126 Naposledy upravil: obr (01.03. 2011 12.19)

Re: Z tisku a médií

http://aktualne.centrum.cz/domaci/regio … ?id=692525

Investor Blanky poprvé promluvil: Sekera je pět miliard
Kateřina Eliášová
Praha - Noví radní hlavního města probírají další osud tunelu Blanka, který byl podle nich předražen o 10 miliard. Někdejší ředitel odboru městského investora ovšem toto číslo považuje za nesmyslné.
Jeden z nejvlivnějších úředníků magistrátuBémovy éry Jiří Toman pro Aktuálně.cz vůbec poprvé komentuje situaci kolem obří stavby, na niž z titulu své funkce dohlížel.
"Reálně se tady bavíme o nějakém možném navýšení 4 až 5 miliard s tím, že ani toto navýšení není dosud projednáno," řekl Toman v exkluzivním rozhovoru Aktuálně.cz.
Zároveň v něm však připustil, že sám kvůli stavbě musel několikrát sáhnout do rezervního fondu vydat proti původnímu rozpočtu vydat  1,6 miliardy.
Například půl miliardy zaplatilo město navíc jenom proto, že dostalo špatné podklady od PVS a PVK (firmy s majetkovou účastí města).
O některých vícenákladech informoval Toman i bývalé vedení města, konkrétně exprimátora Pavla Béma. Ten dosud jakákoliv navýšení nepřipouštěl.
Aktuálně.cz: Měl jste na financování Blanky dohlížet, jak je možné, že bude tunel o 10 miliard dražší?
S tímto tvrzením nemohu souhlasit. Celkové investiční náklady na komplex staveb Blanka jsou souhrnně uváděny od roku 2002 ve výši 30 miliard korun s tím, že v obou smlouvách se zhotoviteli - ať už stavební části nebo technologie - je uváděna valorizace.
A.cz: Smlouva je uzavřena na 26 miliard, ne na 30, jak tvrdíte...
To je stavební část. Musíme připočíst náklady na technologie plus projekční práce, geologické práce a geotechnologický monitoring. Tento součet je každý rok uváděn v rozpočtu předkládaném v zastupitelstvu ke schválení.
A.cz: Tedy tunel Blanka nebude dražší o deset miliard, jak tvrdí nové vedení Prahy?
Reálně se tady bavíme o nějakém možném navýšení 4 až 5 miliard.
V době, kdy jsem mohl mluvit za odbor městského investora, nebyl uzavřen jakýkoliv smluvní dodatek, který by směřoval k navýšení celkové ceny.
A.cz: Jak je tedy možné, že v březnu 2008 Praha uzavřela s Metrostavem, který Blanku staví, dodatek ke smlouvě, jenž zvyšuje cenu o 57 milionů kvůli dodatečnému geomonitoringu?
Byl to požadavek Báňského úřadu. Původní soutěž na firmu, která zajistí geomonitoring, byla zrušena. Než byla vybrána nová, tyto práce si navíc naúčtoval Metrostav, který si pro tyto práce nasmlouval subdodavatele. Zkoumal to kontrolní výbor a nebyla vznesena žádná námitka.
A.cz: Blanka se třikrát propadla, měnily se způsoby ražby. I v tomto případě se cena navyšovala...
Těžko mluvit o vícenákladech. Jakákoliv takto složitá stavba je podrobována dohledu Báňského úřadu, který nařizuje typ ražby, a my jsme povinni to jako investor respektovat. Ke zpřísnění a změnám způsobu ražby, které přinesly navýšení ceny, docházelo už před samotným propadem. Těžko lze tedy tvrdit, že propady vyvolaly zvýšené investice.
A.cz: Nicméně říkal jste ale, že zpřísnění podmínek ražby stálo 1,6 miliardy korun navíc...
To by se dělo, i kdyby se při ražbě tunelu nic nepropadlo.
A.cz: A dalších 5 miliard navíc mají být podle Vás "vyvolané investice". Můžete být konkrétní?
Peníze navíc vyžadují nové statické normy, normy na výpočet konstrukcí tunelů, požadavky vyvolané budoucími správci tunelu - Technickou správou komunikací či firmou Eltodo atd. V období od zadání stavby do realizace byly zpřísněny požadavky na větrání, osvětlení, dopravní označení či bezpečnost tunelu. Celkově je to 500 - 600 milionů korun navíc. Dalších 500 milionů jsou nezastižené inženýrské sítě, které jsme měli nepotvrzené od správců sítí jako je PVS a PVK (Pražská vodohospodářská společnost a Pražské vodovody a kanalizace).
A.cz? Můžete to upřesnit?
Například u hloubených tunelů v úseku Pražský most - Špejchar - Tyrolka jsme začali odkrývat jednotlivé konstrukce vozovky a zjistili jsme, že jsou tam jiné sítě než v dodaných nákresech. Tyto sítě jsme museli provizorně přeložit po dobu výstavby a následně vrátit zpět. Řádově jsme měnili 10 kilometrů všech možných inženýrských sítí.
A.cz: Takže jste pracovali s neúplnými podklady, které obsahovaly chyby, a proto to stálo o půl miliardy více?
Dostali jsme podklady od správců těchto sítí, z nich jsme vycházeli, ale ta skutečnost byla diametrálně odlišná.
A.cz: Jak je to možné?
To není otázka na mě.
A.cz: To jste nikoho neinformoval?
Stejně by se to muselo zaplatit. Nebyl důvod informovat. Mezi řečí jsem se o tom nepochybně zmínil, oficiálně jsem o tom nikoho neinformoval.
A.cz: Komu jste se zmínil?
(bez odpovědi)
A.cz: Média přinesla informaci, že nový Trojský most má být o 700 milionů dražší, to jste schválil?
Ne, schvalovat toto navýšení bude až nová rada. Původní most měl stát necelých 500 milionů korun bez daně. O nové podobě mostu rozhodla technicko-architektonická soutěž, kterou vyhlásila předminulá rada. Jsou tam dva a dva jízdní pruhy, uprostřed tramvajový pás a po cestě poměrně široce dimenzované chodníky a cyklostezky.
A.cz: Další požadavky nad rámec smlouvy mají městské části 6 a 7. Co přesně chtějí?
Ať už na urbanistické nebo architektonické ztvárnění tamních prostor - jde o úpravy náměstí, chodníků apod., tak požadavky Dopravního podniku. Například na Letné po celé trase budujeme komplet nové tramvajové vedení, mnohdy osázené travnatými pásy, což opět nebylo v původní zadávací dokumentaci. Další peníze si vyžádají zpřísněné normy Evropské unie, ke kterým jsme se zavázali v přístupových dohodách, je to řádově 700 až 800 milionů korun navíc.
Bém o navyšování ceny věděl
A.cz: Informoval jste bývalé vedení města, že cena Blanky bude vyšší?
Doteď schválená realizační dokumentace stavby nepřekračuje smluvní cenu, nebyl důvod informovat minulé vedení Prahy. Všechny vícepráce byly kryty rozpočtovou rezervou, která byla v původní smlouvě zakotvena. Teprve teď se dostáváme do situace, kdy by měla být rozpočtová rezerva překračována.
A.cz: Jaká rezerva? O té jste nemluvil...
Ta byla ve smlouvě kalkulována ve výši 8 procent celkových investičních nákladů, což bylo řádově 1,6 miliard korun a v rámci této rezervy my jsme si byli schopni poradit si se všemi skutečnostmi, které během té stavby nastaly do současné doby.
A.cz: Takže nebylo třeba kohokoliv informovat o narůstajících nákladech ani o tom, že jste použili rezervu 1,6 miliard? O tom jste rozhodoval sám? To jste nikoho neupozornil, když se ty požadavky začaly kupit?
Teď jsme provedli sumarizaci a teď na to upozorňujeme. Do té doby nebyl důvod.
A.cz: Řekl jste někomu z bývalého vedení města, že zanecháváte novým radním balíček, který může prodražit Blanku o 5 miliard navíc?
Ne, protože nebyl důvod. I dnes jsme pod náklady základní smlouvy. Co je navíc, je neprojednané.
A.cz: Když Pavel Bém tvrdil, že Blanka dražší nebude, nevěděl tedy o těch vícenákladech?
To se musíte zeptat jeho.
A.cz: Řekl jste mu to?
No, určitě jsem ho informoval o tom, že Báňský úřad vznáší požadavky, které budou znamenat finanční vícenáklady, díky tomu, že ražba musí probíhat s větším množstvím kotev, s bezpečnější sanací nadloží apod.
A:cz: Informoval jste ho, že má Praha 6 a 7 požadavky, které mohou tu stavbu prodražit?
Nevzpomínám si, myslím si, že ne.
A.cz: Cítíte pochybení? Selhal jste?
Nebudu to komentovat. Jsem bytostně přesvědčen, že jsem postupoval s péčí řádného hospodáře.

