26

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://www.mediafax.cz/domaci/3065661-B … eni-stavby
Aktualizace
Bém podal kvůli sesuvu tunelu Blanka trestní oznámení, Hulinský žádá zastavení stavby
Pražský primátor Pavel Bém (na snímku) podal trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli propadu tunelu Blanka. (Foto: archiv © Mediafaxfoto.cz)
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

PRAHA / 14:46, 07. 07. 2010
Pražský primátor Pavel Bém (ODS) podal trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli propadu tunelu Blanka. Informoval o tom ve středu Mediafax zdroj z pražského magistrátu.
Primátor považuje situaci okolo tunelu Blanka za skandální. "Jsem pobouřen, že došlo již k třetímu propadu tunelu," řekl. Pověřil právníky, aby se zaměřili na možné vypovězení smlouvy s Metrostavem či případné stanovení sankcí za nedodržení technologických postupů.

"Mohu hledat právní nástroje k vypovězení smlouvy. Přiznám se, že jsem nechal zpracovat právní posouzení smlouvy, ze kterého by zhruba do měsíce mělo být patrno, jestli Praha může od smlouvy odstoupit," uvedl Bém.

"Pokud dodavatel stavby nebude schopný zajistit bezproblémový průběh ražby tunelu, tak to bude dělat někdo jiný," řekl Bém.

Kromě podání trestního oznámení na neznámého pachatele plánuje primátor také podání trestního oznámení na fyzickou osobu. "V řádu několika dní a na základě analýz budeme vědět, na koho trestní oznámení padne," doplnil.

"Praze vznikla škoda, přinejmenším na jejím dobrém jménu, i na jménu pražského primátora," dodal.

Hulinský žádá zastavení stavby tunelu Blanka

Předseda finančního výboru pražského zastupitelstva Petr Hulinský (ČSSD) žádá přísné vyšetření propadu tunelu Blanka. Do doby, než bude jisté, že se nehoda nestane znovu, by měla být stavba pozastavena, řekl ve středu Hulinský.

"Považuji za nutné přísně vyšetřit, zda magistrátní úředníci při kontrolách stavby nic nezanedbali. Jsem také pro zastavení výstavby tunelu Blanka do doby, než bude bezpečně vyloučeno opakování těchto nehod," konstatoval.

Hulinský připomněl, že stavba se propadla již potřetí. "Třetí propad zeminy na stavbě tunelu Blanka nepovažuji za normální. Není možné tvrdit, že nikdo za nic nepomůže, vždyť jenom souhrou náhod nikdo při těchto neštěstích nezahynul," dodal.

Pražský tunel Blanka, jehož další část staví společnost Metrostav, se necelou hodinu po pondělní půlnoci propadl v úseku mezi Střešovicemi a Letnou, asi tři sta metrů od ústí stavby tubusu u křižovatky ulic Milady Horákové a Patočkova.

Psali jsme:
V Praze se propadl rozestavěný tunel Blanka, zavaleného bagristu vyprostili živého

Tunel se propadl již dvakrát. V roce 2008 se v pražském historickém parku Stromovka zem propadla v polovině října. Vytvořil se kráter o průměru 20 metrů a hloubce zhruba 15 metrů. Při nehodě nebyl nikdo zraněn. Podobná havárie se ve Stromovce stala již v květnu stejného roku, kdy vznikla jáma o průměru zhruba deset metrů.

Tunel Blanka je součástí severozápadní části pražského okruhu a má stát přibližně 25,8 miliardy korun. Je jednou z největších tunelových staveb svého druhu ve střední Evropě a finančně i rozsahem je srovnatelný pouze se stavbou prvních úseků metra. Celý úsek financuje hlavní město ze svého rozpočtu. Dokončení projektu se předpokládá v roce 2012.

