1

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Na forum MČ Praha 7 se dnes objevila zajímavá informace:

Otázka:
Zajímalo by mne, proč byly zrušeny přechody pro chodce v ulici Partyzánské (před Pražskou teplárenskou a.s.) a v ulici Na Zátorách...

Odpověď:
Je to příkaz Ministerstva dopravy, aby se dodržela vyhláška č. 30/2001 Sb. § 19. Pokyn splnil odbor dopravy MHMP. Takto by měly být zrušeny všechny přechody pro chodce, které jsou přes tramvajovou trať a nejsou signalizované. Úřad městské části Praha 7, odbor dopravy, se tomuto nesmyslnému nařízení brání a žádá o změnu tohoto §, ale zřejmě marně. Budeme muset splnit literu zákona a nechat všechny přechody přes tramvajovou trať zrušit.

2

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Spousty z nich jsou v prostoru kolejí natřeny namodro a to je prej v rozporu se zákonem (vyhláškou).
Tak bude jednodušší je zrušit, ať si chodec nejde místo na přecházení sám, alespoň si bude dávat větší pozor a nebude bezhlavě skákat pod tramvaj:)
To ovšem neznamená, že s rušením všech přechodů souhlasím...

3

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

nechápu, vždyť ten přechod kromě kolejí vede i přes poměrně rušnou silnici, tak proč ho rušili celý? to vůbec není o nějakém skákání pod tramvaj co je vidět na hony daleko, alébrž možnost vůbec přejít ulici mezi hustě rojícími se automobily, asi nějaký úředník nepochopil kdy by měl zůstat zdravě liknavý (nebyl jsem tam, takže nevím co konkrétně se zrušilo)

Thumbs up Thumbs down

4

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

P_V napsal:

nechápu, vždyť ten přechod kromě kolejí vede i přes poměrně rušnou silnici, tak proč ho rušili celý? to vůbec není o nějakém skákání pod tramvaj co je vidět na hony daleko, alébrž možnost vůbec přejít ulici mezi hustě rojícími se automobily, asi nějaký úředník nepochopil kdy by měl zůstat zdravě liknavý (nebyl jsem tam, takže nevím co konkrétně se zrušilo)

Jde o to, že
1) přechod nesmí vést přes tram koleje, neboť chodec před tramvají nemá přednost, přes koleje zůstává jen místo pro přecházení, které však nemá navazovat v přímém směru na přechod
2) přechod musí vést z místa bezpečného do místa bezpečného, tedy mezi vozovkou a tram tratí musí být bezpečný ostrůvek široký nejméně 2,5 m
3) přechod nesmí být delší než 6,5 m (sic!), delší přechod se musí rozdělit ostrůvkem uvedené šířky
4) přechod, pokud není řízen semaforem, nesmí být veden přes více než jeden jízdní pruh v jednom směru (odbočovací pruh vlevo k hlavnímu pruhu se připouští)
a mnoho dalších parametrů, které ale už pro náš případ nejsou důležité.

Thumbs up Thumbs down

5

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

jk2 napsal:

Jde o to, že ...

A z toho důvodu se přechod zruší úplně, aby chodec ztratil i to málo přednosti co tu měl. Domníval jsem se že se toto ustanovení musí uplatňovat jen při změně uspořádání prostoru, kvůli kolaudaci. Proto moje podotknutí o zdravé liknavosti.

Thumbs up Thumbs down

6

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

jk2 3) přechod nesmí být delší než 6,5 m (sic!), delší přechod se musí rozdělit ostrůvkem uvedené šířky

Tak to nevyhovuje minimálně polovina všech přechodů v ČR.

Thumbs up Thumbs down

7

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Například tento ostrůvek na Strakonické určitě nemá 2,5 m na šířku.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … BDfuky.jpg

8

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Prochaine napsal:

Například tento ostrůvek na Strakonické určitě nemá 2,5 m na šířku.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … BDfuky.jpg

tam je ale SSZ...

9

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Aha.. myslel jsem, že poznámka o ostrůvcích se týká všech přechodů.

10

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Martin napsal:

jk2 3) přechod nesmí být delší než 6,5 m (sic!), delší přechod se musí rozdělit ostrůvkem uvedené šířky

Tak to nevyhovuje minimálně polovina všech přechodů v ČR.

