deník Blesk 6.5.2011
Blesk jako první projel tunelem Blanka
25 metrů pod zemí se rodí nejdelší městský tunel v Evropě * 3 kilometry se razily 3 roky
PRAHA – Prokletá stavba, bezedná díra na peníze, tunel, který se snad nikdy nedostaví... Od roku 2007, kdy se Blanka začala razit, velkou přízeň nezískala. Tomu je prý ale teď konec! Hornické práce na nejdelším městském tunelu v Evropě jsou hotové a ke zdražování stavby by už dojít nemělo. Z původních 27 se totiž nově cena vyšplhala na 37 miliard. Blesk se rozhodl projet jako první Blankou, momentálně nejznámějším tunelem v celé České republice. Pojďte se podívat, jak to vypadá 25 metrů pod zemí...
Patnáct stupňů celý rok, prach a hlavně nebezpečí na každém rohu. To jsou tři první dojmy. „Důležité je mít u sebe světlo. Ne abyste viděli, ale aby vás viděli ostatní,“ popisuje Blesku to nejdůležitější pravidlo v tunelu mluvčí Metrostavu František Polák. Čas tu rychle utíká, sluneční svit tu tak nahrazují lampy. Nasedáme proto do terénního auta a jedeme hlouběji. Normální auto by tudy totiž stále ještě neprojelo.
Razí se novou metodou
„Úsek od Troji až na Letnou je celý proražen. Jsou to přesně tři kilometry,“ říká Polák. Celková provozní délka je 6,3 km. Už začátkem roku Metrostav ukončil hornické práce, nemůže proto dojít k dalšímu propadu. „Chybí nám už jen posledních 50 metrů pod Prašným mostem a Blanka bude doražena definitivně celá,“ dodává mluvčí. Prozradil také, že v tunelovém komplexu se používá nová rakouská tunelovací metoda. Z hodiny na hodinu se tak dá změnit typ ražby z horizontální na vertikální. „Je to dobré především proto, když se nám něco nebude zdát, tak se zvolí druhá metoda.“ Novinkou by měly být kachlíky, které budou na stěnách. Ty se totiž běžně v tunelech nepoužívají... Hlavním důvodem je lepší údržba.
Jakou rychlostí tu pojedeme?
Jedna z věcí, která ještě vůbec není rozhodnutá, je povolená rychlost. S největší pravděpodobností by to měla být sedmdesátka. Tedy jako v Mrázovce a ve Strahovském tunelu. Bude tu i pokrytí všemi třemi operátory a v případě nebezpečí bude fungovat i speciální tunelový rozhlas. Celkem na Blance denně pracuje 800 až 1000 lidí.
Na otevření si počkáme
Blesk cestu zvládl, ale pro ostatní je projetí Blanky ještě vzdálená budoucnost. Prosinec 2012 je pasé. „Kdy se tunel otevře, bude jasné, až budeme mít sestavený rozpočet,“ vyjádřil se před časem primátorův náměstek pro dopravu Karel Březina (ČSSD). V úvahu připadá přelom let 2013 a 2014.
***
Třikrát se Blanka propadla...
Kdy
Květen 2008
Kde
park Stromovka
Rozsah
kráter o průměru 20 a hloubce přes 15 metrů
Důvod
mluví se především o špatné geologii
Říjen 2008
park Stromovka, nedaleko od prvního propadu
kráter o průměru 25 metrů a hloubce 16 metrů
expertiza ukázala, že v tomto místě bylo o 2 metry nižší skalní nadloží než okolo
Červenec 2010
v tunelu pod křížením Patočkovy a Myslbekovy ulice byl zavalen bagrista
vzniklý kráter měl průměr 15 metrů
spodní vody v kombinaci se sutí patrně vytvořily nestabilní prostředí
Komplex se skládá ze tří základních částí:
* Tunel Brusnice (Malovanka – Prašný most) – celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 m ražených tunelů.
* Tunel Dejvice (Prašný most – Letná) – celková délka úseku je 1 km.
* Tunel Královská obora (Letná – Pelc-Tyrolka) – celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 m ražených.
Stavba se prodražila o 10 miliard
Když primátor Prahy Bohuslav Svoboda potvrdil, že stavba Blanky se prodraží zhruba o 10 miliard, kritika na sebe nenechala dlouho čekat. Tunel měl totiž původně stát 27 miliard. Magistrát z navýšení viní odbor městského investora, který vedl Jiří Toman, exprimátor Pavel Bém zase obviňuje nové vedení města. Metrostav však upozorňuje, že Bém o zdražení věděl dlouho a neřešil to.
Foto popis: Takhle vypadají tunelové tubusy v Troji ještě před zasypáním
Foto popis: David Malík (fotograf, zleva), Tereza Hořínková (redaktorka) a Jan Jedlička (kameraman) včera projeli poprvé Blankou
Foto popis: Stavbaři nyní pracují v místě, kde se Blanka podruhé propadla, tedy pod Stromovkou
Foto autor: Foto Blesk – David Malík
Foto popis: Základem izolace tunelu je stříkaný beton
Foto popis: Zde vznikne křižovatka U Vorlíku a později také čtyřpatrové garáže pro 863 vozidel
Foto popis: Až tisíc lidí denně pracuje na stavbě Blanky