Thumbs up +1 Thumbs down

127

Re: Z tisku a médií

Praha bude pravidelně kontrolovat stavbu tunelu Blanka, chce předejít prodražení

http://praha.idnes.cz/praha-bude-pravid … zpravy_sfo

128

Re: Z tisku a médií

tak ještě "originál"...

Zastupitelé budou o stavbě Blanky informováni pravidelně
http://magistrat.praha-mesto.cz/85944_Z … pravidelne

/zpráva z 8. jednání Rady hl. m. Prahy 1. března 2011/

Rada hl. m. Prahy dnes projednala informace odboru městského investora k přehledu investičních nákladů pro dokončení souboru staveb Městského okruhu v úseku Myslbekova - Pelc-Tyrolka.  Uložila náměstkovi primátora Březinovi projednat vyvolané investice tunelového komplexu Blanka se všemi zúčastněnými subjekty procesu výstavby a závěry z těchto jednání projednat s dodavateli souboru staveb do poloviny dubna. Poté výsledky jednání předloží městské radě a bude ji informovat o postupu stavby, finančních nákladech a změnách v RDS oproti ZDS.

„Stanovili jsme další postup rozhodování o všech otázkách spojených s minulostí i budoucností tunelů Blanka, tíhu celého úkolu nyní ponese především první náměstek Březina. Současně jsme schválili opatření, aby se situace s navyšováním nákladů z doby minulého vedení města nemohla už nikdy opakovat. Podle našeho rozhodnutí bude nyní rada informována o všech změnách nákladů stavby v tříměsíčních intervalech a Zastupitelstvo hlavního města Prahy bude o postupu stavby, finančních nákladech a změnách v reálné dokumentaci stavby oproti dokumentaci zadávací informováno vždy jednou za půl roku. Nově do hry vstoupí i řada dalších kontrolních mechanizmů,“  uvedl primátor Bohuslav Svoboda.

„V této chvíli je zpracována detailní analýza položek zapříčiňujících nárůst finančního plnění souboru staveb Městského okruhu Blanka. Je to první krok, nyní mne, ve spolupráci se zhotovitelem, projektantem a mandatářem stavby, čeká příprava podkladů pro projednání a případnou revizi objemu prací se všemi dotčenými subjekty výstavby tunelového komplexu Blanka. Po projednání a prověření možných úspor s těmito institucemi a následně se zhotoviteli staveb, bude zpracován komplexní materiál do Rady hlavního města Prahy o celkových investičních nákladech včetně vyvolaných investic tohoto souboru staveb. Bude to velmi obtížná práce, protože mimo jiné musíme zpracovat do celkového dopadu do investičních nákladů vlivy projektu Trojského mostu, rozhodnutí Báňského úřadu o změnách ražebních technologií, nových či změněných technických norem i rozhodnutí a požadavky vyplývající z nároků městských částí. Nicméně předpokládám, že to vše stihneme do konce letošního dubna. Tento materiál pro radu ale už zodpoví  všechny základní otázky i otázku nejdůležitější – předpokládaný termín uvedení celého stavebního souboru Blanka do zkušebního provozu,“ řekl náměstek primátora Karel Březina.