A při troše zdravého rozumu ani vyhovět nemůže. Dle mého je to poněkud přehnané, leč tak praví ČSN. Autor zřejmě měl před očima přachod na rovném úseku silnice, leč většina přechodů je v křižovatkách, kde dodržet tuto míru bez neúnosného odsunutí přechodu až kamsi za křižovatku je často nemožné. Takový odsunutý přechod je pak ovšem zcela nefunkční. Co naplat!

Thumbs up Thumbs down

11 Naposledy upravil: jk2 (21.04. 2009 09.05)

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Prochaine napsal:

Například tento ostrůvek na Strakonické určitě nemá 2,5 m na šířku.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … BDfuky.jpg

Dřívější znění normy do r. 2007 požadovalo jen 1,5 m. Mám dojem (ale už si to nepamatuju přesně), že ve stísněných podmínkách při rekonstrukci ve výjimečných případech mohlo být i 1,0 m. Tak proto.

Thumbs up Thumbs down

12

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Prochaine napsal:

Aha.. myslel jsem, že poznámka o ostrůvcích se týká všech přechodů.

Týká. Kromě parametrů výše uvedených a několika málo dalších.
Jiná věc je ovšem vůle ke změně starých přechodů za cenu buď jejich zrušení nebo nákladného koompletního přestavění ulic a křižovatek. V tomto směru jsou úředníci většinou opravdu zdravě liknaví, a to i v případech, kdy jsou přechody opravdu nebezpečné (např. přes více pruhů v jednom směru na rychlých úsecích, tam už opravdu měly dávno zmizet nebo být vybaveny semaforem).

Thumbs up Thumbs down

13

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

V těchto dnech například dochází k úpravě uspořádání a výstavbě dvojice SSZ u přechodu a křižovatky u lhoteckého kostelíka.
Křižovatka Mariánská x U Koupadel a přechod u BUS zastávky.

viz mapa http://wgp.praha-mesto.cz/tms/projects_ … t,poi&

nějaké info https://www.praha12.cz/doc/uredni-deska … kovane.pdf

14

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Pražané se bojí o přechody pro chodce http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/p … 90504.html

Praha -  Rušit se mají přechody, které kříží tramvajovou trať a nemají světelnou signalizaci. A to i nové, které vybíral sám magistrát. Ve hře jich je ceklem 297.

15

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

kasme napsal:

Pražané se bojí o přechody pro chodce

Tlachy. Zejména těch občanských sdružení. ČSN 736110 hovoří celkem jasně. Co hlavně vadí, jsem napsal výše. Někdy úprava technicky možná je, někdy ne. Vždycky to ale stojí peníze.

Thumbs up Thumbs down

16 Naposledy upravil: P_V (05.05. 2009 09.49)

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

jk2: Norma nenorma, bývá přeci obvyklé, že prováděcí vyhlášky, jež se o normy opírají, stanoví, že věci se posuzují podle norem platných v době zřízení nebo přestavby věci. Tak proč jsou nyní snahy o zavedení normového stavu všude, i za cenu nulového řešení? To by se také mohly šmahem vystěhovat a zbourat celá panelová sídliště, neboť domy nesplňují dnešní požadavky na požární únikové cesty, kdyby se do toho někdo obul tímto nekompromisním způsobem.
Většinou je totiž jakýkoli přechod lepší než žádný. Neboť i dříve se alespoň usilovalo o jeho situování do přehledného místa, řidiči automobilů jsou na výskyt chodců upozorněni značením a mají povinnost do nich nenajíždět, je tam snížený obrubník...

Thumbs up Thumbs down

17

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

P_V napsal:

...

Ona citovaná norma je z roku 2005. Tolik k přechodnému období. Dát do souladu staré stavby s novou normou musí být samozřejmě dáno buď vůlí vlastníka nebo legislativním krokem zákonodárce. Zrušit ale bez náhrady všechny přechody, které do puntíku neodpovídají legislativě, ano, to je blbost.

