Re: Z tisku a médií
odkazy na články
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
Silnice - dálnice a okruhy - mo.ttnz.cz » Modernizace trati Praha – Kladno » Z tisku a médií
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Rychlodráha do Ruzyně. Další prohra PPP v Česku?
14.4.2009 ASB str. 58 Analýza: doprava, infrastruktura
Autor: Daniel Tácha
O nutnosti zavádět PPP projekty do praxe se v České republice mluví už řadu let, výsledky jsou ale tristní. Většina vládních PPP projektů je pozastavena a ty, které jsou ještě v běhu a čekají na schválení, nabírají zpoždění kvůli personálním obměnám na ministerstvech. Týká se to především projektu AirCon - rychlodráhy z Prahy na letiště Ruzyně a do Kladna.
Jediným skutečně zrealizovaným PPP projektem u nás je loni dokončené fotbalové hřiště v Tachově. Na stavbu za 20 milionů přispěl místní podnikatel čtvrtinou a po dobu 20 let bude zajišťovat a hradit provoz hřiště. Tam, kde by měly být PPP projekty především prosazovány, tedy ve vládě a na ministerstvech, bohužel panuje situace zcela odlišná.
„V současné době nezbývá než se soustředit na prosazování PPP projektů na municipální úrovni, protože na té vyšší přetrvává setrvačnost a nedůvěra k PPP projektům. Než vyjednávat PPP projekty, je pro ministerské úředníky stále jednodušší vypisovat klasická výběrová řízení,“ řekl pro ASB výkonný ředitel Asociace PPP Vladimír Sloup. Proč? Zaprvé: Úředníci nechtějí opustit vyzkoušenou praxi klasických výběrových řízení a převzít osobní zodpovědnost za rozhodnutí o volbě PPP projektu. „Roli hraje i fakt, že PPP projekty už svou podstatou, která klade důraz na připravenost projektu a jeho transparentnost, omezují prostor pro korupční jednání,“ říká Vladimír Sloup.
O situaci vypovídá i to, že jeden z hlavních současných PPP projektů - stavba a financování úseků dálnice D3 a rychlostní silnice R3 - byl pozastaven. Problémy má i jeden z nejstarších českých PPP projektů AirCon - rychlodráha, která má spojit centrum Prahy s letištěm Ruzyně a pak dál pokračovat do Kladna. Oba PPP projekty spadají pod ministerstvo dopravy, které by mělo mít vzhledem k obrovské finanční náročnosti svých zakázek k PPP projektům vůbec nejblíže.
Chaos na ministerstvu
Když se časopis ASB obrátil na tiskový odbor ministerstva dopravy, aby si domluvil schůzku s náměstkem zodpovědným za PPP projekty, zástupci odboru nebyli ani po týdnu urgencí schopni schůzku zprostředkovat. Podle všeho nevěděli, kdo vlastně by měl o PPP projektech mluvit. Na vině jsou personální změny nového ministra dopravy Petra Bendla, který se v lednu, kdy nahradil Aleše Řebíčka, rozloučil s klíčovými náměstky ministerstva. Zbavil se Jiřího Hodače zodpovědného za dopravní agendu, Vojtěcha Kocourka, který řídil sekci drážní a veřejné dopravy, i Emanuela Šípa, který měl na starosti právě projekt AirCon. Hodačův post převzal úřadující šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka. Pracovní povinnosti náměstka Kocourka přešly na Zdenka Žáka a přidaly se k nim i koncepční záležitosti dopravní politiky po Emanuelu Šípovi, který rezort po Bendlově příchodu opustil.
Ministerstvo dopravy neumí jednoznačně říci, kdo má nyní jeho PPP projekty na starosti. Přitom hotový koncesní projekt AirCon měl původně jít již v březnu do meziresortního připomínkového řízení. „To, že se od nástupu ministra Bendla velmi dynamicky pokračující práce na projektu PPP AirCon zcela zastavily, je neoddiskutovatelný fakt. Příčiny mi nejsou známy. Zastavením prací se ale vyčerpaly téměř všechny časové rezervy, které umožňují dodržet termín uvedení AirConu do provozu - prosinec 2013 daný politickou deklarací z minulého roku,“ řekl ASB bývalý šéf Českých drah a Řebíčkův náměstek Emanuel Šíp, nyní soukromý konzultant a partner asociace Allied Progress Consultants.