Jak doplnil, účastníci výstavby už byli seznámeni s novým systémem  informování samosprávy, který zahrnuje:
1x měsíčně : soupis faktur a plnění pro náměstka pro dopravu a radního  pro infrastrukturu
1x za 2 měsíce  konání superkontrolního dne  zástupců Rady HMP
1x za 3 měsíce zpracovat zprávu o průběhu akce pro Radu HMP
1x za 6 měsíců zpracovat zprávu o průběhu akce pro výbor pro dopravu, kontrolní výbor a finanční výbor ZHMP, následně pro ZHMP

V Praze 1. 3. 2011

129

Re: Z tisku a médií

Praha šetří a „oseká“ stavbu Blanky o projekty radnic. Nebudou chodníky

Zdroj: http://praha.idnes.cz/praha-setri-a-ose … -zpravy_ab

130

Re: Z tisku a médií

Účet za Blanku může vzrůst o dalších 500 milionů
http://aktualne.centrum.cz/domaci/regio … ?id=692898

Tady si ale opravdu neodpustím poznámku, že jen idiot smíchá mnoho zakázek do jedné, aby tzv. narůstala cena.
Jedna věc je prodražení tunelu jako takového a druhá věc jsou další zakázky u stejné firmy. "Když už tam budete, tak nám ještě udělejte parčík, lepší chodníky, odhlučníme taky cestu na Prašňák, bastion už by taky potřeboval...". Nahrává to jen senzacechtivým novinářům a rozzuřeným občanům.

Thumbs up Thumbs down

131 Naposledy upravil: obr (03.03. 2011 20.07)

Re: Z tisku a médií

INRI - když si přečtete tu zprávu o"zdražení" Blanky, tak tam to co souvisí přímo se stavbou je - Báňským úřadem nařízená změna technologie ražby, změny norem a změna Trojského mostu - všechna tahle "zdražení" jsou vyvolána "třetí stranou" a nejsou žádnou lumpárnou či špatností.

Ostatní je přesně to, co vy píšete
- k Blance se chtějí "přicucnout" městské části s řešením svých investičních záměrů. Ale to není zdražení, to je rozšíření původní investice a i tohle je vesměs ve prospěch občanů. Přirozeně si to dodavatel účtuje.
- případně změnou harmonogramu byla realizována ad hoc řešení, třeba objízdné trasy, rovněž ve prospěch občanů, rovněž si to nechá přirozeně dodavatel zaplatit.

Našel jste v té zprávě nějakou lumpárnu/špatnost ?

Thumbs up Thumbs down

132

Re: Z tisku a médií

Jde především o to, že bývalý primátor Bém až do konce volebního období tvrdil, že se Blanka vejde do původního rozpočtu, ačkoli byly naobjednány vícepráce, se kterými původní rozpočet nepočítal. Ohledně NTM bylo také dávno zřejmé, že pokud bude město trvat na vítězném návrhu, Metrostav se do předpokládaného rozpočtu nevejde. Metrostav by pochopitelně rád dosáhl objemu víceprací až do 40% původního rozsahu díla (při vyšším objemu už by se oddělitelné části musely oddělit a vypsat na ně samostatné tendry). Některé uváděné kalkulace víceprací mi ovšem připadají dost nadnesené. Jde tedy o to, jak si s tím noví radní poradí.

Thumbs up Thumbs down

133

Re: Z tisku a médií

jardo, jaké vícepráce byly objednány ? přečtěte si ty smlouvy. Kromě vynucených změn Báňským úřadem či změnou norem nic objednáno navíc nebylo, stále jsou to jen požadavky, které vlastně ani s Blankou nesouvisí. Jako třeba úprava Letenského náměstí, či prostranství před Dejvickým nádražím nebo oprava bastionů.  Většina těch požadavků nejsou blbosti, ale jsou ve prospěch Prahy a zjevně se chtějí s Blankou "svézt", aby nemusely procházet další byrokracií. Tvrzení Béma, že se Blanka vejde do původního rozpočtu je stále platné, mimo ta vynucená navýšení.

Thumbs up Thumbs down

134

Re: Z tisku a médií

Na tunel Blanka jdou další peníze. Město vytvořilo rezervu 800 milionů

Zdroj: http://praha.idnes.cz/na-tunel-blanka-j … -zpravy_ab

135

Re: Z tisku a médií

vondr napsal:

Na tunel Blanka jdou další peníze. Město vytvořilo rezervu 800 milionů

Zdroj: http://praha.idnes.cz/na-tunel-blanka-j … -zpravy_ab

chválabohu, hlavně aby to dokončili co nejdříve. Snad se z fáze  "který blbec to dělal přede mnou"   dostáváme k  "pokusíme se s tím něco udělat, ale bez záruky"  hmm

Thumbs up Thumbs down

136

Re: Z tisku a médií

To Obr 20:06: Zdá se že jsem byl nepochopen. To je právě ono, že v těch požadavcích MČ nevidím lumpárnu, u způsobu ražby se trochu spoléhalo na štěstí a na most, který tu bude dlouho alespoň jako Rámusák, by se nemělo tolik šetřit. Jen mě připadne hloupé přičítat jmenované (19:57) stavby na vrub tunelu, když se toho akorát chytají blbci novináři titulky: "Účet za Blanku může vzrůst o dalších 500 milionů" a "Na tunel Blanka jdou další peníze", které neříkají: MČ chtějí zlepšit okolí, MČ konečně řeší hluk, opravy, zvelebování...

