1

Téma: Carsharing a vše okolo...

Praha zvýhodní auta zapojená do carsharingu. Využijí preferenční pruh
http://praha.idnes.cz/praha-zvyhodni-au … -zpravy_dc

Do budoucna by v nich mohly jezdit kromě autobusů a taxíků také vozy zapojené do takzvaného carsharingu - speciální městská auta, která by si mohl za poplatek kdokoli půjčit k jízdě.

Rozumím tomu dobře, že regulační opatření původně pro preferenci MHD, kam s hodně dobřenými ušima ještě počítám taxíky, nyní otevře byznys pro carsharing firmy? Firmy, jejichž podnikání mi silně připomíná již teď sdílená referentská vozidla ve firmách, třeba naše společnost nemá svoje refentská vozidla, ale má smlouvu s autopůjčovnou, teď tedy půjde přesměrovat objednávky na carsharingovou společnost a zaměstanci budou zapůjčeným vozidlem brázdit buspruhy. Tohle bude úspěšný projekt, sdílených vozidel budou brzy plné buspruhy ... roll Jakpak přišli na snížení snížit počtu vozidel v ulicích metropole? Jo aha, oni myslí celkevý počet, včetně těch zaparkovaných, protože jinak nevidím, kde chtějí ušetřit jízdní výkony, tímhle je naopak podpoří, když je pustí do buspruhů.

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

2

Re: Carsharing a vše okolo...

Mě to připadá jako aprílový článek...

3

Re: Carsharing a vše okolo...

Myslím že někteří ty preferenční pruhy využívají už dávno i bez carsharingu
http://youtu.be/J8nNMeuzifs

Thumbs up Thumbs down

4 Naposledy upravil: Jenik (01.04. 2014 21.08)

Re: Carsharing a vše okolo...

Článek jsem si pročetl, a došel jsem k názoru, že se jedná o snahu uplatnit v Praze anglický systém, jehož autory jsou First a Pril

Thumbs up Thumbs down

5

Re: Carsharing a vše okolo...

mrmarkus napsal:

Praha zvýhodní auta zapojená do carsharingu. Využijí preferenční pruh
http://praha.idnes.cz/praha-zvyhodni-au … -zpravy_dc

Spolu s partnerkou si také navzájem sdílíme auta - ona někdy jezdí mým, kvůli parkovací kartě nebo dálniční známce, já někdy jezdím jejím, protože mi nic jiného nezbývá. Jestli pak budeme mít parkování v centru zadarmo nebo budeme moci využít pruhy pro busy, tak to jen a jen chválím.

lol

6

Re: Carsharing a vše okolo...

Srandičky dobrý, ale borci z magistrátu to bohužel myslí vážně. Jestli mi to včera tak připadalo, tak dnes už mám jasno, tady jde především o otevření nového území pro byznys, až pak se hledaly argumenty, jak to lidem okecat. Těch pár vyvolených společností bude mít zajištěné solidní tržby, zvláště pokud se ve výsledku bude regulovat maximální počet vozidel v tomto systému a adekvátně naroste poplatek za službu - pohádkový byznys. O zákazníky služby se nebojím, tohle opravdu nahradí především referentská vozidla, páni manažeři budou mít z jízdy v preferenčních pruzích radost (ostatně tohle je i pro mě konečně důvod, abych přestal služební cesty po Praze realizovat vlastním vozidlem, stejně už to finančně přestává být výhodné, zprostředkování auta z carsharingu pro mě bude zajímavější).

Čemu nevidím že carsharing tohoto typu pomůže jsou rodiny s dětmi, soudím na základě vlastní zkušeností, jsme rodina s dvěma dětmi a když jsme ještě byli odkázáni na kočárek, auto bylo super pomocí, auto před domem nebo maximálně jsem pro něj skočil pár minut daleko na hlídané parkoviště, naložit rodinu a jelo se k lékaři, do nákupního/zábavního centra nebo návštěvu. MHD byla pro nás velmi nekomfortní, většinu času kvůli natřískanosti prakticky nepoužitelná. Představa, že se vypravuji MHD na nějakou pobočku carsharingové firmy, kde si beru vozidlo a tím jedu pro rodinu, pak ho zase budu vracet, děkuji, časově poněkud mimo.