Čtěte také:
Při výstavbě Blanky selhal dohled, míní šéf Geologického ústavu

Autor: Denisa Šindlerová, Pavlína Heřmánková, Denisa Čermáková

Thumbs up Thumbs down

27

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://www.mediafax.cz/domaci/3065599-P … eho-ustavu

Při výstavbě Blanky selhal dohled, míní šéf Geologického ústavu
Šéf Geologického ústavu Akademie věd ČR Václav Cílek (na snímku) je přesvědčen o tom, že sesuv zeminy je výsledkem zanedbání dohledu nad stavebními pracemi při budování tunelu Blanka. (Foto: archiv © Mediafaxfoto.cz)

PRAHA / 13:33, 07. 07. 2010
Šéf Geologického ústavu Akademie věd ČR Václav Cílek je přesvědčen o tom, že sesuv zeminy, ke kterému došlo v noci na úterý v blízkosti budovy ministerstva kultury, je výsledkem zanedbání dohledu nad stavebními pracemi při budování tunelu Blanka. Agentuře Mediafax to řekl ve středu.
"K podobným nehodám dochází i ve světě. Zvláštní přitom je, že nejčastěji se tak stává v průběhu Vánoc a dalších svátků, tedy v době, kdy na stavbě chybí lidé, kteří by na ni dohlédli," řekl.

Cílek odmítá tvrzení města i firmy Metrostav, která má stavební práce na starosti. Na jaře roku 2008, kdy se kvůli tunelu Blanka poprvé propadla půda v pražské Stromovce, se za hlavního viníka nehody označily nepříznivé geologické podmínky. "Geologické podloží v místě sice není ideální, lidé z Metrostavu ale mají k dispozici výsledky geologického průzkumu, moc dobře tedy vědí, do čeho jdou. Navíc, nejde o nic nepřekonatelného, dobrá firma by to měla zvládnout," je přesvědčen Cílek.

Spíše než geologii z nehody viní pracovněprávní předpisy, které jsou podle jeho názoru v Česku nebývale přísné. Zaměstnavatelé jsou tak prý nuceni k tomu, aby je obcházeli.

Metrostav by měl ve stavebních pracích i nadále pokračovat, domnívá se Cílek. "Pokud už Metrostav s výstavbou začal, měl by ji i dokončit. Bylo by to nejlepší řešení už jenom kvůli zamezení možných sporů v budoucnosti. Pokud by totiž opět došlo k nějaké nehodě, mohly by se firmy začít hádat a svalovat vinu jedna na druhou," domnívá se Cílek. Řešení nevidí ani v zastavení výstavby. "Bylo by to mnohem dražší než samotné dokončení tunelu," dodává.

Neopomněl zmínit ani politický aspekt. "Pro Metrostav jde o velice nepříjemnou záležitost. Věci veřejné, které proti Blance brojí už od samého začátku, totiž získaly další argument, který mohou použít v boji proti pokračování výstavby," míní Cílek.

Poprvé se země propadla v květnu před dvěma lety, kdy se kvůli stavebním pracím na tunelu v pražské Stromovce vytvořil kráter o zhruba čtvrtmetrovém průměru, v říjnu téhož roku se pak půda propadla podruhé, také tentokrát se to stalo v parku Stromovka.

Autor: Veronika Žižlavská

Thumbs up Thumbs down

28 Naposledy upravil: zapalik (07.07. 2010 15.57)

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/dopr … 74651.html

Hlavní strana › Domácí › Doprava
Tunel Blanka: nedodržení technologie nebo kaverna

Autor: Josef Hympl07.07. 16:40 Původní zpráva
Během čtvrtka má Metrostav pražskému magistrátu předložit předběžnou zprávu o příčinách dalších propadů při ražbě tunelu Blanka. Zásadní odhalení se ale nečeká, vyšetřování bude trvat týdny. Přesto se hovoří o dvou možnostech o neodhalené kaverně, nebo nedodržení technologie.

Od rána se policisté, lidé z Českého báňského úřadu a další specialisté snaží najít příčinu propadů země na dvou místech ražby tunelu Blanka. Stavba dopravního kolosu, jenž v Česku nemá obdoby, a který má zásadně ulehčit přetíženým částem města od automobilové dopravy, se prozatím na několik týdnů zastavila.

