1

Téma: Z tisku a médií

o mostech smile

2

Re: Z tisku a médií

Most nad Zlatou bránou http://www.ceskatelevize.cz/porady/1016 … 038254596/

Ve své době držitel mnoha rekordů, neodmyslitelný symbol San Francisca a rozhodně jedna z nejpozoruhodnějších staveb na světě. Americký dokument

Premiéra: ČT2 pátek 7. 1. 2011 v 21:15

Opakování: ČT2 sobota 8. 1. 2011 v 07:00

Golden Gate Bridge patří ke skvostům světové architektury a stal se symbolem města, poblíž kterého stojí - San Francisca. Tento visutý most byl postaven v letech 1934-1937, ale o jeho zbudování se uvažovalo již dříve, protože překonání kilometr a půl široké mořské úžiny zvané Zlatá brána bylo nutné pro další rozvoj městské aglomerace. Duchovním otcem pozoruhodného technického díla o váze 900 000 tun byl stavitel a podnikatel Joseph Strauss. Jeho inženýři, technici, montéři a stavební dělníci museli překonat řadu nástrah spojených s touto lokalitou - mořské proudy, tektonické pohyby, nepředvídatelné počasí. Most slouží dodnes a je oblíbeným cílem automobilistů (100 000 aut denně), turistů a bohužel i sebevrahů...

3

Re: Z tisku a médií

Obří mosty (1/3)

Překlenutí Oeresundu. Americký dokumentární cyklus
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1024 … 545480001/

Premiéra: ČT2 pátek 25. 2. 2011 v 21:15

Opakování: ČT2 sobota 26. 2. 2011 v 07:05

Oeresundská úžina spojuje Baltské moře se Severním. Je to pruh slané vody široký 16 kilometrů, odedávna oddělující Dánsko od Švédska. Ve 2. polovině 20. století se tento vodní příkop stal nevítanou překážkou - z důvodů hospodářských, politických i sociálních. Vlády zainteresovaných států se proto rozhodly, že svá území propojí mostem. Jeho stavba byla zahájena v srpnu roku 1995 a do užívání byl předán v červenci 2000. Oeresundský most je nejdelším zavěšeným mostem v Evropě, jeho nejvitálnější střední část, kterou proplouvají námořní lodě, je dlouhá 1092 metrů a mostovka je zde zavěšena 60 metrů na mořskou hladinou. Jde o dvouúrovňový most se čtyřproudovou dálnicí v horní a železnicí v dolní části. Součástí stavebně komplikovaného překonání Oeresundské úžiny je dokonce i čtyřkilometrový tunel.


Nejbližší díly ve vysílání
Překlenutí Oeresundu (1/3)

pátek 25. 2. 2011

Překlenutí Korintského zálivu (2/3)

pátek 4. 3. 2011

Čínské výzvy (3/3)

pátek 11. 3. 2011

4 Naposledy upravil: Jenik (11.03. 2011 21.33)

Re: Z tisku a médií

Dnes (teď) 11.3. je na Čt2 čínský šanghajský most, sbíhajícím se obloukem  podobný trojskému, jen trochu větší rozpětí 520m (?). Montáž oblouku letmá, bez podpor , zavěšení na provizorních věžích atd, pak připínání mostovky


a pokrčuje to visutým zavěšeným mostem (třetím nejdelším na svěrě) přes Jang ts, pilíře vysoké přes 200m

Thumbs up Thumbs down

5

Re: Z tisku a médií

hlavně že u toho dřepím sad

tak ráno v 7 smile

6

Re: Z tisku a médií

dám to sem... smile

Dálnice http://www.ceskatelevize.cz/porady/1020 … 038254576/

Premiéra: ČT2 pátek 6. 5. 2011 v 21:00

Opakování: ČT2  sobota 7. 5. 2011 v 07:20

Problémy s vlivy počasí na silniční stavby mají všude ve světě. I zdánlivě dokonalé dálnice v USA stárnou a potřebují opravu. Americký dokument

