1

Téma: Znečištění životního prostředí dopravou

Znečištění ovzduší v Praze je vysoké. Dánský expert byl zděšený

Stejné jako v Bratislavě, ale mnohem větší než v Berlíně či Kodani, je znečištění pražského ovzduší. Dánský expert Kare Press-Kristensen se zaměřil na ultrajemné částice a výsledky označil za velmi špatné.

Centrum pro životní prostředí a zdraví organizovalo na vybraných místech Prahy měření znečištění ovzduší ultrajemnými prachovými částicemi. Spolu s dánským expertem Kristensenem měřilo například okolí Evropské ulice, Florence nebo Hlavního nádraží.

http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/zn … ny-1061790

Zaznamenaly i tv např. http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 … -v-ovzdusi

Dánský odborník se zaměří na částice, které jsou nejnebezpečnější složkou znečištění ovzduší. "Jemné prachové částice se dostávají velice hluboko do plic a jsou schopné prostupovat v plicních sklípcích do krve. V ní poškozují stěny cév a vedou k onemocněním, jako je infarkt či mozková mrtvice. V Česku je vdechování těchto částic příčinou předčasné smrti zhruba 6000 lidí ročně, 2000 jsou ročně s vážnými onemocněními hospitalizovány," vysvětlil Šuta.

Ve velkých českých městech jsou místa, kde jsou překračovány limity sledovaných znečišťujících látek mnohokrát do roka. Počet dní s překročeným limitem za rok je výrazně vyšší, než doporučuje Světová zdravotnická organizace, navíc je navrhla ještě zpřísnit. Praha patří na špičku nejvíce znečištěných míst v Česku, příčinou je převážně stále rostoucí automobilová doprava. Logicky jsou tak nejvíce zasažena místa u silnic, po nichž projíždí nejvíce aut.

http://www.metro.cz/je-v-metropoli-spin … e-deje_rab

sad
Kdy začne magistrát konat?

Thumbs up Thumbs down

2

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

vlakno napsal:

Kdy začne magistrát konat?

To by mě zajímalo jak. Zakázat auta splňující euro normy, aby z nich lezly pouze částice větší než nanočástice? Zakázat auta na benzin a naftu vůbec? Rozdávat zdarma respirátory?

Thumbs up Thumbs down

3 Naposledy upravil: vlakno (19.02. 2014 14.19)

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Pro začátek by úplně stačilo držet se přijatých usnesení:
"k návrhu nařízení hl.m. Prahy, kterým se vydává Integrovaný krajský program snižování emisí a zlepšení kvality ovzduší na území aglomerace Hlavní město Praha"
http://usneseni.praha.eu/ina2010/tedusn … ?id=135013
usneseni.praha.eu/ina2010/inagetdocument.aspx?par=248055089097092053076061060030104097092053045046042048047041030097092053041046041041049

Thumbs up Thumbs down

4

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

To měření probíhalo na stanicích autobusů, proto je potřeba stanice zrušit, případně  autobusy vůbec zakázat.

Thumbs up Thumbs down

5

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Z ČTK
Měření míry znečištění ovzduší ultrajemnými prachovými částicemi v Praze a v Brně potvrdilo fakt, že tato místa patří k jedněm z nejvíce znečištěných měst západní a střední Evropy. Překvapivá však byla pro dánského odborníka Kaare Press-Kristensena z Dánské ekologické rady míra znečištění. Hodnoty výrazně překračovaly údaje, které naměřil v jiných evropských velkoměstech, jako jsou Berlín, Kodaň či Milán.

V Praze si Dán vybral k měření sedm míst, a to jak se silnou dopravou, tak místa od těchto lokalit vzdálenější. Nejhůře dopadlo místo, odkud odjíždějí autobusy Student Agency na nádraží Florenc. Zde bylo v krychlovém centimetru vzduchu přes 110.000 částic. Přes 30.000, což je podle dánského odborníka kritická hodnota, jich bylo i na jiných místech Florence, na magistrále u hlavního nádraží či na Evropské ulici.