ČTĚTE TAKÉ: Stavba tunelu Blanka je dočasně pozastavena

Odbor městského investora pražského magistrátu očekává během zítřka první závěry vyšetřování. Ty ale rozhodně nebudou úplné. "To vyšetřování stále probíhá, nevím zatím, co v té zprávě bude. Bude to muset být hodně předběžné," řekl online deníku TÝDEN.CZ mluvčí Metrostavu František Polák.

Nikdo se oficiálně k příčinám vyjadřovat nechce. Na magistrát ale doputovaly přeci jenom první náznaky. "Má jít buď o propad velké kaverny, nebo nedodržení technologického postupu ze strany stavebníků. Například při odstraňování výztuh u propadu na Letné," sdělil TÝDNU.CZ člověk z magistrátu, který se na vyšetřování podílí.

Bém kritizuje Metrostav

Polák však pochybení při ražbě tunelu odmítá. "Dělali jsem to takzvanou vertikální ražbou, která je nejbezpečnější. Laicky řečeno se razí po malých kusech, které se ihned zpevňují," tvrdí Polák.

Z více jak jednodenní letargie a mlčení se už probrali i představitelé města. Primátor Pavel Bém oznámil, že podává trestní oznámení pro podezření z veřejného ohrožení. Zvláště propad na Letné u ministerstva vnitra mohl mít fatální následky. "Jsem mimořádně rozezlen a velmi upřímně děkuji Bohu, že se nikomu nic nestalo," řekl Bém serveru Lidovky.cz

Oznámil také, že zvažuje uvalení sankcí na společnost Metrostav, která podle něj nedodržela technologické postupy.

Údajně již pověřil právníky, aby začali připravovat potřebné kroky na možné vypovězení smlouvy s touto firmou.

Foto: ČTK

Thumbs up Thumbs down

29

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Tak už máme třetí zával !
Zvláště propad na Letné u ministerstva vnitra mohl mít fatální následky

Thumbs up Thumbs down

30

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Báňský úřad zakázal ražbu tunelu Blanka, chce nový geologický průzkum
http://zpravy.idnes.cz/bansky-urad-zaka … _domaci_jw

31

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Báňský úřad zakázal ražbu v Blance. ZÁBĚRY ZASYPANÉHO BAGRU
http://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/raz … ameni.html

32

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Metrostavu kvůli Blance hrozí výpověď. I na ražbu metra
http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot … ?id=672408

33

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

něco inteligentního
http://www.estav.cz/zpravy/new/tunel-bl … =rdf_eStav

Thumbs up Thumbs down

34

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Propad Blanky? Vysvětlení je staré 300 let
Otevření tunelu Blanka se zřejmě protáhne do roku 2013. Za propad možná může historická navážka u opevnění...

Thumbs up Thumbs down

35

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://hn.ihned.cz/c1-44706610-propad-b … re-300-let

Ražení tunelu se v době propadu jen na pár metrů přiblížilo tereziánskému opevnění Hradčan, konkrétně k jednomu z bastionů. "Když ho předkové stavěli, dali do základů vrstvu kamenů. Jenže aby je navezli, museli se na místo dostat pomocí vozů, a proto vznikl zhruba čtyřmetrový příkop. Ten pak zřejmě zasypali propustnou vrstvou navážky a starých cihel. Pak stačí když pár dní prší, jako tomu bylo nyní, a neštěstí je tu," domnívá se profesor Barták z katedry geotechniky stavební fakulty ČVUT. Zda jeho domněnka platí, se ukáže za pár týdnů, kdy má své šetření dokončit Báňský úřad.

V místě propadu se podle geologů nachází zhruba pětimetrová vrstva břidlic a jílu, nad ní pak přibližně patnáct metrů zeminy a navážek. Podle profesora Jiřího Bartáka mohl Metrostav ale jen těžko předvídat, že k propadům dojde. "Tušili, co tam je, a zvolili ten nejbezpečnější způsob hloubení," řekl pedagog. Hrozbu propadu podle něj nemusely odhalit ani průzkumné sondy. "Došlo tam k náhlé situaci. Z výsledků průzkumu vím, že do poslední chvíle tam nebyly žádné deformace ani nic podobného, co by tomu propadu nasvědčovalo," dodal.