Spojené státy obepíná síť dálnic o celkové délce 75 000 kilometrů.
Je symbolem pragmatičnosti a zdánlivé dokonalosti. Hospodářský a populační růst však v některých místech přivádí dálničí dopravu na pokraj kolapsu. Proto se dálnice rozšiřují a propojují zvláště v okolí velkých městských aglomerací. Problémem je také technický stav vozovek a dalších staveb, hlavně mostů a tunelů. Vozovky jsou vystaveny nejrozmanitějším přírodním vlivům severoamerického kontinentu a své působí i vysoká zátěž způsobovaná velkým množstvím nákladních vozidel. Američtí inženýři proto vyvíjejí nové metody, které mají opravy vozovek výrazně zlepšit a prodloužit tak jejich životnost.

7

Re: Z tisku a médií

V Číně otevřeli nejdelší most na světě přes vodní plochu
http://www.novinky.cz/cestovani/237830- … lochu.html

8

Re: Z tisku a médií

nejen o Pražských mostech dnes v magazínu Z Metropole...

9

Re: Z tisku a médií

Hlávkův most slaví 100 let: dřív cesta na jatka, dnes dopravní tepna
ab 6. února 2012  21:00
Přesně před sto lety, 6. února 1912, byl v Praze slavnostně otevřen Hlávkův most. Betonová spojnice vltavských břehů vznikla na místě původního dřevěného mostu, který byl postaven hlavně kvůli ústředním jatkám v Holešovicích. V 60. letech 20. století most prošel přestavbou.

http://praha.idnes.cz/hlavkuv-most-slav … -zpravy_ab

10

Re: Z tisku a médií

Ve Vladivostoku propojili největší zavěšený lanový most na světě
12.4.2012, Zdroj: ČTK


Týmy ruských stavbařů v noci na dnešek propojily mostní konstrukci obřího lanového mostu ve Vladivostoku, který je podle ruských médií největší svého druhu na světě. Most má překlenout zátoku Východní Bospor a spojit město Vladivostok s přilehlým ostrovem Russkij.


Mostní konstrukce je dlouhá 3,1 kilometru, ale unikátní je zejména střední zavěšená část, která je svou délkou 1104 metrů nejdelší na světě. V souladu s projektem bylo střední pole mostu zavěšeno na pilířích vysokých 320 metrů, což je údajně další světový unikát.

Most spojuje pevninský Nazimovův poloostrov s ostrovním mysem Novosilského. Celkovádélka použitých lan je 54 kilometrů. Poslední část mostu byla uložena s denním zpožděním, protože stavební práce narušoval silný vítr. Konstrukce tak byla sestavena až dnes v noci během tříhodinové operace za umělého osvětlení.

Nový most, který bude slavnostně otevřen 1. července, má být ozdobou asijsko-tichomořského summitu, který bude metropole ruského Dálného východu hostit letos v září. Summit by měl podle organizátorů odstartovat novou turistickou éru v dějinách Vladivostoku.

http://www.stavebniklub.cz/ve-vladivost … AGfpGfOwo/

11

Re: Z tisku a médií

jak se dá také rekonstruovat most...

Výměna 325 m dlouhých dálničních mostů 3+3 za plného provozu - Švédsko

http://www.youtube.com/watch?v=_ZMieFjnFvg

12

Re: Z tisku a médií

mooc pěkné, ten přesun z temporary position do permanent chci vidět na vlastní oči ...

Thumbs up Thumbs down

13

Re: Z tisku a médií

No to bude dlhá dovolenka, presun má trvať 3 týždne.