"Znečištění v Praze může představovat významné zdravotní riziko. Překvapilo mě, že moderní město jako Praha stále nemá nízkoemisní zóny, které mají mnohé významné evropské metropole v Dánsku, Německu nebo Švédsku a které omezují vjezd vozidlům s nejvyššími emisemi. Situaci je možné významně zlepšit také zaváděním dieselových filtrů. Největším překvapením pro mne bylo, jak málo cyklistů jsem viděl v Praze," uvedl Press-Kristensen.

Pokud se v Dánsku někde překročí hodnota 30.000 částic, místní autority musí kritickou situaci zpravidla řešit nějakým opatřením, upozornil Šuta. "Evropská komise nyní chystá balíček na zpřísnění stávajících limitů a nově by se měly měřit právě i ultrajemné částice. Členské státy se na něj ale netváří příliš přívětivě, protože překračují současné limity," poznamenal Šuta.

http://www.ceskenoviny.cz/regiony/praha … pe/1045501

Thumbs up Thumbs down

6

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Vlakno (ČTK) napsalo
že tato místa patří k jedněm z nejvíce znečištěných měst západní a střední Evropy.

odkud odjíždějí autobusy Student Agency na nádraží Florenc.

Evropská komise nyní chystá balíček na zpřísnění stávajících limitů a nově by se měly měřit právě i ultrajemné částice. Členské státy se na něj ale netváří příliš přívětivě,

Z Florence odjíždí jen Student Agency? Má nejmodernějčí autobusy v ČR, takže se jedná o negativní kampaň.
Takovéto částice se dosud nikdy a nikde neměřily, takže se jedná o negativní kampaň.
Evropská komise chystá.. 
Tyto zprávy jsou pouze součástí negativní kampaně, která má "dokázat" jak je u nás hnusně na rozdíl od krásných pokrokových civilizovaných socialistických eurohujerských zemí.
Ovšem "Členské státy se na něj ale netváří příliš přívětivě". takže určitá naděje zůstává.

Thumbs up 0 Thumbs down

7

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Ano, je evidentní, že je to protipražská kampaň s cílem nás poškodit...v tom článku je tolik bludů, že se tomu nechce ani věřit, že to někdo myslí vážně..... sad

Petr od Pankráce

8

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Jsem rád že ještě všichni neztratili poslední zbytky rozumu, tohle je kampaň iluminátů útočící na naše základní svobody, například jezdit 10 let starým dieselem po městě. Lol smile.

Thumbs up Thumbs down

9

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Tu ještě pár čísel.

Množství ultrajemných prachových částic v Praze:

ÚAN Florenc, odjezdy, okrajová část: 110 500 na centimetr krychlových
Evropská na zastávce Horoměřická: 68 600 (v neděli 13 300)
ÚAN Florenc, příjezdy: 47 650
Wilsonova u hlavního nádraží: 46 250
zastávka Florenc: 38 550
ÚAN Florenc, odjezdy, centrální část: 33 500
zeleň v Šárce 100 metrů od Evropské: 8 950 (v neděli 3 600)

Jiná města:

Milán, Viale Bianca Maria – silniční okruh: 35 150
Kodaň, zastávka Österbrohuset: 30 400
Berlín, silnice za hlavním nádraží: 27 950

Thumbs up Thumbs down

10

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

To se měřilo půl metru od výfuku autobusů nabírajících cestující (tedy se zapnutým motorem), nebo proč jsou to všechno odjezdy autobusů? Aby se to dalo interpretovat tak, aby se to někomu hodilo?

Thumbs up Thumbs down

11

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Ach jo, kdyby pisálci z českých novin dělali pořádně svojí práci ... Kåre Press-Kristensen není důvěryhodný člověk pro takové výzkumy, má pověst člověka co má rád a hlásá extrémy. Jemu a podobným můžeme poděkovat za rostoucí ceny energií a sílícími regulačními opatřeními ohledně nároků na úsporu energií u nových staveb. Jasně, jemu to smysl dává dokonale (hlavně když jako konzultant fest dojí EU), ale lidem to řádně prodražuje živobytí a ekonomové se pak diví, proč Evropa ztrácí konkurenceschopnost. Nezlehčuji jeho výsledky, ale měly by se minimálně ověřit seriozními výzkumníky.