Termín, kdy řidiči tunelem projedou, by se tak mohl protáhnout až do roku 2013. Původně měl komplex přitom začít fungovat už příští rok, později nastal posun na prosinec 2012. Primátor Pavel Bém ale trvá na tom, že rok 2012 Metrostav dodrží. "Město bude i nadále trvat na dodržení termínů. Každý měsíc navíc by byl pro Prahu problémem a zátěží," tvrdí Bém.

Primátor rovněž odmítl, že by se kvůli propadu mohla stavba prodražit. Podle něj půjdou jakékoliv další náklady na účet Metrostavu. Navíc prý bude po firmě žádat zaplacení sankcí za nedodržení technologických postupů.

Thumbs up Thumbs down

36

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Stavbaři zřícení tunelu čekali, nepomohl ani bezpečnější způsob ražby
http://zpravy.idnes.cz/stavbari-zriceni … _praha_abr

37

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Proti tunelu protestovali Pražané už v 80. letech. Báli se, že zničí Stromovku
http://zpravy.idnes.cz/proti-tunelu-pro … _praha_itu

38

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Video: Mluvčí Metrostavu František Polák ve Studiu ČT24
http://www.ct24.cz/domaci/95228-metrost … du-blanky/

Thumbs up Thumbs down

39

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Na propad tunelu Blanka mohly mít vliv sklepní prostory
http://www.rozhlas.cz/zpravy/regiony/_z … ry--756290

Thumbs up Thumbs down

40

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://zpravy.idnes.cz/tak-caste-by-pro … _praha_taj

Tak časté by propady být neměly, říká technický ředitel stavitele tunelu Blanka

8. července 2010  16:37
V noci na úterý se v Praze 6 propadla část horniny nad raženým tunelem Blanka. Je to už potřetí, co se při ražbě nejdelšího městského tunelu v Evropě objevil kráter. Výrobně technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina přiznává, že je to dost. A že tak často by se podobné nehody stávat neměly. I když na sto procent neodhalí strukturu podloží žádný geologický průzkum.

Na jaře se řešilo, zda se má úsek razit takzvanou vertikální, tedy bezpečnější, pomalejší a dražší, nebo horizontální metodou - tedy méně bezpečnou, levnější a rychlejší metodou. K jaké metodě jste se nakonec přiklonili?
Horizontální ražbu jsme uplatnili na začátku tunelu, pak je v projektu přechod na vertikální ražbu. Vertikální umožňuje průchod zhoršenými geologickými podmínkami. Takže ze začátku, kde byla lepší geologie, se razilo horizontálně, a kus před ulicí Na Brusnici se přešlo na vertikální členění, které umožňuje bezpečnější postup.

A přesto se stalo tohle...
A přesto se stalo tohle, přesně tak.

Stalo se to na čele ražby nebo se propadla již vyrubaná část?
To v tuto chvíli nikdo pořádně neví. To se dozvíme až v momentě, kdy se k tomu místu dostaneme.

Ani podle škod na povrchu se to zjistit nedá?
Kráter je dlouhý a nikdo zatím nedokáže říct, kde se to přesně stalo.

Může geotechnický průzkum před samotnou ražbou odhalit riziková místa? Kaverny nebo tolik zvětralá hornina, že hrozí sesuv?
Průzkum, to jsou svislé vrty. A ty vám řeknou: v tomhle místě je to tak a tak. Ale jak je to o deset metrů dále, to nevíme. Ty vrty jsou od sebe v lepším případě vzdálené stovky metrů. A mezi těmi vrty si můžete udělat teoretickou spojnici, že by to tam takhle mohlo být, ale nejlepším geologickým průzkumem už je samotná ražba.

V jaké hloubce jste se pohybovali?
Dvacet metrů.

Jak jste šli rychle?
Třicet metrů za měsíc. Při horizontálním ražení to byl dvojnásobek.

Nešlo to dělat shora? Není tam obydlená část...
Není to hluboko, ale jednak je tam ulice u Brusnice, jsou tam i nějaké sítě, a jednak jsou tam historické bastiony. To je největší problém. Památkově chráněné hradby, kde nepřicházelo v úvahu, že bychom s tím cokoli udělali.