Carsharing beru jako svobodnou dohodu lidí, kteří si mezi sebou začnou sdílet auta. Výhody z pohledu města, pokud jde o jízdy i parkování bych pro ně nedělal žádné, lidé by to měli dělat jen pro ušetření nákladů. Do bus pruhů by se dalo uvažovat pustit tam dostatečně vytížená osobní vozidla.

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

7

Re: Carsharing a vše okolo...

U kafe jsem si prošel jak funguje Zipcar v Londýně. Pro zákazníky pěkná služba. Dostanete kartu či mobilní aplikaci, pomocí které se dostanete do auta, to naleznete na speciálních vyhrazených parkovacích místech. Půjčit se dá na jednu hodinu až 7 dní. Auto musíte vrátit na stejné stání, ze kterého jste si ho půjčili (není s ním tedy možné uskutečňovat jednosměrné cesty). Vozidlo je samozřejmě přihlášeno k městskému mýtu (London Congestion Charge). Zipcar působí i ve Vídni ...

Tedy ano, pro zákazníky zajímavá služba, akorát mám pořád problém pozorumět pár věcem. Pokud nebudu myslet na ono otevření nového byznysu, proč by město mělo tuhle službu podporovat preferenčními opatřeními na úkor ostatní IAD? Proč by město mělo podporovat službu, která bude konkurovat MHD? Opravdu tato služba nějak sníží silniční provoz tam, kde teď město trápí? Opravdu tato služba uleví nedostatku parkovacích míst (na místech, kde je teď největší nedostatek parkovacích míst)?

http://www.zipcar.co.uk/how

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up +1 Thumbs down

8

Re: Carsharing a vše okolo...

Souhlasím s tím, že mi není jasné, proč by carsharing měl být zvýhodněn oproti ostatní IAD (bus pruhy, parkování, mýto).

Navíc pokud toto bude umožněno, tak by to mělo být otevřené pro všechny společnosti, které toto budou nabízet. A pak mi těžko může někdo zakázat udělat si živnost na carsharing a fakticky jej neprovozovat, jen využívat výhody.

9

Re: Carsharing a vše okolo...

Mě moc není jasné jaká je rozdíl mezi carsharingem a půjčovnou aut?

Thumbs up Thumbs down

10

Re: Carsharing a vše okolo...

Zipcar v Praze bych občas použil, pracovně i soukromě, vypadá to pohodlně - v průběhu dne zjistím, že nutně potřebuji něco zařídit autem, tak zajdu za roh (těch míst s vozidly by byly desítky až stovky), půjčím si auto a pak ho tam zase vrátím. Půjčovny nemají takové pokrytí a nejsou takhle flexibilní, taky se toho více přenáší z provozovatele půjčovny na uživatele. Pro uživatele to má samozřejmě efekt v tom, že ušetři proti nákladům na pořízení a provoz vlastního vozidla. Když si půjčuju auto třeba od Europcaru na dovolené, je to jednání na hodinu, zatímco Zipcar vám půjčí auto už na hodinu a na žádný úřad pro doklady a klíčky nemusíte (startovací klíče jsou ve schránce v autě), stačí jednou být uživatelem - prostě flexibilnější. Co by bylo opravdu zajímavé je ekologický prvek, provozovatel takové flotily si může dovolit udělat z míst dobíjecí uzly a dát tam čistokrevné elektromobily, když budou to auta velmi často jezdit, může se to dokonce už teď vyplatit. Tohle půjčovna těžko nabídne. Půjčovna nedokáže tomuhle konkurovat, ale obráceně když koukám na ty podmínky Zipcaru ano - až týden, lze do ciziny, lze různé typy vozidel (když člověk potřebuje dodávku nebo naopak třeba něco reprezentativního). Klasické půjčovny budou mít velký problém v téhle konkurenci přežít.