Emanuel Šíp neskrývá zklamání z nečinnosti ministerstva, ale doufá, že ještě je naděje. „Ještě je možné projekt rychle uvést do pohybu cestou striktního, víceméně krizového řízení ke zdárnému konci. Pokud se tak ale nestane v nejbližších týdnech, termín nebude možné dodržet, a v tom případě lze vzhledem k nastávající fázi politického cyklu počítat s dokončením nejdříve v roce 2015 nebo 2016,“ vysvětluje Šíp.
Podle Vladimíra Sloupa z PPP asociace jsou důvody, proč by se mělo pokračovat v PPP projektu AirCon, více než zřejmé.
„Jde o projekt velmi rozsáhlé železniční dopravy uskutečňovaný pod politickým tlakem na málo kapacitní infrastruktuře Buštěhradské dráhy, takže tradiční způsob výstavby a posléze dopravního provozu cestou Správy železniční dopravní cesty zde přináší velká rizika,“ říká Sloup. Projekt je podle něj navíc nákladný - celkové náklady včetně větve do Kladna výrazně přesahují 40 miliard korun - je tedy vhodné náklady rozvrhnout do delšího časového intervalu. „I proto je vhodné ho realizovat jako PPP projekt,“ zdůrazňuje Sloup.
Klasické řízení nic neurychlí
Také podle Emanuela Šípa není v případě projektu AirCon jiné cesty než formou projektu PPP. „Úhrada z veřejných zdrojů pro projekt AirCon by znamenala stáhnout z jiných staveb 25 % veškerých prostředků současného Operačního programu Doprava, včetně národního spolufinancování. Navíc je to projekt, který je ve své větvi letištního expresu koncipován jako ziskový, což umožní příznivější splacení soukromé investice. Prostředky EU a našeho státu by měly být rezervovány pro projekty, které se nikdy nesplatí, a přitom je nutně potřebujeme, jako je například železniční tunel Praha-Beroun,“ dodává Emanuel Šíp.
Otázkou zůstává, jak to s PPP projektem AirCon nakonec dopadne. Ačkoli měl být už ministerstvem dopravy i vládou schválen a pracovat se mělo na detailní dokumentaci výběrového řízení, leží na ministerstvu, které má prozatím plné ruce se změnami nového ministra. V případě AirConu Šíp varuje před tím, aby projekt nadále zůstával netknut na ministerstvu anebo snad přešel pod Správu železniční dopravní cesty, která by ho realizovala cestou klasické veřejné zakázky, a ne formou PPP. „Představa, že by veřejná zakázka mohla být uskutečněna v podmínkách tradičního úřednického managementu rychleji než projekt PPP, je pouhou iluzí, naopak takto by se výstavba proti plánu spíše zpozdila a prodražila. Nemluvě o tom, že by bylo velmi obtížné zajistit v podmínkách ekonomické recese veřejné zdroje v požadovaném rozsahu. I případný úvěr EIB či soukromého konsorcia bank se navíc na státní úrovni dojednává poměrně dlouho,“ varuje Šíp. Stejný názor má i Vladimír Sloup z PPP Asociace.
„Koncesní projekt měl být hotov do konce března. Pokud ale zůstane na ministerstvu dopravy, aniž by se dostal do vlády, bude to další prohra,“ říká Vladimír Sloup.
Slovensko tendr už má
Nelze ani odpovědět na otázku, zda existuje vůbec nějaká politika jednotlivých ministerstev k PPP projektům. „Vždy záleží na politice konkrétní vládní koalice či ministra,“ říká. A týká se to podle něj i ministerstva dopravy, které má k PPP projektům ze všech ministerstev nejblíže. Stejně to vidí i Emanuel Šíp. „Za předchozí vlády se v projektech PPP v dopravě příliš nepokračovalo, přestože existovala vládní rozhodnutí v tomto ohledu, ministr Řebíček se naopak projektů PPP nebál a jak projekt D3, tak i projekt AirCon postupovaly razantně vpřed. Na koncepci ministra Bendla v oblasti PPP si musíme teprve počkat,“ konstatuje Šíp.