Thumbs up Thumbs down

14

Re: Z tisku a médií

Brána do nebe i chudák Nedokončený. Deset výjimečných mostů v Česku
http://cestovani.idnes.cz/unikatni-most … -cesku_tom

15

Re: Z tisku a médií

Na Slovensku se zřítil most, stavěla ho i firma souzená za Studénku

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/zriceny-most-kur … anicni_ert

16

Re: Z tisku a médií

Most Legií: "Správně byla použita barva Staropražská zeleň. Touto barvou ale byly chybně natřeny celé sloupy, i tam, kde měla zůstat zachována původní patina," vysvětluje mluvčí společnosti Eltodo Jan Rafaj.
http://praha.idnes.cz/spatne-natreny-mo … -zpravy_eb

17

Re: Z tisku a médií

Středočeši opravili letos 16 mostů, většinu čekala úplná demolice
    7. listopadu 2012  12:33
    Za poslední týden se ve Středočeském kraji otevřely tři opravené mosty. Letos jich mělo hejtmanství v plánu opravit celkem 24, většina je už hotová. Rekonstrukce mostů zpravidla znamená jejich demolici a stavbu úplně nových konstrukcí. Opravit je se málokdy vyplatí. Je málo peněz a v seznamech oprav čekají mosty i několik let.

    Zdroj: http://praha.idnes.cz/ve-stredoceskem-k … zpravy_sfo

18

Re: Z tisku a médií

Na opravy mostů v Praze chybí peníze, letos se dostane jen na Nuselský
Zdroj: http://praha.idnes.cz/opravy-mostu-brzd … zpravy_zuf

Petr od Pankráce

19

Re: Z tisku a médií

Pražské radnice se přou: pustit na nový most auta, nebo jen tramvaje
25. dubna 2013  17:24
Budou po novém mostě přes Vltavu mezi pražským Zlíchovem a Dvorci jezdit jen tramvaje, nebo také auta? O to se přou radnice Prahy 2 a 4. Nový most bude stát asi miliardu a postaven by měl být do sedmi let.
Zdroj: http://praha.idnes.cz/spor-prazskych-ra … -zpravy_eb

http://www.metro.cz/kdo-bude-smet-jezdi … e-deje_row

20

Re: Z tisku a médií

...hm a nebo nebude most žádný :-)

Petr od Pankráce

21 Naposledy upravil: Kubajsu (26.04. 2013 10.52)

Re: Z tisku a médií

kasme napsal:

...Nový most bude stát asi miliardu...

Miliardu? Kolik že bude stát ten "PŘEDRAŽENÝ" Trojský? tongue

Thumbs up Thumbs down

22

Re: Z tisku a médií

Demolice mostu zavřela dálnici D1 na Jihlavsku. Řidiči musí objížďkou

http://zpravy.idnes.cz/dalnice-d1-se-na … zpravy_brm

23 Naposledy upravil: medvid (30.05. 2014 13.29)

Re: Z tisku a médií

"Most inteligence" stavěli nepřátelé komunistického režimu

vydáno: 28.05.2014, 10:10 | aktualizace: 28.05.2014 13:50

Praha - Mnoho právníků, filozofů, lékařů, učitelů, úředníků a dalších příslušníků inteligence stavělo v první polovině 50. let 20. století železniční most v pražském Braníku. Tehdy vládnoucí komunistický režim totiž poslal do dělnických a pomocných profesí vzdělané lidi, které označil za třídní nepřátele. "Pracovali tu většinou samí nováčci," napsal k tomu již v roce 1955 v knize Splněné sny technik a publicista Jiří Streit. Přes 900 metrů dlouhý Branický most, lidově zvaný "most inteligence", byl otevřen před půl stoletím, 30. května 1964.
Reklama


Most, který byl oficiálně pojmenován jako Branický most až v roce 1969, nebyl nikdy dostavěn. Měl přitom sloužit pro odvedení nákladní dopravy z trati od Plzně mimo centrum Prahy na pravý břeh Vltavy, konkrétně přes Krč na vršovické nádraží. Most, kde je pouze jedna kolej (ač byl postaven pro dvě), tak zůstal prakticky celých 50 let bez výrazného použití, mostovka je nyní místy navíc velmi narušená.

Most má kromě zmíněných zvláštností při výstavbě či využívání i další zajímavosti. Je jen o pouhých 200 metrů kratší než nejdelší železniční most v ČR, Negrelliho viadukt (měří 910 metrů, viadukt pak má 1110 metrů), jeho půdorys je dvakrát zakřiven, takže trochu připomíná písmeno "s", a dříve se o jeho "lehkosti" literatura někdy vyjadřovala jako o "křídlech letícího racka".

