51

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://zpravy.idnes.cz/v-tunelu-blanka- … _praha_mad

V tunelu Blanka mohli zemřít dva lidé. Jeden utekl, druhého vytáhli

Při propadu pražského tunelu Blanka zůstal v úterý v noci pod tunami zeminy uvězněn v kabině bagru dělník. Naštěstí se mu nic nestalo. Jenže v ohrožení života se podle dalších vyšetřování ocitl ještě další člověk. Strojník, který jen pár minut před závalem z tunelu utekl a tím si zachránil život.

"Zjišťujeme, co dělníci v podzemí před propadem dělali. Podle výpovědi strojníka, který před propadem odešel, odstraňovali provizorní výztuž tunelu," řekl Dušan Havel z báňského úřadu.

Právě proto nyní vyšetřovatelé pracují s verzí, že uvnitř tunelu mohl některý z pracovníků propad zavinit špatným stavebním postupem. "Technologické pochybení je jednou z vyšetřovacích verzí. Právě ono bývá při podobných situacích nejčastější příčinou havárií," připomenul Havel. Podle vyšetřovatelů není vyloučeno ani to, že sesuv zavinil také špatný projekt stavby.

Podle informací MF DNES mohlo údajně sehrát roli také parkoviště na zahradě ministerstva kultury, které skončilo v kráteru. Bylo totiž postaveno načerno a stahovala se pod něj voda. Ta potom mohla "pomoci" propadu. "Podle mého názoru parkoviště tak zásadní úlohu nesehrálo, ale to ještě ukáže šetření," řekl Havel.

Vyšetřovatelé se dostanou do podzemí asi za měsíc. Tak dlouho bude trvat odvoz suti z tunelu. Poté vypracují konečnou verzi své zprávy a vyšetřování uzavřou. To by se mohlo podařit zhruba do dvou měsíců. Už nyní je však jasné, že se termín zprovoznění tunelu, který má sloužit jako obchvat centra města, odkládá.

52

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Bagrista zavalený v Blance skončil znovu v nemocnici
http://zpravy.idnes.cz/bagrista-zavalen … _praha_mad

53

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Ražený tunel v Praze se propadl v místě, které mělo být vyztuženo
http://www.novinky.cz/domaci/205632-raz … uzeno.html

54

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Otázky Václava Moravce k tématu - politici si honí triko, odborníci se snaží sdělit že nelze činit závěry když zatím není z čeho.

Thumbs up +1 Thumbs down

55

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

usnesení rady Prahy k propadu
http://212.67.66.249/obis/tednew/(2qev2 … ?id=131790

56

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Konečně se člověk z těch příloh dozví, co přesně se stalo a co bude následovat smile

Thumbs up Thumbs down

57

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

a konečně pravdivé informace a ne žádné klepy novinářů

58

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Mne to hazi error, mate to nekdo stazene?

Thumbs up Thumbs down

59 Naposledy upravil: Strejda (12.07. 2010 13.45)

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Ano, asi na třetí pokus to prošlo.
Pro jistotu: http://leteckaposta.cz/505876039

Thumbs up Thumbs down

60

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Jojo, uz se mi to taky nejakym zazrakem povedlo, kazdopadne diky za alternativni zpristupneni. wink

Thumbs up Thumbs down

61

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Aktuálně.cz: Metrostav: Za kráter nad Blankou mohou i naši lidé

http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot … ?id=672753

Thumbs up Thumbs down

62

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://video.ihned.cz/c1-44853430-tunel … divejte-se
Na Ihned videoreportáž z tunelu s popisem události

Thumbs up Thumbs down

63

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

VIDEO: Byli jsme na místě, kde se propadl tunel Blanka. Podívejte se

http://zpravy.idnes.cz/video-byli-jsme- … _praha_taj

"Projeli jsme z Tróji pod Vltavou, kanálem a Štvanicí" smile smile smile

Thumbs up Thumbs down

64

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

taky mě to zarazilo, ale holt to byl trošku delší výlet :-)