Thumbs up Thumbs down

137

Re: Z tisku a médií

INRI napsal:

To Obr 20:06: Zdá se že jsem byl nepochopen. To je právě ono, že v těch požadavcích MČ nevidím lumpárnu, u způsobu ražby se trochu spoléhalo na štěstí a na most, který tu bude dlouho alespoň jako Rámusák, by se nemělo tolik šetřit. Jen mě připadne hloupé přičítat jmenované (19:57) stavby na vrub tunelu, když se toho akorát chytají blbci novináři titulky: "Účet za Blanku může vzrůst o dalších 500 milionů" a "Na tunel Blanka jdou další peníze", které neříkají: MČ chtějí zlepšit okolí, MČ konečně řeší hluk, opravy, zvelebování...

jo, jen si myslím, že novináři zas až takoví blbci nejsou, ale cíleně masírují lidi spolu s panem Hudečkem či Březinou

Thumbs up Thumbs down

138

Re: Z tisku a médií

http://www.ceskamedia.cz/article.html?id=372350

Uvádění románových příběhů na pravou míru
Pavel Bém

Za mého působení ve funkci primátora Rada HMP neschválila žádné navýšení nákladů na výstavbu tunelu Blanka, a navíc prokazatelně dodržovala schválený časový harmonogram stavby. Nemusím asi zdůrazňovat, že jakékoli prodloužení ražby je pro Pražany katastrofou. Asi je zbytečné podotýkat, že před problémy neutíkám.

Thumbs up Thumbs down

139

Re: Z tisku a médií

ČTK / Čechy 09 března 2011 15:54
Umělci z Guma Guar zahájili na Letné stavbu tunelu Svoboda

Praha 9. března (ČTK) - Stavbu imaginárního tunelu Svoboda zahájili dnes na
pražské Letné členové umělecké skupiny Guma Guar. S lopatami a krumpáči
chtěli poblíž vznikajícího tunelu Blanka, který je podle kritiků zbytečný a
navíc předražený, upozornit na to, že řada staveb v Praze je podle nich jen
zástěrkou korupčních motivů. Happening byl součástí výstavy Čí je to
město?, která kriticky nahlíží na architektonický a urbanistický vývoj
hlavního města.
"Poselstvím akce je upozornit na to, že stavbou dalších a dalších tunelů se
magistrát více a více dostává do peněženek občanů, kteří to všechno
zaplatí," řekla ČTK zástupkyně Guma Guar Michaela Pixová. Dodala, že
magistrát rozděluje zakázky netransparentně a úředníci zodpovědní za rozvoj
města si "dělají, co chtějí, a město se rozvíjí naprosto bezkoncepčně".
Zhruba po půlhodině se na místo dostavili dva členové ochranné služby z
nedaleké budovy ministerstva vnitra. Čtyři aktivisty v černých oblecích a
žlutých přilbách legitimovali, jejich práci však nepřerušili. Na místě tak
vznikla zhruba metr hluboká jáma.
"Kde jste byli, když se kopalo tady vedle?" rozesmál přítomné dotazem na
ochrannou službu jeden z aktivistů. Posléze přijela i policejní hlídka,
která však zůstala ve voze a do akce nezasáhla. Po necelé hodině aktivisté
jámu znovu zaházeli a na místě zanechali transparent s nápisem "Slavnostní
zahájení stavby Tunel Svoboda. Nový tunel, který povede až do vašich
domácností. Blíž Pražanům".
Výstavba tunelu Blanka, o jehož smysluplnosti pochybují například někteří
ekologové, měla původně stát 27 miliard korun. Nedávno město oznámilo, že
bude asi o deset miliard dražší. Analýza magistrátu z počátku března pak
dospěla k částce 38,4 miliardy korun. Tunel se při hloubení navíc
několikrát propadl.
Guma Guar je umělecko-aktivistická skupina působící v Praze. Od svého
založení v roce 2003 se zabývá kritikou systému a ironizováním mediálního
světa. Účastní se ilegálních freeparties, a také se věnuje streetartu. V
roce 2008 skupina vystavovala v Praze na nábřeží Vltavy v rámci projektu
Galerie Artwall sérii billboardů kritizujících hospodaření pražské radnice.
Skupina Guma Guar na začátku tohoto týdne zorganizovala i akci v pražském
nákupním centru Palladium, kde stovka lidí zpěvem hymny chtěla upozornit na
to, že přestavba budovy je jedním z největších selhání památkové péče v
Praze po roce 1989. Hymnu zpívali proto, že její slova napsal Josef Kajetán
Tyl v kasárnách, které musely nákupnímu centru ustoupit.
Výstava Čí je to město? konaná do 16. března v pražském Karlín Studios
poukazuje na vznik laických i odborných iniciativ, které se vyjadřují k
urbanistickým záměrům a místy přerůstají do občanských protestů. Důležitou
součástí výstavy je i webový portál Praguewatch.cz, který formou
interaktivní mapy dokumentuje problematická místa rozvoje města.
Roman Jireš zim mkv
--------------------
Seznam odkazů:
http://Praguewatch.cz

140

Re: Z tisku a médií

Haló noviny 16.3.2011
Velký tunel do pokladny Prahy

Internet hlavního města Prahy zveřejnil řadu dosud přísně tajených dat o stavbě největšího městského tunelu v Evropě jménem Blanka, oficiálně pro auta a životní prostředí, fakticky proti životnímu prostředí, urbanismu a pražské pokladně. Je jistě užitečné se poučit z chyb. Problém je, že podle všeho šlo o chyby zcela záměrné, protože podle názoru pražské politické elity v čele s pražskými radními lze ve prospěch silniční dopravy dělat cokoliv: ničit zdraví, životní prostředí a urbanismus i ochromit rozvoj dosud bohaté Prahy.