Co se týká projektů AirCon či D 3, je podle jeho názoru výhodnost metody PPP oproti tradiční výstavbě veřejnou zakázkou prokázána cestou takzvaného komparátoru veřejného sektoru několikrát, a to velmi přesvědčivě. „U ostatních projektů to tak paušálně ale říci nelze. Obecně mají větší šanci na úspěch jako PPP ty infrastrukturní projekty, které mají poměrně stabilní výnosovou složku, například platby od uživatelů, jejichž rizika jsou v převážné míře lépe zvládnutelná soukromým managementem a které navíc mohou působit jako krystalizační ohniska návazných podnikatelských činností, jako jsou třeba restaurace, průmyslové závody či střediska služeb podél dálnic,“ dodává Šíp.
Nebýt fotbalového hřiště v Tachově za 20 milionů korun, neměla by tedy Česká republika ani jediný zrealizovaný PPP projekt. Stále platí, že na jedné straně přetrvávají iluze o PPP jako výhodném zdroji financování dopravních projektů, na druhé straně se tyto projekty povrchním způsobem předem odmítají jako rizikové a nákladné. Argumentuje se mimo jiné zrušeným projektem D47, kde ale byla porušena snad všechna známá pravidla uplatňovaná při projektech PPP.
„Chytrá firma ví, že je to segment trhu, který se může rozvíjet, proto se zajímá,“ dodává k tomu Vladimír Sloup. Svá slova podtrhuje tím, co se právě teď i v souvislosti s hospodářskou recesí a PPP projekty děje v sousedním Slovensku. Předběžným vítězem tendru PPP projektu na navržení, výstavbu, financování, provozování a údržbu (takzvaný DBFOM projekt) dálnice D1 v délce zhruba 75 km v úseku Martin-Prešov se stalo šestičlenné mezinárodní konsorcium vedené francouzskou společností Bouygues Travaux Publics.
V konsorciu jsou zastoupeny i slovenské firmy Doprastav Bratislava a Váhostav SK Žilina. Na Slovensku plánují prostřednictvím modelu PPP vybudovat zhruba 150 km dálnic za zhruba 4,2 mld. euro (asi 114 mld. Kč) ve třech etapách.
Rychlodráha Praha - Kladno nebude, politici stavbu zmrazili
http://zpravy.idnes.cz/rychlodraha-prah … _praha_itu
fakt dobre ... mohli aspon zakopat tu cast, ktera vede pobliz Blanky at tam muzou udelat definitivni povrchovou upravu (i kdyz prave dejvicke nadrazi bude asi hodne drahe .... )
Nešlo by to, protože neexistuje způsob jak zatunelovat jen jednu část a posléze se vrátit na nivelitu současné trati...
Stavbu rychlodráhy na Ruzyň dalo ministerstvo k ledu. A metro nebude ani za 10 let
Projekt rychlodráhy mohl financovat soukromník, vláda má ale jiné priority.
Se stavbou rychlodráhy začneme v Kladně, oživuje Rath staré plány
http://praha.idnes.cz/se-stavbou-rychlo … zpravy_sfo
Rychlodráha z Prahy do Kladna možná bude. Padne na ni ušetřených šest miliard
http://praha.idnes.cz/rychlodraha-z-pra … zpravy_sfo
Praha 11. listopadu (ČTK) - Chystaná rychlodráha do Kladna by měla končit v pražském Vesleslavíně. Na dnešním setkání s novináři se na tom shodli hejtman Středočeského kraje David Rath (ČSSD) a ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Ministerstvo dopravy tento projekt plánuje zapojit mezi stavby spolufinancované z příštího programovacího období operačního programu doprava (OPD II.).