Thumbs up Thumbs down

65 Naposledy upravil: obr (14.07. 2010 16.10)

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

http://zpravy.idnes.cz/video-byli-jsme- … _praha_taj

Metrostav vzal na prohlídku celou skupinu novinářů a ted je to ve všech novinách. Konečně trocha osvěty pro novináře ! Metrostav tohle podcenil, to byla chyba, dal prostor nesmyslům... Snad se poučili i v tomhle.

dokonce i fotograf aktuálně musel být z rozsahu díla paf, že to tak pěkně nafotil smile

http://aktualne.centrum.cz/fotogalerie/ … tav-praha/

Thumbs up Thumbs down

66

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Bagristovi z Blanky zachránila život zaklíněná noha
http://www.novinky.cz/domaci/205945-bag … -noha.html

67

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Za propad Blanky může starý potok, který přehlédli
Vrty v okolí kráteru tunelu Blanka ukázaly, že za propad země může částečně podzemní voda. Chyba mohla vzniknout už při přípravě projektu. Objevily se totiž mapy z 18. století, kde...
Plné znění ihned v trafice, nebo zde od 12:00.
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=170 … dc=1422165

68

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Za propad Blanky může starý potok. Lidskou chybu nejde vyloučit.
http://zpravy.idnes.cz/za-propad-blanky … _praha_nos

Thumbs up Thumbs down

69

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Vážení spolupracovníci,
v důsledku mimořádné události, k níž došlo 5. července při výstavbě městského okruhu v Praze, se v těchto neklidných
dnech a týdnech staly Metrostav a Blanka nejčastěji skloňovanými jmény v našich médiích. Příčiny propadu
nejsou zatím známé a jejich odborné posouzení si vyžádá svůj čas.
Teď skutečně ještě nemůžeme odpovědně říci, co bylo důvodem nebo kde se případně stala chyba (z technického
hlediska se události věnujeme na jiném místě našich novin). Zjišťováním příčin se nyní zabývá Český báňský úřad
a další zainteresované orgány, jimž průběžně poskytujeme maximální součinnost. Technologie, projekt i jedinec
mohou selhat. Nikdo není neomylný a každý má právo na chybu. Pokud se stala na naší straně, je třeba si ji přiznat
a přijmout opatření, aby se již nemohla opakovat.
Neméně důležité však nyní je udělat vše pro odstranění následků události a náročnou výstavbu městského dopravního
okruhu v nejkratších možných termínech a vysoké kvalitě dokončit. Zdůrazňuji, že tato událost rozhodně
nezpozdí uvedení tunelového komplexu Blanka do provozu. I na našich dalších stavbách je třeba stále klást důraz
na prosazování nejmodernějších technologií, jako jsou např. plnoprofilové razicí štíty, na kvalitu práce, plnění termínů
a v neposlední řadě také na dodržování bezpečnostních předpisů.
Jsme odborná specializovaná firma s dobrým postavením na českém stavebním trhu. Je za námi čtyřicet let
práce a vedle pražského metra jsme vybudovali také řadu dalších tunelových staveb v České republice – Mrázovku,
Valík, Klimkovice a další. Naší vizitkou jsou také tunely na Islandu, Slovensku, v Německu a Chorvatsku. Můžeme
být pyšni na významné stavby pro dopravu, energetiku a ochranu životního prostředí, ale i pro bydlení a kulturu.
Při připomínání našich dobrých výsledků není možné zapomenout na naše pracovníky, kteří tyto stavby vytvořili.
Vážíme si jich a stojíme za nimi.
Tato mimořádná událost nemůže a nesmí pokazit naše renomé. Poučíme-li se z ní, a já jsem přesvědčen, že to
dokážeme, svou pozici na stavebním trhu obhájíme.
I n g . P a v e l P i l á t , g e n e r á l n í ř e d i t e l