Když se dělalo metro, byly takové problémy?
Problémů byla řada, ale metro nelze s tímto tunelem srovnávat. Metro je myší díra - je to malý profil proti třípruhovému tunelu. Metro je sotva ve čtvrtinovém profilu tohoto tunelu. Metro navíc můžete vést hluboko pod povrchem, kdežto do silničního tunelu nemůžete vjet po eskalátoru ale po nájezdných rampách.

A v zahraniční? Když se jeden tunel propadne třikrát, respektive na čtyřech místech, tak je to na 6,5 kilometrové vzdálenosti dost divné...
Samozřejmě v podzemním stavitelství se takovéhle věci stávají, ale že to je tolikrát, to ne. To musím přiznat.

Proč se to děje? To je tam to podloží tak složité?
Tak Praha obecně má velmi složité geologické podloží. Na příčiny zatím opravdu neumím odpovědět.

Je štěstí, že se hornina nepropadla pod zástavbou.
Pod Letnou jsme byli podstatně hlouběji a tam je to naopak velmi tvrdé.

Je to poslední nešťastná věc na Blance?
Chybí nám asi sto metrů. Jakmile dorazíme ten zbytek tak už není nic, co by se mohlo propadnout.

Lidé se ale bojí, že se propadnou do tunelu, který je již proražený. To nebezpečí nehrozí?
Ne, jakmile je tunel zpevněný, tak již nic nehrozí.

Nemáte strach, že vám to poškodí jméno? Stavíte nejen u nás, ale i ve světě?
Samozřejmě nám to poškodí jméno.

Před časem se propadla část tunelu na pražském okruhu, pak Mosty u Jablunkova, není to nějaký český problém?
Když se podíváte do světové literatury, tak to řeší celá tunelářská komunita na celém světě. Bohužel, k těmto případům dochází. Trend je ten, že se přechází na strojní ražbu - to bude využito v metru. Ani to není spasitelná metoda, je to boj s matičkou přírodou. Ocelový válec, který se sune a za válcem už je hotový tunel.

Petr Švec

Thumbs up Thumbs down

41

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Metrostav odevzdal zprávu o propadu Blanky

http://www.ct24.cz/domaci/95228-metrost … du-blanky/

viz video rozhovor s Ing. Polákem a Františkem Benešem

Thumbs up Thumbs down

42

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Ve zpravodajství TV Prima dnes úžasně pitomá zpráva: do konce ražby šest a půl kilometru dlouhého tunelu zbývalo 75 metrů. To si kuwa to mladý ucho reportérský nemůže zadat www.tunelblanka.cz a mrknout vlevo dole v liště na to, že 178 m a 68 m dává úplně jiné číslo (i kdyby nebylo pár dnů aktuální, realitě se bude blížit mnohem víc, než ten nesmysl se 75 m).

Thumbs up Thumbs down

43

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://hn.ihned.cz/c1-44725090-metrosta … ce-vyhazov
Metrostavu hrozí kvůli Blance vyhazov

Magistrát zadal právníkům, aby prošli smlouvy s Metrostavem. Firma možná skončí s hloubením Blanky.

Pražský magistrát začal podnikat první kroky vedoucí k tomu, aby vyšachoval Metrostav z 21miliardové stavby tunelu Blanka. Právníci dostali od města podle informací HN dva úkoly. Jednak zjistit, zda může Praha žádat po Metrostavu sankce a zda je možné smlouvy s firmou vypovědět.

Důvodem je propad tunelu, po němž zůstal kráter o rozměrech 20 krát 35 metrů.

Hrozba se naplňuje

"Ty analýzy budou hotové přibližně za měsíc," potvrdil informaci ředitel odboru městského investora pražského magistrátu Jiří Toman. Dokumenty mají prozradit, za jakých podmínek Praha může od smlouvy odstoupit a zda to není pro město nevýhodné.

"Nechci to příliš komentovat, ale Praha je náš zákazník a na odstoupení od smlouvy právo jistě má. Je ale potřeba se rozhodovat, až bude dokončeno šetření Báňského úřadu," reaguje mluvčí Metrostavu František Polák.