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

11

Re: Carsharing a vše okolo...

Mě osobně carsharing v té formě, ve které se tu prezentoval do nynějška připadá jako pojízdný bazar...
http://autonapul.org/index.php/velka-auta

Myšlenka je dobrá - pět lidí (bydlící v jednom bloku) si koupí čtyři auta, vymyslí krkolomný způsob předávání klíčků (jeden bude furt čekat doma) a modlí se, aby auto nepotřebovalo 5 lidí současně. Krom toho neskutečný opruz v tom, že po každé jízdě bych si musel z auta vzít všechny své věci (sluneční brýle, sbírka CD, etc.)

To už mi přijde lepší služba soukromého (a prověřeného) taxi... "Potřebuji za hodinu z Libně na letiště, nabízím 500 Kč, kdo mě tam odveze?"

12

Re: Carsharing a vše okolo...

Tak taxi už někde preferenci mají, tahle služba je vlastně taky taxi jen bez řidiče. Pokud by se změnil parkovací systém směrem k férovějšímu, určitě by to mohlo provoz v širším centru města omezit.

Thumbs up Thumbs down

13 Naposledy upravil: MP (03.04. 2014 12.31)

Re: Carsharing a vše okolo...

vlakno napsal:

Tak taxi už někde preferenci mají, tahle služba je vlastně taky taxi jen bez řidiče. Pokud by se změnil parkovací systém směrem k férovějšímu, určitě by to mohlo provoz v širším centru města omezit.

Jakou souvislost má právo používat preferenční pruh s omezením provozu v centru, to mi teda uniká. Můžeš svou myšlenku blíž vysvětlit?

Thumbs up Thumbs down

14

Re: Carsharing a vše okolo...

Sdílené auto využije víc lidí, tudíž náklady za zábor plochy pro parkování se rozloží. Většina aut ve městě zbytečně stojí a nic za zábor plochy neplatí, u sdílených aut by byl mnohem větší obrat a větší ochota platit za zábor plochy - s tím že sdílené auto se přesunuje po městě rychleji a má kde zaparkovat. Spousta lidí by se aut zbavila, protože by to pro ně bylo již neekonomické a uvolnilo by se místo pro efektivnější způsoby dopravy po městě. Pomohlo by to m.j. lidem, kteří auto pro přesuny po městě nutně potřebují - konec kolon a problémů s hledáním místa pro zaparkování.

Thumbs up Thumbs down

15

Re: Carsharing a vše okolo...

Trend v Německu...
Mladí Němci kupují méně aut, oblíbili si sdílení
http://www.novinky.cz/ekonomika/332228- … ileni.html

Thumbs up Thumbs down

16

Re: Carsharing a vše okolo...

V tom Berlíně je super, že člověk nemusí vracet auto na stejné místo kde si ho půjčil. Otázka je, jak to řeší logisticky, takhle se auto musí nutně někde hromadit a tam se pak těžko zaparkuje. Tento systém nenahradí většinu IAD ve městě, ale části lidí, kteří potřebují jezdit jen občas se vyplatí. Také je třeba vzít v úvahu různý přístup řidičů k vozidlům, někomu nedělá sebemenší problém sednout do čehokoliv a realizovat cestu, jiný řidič si potrpí na svého vyšperkovaného miláčka. Zrovna v tomto směru je systém sdílení docela výchovný, lidé by konečně měli brát vozidla jen jako nástroj, prostředek, nic víc.

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

17

Re: Carsharing a vše okolo...

mrmarkus napsal:

takhle se auto musí nutně někde hromadit a tam se pak těžko zaparkuje

To mi připomíná půjčování jízdních kol v Paříži a prázdné stojany na Montmartre (což je -výškově- něco jako Petřín).