70

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Ing. Ivana Hrdiny,
Ptáme se výrobně-technického ředitele Metrostavu
Rozhovor na straně 2
http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/12-132010.pdf

71

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Konec omezení na tramvajové trati v Jelení ulici
http://magistrat.praha-mesto.cz/84446_K … leni-ulici

/Zpráva z 28. jednání Rady hl. m. Prahy 29. července 2010/

Městská rada dnes kontrolovala úkoly, které uložila na zasedání 13. 7. 2010 v souvislosti se závalem na stavbě tunelu Blanka. Vzala na vědomí, že  intenzivní sledování a každodenní vyhodnocování havarijní komisí prokázalo bezpečnost tramvajové trati a komunikací, které by mohly být stavbou dotčeny.

Proto bylo 16. 7. 2010 rozhodnuto o změně režimu na tramvajové trati v Jelení ulici a omezení rychlosti tramvají, stanovené zde při propadu na 5 km/hod., bylo zrušeno. Rychlost tramvají se vrací do hodnoty 20 km/hod., tj. do rychlosti, která je stanovena na trati po celou dobu ražby tunelu pod touto tramvajovou tratí.

Průjezdnost komunikací v souvislosti se závalem omezena nebyla.

Zpracování právních analýz, které si rada vyžádala, je zadáno advokátní kanceláři Weil, Gotshal & Manges, s.r.o. s termíny pracovních výstupů k 16. 8. 2010 a zpracování analýz a prověření geologického průzkumu, včetně funkčnosti geotechnického monitoringu,  je zadáno společnostem Amberg Engineering Brno, a.s. a  BUNG Ingenieure AG Heidelberg, s termíny pracovních výstupů k 16. 8. 2010.

V Praze 29. 7. 2010

72

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Báňský úřad našel chybu: Bagrista neměl v tunelu Blanka co dělat

http://domaci.ihned.cz/c1-45574470-bans … a-co-delat

Úřad chce změnu zákona. Odpovědnost by vedle právnických osob měli mít i konkrétní lidé.

Český báňský úřad (ČBÚ) poprvé veřejně poukázal na chybu, která se stala před propadem tunelu Blanka. Týká se bagristy, kterého zával zasypal. V tunelu neměl podle předpisů co dělat.

"Jestli se ptáte, zda mohl být v tunelu sám a pracovat, tak nemohl," konstatoval předseda ČBÚ Ivo Pěgřímek. Těsně před propadem, kolem půl dvanácté v noci, pracovali v tunelu dva lidé – kromě bagristy ještě jeho pomocník. Rozbily se jim ale hadice od hydrauliky a pomocník je šel nahoru opravit. Bagrista pak zůstal v tunelu sám. "Co se tam dělo, známe jen z jeho výpovědi, o níž nechci mluvit. Zda je výpověď pravdivá, se ukáže, až když prozkoumáme zadní část závalu," popsal Ivo Pěgřímek.

Jasné je jen to, že k závalu došlo při odstraňování pažení, které drželo betonový strop tunelu. Podle informací HN mohla být chyba v tom, že bagrista podle předpisů nerozebíral pažení postupně, ale strhl ho lžicí bagru. "Mohla to být jedna z příčin," připouští předseda ČBÚ. Beton sám o sobě byl přitom dostatečně tvrdý, což dokázala jiná měření.

Zda je ale bagrista hlavním viníkem, není jisté. Podle Ivo Pěgřímka našel ČBÚ i další chyby, konkrétní být ale nechtěl.

Úřad skončí své šetření až ve chvíli, kdy prozkoumá zadní část za závalem, kam se dosud nikdo nedostal. Nejprve musí ovšem Metrostav navrhnout postup, jak se k místu dostat, úřad sám musí návrh posoudit, Metrostav pak tunel k závalu vykope a odborníci místo projdou. Podle Metrostavu to bude trvat zhruba tři měsíce.