Báňský úřad včera oznámil, že vyšetřování propadu tunelu Blanka bude trvat přibližně dva měsíce. Dokončení stavby se tak zřejmě posune do roku 2013.

Podle informací HN se kromě stopky pro Metrostav v tunelu Blanka rýsuje ještě jedna možnost. Magistrát bude žádat úpravu smluv, kde stanoví pro podnik jasné sankce. V úvahu připadá i to, že do stavby bude muset pustit další dodavatele.

První zpráva bez důvodu

Vedení pražské radnice se na Metrostav zlobí. Primátor Bém už kvůli propadu podal žalobu na neznámého pachatele. Město trvá i přes propady na tom, aby byla stavba dokončena v termínu. Bém rovněž odmítl to, že by se kvůli propadu mohla stavba prodražit. Podle něj půjdou jakékoliv další náklady na účet Metrostavu. Metrostav měl do včerejška lhůtu, aby podal magistrátu zprávu o tom, co se v tunelu Blanka seběhlo. Na úřad dorazila včera kolem čtvrté odpoledne. Text má dnes sloužit jako podklad pro jednání rady. Radní se z něj ale ještě nedozvědí, proč se tunel propadl. Budou vědět, co předcházelo propadu, a že Metrostav včera lokalitu definitivně zasanoval 1570 kubíky betonu. Firma v dokumentu také navrhuje, jak dál ve stavbě pokračovat. Konkrétní nechtěli být včera ale ani zástupci Metrostavu, ani magistrát.

Proč se tunel propadl, není stále jisté. Podle jednoho z největších českých odborníků na ražbu tunelů profesora Jiřího Bartáka z ČVUT mohly být důvodem silné deště z posledních dní v kombinaci s nestabilním nadložím a navážkou, která vznikla přibližně před 300 lety u tereziánského opevnění, které je jen pár metrů od místa propadu.

Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, bude největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v Česku a také nejdelším městským tunelem v Evropě. Má být součástí severozápadní části městského okruhu. Stavební práce na tunelovém komplexu Blanka vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun. Dvakrát se propadl již v roce 2008.


Něco je špatně

Primátor Pavel Bém na snímku z 8. října 2009 zahajuje ražbu tunelu ve směru ze Střešovic. Teď žádá policii, aby prošetřila, proč se tunel už potřetí propadl.

foto: HN - libor fojtík

Thumbs up Thumbs down

44

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://www.ceskenoviny.cz/domov/zpravy/ … nka/501188

Praha tají zprávu Metrostavu o propadu tunelu Blanka

vydáno: 08.07.2010, 17:03 | aktualizace: 08.07.2010 17:36
Praha - Firma Metrostav předala Praze zprávu o tom, co se stalo v místě propadu tunelu Blanka v Praze 6. ČTK to řekl mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf. Hlavní město ale dnes obsah dokumentu nezveřejní, v pátek se jím bude zabývat rada města na svém mimořádném jednání.