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

12

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Dýcháte víc prachu, než lidé v Berlíně či v Kodani, Pražané

Před tím, že stovky tisíc Pražanů vdechují mnohem více vzduchu, zamořeného prachem, než povolují závazné normy, varovalo CŽPZ už před rokem. Z jeho loňského výzkumu, podloženého veřejně dostupnými výstupy z monitorovacích stanic Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) vyplývalo, že už na podzim byl v Praze 2, 6, 8 a 10 překročen zákonem povolený počet dní, po které smí množství prachu v ovzduší přesáhnout limit.

Pracovníci ČHMÚ Pražskému deníku potvrdili, že zákonem je povoleno překročit limit pro znečištění ovzduší prachem maximálně pětatřicet dnů v roce.

Jenže CŽPZ uvedlo, že například monitorovací stanice kvality ovzduší v Praze 6 Veleslavíně stačila denní limit překročit šestatřicetkrát už 7. června loňského roku. „Stanice v Praze 8 Karlíně zaznamenala tuto hranici 15. listopadu, stanice v Praze 10 na Průmyslové ulici 19. listopadu a konečně stanice v Praze 2 v Legerově ulici vykázala překročení ročního limitu 20. listopadu 2012," shrnulo CŽPZ.

Za polétavý prach mohou hlavně auta

Kvůli individuální automobilové dopravě prý více než třetina Pražanů za rok vdechne asi dvakrát více prachu, než povolují zákony. Dokladují to výstupy z měřicích stanic Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ), opět v Praze 2, 6, 8 a 10.

Nejen letos, vloni, ale i předloni vdechovali Pražané nejméně na šesti místech nadměrné koncentrace rakovinotvorného prachu dvojnásobný počet dnů, než je zákonem povoleno. Například Smíchovští se v roce 2012 „dusili" prachem celých osmašedesát dní, Karlínští pětapadesát dní, Vršovičtí třiapadesát dní.

Fakt, že za polétavý prach v Praze mohou hlavně auta, potvrzuje i studie vědce Radima Šráma z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR. Ta mimo jiné zdůrazňuje hrozbu vážných zdravotních následků pro lidi, dlouhodobě vystavené vdechování tohoto typu škodlivin.

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/d … 40221.html

Thumbs up Thumbs down

13 Naposledy upravil: Jenik (28.03. 2014 20.58)

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

V tištěných Lidovkách Čt 27.03.14 vyšel článek Věda ve světle mediálního blábolu (na netu jsem ho  nenašel, proto opisuji). Pojednává o plagiátorství a generování "vědeckých " textů, pro nás je zajímavý poslední odstavec:

Na závěr si proto neodpustím zmínit jiný článek Lidovek: Kam jste dali kola? diví se dánský expert (21.2) ve kterém dánský enviromentální odborník Press-Kristensen kárá Pražany za to. že nejezdí na kolech a znečišťují ovzduší nanočásticemi. Použijeteli Google Scholar, pak zjistíte, že tento muž patří mezi "vědce". kteří výsledky své práce nezveřejňují v seriózních, recenzovaných odbornách časopise, ale na tiskovkách. Podle jeho sporadického publikování rozumí možná čištění odpadních vod, není však vědeckou autoritou při posuzování kvality ovzduší včetně technicky velmi náročného monitoringu nanočástic. Jeho rozhovor v Lidovkách navíc vyvolává dojem, že se nanočástice v ovzduší Prahy a dalších českých měst nesledují.
Kdybych byl novinář, pak bych kontaktoval například Jiřího Smolíka z ČAV nebo Bohumila Kotlíka z Národní referenční laboratoře pro venkovní ovzduší (SZÚ) a senzační tvrzení pana Press-Kristensena bych si pečlivě ověřil. Databáze vědeckých publikací mohou být užitečné i pro žurnalisty, pokud se chtějí zaměřit na vážnější témata než rádoby senzační skandály.

