odkaz na stránky HZS Praha
http://www.hzspraha.cz/galerie/o_nc10tunel_k/index.htm
Dopravní nehoda v tunelu Komořany
Tunel Komořany je součástí stavby 513 mezi Vestcem a Lahovicemi, která tvoří část jihozápadního segmentu vnějšího obchvatu Prahy. Jedná se o novostavbu raženého dálničního tunelu se dvěma směrově oddělenými tunelovými rourami o celkové délce 1937 metrů a převýšením 120 metrů. Tunel je mezi Cholupicemi a Komořany, za tunelem je 236 metrů dlouhý most přes Vltavu a jednokolejnou železniční trať.
Dne 1. června 2010 proběhlo v novém tunelu taktické cvičení, kterého se zúčastnily všechny složky IZS.
Cvičení bylo zaměřeno na taktickou úroveň řízení na místě mimořádné události a operační úroveň řízení mezi operačními středisky cvičících složek, zdolávání požáru, záchranné a likvidační práce.
Pro zajištění možnosti úniku z tunelu slouží únikové propojky mezi troubami ve vzdálenostech po cca 200m, které jsou vždy u obou napojení do tunelu opatřeny požárními dveřmi a samostatně větrány. Tunely jsou větrány pomocí proudových ventilátorů, umístěných pod klenbou tunelu, také po cca 200 metrech. Po 150 m jsou v tunelu SOS skříně s telefonem, hasicími přístroji a dalším vybavením. V tunelu je požární vodovod s velkými hydranty, které jsou určeny pouze pro zásah hasičů.
Scénář dopravní nehody byl následující. Při průjezdu nákladního vozidla došlo k poruše na brzdové soustavě a k zablokování kola, zahoření a následnému defektu pneumatiky, který způsobil převrácení automobilu na bok. Do převráceného nákladního vozidla postupně narazila v krátkém časovém sledu čtyři osobní vozidla. Ostatní vozidla zastavila před nehodou.
Na místo se postupně dostavily všechny vyslané jednotky požární ochrany, zdravotnická záchranná služba, Policie ČR a subjekty provádějící plánovanou pomoc na vyžádání. Po prvotním průzkumu budou postupně prováděny záchranné práce. Po likvidaci a zajištění vozidel proti požáru bylo nutné poskytnout zraněným předlékařskou pomoc, vyprostit raněné z havarovaných vozidel a provést průzkum zaměřený na vyhledání dalších osob v tunelu. Muselo se také omezit šíření ropné látky. Po ukončení záchranných prací byly provedeny likvidační práce povolanou firmou TBS Plus za asistence dvou jednotek PO.