Zprávu podle Wolfa převzal kolem 16:00 ředitel odboru městského investora Jiří Toman. "Zpráva se zpracovává pro zítřejší (páteční) jednání rady města," uvedl Wolf. Dokud rada dokument neprojedná, nebude podle Wolfa zveřejněn.
Rozestavěný tunel Blanka se propadl v noci na úterý v zahradě budovy ministerstva kultury. Pod zeminou zůstal uvězněn dělník v bagru. Záchranáři jej vysvobodili po několika hodinách. Na místě vznikl kráter o rozměrech 20 krát 35 metrů. Kvůli propadu podali pražský primátor Pavel Bém i hlavní město trestní oznámení na neznámého pachatele.
Podle zastupitelky a bývalé náměstkyně primátora Markéty Reedové (VV) by měl vinu nést ředitel odboru městského investora Toman. Reedová ČTK řekla, že bude požadovat, aby byl propuštěn. Zastupitelka stejně jako její kolegyně v pražském zastupitelstvu Petra Kolínská (SZ) poukázala na dřívější zprávu supervizora, podle níž je na stavbě nedostatečný dozor. "Město tehdy zprávu smetlo ze stolu," poznamenala Reedová.
Důvody havárie jsou zatím nejasné. Vyšetřuje je báňský úřad. Podle Jiřího Bartáka ze stavební fakulty ČVUT mohlo být na vině nedaleké tereziánské opevnění Pražského hradu. Metrostav podle něho mohl propad předvídat jen těžko.
Další ražbu úseku Brusnice zakázal ve středu Český báňský úřad až do té doby, dokud nebude vypracován nový geologický průzkum a přepracována dokumentace k této části stavby. Stavebníci nyní mohou pracovat v ostatních částech tunelového komplexu Blanka, které už jsou proraženy. V nich je potřeba například vybudovat obezdívku, instalovat technologie a vzduchotechniku.
Reedová ale nesouhlasí s tím, aby se v ostatních částech tunelu dál pracovalo. "Nemělo by se pokračovat. Obyvatelé Letné mají strach, i nyní cítí, že se pod jejich domy pracuje," uvedla zastupitelka. Obyvatelé Letné si už dříve na ražbu tunelu stěžovali, podle nich jim kvůli odstřelům popraskaly zdi, v některých domech také opadávala omítka.
Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, má být součástí severozápadní části městského okruhu. Stavební práce na tunelovém komplexu Blanka vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun.
Autor: ČTK

Thumbs up Thumbs down

45

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot … ?id=672445

Pokuta za kráter nad Blankou? Vůbec nemusí přijít
09:00 | Dnes
Kateřina Eliášová

Praha - Celkem třikrát se propadla zem nad největší podzemní stavbou republiky tunelem Blanka v Praze. Dosud za to nebyl nikdo potrestán a firma Metrostav, která tunel razí, ustála problém bez sankcí od investora, tedy města Prahy.

Situace se může opakovat i teď, po třetím, úterním sesuvu nedaleko ulice Milady Horákové.

Smlouva mezi městem a stavitelem se sankcemi sice počítá, samotný propad půdy nad stavbou ale ještě neznamená, že bude Metrostav finančně potrestán.

"V tuto chvíli nemůžeme sankci uplatnit, protože nevíme jaký je důvod sesuvu. Musí dojít k tomu, že obvodní báňský úřad, případně policie, určí, co se stalo a proč se to stalo. Do té doby nemůžeme konat, platí presumpce neviny," uvedl ředitel odboru městského investora Jiří Toman.

Fakta
Tunel Blanka se začal stavět v roce 2007. Bude největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v Česku a také nejdelším městským tunelem v Evropě. Stavební práce vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun.

"Muselo by dojít k tomu, že by firma nedodržela harmonogram prováděných prací, případně dokončení celého díla nebo by muselo šetření Báňského úřadu nebo policie prokázat pochybení. Pak je to porušení smlouvy a teprve pak můžeme vymáhat sankce," vysvětlil okolnosti smlouvy Toman.

Jak vysoké sankce může město staviteli uložit, Toman ale nesdělil. "Z hlavy to nevím, zkusím to zjistit," řekl.
Fotogalerie


Ražba tunelu je až do odvolání zastavena, povolit ji může znovu až Báňský úřad. "Z mých zkušeností odhaduji, že šetření příčin sesuvu může trvat i dva měsíce. Správní řízení může trvat déle," uvedl pro Aktuálně.cz ředitel báňsko-technické sekce úřadu Dušan Havel.

"Dostavbu tunelu nepovolíme dřív, dokud ta ražba nebude bezpečná ," dodal. Teprve pak budou moci stavitelé práci dokončit. Pokud to stihnou do 21. března příštího roku, jak stojí ve smlouvě, pak pokuta za prodlení Metrostavu nehrozí.

Kráter ve Stromovce bez viníka

Když se půda nad Blankou propadla ve Stromovce předloni poprvé, zalarmoval primátor Prahy policii a žádal potrestání viníka. Verdikt ale nepadl, policie při vyšetřování žádného viníka neodhalila, stejně jako při předchozím propadu z května 2008 a oba případy odložila.