Thumbs up Thumbs down

18

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Anebo ještě jinak. Některé přechody jsou opravdu nebezpečné. Třeba ty přes víc souběžných pruhů, příliš dlouhé, v nepřehledných místech, přes jízdní pruhy a tram koleje bez ostrůvku a podobně. Často by stačila poměrně jednoduchá úprava, aby se staly ne sice normovými, ale bezpečnými. Jenže...každá stavební úprava je stavbou. Každá stavba musí být povolena. Každá povolená stavba musí splňovat normové podmínky. Všechny podmínky, jinak ji úřad nesmí povolit. Tedy řešení drahé a často i technicky nemožné. Tak to tedy zkusímě organizačním opatřením. To musí schválit Policie ČR. Policajt nový režim v křižovatce/na přechodu nepovolí, neboť ta/ten neodpovídá ČSN. Tomu se říká byrokratický paradox. Výsledkem je dál fungující nebezpečný přechod. Řešení je pak jediné: zrušit přechod.
Jasné?

Thumbs up Thumbs down

19 Naposledy upravil: Pista (11.05. 2009 15.01)

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

http://blisty.cz/2009/5/11/art46781.html

Thumbs up Thumbs down

20

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Je jich řušeno opravdu hodně...

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Ono nejde asi jen o ty rešené přechody, ale také o ty, které neexistují mnoho let na místech kde jsou potřeba kde to neodporuje žádné vyhlášce.
Inu na odborech dopravy městských úřadů a magistrátů zřejmě sedí jen samí automobilisté, co chodí pěšky jen doma v bačkorách a možná ještě v práci (i když o tom se dá s úspěchem pochybovat). Hovada z ODS holt zůstanou Hovady a některé tramvajové ostrovní zastávky zůstanou bez přechodů takže cestující nemají jinou možnost než skákat pod auta nebo jet o zastáávku dál nebo blíže, aby si mohli v klidu přejít a to s tím klidem myslím jako eufemismus. Chybějící přechody u některých tramvajových ostrůvků jsou zřejmě kompenzovány nadbytkem přechodů u jiných zastávek, tak, aby na jednu zastávku vyšel alespon jeden, že? :-)))

Viz např zastávka Na Hroudě, kde přes silnici ve směru na Hostivař jsou přechody přes Průběžnou na tramvajový ostrůvek hned dva v rozmezí ani ne 50m a aby jich nebylo málo tak poté je ještě nad ostruvkem asi dalších 50 m další přechod, ten ovšem již přes tram.trať takže asi bude zrušen, jak jsem vyrozuměl z diskuze zde i jinde.


O pár stanic dál ve švehlově za výjezdem z jižní spojky u zast. Zahradní Město jsou též dva přechody z ostrůvku v rozmezí asi 25 m, ale v Olšanské u centrály Telecomu není ani jeden, který by vedl z ostrůvku na chodník a to je tam paradoxně krytá čekárna pro cestující, kteří nemají jak přejít. Praha je plná takových nesmyslů. Ten kdo toto vymýšlí by zasloužil Nobelovu cenu za pitomost.


Vůbec se ovšem nezmiňuji o holé nemožnosti někde přejí přes přechod který není na světelné křižovatce během dopravní špičky. Je to jako boj o život, který mnoho chodců prohrálo, prohrává a ještě dlouho bude prohrávat, dokud řízení nepřevezmou počítače a lidem bude znemožněno auta řídit manuálně a současně bude omezena rychlost v intravilánu na 30 km/h jako je tomu v některých zónách Londýna (20mph).


Skoro ve všech větších Evropských městech na západ od našich hranic lze koexistovat s jako člověk s jakoukoli formou dopravy, v ČR to nelze, ale nepropadám skepsi, až budou ulice bez přechodů koupím si M16 a cestu z jednoho chodníku na druhý si prostě prostřílím .-)))

Thumbs up Thumbs down

22

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

právo 15.5.
http://www.k-report.net/ukazobrazek.php … =48/166911

a jeden názor

Martin_Šubrt Odesláno Pondělí, 18. května 2009 - 15:52:02
Arj: Osobně tento problém řeším už rok. Lono v červenci až září jsem všechny přechody přes TT v Praze obešel, vyfotil a připravil návrh řešení. Celkem je v Praze cca 830 míst, kde se přecház tramvajová trať. Z toho je 100 míst jen přechod přes koleje, jakési místo pro přechízení (typ Královský letohrádek). Pak je cca 330 přechodů se semafory, tam zebra být může. A následuje 400 neřízených přechodů se zebrami. Z nich je 100 v pořádku. Zebra jde přes jízdní pruh, pak je vyčkávací ostrůvek nebo zastávka, pak tramvajový pás, po němž nic než tram. nejezdí, pak zase ostrůvek a pak zbytek zebry přes pruh automobilů (typ nové zastávky Husinecká). Pak už ale je 300 přechodů, co v pořádku nejsou a ty se teď ruší. 100 z nich jsou takové, že je zebra přes pás aut, ale před tramvajovým pásem není kde čekat (typ uprostřed Ječné, Francouzská apod.). Nebo není kde čekat před zvýšeným pásem (typ Švehlova, Na Petřinách). No a nejhorších je zbylých 200 přechodů, z nichž už jich bylo cca 70 zrušeno, kde po tramvajových kolejích jezdí i auta a autobusy. Takže nešlo vymazat sebru jen na těch kolejích, protože pak byl přechod přerušen a auto na kolejích mohlo snadno chodce přejet.

