51

Re: Z tisku a médií

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala pro stavbu dvacetikilometrového úseku koridorové železniční trati mezi Sudoměřicemi a Voticemi stavební firmu OHL ŽS. Společnost zvítězila ve veřejné soutěži s cenou 4,3 miliardy korun. ČTK to řekl Marek Illiaš, mluvčí SŽDC, která je investorem stavby. Pokud se nikdo z neúspěšných uchazečů neodvolá, mohly by práce na jedné z největších stavebních zakázek v Česku za poslední roky začít v prvním čtvrtletí příštího roku.

https://www.elogistika.info/sprava-zele … mu-ohl-zs/

52 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (15.01. 2018 11.26)

Re: Z tisku a médií

Jihomoravští zastupitelé podpořili odsun nádraží v Brně k řece

Brno - Zastupitelé Jihomoravského kraje dnes podpořili stavbu brněnského vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky. Podle nich ho lze začít stavět dřív než v centru a ještě za peníze z Evropské unie. Druhou variantou je stavba ve středu města pod Petrovem poblíž současného nádraží. Rozhodnutí kraje je pouze doporučení vládě, která nakonec o poloze rozhodne. Doporučení vydá i Brno, které zatím ještě nerozhodlo.
Pro odsun hlasovalo 53 zastupitelů, jeden byl proti a tři zastupitelé se zdrželi. Stavba nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026.
Proti byla zastupitelka kraje i Brna za Zelené Jana Drápalová, zdrželi se Jiří Hlavenka a Ivo Vašíček (oba SZ) a hejtmanův náměstek Jan Vitula (TOP 09). Přítomný nebyl primátor Brna Petr Vokřál (ANO), který je také krajským zastupitelem a k variantám se ještě nevyjádřil.
Podpořit variantu odsunu doporučili zastupitelstvu radní. Hlavní výhodu vidí v procesních záležitostech. Odsunuté nádraží se připravuje dlouho, je v územním plánu, a proto je reálné dřívější zahájení stavby. Tím pádem by se na to mohly čerpat ještě peníze z Evropské unie, což je u varianty v centru pod Petrovem méně pravděpodobné. Výhodou odsunutého nádraží by mělo být i pozdější snazší a levnější zaústění vysokorychlostních tratí.
Lidé, kteří před jednáním zastupitelstva proti odsunuté verzi protestovali, poukazovali na to, že takové nádraží prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůř napojovat městská hromadná doprava.
Konečné rozhodnutí vydá vláda, rozhodnutí kraje a Brna, které se ještě k podpoře některé z variant nevyjádřilo, budou pouze doporučující. Pro odsun se nedávno vyjádřila i Kancelář architekta města Brna.
Opoziční zastupitel Hlavenka navrhl, aby kraj nechal zpracovat průzkum mezi lidmi, kteří do Brna denně dojíždějí. "Není dobré nic uspěchat. Průzkum navíc nezabere moc času. Měli bychom se zeptat těch 30.000 lidí, kteří do Brna denně dojíždějí, ale nikdo se jich zatím neptal," uvedl Hlavenka. Zastupitelé ho ale nepodpořili. Zelení upozornili na to, že pokud vznikne odsunuté nádraží, nebude dostatečně obsloužené městskou hromadnou dopravou a doba cestování se o několik minut prodlouží.
Koaliční zastupitel, bývalý hejtman Michal Hašek (ČSSD) připomněl, že se o novém nádraží diskutuje už od 20. let 20. století, takže není čas na další diskuse. Řekl, že výstavba u řeky je připravenější, u Petrova se riskuje, že nebude možné čerpat evropské dotace. U Petrova by se musely dělat tunely, což by stavbu prodražilo, práce pod Petrovem by výrazně zkomplikovaly dopravu, řekl. Při stavbě odsunutého nádraží může být současné v obvyklém provozu, v opačném případě by fungovalo šestileté provizorium a vlaky by využívaly dolní nádraží a další brněnská nádraží.
Opoziční zastupitel Antonín Tesařík (KDU-ČSL) uvedl, že pokud Brno nezačne nádraží stavět, mohlo by zmizet z železniční mapy. Stanislav Navrkal za opoziční KSČM řekl, že na počátku tisíciletí by odsun stál 27 miliard a nyní je to o 20 miliard dražší, takže jakékoliv posouvání termínu bude znamenat další prodražení.

