právo 15.5.
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php … =48/166911
a jeden názor
Martin_Šubrt Odesláno Pondělí, 18. května 2009 - 15:52:02
Arj: Osobně tento problém řeším už rok. Lono v červenci až září jsem všechny přechody přes TT v Praze obešel, vyfotil a připravil návrh řešení. Celkem je v Praze cca 830 míst, kde se přecház tramvajová trať. Z toho je 100 míst jen přechod přes koleje, jakési místo pro přechízení (typ Královský letohrádek). Pak je cca 330 přechodů se semafory, tam zebra být může. A následuje 400 neřízených přechodů se zebrami. Z nich je 100 v pořádku. Zebra jde přes jízdní pruh, pak je vyčkávací ostrůvek nebo zastávka, pak tramvajový pás, po němž nic než tram. nejezdí, pak zase ostrůvek a pak zbytek zebry přes pruh automobilů (typ nové zastávky Husinecká). Pak už ale je 300 přechodů, co v pořádku nejsou a ty se teď ruší. 100 z nich jsou takové, že je zebra přes pás aut, ale před tramvajovým pásem není kde čekat (typ uprostřed Ječné, Francouzská apod.). Nebo není kde čekat před zvýšeným pásem (typ Švehlova, Na Petřinách). No a nejhorších je zbylých 200 přechodů, z nichž už jich bylo cca 70 zrušeno, kde po tramvajových kolejích jezdí i auta a autobusy. Takže nešlo vymazat sebru jen na těch kolejích, protože pak byl přechod přerušen a auto na kolejích mohlo snadno chodce přejet.
Vše se zrodilo tak, že v roce 2000 vznikla ta "přednost" chodců. Jenže v cizině měli pár zeber a na nich tu přednost. My jsem měli spoustu zeber všude a na nich tu přednost zavedli. Jenže vznikly ty situace, kdychodec dává přednost tramvaji a jemu auto, nebo auto na hlavní dává přednost chodci a mate auto na vedlejší atd. Prostě zeber bylo a je na tento styl pravidla moc.
Takže ministerstvo vydalo vyhlášku, že zebra na kolejích může být jen v případě, že je tam i semafor. Na 300 míst Praha semafory dá těžko, navíc na 95 % takových míst semafory prostě nepatří, zbytečně vyhozené peníze. Takže Praha rok dělala, že vyhlášku nevidí. Jenže ministerstvo jí donutilo jednat a to znamená 300 přechodů zrušit. A protože 10 let ministerstvo odmítá zavést místo pro přecházení, tj. místo se značkou pozor, chodec a přerušovanými čarami na vozovce, co ho vymezují, kde by chodec neměl přednost, ale mohl přejít a řidič o něm věděl, tak není jak po zrušení přechody nahradit. Prostě to vypadá, jako když se město zcvoklo a ruší všechny přechody. Dle současné legislativy ale musí.
A protože město zrušilo ÚDI a z jeho zbytku udělalo úřední poslušný TSK orgán, tak prostě nebylo síly, která by prosadila legislativní úpravu, která by s tím pohnula. Navíc komusi asi vyhovuje instalovat víc a víc semaforů všude okolo, že... Aktuálním potížím města jsem se snažil ve volném čase zabránit právě tou dokumentací těch míst, ale ministerstvo s městem skoro nejedná a problém nechápe. Dostalo 3 dopisy, ale odpovědi žádné, jen držte se vyhlášky. Tudíž absolutní absence odborných složek města vede k tomu, že musí přijít Pražské matky, udělat bengál a až teď se schází odbory dopravy, na ministerstvu začíná poplacha a začíná se cosi řešit.
Momentálně to vypadá, že se do vyhlášky opět dostane možnost vyznačit zebru na kolejích, zejména v místech, kde jezdí na kolejích i auta, a to s nápisem POZOR TRAM před vstupem do vozovky. Současně bude na ministerstvu žádána změna zákona a vymezení a vyznačení místa pro přecházení. Ale to jde do několika zákonů, musí být nová značka i vodorovná a to je na dva roky. Takže dočasně se zebry asi na kolejích povolí.
Jinak celá anabáze dokazuje, jak ve městě zcela chybí instituce vyhledávající a řešící podobné dopravní problémy a pokud je řeší někdo sám na vlastní pěst, nemá šanci, protože vítězí úřední postupy a alibismus. Howg :-).