Praha proto nemohla od Metrostavu vymáhat pokutu, stavitel totiž smlouvu neporušil. Teď je pražský primátor přesvědčen, že třetí propad už konkrétního viníka má.

"Není možné, aby došlo k náhodnému propadu neovlivnitelnému lidskou silou. Předpokládám, že mohlo dojít k technologickému pochybení, nedbalosti nebo jiné formě nezodpovědnosti, která to způsobila," uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz Pavel Bém.

Jedině v tomto případě by Praha mohla sankce vymoci. Znovu záleží na policii i Báňském úřadu, jak se k havárii při ražbě tunelu postaví.

Jediná pokuta? 200 tisíc

Metrostav přeci jen jednu pokutu musel zaplatit. A to 200 tisíc korun od Báňského úřadu. Jeho úředníci nezjistili sice přímou souvislost s předloňskou havárií ve Stromovce, firma ale porušila některá nařízení úřadu.

"Organizace neučinila včas všechna preventivní opatření," řekl loni v červenci šéf úřadu Ivo Pěgřímek s tím, že Metrostav měl podle předpisů nechat posoudit svůj postup Oblastní báňský úřad v Kladně, což neučinil.

Město nyní nicméně uvažuje, že smlouvu s Metrostavem vypoví a Blanku dostaví jiný stavitel.

"Zadání, které teď od města dostala právní kancelář, je najít a právně analyzovat, jestli na základě toho, co se stalo, je možné smlouvu vypovědět," uvedl Pavel Bém.

Thumbs up Thumbs down

46

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Rada odtajní, co se stalo v Blance
http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/p … -ec81.html

47

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

DOKUMENT: Metrostav nechal už v květnu uzavřít parkoviště, kde se propadl tunel
http://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/met … tunel.html

vlastní zpráva: http://image.tn.nova.cz/media/document//648053.pdf

48

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

CT24 - dnes ráno ve Studiu 6 byl rozhovor s odbornákem Metrostavu na tunely.
Záznam je na http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/2 … -studio-6/, v rozmezí 01:42:30 až 01:52:10 od začátku.
Mj. uvedl, že závaly a nadvýruby byly na všech dosud stavěných trasách metra v Praze.

Thumbs up Thumbs down

49

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Odpovědnost za propad tunelu? Bém chce nejdřív doplnit kontrolní zprávu
http://zpravy.idnes.cz/odpovednost-za-p … _praha_taj

50

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Vedení Prahy není spokojeno s informacemi o mimořádné události na ražbě tunelového komplexu Blanka, městská rada bude o situaci jednat opět v úterý 13. srpna
http://magistrat.praha-mesto.cz/84360_V … y-13-srpna

/Zpráva z mimořádného jednání Rady hl. m. Prahy 9. července 2010/

Rada hlavního města Prahy dnes vzala na vědomí informaci o propadu vzniklém při ražbě tunelového úseku Brusnice na stavbě Městského okruhu Myslbekova - Pelc-Tyrolka, o opatřeních přijatých k zajištění bezpečnosti a dopravní obslužnosti v nejbližším okolí stavby a současném stavu šetření příčin této mimořádné události. Rada hl. m. Prahy vyjádřila zásadní nesouhlas s rozsahem, kvalitou a způsobem zpracování informace o propadu. 

Tunel Blanka - Podélný řez tunelu s vyznačením propadu (formát pdf)
http://magistrat.praha-mesto.cz/zdroj.a … 1303723573

neměl by někdo vysvětlivky? smile




Odpovědnost za propad tunelu? Bém chce nejdřív doplnit kontrolní zprávu
http://zpravy.idnes.cz/odpovednost-za-p … _praha_taj

9. července 2010  12:58,  aktualizováno 14:46
Metrostav musí dopracovat analýzu, která mapuje propad zeminy při ražbě tunelu Blanka u ulice Milady Horákové. Na dnešním brífinku to uvedl primátor Pavel Bém. Dokud nebude mít městská rada všechny potřebné informace, nemůže prý nést případnou zodpovědnost. Se stávající zprávou prý rozhodně spokojená není.