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/jihomo … ce/1573243

Thumbs up Thumbs down

53

Re: Z tisku a médií

Zahájení obří železniční stavby Sudoměřice – Votice mizí v mlze, Strabag jde k ÚOHS
http://zdopravy.cz/zahajeni-obri-zelezn … uohs-6769/

54

Re: Z tisku a médií

Průlom: Ministerstvo dopravy schválilo tunely u Budějovic, budou nejdelší v republice

Největší chystaná železniční stavba republiky dostala po letech nejistoty zelenou od ministerstva dopravy. Jeho centrální komise minulý týden schválila napojení čtvrtého koridoru na České Budějovice v tunelové variantě. Informaci na dotaz deníku Zdopravy.cz potvrdil ředitel strategie Správy železniční dopravní cesty Radek Čech. Příprava se tak může naplno rozběhnout.
Konkrétně jde o zhruba dvacetikilometrový úsek Nemanice – Ševětín, kde bude osm kilometrů vedeno pod zemí dvěma dvojkolejnými tunely. Ten Chotýčanský se přitom s více než pěti kilometry stane tuzemským rekordmanem, Hosínský bude mít zhruba tři kilometry. Celkové náklady se odhadují na osm miliard korun.
Schválení ministerskou komisí lze označit za průlom v dosavadním vývoji projektu, pro který se vžila zkratka NEMAŠE. Pro svou nákladnost byl v minulých letech uložen k ledu a fakticky považován za mrtvý. Koridor měl u Budějovic končit starou schwarzenberskou jednokolejkou, která se vine oklikou přes Hlubokou nad Vltavou.
Změnu přinesla až nová ekonomická studie správy železnic, jejíž výsledek loni v létě byl vůbec poprvé pro tunely příznivý. Způsobila to především změna metodiky, která umožňuje rozložit návratnost do většího počtu let. Železničáři také upřesnili celkové náklady čtvrtého koridoru vzhledem ke klesajícím cenám staveb, původně se u tunelů počítalo s 12 miliardami.
Tunelové variantě hraje rovněž do karet skutečnost, že je zanesena v zásadách územního rozvoje a před lety už získala souhlas v procesu EIA. Ten ale zřejmě bude nutné aktualizovat, aby odpovídal novele zákona. Tunely budou projektovány na 200 kilometrů v hodině, stavba začne ve 20. letech, přesné termíny ještě nejsou známy.
Za tunelovou variantu orodoval na ministerstvu i Jihočeský kraj. Podobně jako zástupci SŽDC považuje krajská samospráva ukončení moderního koridoru klikatící se jednokolejkou za nelogické.
Zatím nejdelším tunelem v tuzemsku je právě dokončovaná dvojice jednokolejných trub u Ejpovic na třetím koridoru. Tunely jsou dlouhé 4,2 kilometru, náklady přesáhnou pět miliard.

http://zdopravy.cz/prulom-ministerstvo- … lice-8083/

Thumbs up Thumbs down

55

Re: Z tisku a médií

Průlom: Strabag stáhl stížnost, stavba koridoru Sudoměřice – Votice může začít

V oblasti velkých železničních zakázek se v krátké době udál už druhý překvapivý obrat. Poté, co Eurovia stáhla své podání na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli hostivařskému koridoru, učinila stejný krok i firma Strabag v případě stavby Sudoměřice – Votice. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil antimonopolní úřad i Správa železniční dopravní cesty.
„Správní řízení týkající se zadávacího řízení SŽDC „modernizace trati Sudoměřice-Votice“ bylo zastaveno, neboť navrhovatel vzal svůj návrh zpět,“ sdělil mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Mluvčí SŽDC Marek Illiaš následně dodal, že v pondělí bude podepsána smlouva se zhotovitelem. Tím je OHL ŽS.
Strabag své rozhodnutí komentuje stejně neurčitě jako před dvěma týdny Eurovia. „Tomuto rozhodnutí předcházelo pečlivé posouzení všech aspektů, ale nijak blíže jej komentovat nebudeme,“ uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná.
Strabag skončil s cenou 4,43 miliardy korun druhý. Vítězem komise po dlouhém zkoumání a vypořádání stovek připomínek vyhlásila firmu OHL ŽS, která nabídla nejnižší cenu (4,378 miliardy korun). OHL ŽS stavěla i navazující úsek z Tábora do Sudoměřic.
Úsek Sudoměřice – Votice je aktuálně největší sousto na poli železniční výstavby. V mnoha ohledech jde o výjimečný projekt. Téměř celý dvacetikilometrový úsek koridoru totiž vznikne na zelené louce mimo stávající trať, součástí stavby budou i dva tunely, dvacet mostů či zánik a vznik některých stanic.

http://zdopravy.cz/prulom-strabag-stahl … acit-9064/

Thumbs up Thumbs down

56

Re: Z tisku a médií

žeby dohoda o neútočení něco za něco?

Thumbs up Thumbs down