Prosazování silou

Silně kontroverzní projekt Blanka nikdy neměl solidní zdůvodnění. Neomalené prosazování jeho předchůdce v povrchové trase přes cenný park Stromovka významně přispělo k pádu M. Štěpána v roce 1989 a primátora Kondra v roce 1993. Pak se uvažovalo o převážně tunelovém řešení s vyústěním nejprve na Argentinské, později na Pelc Tyrolce. Rozhodnutí vést tunel Blanka až na Pelc Tyrolku místo na Argentinskou nerozumím. Krutá Severojižní magistrála, pomalu zabíjející desetitisíce občanů Prahy, novému proudu aut přiváděných Blankou nemůže stačit ani při vyústění Blanky na Argentinské, ani při vyústění Blanky na Pelc Tyrolce. Vyvedení Blanky na Argentinské znamenalo vyhnout se náročnému a riskantnímu terénu Stromovky, pod Vltavou i Pelc Tyrolce v záplavovém území a ušetřit mnoho miliard korun.
Silniční lobbisté ještě prosadili výstavbu nového mostu v Troji nejen pro tramvaje, ale i pro auta. Tím padla i předstíraná snaha ozdravit životní prostředí několika ulic Prahy svedením aut pod zem. Nový most pro auta vytvoří další silný tok aut, který postihne odlehčovanou Letnou, dále Troju a Trojskou ulici. Stejný potenciál má záměr postavit za další ohromné peníze další obří dálniční tunel z Pelc Tyrolky na Balabenku. Praha se intenzivně devastuje pro potřeby intenzivní silniční dopravy s negativním dopadem na její obyvatelnost. Praktické zničení Letenské pláně se zapíše mezi přední urbanistické zločiny, spáchané na Praze. Vzhledem k tomu, že nebyla naděje na kladné posouzení efektivnosti a přijatelnosti Blanky, pražští radní se mu vyhnuli zneužitím díry v tehdejším zákonu o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Tuto dálniční stavbu prohlásili za obyčejnou městskou ulici, pro kterou se EIA nemusela dělat, i za cenu ztráty nároku na dotace ze státního rozpočtu i fondů EU.

Projekt hrubě nekvalitní

Hrubě závadný projekt Blanky postupně prohnali územním a stavebním řízením. Odvolání se zamítala jako neodůvodněná, vše prý bylo v nejlepším pořádku. V roce 2006 se začalo stavět.
Hrubě nekvalitní projekt Blanky se již v roce 2007 musel v mnoha směrech přehodnocovat i za cenu významného růstu nákladů. Vedení Prahy muselo vědět o vážných problémech projektu Blanky. Politické zadání ale znělo »postavit Blanku za každou cenu«. První padla pravda. Veřejnosti se bezostyšně lhalo o přínosech i nákladech Blanky a zamlčovala se její negativa. Konečně, plakáty opěvující Blanku vidíme v Praze nejen podél její stavby.
Nemá-li docházet k drastickému růstu nákladů, musí být především kvalitní projekt, který bez větších nákladnějších změn vydrží celou realizaci i obří stavby. Těžko ale čekat kvalitní projekt silně kontroverzní Blanky, když se připravuje napůl potají, neboť ekolog nespí. Nelze čekat náročnou odbornou oponenturu, když se případná kritika trestá vyloučením jejích autorů z dalších pražských zakázek. Pak ale při jeho realizaci obvykle vylézají na světlo další a další nesrovnalosti, další a další nové požadavky, projekt se neustále za pochodu upravuje a náklady na jeho realizaci neutěšeně rostou, byť příslušná komise změny průběžně schvaluje.
Za významnou příčinu zdražení Blanky je uváděna změna předpisů. Ač se změny předpisů řadu let připravovaly, přišlo se na ně až po zahájení stavby v roce 2007 nebo ještě později.
Také údajně podrobný geologický průzkum se ukázal nedostatečný. Byl zřejmě standardní, ale v nestandardně náročných geologických podmínkách. Stavební povolení bylo v rozporu se zákonem vydáno bez zajištění části potřebných pozemků. Případná nedohoda s jejich majiteli znamenala dodatečné změny a většinou i zdražení projektu.
Rozbor příčin zdražení Blanky k 1. 3. 2011 (117 s.) uvádí i chybná zakreslení inženýrských sítí. To se stává nejen v Praze často. Proč ale s touto možností nepočítal a proč je nepřevádí do kolektorů, neuvádí. Konstatuje dodatečnou nutnost posunu polohy řady staveb v prostoru na základě vážných chyb projektu i nových požadavků magistrátu Prahy a Prahy 6, včetně požadavku na omezení výluk tramvají, což opět zdražilo výstavbu Blanky. Zvlášť velké a drahé změny byly v projektu Trójského mostu, který pražští radní bezohledně nařídili postavit i pro auta. Jáma Myslbekova se musela prohloubit, protože niveleta tunelů Blanka byla místy snížena až o 2,5 m.

Jak rostly náklady na Blanku

Při schvalování územního plánu Prahy v roce 1999 měl soubor staveb zvaných Blanka stát asi 10 miliard korun. I když tuto cenu nemohl nikdo soudný brát vážně, ze šíření poplašných zpráv byli obviněni ekologové. Na koleně spočítali, že Blanka bude stát asi 40 miliard. V dalších letech se cena Blanky zásadně zvýšila. Inflace se na jejím zdražení podílela jen menší částkou. Na základě výběrového řízení s konečnou cenou 26,5 miliardy (ještě v září 2010 na ni přísahal primátor Bém z ODS), začala v roce 2006 výstavba Blanky. Odtajněné materiály ale ukazují, že se na magistrátu počítalo s cenou Blanky 29 miliard, včetně rezervy dvě miliardy korun. Podle odtajněných materiálů se počítá již s 37,912 miliardy a může snadno dojít k dalšímu růstu ceny Blanky. Způsob realizace je velmi špatný, ale na stavbách dálnic v Praze obvyklý.
Blanka měla být zprovozněna v roce 2011. Citelné opoždění její výstavby znamená další ekonomické ztráty. Ty ale v materiálu zmiňovány nejsou. Že enormní nákladnost výstavby Blanky ochromuje rozvoj Prahy, není snad třeba připomínat. Pokud ale bude platit, že ve prospěch silniční dopravy lze páchat prakticky cokoliv, sotva se na takové praxi něco změní.

141

Re: Z tisku a médií

iHned: Metrostav šetřil a lil do Blanky málo betonu. Praha pátrá, proč selhal dozor

Thumbs up Thumbs down

142

Re: Z tisku a médií

Dnes ve 21:20 - Reportéři ČT - reportáž o stavbě Trojského mostu s podtitulem "Trojský most mohl být o 400 mil. levnější".