Výstavba rychlodráhy je pro ministerstvo dopravy prioritou. Nejdříve by měl být dokončen úsek mezi Veleslavínem a ruzyňským letištěm a následně by se železniční spojení prodloužilo do Kladna, doplnil Dobeš. Pro výstavbu úřad počítá s evropskými penězi z programovacího období 2014 až 2020. V současnosti ale není jasné, kolik peněz bude v tomto programovacím období k dispozici, upozornil.
Na Veleslavíně by podle Dobeše měl v budoucnosti vzniknout dopravní uzel. Cestující by tam přestoupili na nově vzniklou stanici metra, takže nebude nutné rychlodráhu dovést do centra Prahy.
Současné železniční spojení Praha - Kladno se obecně považuje za nedostačující. Z Kladna a okolí do Prahy denně dojíždí za prací přes 20.000 lidí. Rychlodráha s odbočkou na ruzyňské letiště by jim měla cestování usnadnit. O projektu se mluví už delší dobu také z toho důvodu, že Praha stále nemá vyhovující spojení centra města s letištěm.
(<---- P.S.: právě jsem opustil vládu a přestěhoval se do Bruselu)
Jj, je vidět, že oba dva pánové jsou prvotřídní odborníci na dopravu :-)))
A idnes to ještě vylepšilo:
Rychlodráha z Kladna na pražský Veleslavín má být do dvou let
První část rychlodráhy z Prahy do Kladna by mohla být zhruba za dva roky hotova. Dohodli se na tom ministr dopravy Pavel Dobeš a středočeský hejtman David Rath. Jako první by měl být postaven úsek z Veleslavína do Kladna. Kdy by byla rychlodráha protažena až na Masarykovo nádraží, zatím není jasné.
a už se informace mění před očima...
Rychlodráha z Kladna na pražský Veleslavín se začne stavět do dvou let
ab 11. listopadu 2011 13:23, aktualizováno 16:24
První část rychlodráhy z Prahy do Kladna by mohla být zhruba za dva roky minimálně rozestavěna. Dohodli se na tom ministr dopravy Pavel Dobeš a středočeský hejtman David Rath. Jako první by měl být postaven úsek z Veleslavína do Kladna. Kdy by byla rychlodráha protažena až na Masarykovo nádraží, zatím není jasné.
Jestliže bude studie hotová na konci 2013 tak bych se divil, kdyby se 2014 začalo stavět.
a sakra...
Rychlodráha z Prahy do Kladna se začne stavět do dvou let
Adam Váchal Metro.cz 1. října 2012 8:35
Projekt rychlodráhy z Prahy do Kladna není zdaleka zapomenut. Do dvou let by dokonce mohla započít jeho stavba. Pokud však na ni budou peníze.
http://www.metro.cz/rychlodraha-z-prahy … e-deje_ava
Rychlodráhu na letiště může hradit EU, Prahu však protne pojízdný pás
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/rychlodrahu-n … oprava_neh
Rychlodráha do Kladna dostala ekologická razítka a nový termín stavby
Stavba rychlodráhy z Prahy do Kladna začne možná ještě letos
Adam Váchal Metro.cz 20. února 2013 6:00, aktualizováno 12:48
Stavby rychlodráhy z Prahy do Kladna nabírá reálné obrysy. Kolik bude stát její výstavba, prozradí studie proveditelnosti. Ta bude dokončena ještě v letošním roce. Podle některých optimistických odhadů by ještě na konci roku mohla začít samotná výstavba. Nejzazším termínem je rok 2015.
Se stavbou rychlodráhy se začne současně v Praze i Kladně
ČTK 17. dubna 2013 17:54
Modernizace a výstavba dvoukolejné tratě mezi Kladnem a Prahou by měla začít v příštím roce úpravami pražského Negrelliho viaduktu a o rok později by měla pokračovat v úseku, který vede největším středočeským městem. Jde o části, na které Správa železniční a dopravní cesty získá nejrychleji potřebná povolení. Informoval o tom náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Petr Šlegr.
Se stavbou rychlodráhy se začne současně v Praze i Kladně
ČTK 17. dubna 2013 17:54
...
trochu více informací v metru: http://www.metro.cz/se-stavbou-rychlodr … e-deje_rab
Zapomeňte na všechno, co bylo doteď. Nás to napadlo jinak.
