech, musí se změnit i již navržená konstrukce mostů.
V praxi to znamená, že dokončení stavby se posune minimálně o jeden rok. K tomuto posunu přispěly i komplikace s povolením pro trhací práce, které způsobily zpoždění zahájení ražby tunelu Mezno. Znamená to, že koleje půjdou do provozu nejdříve v roce 2022. Na jeho konci by se už mělo jezdit dvoukolejně. Do léta 2023 budou ještě probíhat práce na definitivních přeložkách komunikací, dokončovací práce a rekultivace pozemků dotčených výstavbou.
RAŽBY POKRAČUJÍ
Opravená projektová dokumentace by měla být hotová na jaře příštího roku. Teprve tehdy můžeme kvalifikovaně aktualizovat harmonogram prací. Nyní pokračujeme na objektech, kterých se „dvoustovka“ nedotkla. Například budujeme zemní tělesa do úrovně, kde nám to změna rychlosti v rámci stávající projektové dokumentace dovolí. Kopeme zářezy, stavíme velké mosty a razíme tunely. Tohle vše běží podle plánu. Bohužel nám nový záměr investora lehce komplikuje nasazování zejména vlastních kapacit, které jsme měli připravené podle harmonogramu. Museli jsme proto alespoň některé z nich přeorganizovat tak, že práce, které jsme měli dělat až příští rok, děláme už letos na jiných lokalitách, abychom eliminovali provozní náklady.
Pokud jde o samotné tunely, tak na Deborči nám chybí dorazit 200 metrů. V tunelu Mezno jsme v jedné šestině, máme vyraženo 150 metrů z 800. Razit jsme začali v září a práce probíhají bez problému podle plánu. Stavba Modernizace trati Sudoměřice – Votice běží realizačně již 19 měsíců a během této doby jsme se museli vypořádat s několika problémy a tím vyvolanými změnami, které jsou však obvyklé na všech stavbách tohoto typu a rozsahu. Změna technického řešení a navýšení rychlosti na 200 km/hod je jen jednou z nich, a to v kladném slova smyslu. Je to pro nás nejen výzva, která přinese další zkušenosti a referenci, ale také zvýšení hodnoty díla pro investora SŽDC, s. o. a především komfortu pro cestující veřejnost.

http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/ … -200-km-h/

Thumbs up Thumbs down

59

Re: Z tisku a médií

VIDEO: Na koridoru z Prahy do Českých Budějovic prorazili tunel Deboreč

11. února 2020  14:40 
Za více než sedm miliard korun roste mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi 20 kilometrů dlouhý úsek nové železnice. Stane se součástí koridoru z Českých Budějovic do Prahy. V úterý odpoledne na stavbě slavnostně prorazili jeden ze dvou tunelů Deboreč, který má délku 660 metrů.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/z … zpravy_mrl

Thumbs up Thumbs down

60

Re: Z tisku a médií

Parní lokomotivy testovaly nový most pod Bílou Horou v Plzni
Dvě parní lokomotivy najely ve čtvrtek na nový železniční most pod Bílou Horou v Plzni a testovaly jeho nosnost. Za 135 dnů stavbaři vybudovali 45 metrů dlouhý železobetonový most s atypickou podpěrou ve tvaru písmene V, která bude po dokončení silnice stát uprostřed kruhového objezdu. První vlak by po novém mostě měl jet dnes v podvečer.
https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/bila- … -zpravy_vb

Thumbs up Thumbs down