Thumbs up Thumbs down

143

Re: Z tisku a médií

ceskatelevize.cz napsal:

Drahá výstavba trojského mostu v Praze

(Neumannová Jana)

Deset miliard: o tolik víc by měli Pražané zaplatit za stavbu tunelu Blanka. Bývalý primátor Prahy Pavel Bém až do voleb tvrdil, že se stavba nezdraží. Teď, když se ukázal opak, říká, že je to vina současné rady, ta zas hází vinu na bývalého primátora. My jsme se zaměřili na jednu z položek, která stavbu prodražuje, a sice výstavbu trojského mostu. Na stavbu se blíže podívala reportérka Jana Neumannová.

http://www.ceskatelevize.cz/porady/1142 … orteri-ct/

Premiéra:

ČT1 pondělí 4. 4. 2011 v 21:20 (DNES)


Opakování:

ČT24 sobota 9. 4. 2011 po půlnoci v 01:24
ČT24 sobota 9. 4. 2011 po půlnoci v 05:21

144

Re: Z tisku a médií

kasme napsal:

Drahá výstavba trojského mostu v Praze

Premiéra:

ČT1 pondělí 4. 4. 2011 v 21:20 (DNES)

V archivu je pořad dostupný na
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 … 801240014/,
reportáž o mostu v čase od 15:56 do 26:20.
Jsou tam i záběry z 2. výsuvu.

Thumbs up Thumbs down

145

Re: Z tisku a médií

přepis reportáže

4. 4. 2011 Reportéři ČT: Zdražování tunelu Blanka

Marek WOLLNER, redaktor
Text:--
10 miliard. O tolik víc by měli Pražani zaplatit za stavbu tunelu Blanka. Bývalý primátor Prahy, Pavel Bém, až do voleb tvrdil, že se stavba nezdraží. Teď, když se ukázal opak, říká, že je to vina současné rady. Ta zas hází vinu na bývalého primátora. My jsme se zaměřili na jednu z položek, která stavbu prodražuje. A sice výstavbu Trojského mostu. Více Jana Neumannová.

osoba
Text:--
Dnešního dne vysouváme 561 tun. Je to teda druhý výsuv. Je třeba si dát pozor při dojezdu na P02. Láďo, tam budeš ty, prosím tě.

osoba
Text:--
Na druhý straně bude Milan.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Stavba Trojského mostu je noční můrou nového vedení Prahy. Prodražila výstavbu tunelového komplexu Blanka téměř o 800 milionů korun.

osoby
Text:--
Pravidlo číslo 1, když jakejkoliv problém by byl, kdo má vysílačky, u vedoucího. Výsun mi řekne stop, výsun se zastavuje, zhodnotíme si problém. Jo, takže jedem. 38 milimetrů proti směru.

František POLÁK, mluvčí firmy Metrostav
Text:--
Sem vozíme tady ty jednotlivá žebra, která tady zezadu montujeme, vždycky, když jich je několik smontováno, tak se ten určitý kus mostu vysune nad řeku.

Vladimír KŘÍŽEK, Český svaz stavebních inženýrů
Text:--
Ten most je jeden z nejhezčích, kterej tady bude. Ten most je výborně navrženej, to je elegantní most, štíhlej most a zcela up to day. To znamená, odpovídá dnešnímu stavu. Nic chytřejšího se tam vymyslet nedá.

Jiří HEJNIC, předseda komise architektonické soutěže
Text:--
Tady krásná příroda. Takže ten most by měl i dobře vypadat, aby zapadal do toho přírodního rámce a to panorama nerušil. A je to nakonec i blízko zoologické, botanické zahrady. Takže to má velký význam.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Už před dvěma měsíci jsme začali pátrat po příčinách ohromného zdražení Trojského mostu. Jako oficiální odpověď jsme dostali jednu frázi. Ta ale, jak vám v reportáži ukážeme, není pravdivá. Má jen pohodlně zastřít neopodstatněné utrácení stovek milionů korun.

Karel BŘEZINA, náměstek primátora hl.m.Prahy /ČSSD/
Text:--
Je to úplně jednoduché. V zadávací dokumentaci stavby byl nějaký most, řekněme jednoduchého stylu, klasického nějakého stylu. Poté se rada města rozhodla, že udělá architektonickou soutěž na takzvaný nový Trojský most, který ve svých investičních nákladech je řádově dražší, řádově dražší, než byl ten původní předpokládaný jednoduchý most, který se tam měl stavět podle zadávací dokumentace.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Metrostav tedy vypracoval cenu na původní jednoduchý most, který se nestaví. Staví se jiný, podle města mnohem dražší. Na něj proběhla pouze architektonická soutěž, nikdy ale nebyla žádná soutěž dodavatelská, ve které by vyhrála firma s nejnižší cenou. Hlavní postavou našeho příběhu je bývalý šéf odboru městského investora, Jiří Toman. Byl to právě on, kdo schválil rozpočet na Trojský most za miliardu 100 milionů korun.

Tomáš HUDEČEK, zastupitel hl.m.Prahy /TOP 09/
Text:--
Ta úřednická mašinérie se naprosto odtrhla od vlastně politické situace, kdy úředník vlastně rozhodne o podpisu takovéto , takovéto částky, tak to je úplně absurdní. Přitom my v zastupitelstvu třeba schvalujeme prodej pozemku v řádu tisíci koruny.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Chtěli jsme si ověřit, jestli je verze města pravdivá. Radnice nám odmítla ukázat jakékoliv konkrétní podklady. Našli jsme ale člověka, který organizoval onu již zmiňovanou architektonickou soutěž.

Pavel ŠTĚPÁN, organizátor architektonické soutěže
Text:--
Samozřejmě, že vyhodnocení ceny bylo jednou z činností, který jsme, který jsme dělali. Vyhodnocuje se u mostu většinou plocha toho mostu a vyhodnocuje se vlastně ta cena s množství betonu nebo oceli. Ten vítězný návrh, ten byl do tý půl miliardy korun.