Kromě takzvaného nedodržení technologické kázně šetří ČBÚ také možné chyby v projektu. V místě propadu tunel totiž procházel pod nestabilním nadložím, o němž Metrostav dobře věděl. Nechal proto mimo jiné také vyklidit parkoviště u ministerstva kultury a také změnil méně šetrný způsob ražby za opatrnější.

Změna zákona

Ve středu o tunelu Blanka jednal sněmovní hospodářský výbor. Pěgřímek na jeho zasedání řekl, že Český báňský úřad usiluje o změnu zákona o hornické činnosti. Podle Pěgřímka by měla novela pojmenovat odpovědné lidi a upravit jejich kompetence. Tunel Blanka se během stavby třikrát propadl. Naposledy na začátku července.

"Už po druhém propadu jsme pracovali na vylepšení legislativy," uvedl na výboru Pěgřímek. Novelu o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě předložil úřad začátkem tohoto roku. Podle Pěgřímka zákon už podepsal ministr průmyslu. Někteří členové výboru změnu zákona ve středu podpořili.

Novela by měla upravit kompetence projektanta, pojmenovat konkrétní odpovědnou fyzickou osobu. Podle současné legislativy mají podle báňského úřadu odpovědnost pouze právnické osoby. Úprava by měla změnit rovněž to, že stanovisko báňského úřadu je v současnosti při stavebním řízení pouze doporučením. Nově by mělo být závazné.

73

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Stavba Blanky potrvá o čtyři měsíce déle. Metrostav potvrdil zpoždění

Posledních sedmdesát metrů tunelu Blanka neprorazí těžké stroje ještě tři a půl měsíce. Zástupci Metrostavu to sdělili ve středu při jednání sněmovního hospodářského výboru, který se situací kolem propadlého tunelu včera zabýval. V souhrnu to znamená, že stavba bude stát přes 4 měsíce. Podle smluv s Prahou může zdržení pro Metrostav znamenat půlmiliardovou sankci a pro řidiče otevření tunelu v květnu 2013.
Ražba největšího městského tunelu v Evropě nepokračuje od 6. července, kdy se propadla jeho část nedaleko Brusnice. Metrostav bude moci pokračovat v byznysu za více než 20 miliard až poté, co Báňský úřad skončí s vyšetřováním příčin propadu. To ale podle svého předsedy Ivo Pěgřímka neuzavře do té doby, dokud jeho lidé neprozkoumají dosud nepřístupnou část tunelu za závalem. A než se tam dostanou, bude to trvat podle odhadu Metrostavu právě tři měsíce.
Firma musí totiž navrhnout sama postup, jak se k nebezpečnému místu dostat, předložit ho ke schválení Báňskému úřadu a pak přístup k závalu prokopat.
Do té doby může firma každým dnem počítat, jak jí naskakují penále. "Za pozdní předání díla je smluvní sankce 5,25 milionu korun denně," konstatoval ředitel magistrátního odboru městského investora Jiří Toman. Není to ale jediná hrozba. Za pozdní umožnění nástupu firem, které montují technologie, má Metrostav platit dalších 2,2 milionu denně. "My ale pořád počítáme s tím, že stavbu předáme včas. Na tom havarovaném úseku jsme byli asi dva měsíce v předstihu," řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

(zbytek článku je ctrlc-ctrlv z předešlého)

Thumbs up Thumbs down

74

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

p_v - podstatná je informace nakonec - "My ale pořád počítáme s tím, že stavbu předáme včas. Na tom havarovaném úseku jsme byli asi dva měsíce v předstihu," řekl mluvčí Metrostavu František Polák. To předtím jsou fabulace novinářského pisálka..

Thumbs up +1 Thumbs down

75

Re: Nadvýlom v STT tunelu Brusnice v tisku a médiích

Navíc jsou v předstihu vůči harmonogramu stavby tunelu Brusnice. Souhlasí termín dokončení tunelu Brusnice s dokončením (této části) Blanky?

Thumbs up Thumbs down