Autor: Lubomír Nondek, vědec a publicista

Thumbs up 0 Thumbs down

14

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

No co jsem říkal lol

Poklona Lidovkám, že alespoň poskytli skutečnému vědci prostor objasnit těm co to chtějí slyšet situaci. Můj názor na pisálky zdejších médií to nezmění, jenom to potvrzuje tu neskutečně nízko položenou laťku důvěryhodnosti, motivovanou na místo vlastní investigace především penězi za PR zájmy.

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

15

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Praha vážně chystá nízkoemisní zóny, ohání se neexistujícími studiemi
http://www.autorevue.cz/praha-vazne-chy … i-studiemi

Rada hlavního města neměla při projednávání NEZ k ruce žádné dokumenty, z nichž by „jasně vyplývalo, že zóny přispívají ke zlepšení životního prostředí v centrech měst,“ jak o tom mluvil náměstek Nouza.

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

16

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Ovzduší v hlavním městě ničí zejména automobilová doprava. Podle údajů emisní inventury z roku 2011 zpracované Českým hydrometeorologickým ústavem byl v Praze podíl silniční dopravy na emisích oxidů dusíku 68 procent, na emisích benzenu 63 procent a na emisích benzo(a)pyrenu 71 procent. Podíl silniční dopravy na emisích látek PM10 činil 95 procent.

http://www.ceskenoviny.cz/ekologie/zpra … ny/1073509

Thumbs up Thumbs down

17 Naposledy upravil: Mosquit (06.05. 2014 08.20)

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Osobně čekám, že po zavedení se nic extra nezlepší. Ubude starších dieslů (klesnou na ceně), největší zatížení to bude pro řemeslníky a jiné malé podnikatele (téměř všechny starší dodávky půjdou pryč). A představa, že si budu muset do pivovaru koupit za 300 tisíc novou dodávku, místo stávající (za 50), se kterou jednou za 2 týdny rozvážím 30 sudů, je nepředstavitelná. Snad budou dodávky v car sharingu smile

Z těch lidí, kteří dnes jezdí do práce do centra autem, jich už nejspíš většina auto se zelenou plaketou má (já sám mám diesel s E5 taky)

A za 20 let budeme cyklisty rozlišovat zelenou, žlutou a červenou helmou, podle toho kolik plynů (ze zadních částí těla) vyprodukují, a do vnitrobloků všech office center bude povolen vjezd jen se zelenou  :-)

Thumbs up Thumbs down

18 Naposledy upravil: mrmarkus (06.05. 2014 08.34)

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Článek sice v hrubém nástřelu říká co chtějí zavést a konstatuje obecně známý fakt o existenci těžkého znečištění vozidly, ale opět chybí závazek/slib/commitment, že chystané opatření bude mít výraznější efekt. Zavedení systému bude nákladné, pro město i řidiče, město by nemělo podléhat módním trendům a mělo by opřít rozhodnutí o zavedení o nějakou dostatečně faktickou analýzu. Praha potřebuje investovat do spousty věcí a musí si vybírat v duchu good enough, kde to bude mít větší užitek, jinými slovy vybírat mezi menšími zly. Určitě by nikdo nechtěl druhou OpenCard, kde se už dnes vůbec nemluví o úsporách, ale o nákladu 1.5 mld za 10 let (proto chci u zón vidět jasný prokazatelný přínos ekologii).

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

19

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Nějakou podrobnější analýzu bych taky rád viděl, nicméně k tomu Německu, co jsem četl, tak třeba v Berlíně to vliv na kvalitu ovzduší mělo měřitelný. Ono asi závisí hodně na vozovém parku, vzhledem k tomu co jezdí na Západě a co u nás (velké procento ojetin a vraků). Kupní síla Prahy je nižší než v bývalém východním Německu a na autech je to samozřejmě vidět na první pohled. A v Německu také měli šrotovné, které bylo hlavně z tohoto důvodu, aby se zbavili starých smradlavých aut - které se hromadně navezly k nám, proto sehnat dnes "slušné" auto levnější než kolo není problém.
Takže zatímco restrikce dieselových ojetin v německých městech - hlavně těch západních - velký vliv mít nemusí, protože, jich tam už moc nejezdí, u nás stejná restrikce může mít vliv veliký.
Na druhou stranu, je to nový systém, který bude něco stát. Myslím že jako první věc se měl zásadně překopat parkovací systém (zásadněji než se plánuje) a teprve potom případně přistoupit k dalšímu systému. Parkování totiž funguje jako mýto, takže třeba drahý mýtný systém bych viděl v současnosti jako nadbytečný. A pokud by se už zaváděl tak jako congestion tax, tj. odstupňovat mýtné podle denní doby. Stejně tak to jde ale udělat s cenou za parkování.