Vladimír KŘÍŽEK, Český svaz stavebních inženýrů
Text:--
Nese to všechno jeden oblouk. A nic chytřejšího už se tam, nebo jednoduššího se tam vymyslet nedá. Tento most jako takovej je lacinej.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Podle projektanta měl tedy most stát do půl miliardy korun. Jaktože stojí ten most miliardu, sto milionů, když projektant řekl, že bude stát půl miliardy?

Karel BŘEZINA, náměstek primátora hl.m.Prahy /ČSSD/
Text:--
To já samozřejmě nedokážu říct tuto disproporci a vysvětlit ji v tuto chvíli, protože to říkám, to bylo v období působení mých předchůdců.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Informoval vás odbor městského investora o tom, že ta první cena navržená projektantem byla do půl miliardy?

Karel BŘEZINA, náměstek primátora hl.m.Prahy /ČSSD/
Text:--
Nebyl jsem takto informován.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Je jen jedný člověk, který by nám měl tak ohromný nárůst ceny vysvětlit. Jiří Toman. Nové vedení Prahy ho sice odvolalo, v době našeho natáčení ale ještě na magistrátu pracoval. Co říkáte tomu, že vlastně projektant udělal rozpočet, ten rozpočet říká, že by ta stavba měla stát půl miliardy?

Tomáš KRAMÁR, občanské sdružení Oživení
Text:--
Znamená to, že kdyby se soutěžil ten most samostatně na základě prováděcí dokumentace a takových těch prací okolo a navíc, které u těhle staveb jsou vždy, by se ta cena mohla vyšplhat někam k 6 stům nebo 7 stům milionům.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Soutěž ale neproběhla. Metrostav si ocenil most jako více práce. To je už dnes slavný pojem. Staví se něco, co nebylo v původním projektu a tak se stavba zdraží.

Vladimír KŘÍŽEK, Český svaz stavebních inženýrů
Text:--
Každou stavbu můžete dělat různejma technologiema. Můžete teda použít pomocný konstrukcetakový nebo onaký. A podle toho taky dopadne cena.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Mám k dispozici rozpočet, který vypracoval projektant a který mluví o tom, že ten most by měl stát do půl miliardy korun. Nikoli teda tu miliardu 200 nebo miliardu 100.

František POLÁK, mluvčí firmy Metrostav
Text:--
Takové údaje j neznám.

Tomáš KRAMÁR, občanské sdružení Oživení
Text:--
Není to nic nečekaného, pokud soutěž neproběhne, že si zhotovitel řekne, že ta stavba prostě bude stát dvojnásobek nebo i víc. Divím se, že Praha jako investor kývne na požadavek zhotovitele jakoby se nechumelilo.

osoby
Text:--
Konec je v pořádku. Tam je to furt dobrý. Kolik už jsme ujeli? Ještě nám chybí dva metry. Dobrý, pojedeme.

Vladimír KŘÍŽEK, Český svaz stavebních inženýrů
Text:--
My stavíme proto, abysme jako stavaři vydělali peníze. Takže když investor to dělá blbě, tak to samozřejmě musíme využít. To je věc, kterou máme v náplni. Že jo, vůči svejm a tak dále.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Podle našich informací probíhala mezi magistrátem, Metrostavem a jinými firmami mnohá utajená jednání. Padlo v nich několik nabídek na to, jak postavil most o stovky milionů levněji.

Jiří STRÁSKÝ, projektant mostních konstrukcí
Text:--
My jsme byli požádáni, abychom navrhli řešení, které by tedy bylo možné lépe a jednodušeji postavit. My jsme udělali výkaz výměr a podle toho, co jsme tedy my, ..., si odhadli, tak ta cena byla kolem 700 milionů. Já si myslím, že to byla jakoby rozumná cena, za kterou by se to dalo jakoby postavit teda tohle toto.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Metrostav účtuje Praze za most o 400 milionů korun víc.

František POLÁK, mluvčí firmy Metrostav
Text:--
Tahle ta cena vznikla v intencích smlouvy, která je na tu stavbu uzavřená.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Někteří odborníci tvrdí, že tenhle ten konkrétní most se dá stavět několika způsoby a některé z těch způsobů jsou výrazně lacinější, než-li je ten, který stavíte vy.

František POLÁK, mluvčí firmy Metrostav
Text:--
Já o takové variantě nevím.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Proč teda nakonec se to takhle nestaví a staví se to za miliardu sto?

Jiří STRÁSKÝ, projektant mostních konstrukcí
Text:--
Nikdo nechtěl slyšet, že by se to dalo udělat jinak.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Si myslíte, že tam byla chyba ze strany města, že vlastně se nesnažili najít tu lacinější cestu?

Jiří STRÁSKÝ, projektant mostních konstrukcí
Text:--
Já jsem o tom přesvědčen.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Víme ale i o další nabídce, kterou odbor Jiřího Tomana dostal. Mezi mostaři se o ní mluví, ale všichni se bojí před kameru. Mají totiž ekonomické vazby s Metrostavem. Nebál se jen jeden z největších českých mostařů, Vladimír Křížek.

Vladimír KŘÍŽEK, Český svaz stavebních inženýrů
Text:--
Vím o tom, že se na tohle to, že se o tenhle ten most ucházel kdysi náš závod to byl. A Stavby mostů Praha, že jo a že ty měli zájem o to, tu dodávku získat. A jako dodavatel, jako teda zhotovitel vzato dnešní terminologií. Takže to ano. Vím, že oni měli spočítáno, zač by ten mohli postavit. Neoficielně vím, že to bylo míň, o dost.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Tato cena se měla pohybovat okolo 800 milionů korun. Firma Stavby mostů je ale na Metrostavu ekonomicky závislá. Je jedním z významných subdodavatelů na Blance a tak se jejich nabídku podařilo ututlat. Vyjádření firmy Stavby mostů se nám do uzávěrky nepodařilo získat. Rozhovor s Jiřím Tomanem, který za město objednávku na most podepisoval, jsme se snažili domluvit devět dní. Nejprve byl na dovolené, pak se mu prý tiskový mluvčí nemohl dovolat. Šli jsme tedy na úřad na vlastní pěst. Dobrý den, sháníme pana Tomana. Domlouváme si s ním rozhovor už asi přes tejden.

osoba
Text:--
Já vím, paní Neumannová, ale nemáte nic zaplýho?