Železobetonový železniční most je součástí jižní traťové spojky. Kromě Vltavy přemosťuje i Strakonickou a Modřanskou silnici, železniční tratě do Plzně a do Vraného nad Vltavou či tramvajovou trať do Modřan. Most má šířku 14 metrů, je tvořen 15 poli s rozpětím 53,5 metru, celkové převýšení mezi konci mostu je šest metrů a celková výška nad hladinou Vltavy 19 metrů. Chodník pro pěší je umístěn uprostřed mezi kolejišti.

Na mostě byla původně umístěna i druhá kolej, poté ale byla zrušena, protože navazující tunel nad Malou Chuchlí byl dokončen pouze jako jednokolejný. Při stavbě tunelu se totiž ukázalo, že skála nemá dostatečnou pevnost pro udržení dvoukolejného tunelu.
Myšlenka na podobný železniční obchvat Prahy pro nákladní dopravu se objevovala již začátkem 20. století. První reálné návrhy předložil v roce 1920 Josef Kubler, o sedm let později byl předložen "dispoziční plán budoucích železničních úprav v Praze", který podobnou trať zahrnoval. Po druhé světové válce plánovací komise myšlence nepřála, ale na jaře 1949 se najednou začalo stavět. Je možné, že ukvapené zahájení výstavby bylo vyvoláno potřebou urychleně najít práci pro vzdělance odsunuté do dělnických profesí.

Projekt mostu, který vypracoval Jiří Klimeš, pak vznikal až v době, kdy se již stavělo. Stavba oblouků začala v roce 1952 a v roce 1955 byly úspěšně provedeny zatěžkávací zkoušky. Doprava na mostě byla zahájena ale až v sobotu 30. května 1964 při zprovoznění celé železniční jižní spojky. Do té doby most sloužil statickým zkouškám různých typů lokomotiv.
Autor: ČTK


Zajímavé. Babička mi vždy říkala, že je špatně postaven a dvě koleje neunese, ale ono je to prý kvůli skále za mostem. By místo té druhé koleje mohli udělat třeba cyklostezku.

Thumbs up Thumbs down

24

Re: Z tisku a médií

Některým opozičním zastupitelům, kteří byli proti, vadila zejména plánovaná výstavba mostu z Prahy 5 do Podolí. Zastupitelka Aleksandra Udženija (ODS) podle agentury ČTK argumentovala, že by most dopravně zatížil nejen Prahu 4, ale i Prahu 2. Rudolf Blažek (ODS) upozornil, že se změnou nesouhlasila většina odborníků, proto by neměla být schválena.

http://byznys.ihned.cz/reality/c1-62262 … iard-korun

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

25 Naposledy upravil: P_V (30.05. 2014 14.14)

Re: Z tisku a médií

S tím důvodem jednokolejnosti koluje spousta pověstí. Že některé pilíře mostu jsou na návodní straně špatně založeny. Že tunel projektoval stranicky uvědomělý, leč nezkušený projektant, a omylem použil profil pro rovný tunel, jenže tunel je do oblouku. Že skála neunese druhou kolej (wtf?). Že skála se při stavbě sypala, a oni to nijak nesanovali, jen zesílili ostění a tím tunel zúžili.
Můj názor je ten, že druhá kolej se nezřídila z ekonomických důvodů. Náklady se vyjezdí po jedné koleji a zpoždění jim nevadí. Most totiž měl původně pokračovat i větví do dalšího tunelu směr Semmering či Řeporyje, větev ale dodnes není a jedna kolej zatím provozu stačí. Až teprve tudy budou jezdit pravidelná esíčka, nebo dokonce sem zaústí tunel od Berouna, pak na druhou kolej dojde.
Podobné je to i u malešického tunelu, tam je také trať připravena na druhou kolej, také ji začali pokládat a později zas zrušili.

Thumbs up Thumbs down