ČTK - České noviny: Vlaky z letiště chce ministerstvo vést na hlavní nádraží
Praha - Vlaky z budoucí železnice na pražské letiště by mohly zajíždět na hlavní nádraží, zatímco provoz z Kladna bude dál končit na Masarykově nádraží. ČTK to řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura s tím, že tuto novou variantu je třeba ještě projednat s představiteli hlavního města. Definitivní rozhodnutí, kudy má nové příměstské spojení vést, by podle ministra mělo padnout v řádu měsíců. Ještě do konce roku by měl rovněž existovat harmonogram určující, které úseky se budou stavět přednostně a které později.
"Každá skupina cestujících má jiný cíl. Cestující z letiště chtějí dojet do centra Prahy na metro pokud možno bez nějakého přestupu. Tady se jeví výhodnější hlavní nádraží. Pro příměstskou dopravu Kladno - Praha je zase výhodnější Masarykovo nádraží," uvedl Stanjura. Úřad definitivně zavrhl variantu, podle které by železniční spojení končilo na Veleslavíně, kde by cestující přestoupili na metro, které by sem bylo prodloužené.
Zároveň padla možnost spojit hlavní město s letištěm rychlodráhou. Pár minut rozdílu v délce cesty podle Stanjury nehraje pro cestující z letiště takovou roli, aby bylo nutné uskutečňovat takovéto "velikášské plány". Projekt by mohl narazit na nedostatek financí i na překážky ve formě obtížného získávání stavebních povolení, dodal ministr.
Nové spojení pražského letiště s hlavním nádražím by podle návrhu ministerstva mělo procházet po trati takzvaného Pražského Semmeringu ze Smíchova přes Jinonice a Jeneč do Rudné u Prahy. Do trati by se podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda muselo investovat, nevyhovující jsou například železniční přejezdy, které se zde nacházejí.
Nynější trať ale žádná rozsáhlá přestavba nečeká. "Vnímáme zájem letiště to napojit co nejdříve a tak by v první fázi mohla být trať bez elektrizace," uvedl náměstek ředitele Správy železniční dopravní cesty Petr Šlegr s tím, že cestující z letiště by tak měly vozit moderní motorové vlaky. Na úseku pravděpodobně nepřibude v první fázi ani druhá kolej, což by bylo na mnoha místech, která podléhají územní ochraně, neprůchozí. Pro udržení půlhodinového intervalu mezi spoji bude stačit modernizovat elektronické zabezpečení a obnovit dříve zrušené výhybny na Žvahově a ve Stodůlkách. Celkem má doba jízdy z letiště na hlavní nádraží se zastávkou na Smíchově trvat 34 minut.
Napojení trati na letiště si vyžádá stavbu zhruba čtyřkilometrového úseku z Jenečku na Ruzyň a modernizaci dalších zhruba čtyř kilometrů kolejí a vznik mimoúrovňového křížení v okolí Hostivice, kde by se tato trať měla setkat s trasou vedoucí z Kladna. Náklady na zprovoznění Semmeringu správa odhaduje na zhruba půl miliardy korun. Cena zcela nových úseků bude známá v průběhu června.
Současné železniční spojení Praha - Kladno se obecně považuje za nedostačující. Z Kladna a okolí do Prahy denně dojíždí za prací přes 20.000 lidí. Nové rychlejší spojení s odbočkou na ruzyňské letiště by jim mělo cestování usnadnit. O projektu se mluví už delší dobu také proto, že Praha stále nemá vyhovující spojení centra města s letištěm.
http://www.financninoviny.cz/zpravy/vla … azi/945079
http://praha.idnes.cz/doprava-z-letiste … -zpravy_eb
Chcete-li přispívat, musíte se přihlásit nebo projít procesem registrace.
Silnice - dálnice a okruhy - mo.ttnz.cz » Modernizace trati Praha – Kladno » Z tisku a médií
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.
Vygenerováno za 0.165 s, vykonaných příkazů: 89.