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Máme to zaplý no. Máme to zaplý. Sháníme pana Tomana, chceme.

osoba
Text:--
Bohužel skončil k 31.

Jiří WOLF, Magistrát hl.m.Prahy
Text:--
Dobré ráno, Jano.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Dobrý den, já jsme teďka tady na magistrátu, snažím se teda nějak sehnat pana Tomana marně. Tak jak to uděláme, jak se s ním můžu domluvit?

Jiří WOLF, Magistrát hl.m.Prahy
Text:--
Podívejte, já jsem vám říkal, že pan Toman má dovolenou, že má vypnutej mobil prostě a včera jsem zjistil, že on končí prostě na magistrátu.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
Vy jste to zdržoval ten rozhovor až do doby, když tady už pan Toman teda nepracuje. To bylo záměrně nějak teda nebo jak?

Jiří WOLF, Magistrát hl.m.Prahy
Text:--
Ne ne, tam nic záměrnýho nebylo.

Jana NEUMANNOVÁ, redaktorka
Text:--
K odpovědnosti se nehlásí ani bývalý primátor, Pavel Bém. A to i přesto, že se vše dělo za jeho vedení. Smlouvu na Blanku podepisoval on a to právě v době, kdy bylo jasné, že se bude stavět jiný most, než který je v zadávací dokumentaci. Ani Pavel Bém na naší žádost o rozhovor nereagoval. Takto mluvil před měsícem o zdražení Blanky v pořadu 168 hodin.

Pavel BÉM, bývalý primátor Prahy /ODS/, /168 hodin/
Text:--
Vy melete svou. Vy říkáte navýšení, navýšení. A já vám říkám: za mého působení žádné navýšení nebylo a pokud současná politická reprezentace Prahy chce navýšit, tak pak za to musí nýst svojí odpovědnost.

Vladimír KŘÍŽEK, Český svaz stavebních inženýrů
Text:--
Je drahej. Je to moc. A podle mýho soudu za to může primárně investorská strana. Ta když neohlídá společný naše prachy, tak ten dodavatel, no ten je interesovanej na to, aby vydělal co nejvíc. Čili naprosto v pořádku. To je jako pravidla hry.

146

Re: Z tisku a médií

Ovšem zbývá dodat, že k mafiánské dohodě jsou potřeba vždy dvě strany. U kafíčka se mafiáni dohodnou, předají obálky a pak už to jede. "vysoutěžená" cena slouží pouze ke zdůvodnění předem vybraného dodavatele, termíny jsou jen deklarovaná numera. Stejně tak je předem "rozhodnuto", že nastanou tzv. "nepředpokládané vícepráce", které se samozřejmě v duchu celého kšeftu soutěžit nebudou atd. A rovněž už od počátku je zřejmé, že dozorovat se jaksi moc nebude, to by šlo proti celé logice této mafiánské dohody...

Thumbs up −1 Thumbs down

147 Naposledy upravil: obr (05.04. 2011 18.35)

Re: Z tisku a médií

pulsare - hlavně, aby kromě "který blbec/zloděj to dělal přede mnou", udrželi na Blance stavební tempo smile

Thumbs up Thumbs down

148 Naposledy upravil: Kubajsu (06.04. 2011 08.28)

Re: Z tisku a médií

obr napsal:

pulsare - hlavně, aby kromě "který blbec/zloděj to dělal přede mnou", udrželi na Blance stavební tempo smile

Tak to už se očividně držet nemá... Bohužel, další volby jsou daleko, a tak se s otevřením počká až do volebního roku hmm

Thumbs up Thumbs down

149 Naposledy upravil: obr (06.04. 2011 15.58)

Re: Z tisku a médií

je tam zajímavé video, postup práce a v druhé části o výsunu  smile

Vysouvající se Trojský most v Praze vyjde na 4 milióny za metr
http://www.novinky.cz/domaci/229989-vys … -metr.html

Stavitelé mostu v řece vztyčili několik pilířů, na ně pomocí silných lisů z holešovické strany sunou rychlostí 16 metrů denně ocelovou konstrukci.

V kritickém okamžiku musejí lisy pohnout s 8,5 tisíci tun oceli. Až konstrukce překlene dvě stě metrů širokou Vltavu a spočine na březích, bude se betonovat mostovka. Poté po obou stranách mostu stavbaři vztyčí oblouky, spojí je s mostovkou lany a odstraní provizorní pilíře v řece. Celou část mostu nad řekou budou držet jen ocelové oblouky.

Thumbs up Thumbs down

150

Re: Z tisku a médií

obr napsal:

je tam zajímavé video, postup práce a v druhé části o výsunu  smile

Vysouvající se Trojský most v Praze vyjde na 4 milióny za metr
http://www.novinky.cz/domaci/229989-vys … -metr.html

Stavitelé mostu v řece vztyčili několik pilířů, na ně pomocí silných lisů z holešovické strany sunou rychlostí 16 metrů denně ocelovou konstrukci.

V kritickém okamžiku musejí lisy pohnout s 8,5 tisíci tun oceli. Až konstrukce překlene dvě stě metrů širokou Vltavu a spočine na březích, bude se betonovat mostovka. Poté po obou stranách mostu stavbaři vztyčí oblouky, spojí je s mostovkou lany a odstraní provizorní pilíře v řece. Celou část mostu nad řekou budou držet jen ocelové oblouky.

Cituješ článek, který je technicky korektní a informovaný. Jenže běžný čtenář si z něj odnese úvodní věty odnese toto: Bude to unikát, a to hned v několika směrech. U právě budovaného Trojského mostu přes Vltavu zarazí konstrukce, montáž, rozměry a hlavně cena. Místo 400 miliónů korun by za ni mělo město zaplatit 1,2 miliardy korun, pokud..

Thumbs up Thumbs down