Vše se zrodilo tak, že v roce 2000 vznikla ta "přednost" chodců. Jenže v cizině měli pár zeber a na nich tu přednost. My jsem měli spoustu zeber všude a na nich tu přednost zavedli. Jenže vznikly ty situace, kdychodec dává přednost tramvaji a jemu auto, nebo auto na hlavní dává přednost chodci a mate auto na vedlejší atd. Prostě zeber bylo a je na tento styl pravidla moc.

Takže ministerstvo vydalo vyhlášku, že zebra na kolejích může být jen v případě, že je tam i semafor. Na 300 míst Praha semafory dá těžko, navíc na 95 % takových míst semafory prostě nepatří, zbytečně vyhozené peníze. Takže Praha rok dělala, že vyhlášku nevidí. Jenže ministerstvo jí donutilo jednat a to znamená 300 přechodů zrušit. A protože 10 let ministerstvo odmítá zavést místo pro přecházení, tj. místo se značkou pozor, chodec a přerušovanými čarami na vozovce, co ho vymezují, kde by chodec neměl přednost, ale mohl přejít a řidič o něm věděl, tak není jak po zrušení přechody nahradit. Prostě to vypadá, jako když se město zcvoklo a ruší všechny přechody. Dle současné legislativy ale musí.

A protože město zrušilo ÚDI a z jeho zbytku udělalo úřední poslušný TSK orgán, tak prostě nebylo síly, která by prosadila legislativní úpravu, která by s tím pohnula. Navíc komusi asi vyhovuje instalovat víc a víc semaforů všude okolo, že... Aktuálním potížím města jsem se snažil ve volném čase zabránit právě tou dokumentací těch míst, ale ministerstvo s městem skoro nejedná a problém nechápe. Dostalo 3 dopisy, ale odpovědi žádné, jen držte se vyhlášky. Tudíž absolutní absence odborných složek města vede k tomu, že musí přijít Pražské matky, udělat bengál a až teď se schází odbory dopravy, na ministerstvu začíná poplacha a začíná se cosi řešit.

Momentálně to vypadá, že se do vyhlášky opět dostane možnost vyznačit zebru na kolejích, zejména v místech, kde jezdí na kolejích i auta, a to s nápisem POZOR TRAM před vstupem do vozovky. Současně bude na ministerstvu žádána změna zákona a vymezení a vyznačení místa pro přecházení. Ale to jde do několika zákonů, musí být nová značka i vodorovná a to je na dva roky. Takže dočasně se zebry asi na kolejích povolí.

Jinak celá anabáze dokazuje, jak ve městě zcela chybí instituce vyhledávající a řešící podobné dopravní problémy a pokud je řeší někdo sám na vlastní pěst, nemá šanci, protože vítězí úřední postupy a alibismus. Howg :-).

23

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

K tomu ÚDI - koukal jsem se minulý týden na www.udipraha.cz a nestačil jsem se divit... dost mě teď překvapuje, že tato (podle mě důležitá instituce) byla bez náhrady zrušena. Mimochodem jsem tam pravidelně sledoval plánování (především budoucích) uzavírek - nevíte, jestli se dá něco takového někde najít?

24

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

Vyhláška nařizuje Praze zrušit stovky přechodů. Prý chodce ohrožují
http://zpravy.idnes.cz/vyhlaska-narizuj … _praha_lpo

25

Re: Rušení přechodů pro chodce křižující tram bez SSZ

jak tohle dopadne...

Pražané se bouří: Přestaňte rušit přechody! http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/p … 90520.html

Praha - Za jeden měsíc zmizelo v hlavním městě 80 přechodů pro chodce, v ohrožení jsou další tři stovky. Hledá se řešení.
Autor:
Lukáš Marek