Thumbs up 0 Thumbs down

20

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Mimochodem, my optimisti bychom řekli: vlastně bychom mohli být rádi, že ostatní zdroje emisí - například průmyslová výroba, spalovny, energetika - jsou eliminované, a to je docela fajn, ne?

Thumbs up Thumbs down

21

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

To závisí kde bydlíte, pokud někde v centru města blízko dopravní stoky, může vám být průmyslová výroba celkem ukradená. V Praze býval problém v zimě s topením, ale to se celkem podařilo vyřešit přechodem na plyn a efektivnější kotle - které Praha dotuje od začátku 90.let. Doprava ovšem mezitím 3x narostla a do města se nám nastěhovaly diesely http://youtu.be/neQhE7mu2ZE

Thumbs up −1 Thumbs down

22

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je téměř 14 let. Přes 60 procent ze 4,6 milionu registrovaných vozidel je starších deseti let a třetina jezdí na silnicích déle než 15 let. Vozidla starší 15 let podle statistiky Svazu dovozců automobilů ujedou zhruba deset procent kilometrů, ale vyprodukují polovinu emisí. Auta bez katalyzátoru, která se vyráběla do začátku 90. let, ujedou ročně čtyři procenta všech kilometrů ujetých vozidly registrovanými v ČR, ale jejich podíl na úniku škodlivých látek do ovzduší je 40 procent.
...
Krátkodobé vdechování polétavého prachu zvyšuje počet zánětlivých onemocnění plic, působí negativně na srdečně-cévní systém, vede ke zvýšení počtu hospitalizací a k vyšší úmrtnosti.

Dlouhodobé působení polétavého prachu zhoršuje plicní funkce u dětí i dospělých, zvyšuje počet chronických obstrukčních onemocnění plic a snižuje délky dožití hlavně v důsledku úmrtí na srdečně-cévní a plicní onemocnění.

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/z … 40505.html

Thumbs up Thumbs down

23

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

vlakno: Jak je to s tím, že moderní auta sice mají menší emise, ale zato jsou ty pevné částice menší a tudíž nebezpečnější, protože se nezachytí v dýchacích cestách a vniknou až do buněk?

Thumbs up Thumbs down

24

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Nejlíp uděláš když pošleš dotaz na Národní zdravotní ústav, třeba tam o tom něco vědí.

Každý Čech starší třiceti let ztratil v roce 2012 v průměru 5 dní života kvůli znečištěnému ovzduší. Uvádí to Státní zdravotní ústav.

Úplně vyhnout se mikroskopickým částím prachu nelze – jsou přítomny i v prostředí na prvním pohled čistém. Můžeme se ale snažit jejich koncentraci snižovat. Hlavním zdrojem znečištění je doprava. "Kdybychom o něco méně jezdili automobily a více chodili pěšky, byl by to jeden z malých příspěvků k tomu, aby to ovzduší bylo lepší," uzavřela Kazmarová.
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci … ota-rocne/

Tak 5 dnů za rok, hmm...

Thumbs up Thumbs down

25

Re: Znečištění životního prostředí dopravou

Ach jo, tak už i iDNES?! To je takový problém si zjistit, co je Kåre Press-Kristensen zač. Nikdo mu nebere jeho pohled, ale seriozní zdroj to není ani náhodou.

Plíce Pražanů a Brňanů zanáší jemný prach. Pomoci mohou nízkoemisní zóny
http://zpravy.idnes.cz/ultrajemny-prach … ntent=top6

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down