1

Téma: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

Zdravím a doufám, že dotaz patří sem (možná se to už zde někde řešilo, ale nemůžu to najít).

Ví někdo, proč je MÚK na Letné naplánována s kolmým připojením vyústění z tunelu, takže vjezd a výjezd z tunelu zasahují do Letenské pláně? Připadalo mi přirozené, aby vjezd a výjezd z tunelu byly rovnoběžně s ulicí Milady Horákové, jako odbočovací/připojovací pruhy do podzemí, tak aby zabraly co nejmenší plochu pláně. Proč se použilo současné řešení? Jedná se o nedostatek místa? Kvůli semaforům to nebude, ty se daly použít i na paralelních vjezdech.

Například by se mi líbilo řešení: dvoupruh Milady Horákové směr Letenský tunel: pravý pruh se zahlubuje pod zem, levý pruh pokračuje rovně, zhruba v místě tramvajové zastávky Sparta přechází do pravého pruhu (alespoň se zpomalí doprava) a za zastávkou vystupuje ze země levý pruh z tunelu. Vše by bylo vyřešené paralelně, nevznikla by semaforová křižovatka a po okrajích by mohly být cyklistická cesta a chodník, nepřerušené výjezdem z tunelu.

Dík za vysvětlení, proč by takové řešení nefungovalo.

Thumbs up Thumbs down

2

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

Tak to je asi otázka na projektanta...
Ale asi by se tyto větve na západě nevešly mezi stávající zástavbu a na východě by byl problém se stoupáním (klesáním).
Teď už je to stejně jedno... smile
A zas takový zásah do pláně to není...

3

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

Mno teda chvíli mi dalo, než jsem (snad) pochopil, jak je to myšleno smile. Co mě v tuto hodinu napadá, tak:

1. Jáma na Letné je jinde než vozovka na povrchu, co navrhuješ ty, tak by vyžadovalo posunout jámu, což by ještě víc zmenšilo už tak relativně malý poloměr oblouku ražených tunelů...navíc pochybuji, že by se tam vůbec vměstnala smile. Posunout ty rampy směr Hradčanská by asi nešlo kvůli šířce na povrchu v těch místech.

2. Není možné jednoduše odbočit do "protisměru" (když uvažuju to co si rozepsal v druhém odstavci). Tedy např při příjezdu Letenským tunelem by se pro cestu do Tróji musel člověk někde složitě otáčet pomocí okolních ulic, aby se dostal na MH směr Strossm. nám., kde by teprve mohl do tunelu zajet.

Thumbs up Thumbs down

4 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (20.03. 2010 08.52)

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

Jestli jsem to pochopil, jak je to myšlené, bylo to tak i původně plánované... tedy v době, kdy ražený tunel měl vést například pod Stromovkou o něco východněji, pod velkými rybníky. Někomu zřejmě došlo, že připojovací rampy nestačí, nemusí se zablokovat tramvajová smyčka (rep. její pozemek), komplikovat ražbu pod rybníky, pod pozemkem patřícím Rusku atd. atd. Tak to holt přepracovali.
Ona v územním plánu z roku 2000 ani není MÚK Prašný most, pokud se dobře koukám / výjezdy jsou taky dělané přes připojovací rampy nad archivem - zdá se, že někdo přišel na to, že takhle nalajnovaná trasa je zkrátka poddimenzovaná.
Obrázek jsem vytípl ze stránek územního plánu.

Thumbs up Thumbs down

5

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

mám názor jako kasme+Jannn. U Vorlíků je křižovatka umožňující vjezd/výjezd ze všech směrů, řešit to bez semaforu by zabralo ještě více místa. A taky, vše je ve městě, kde je povolená rychlost 50/70/80? km/hod.
Taky si myslím, že ve směrech odbočení doprava tj. z/do tunelu bude "zelená šipka", příslušné pruhy silnice jsou na vizualizaci namalovány. Semafor bude v práci pro směry doleva z/do tunelu a rovně po MH (směr doprava z/do tunelu naskočí červená občas jen kvůli chodcům).

Thumbs up Thumbs down

6

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

pinus napsal:

V USA se tohle občas řeší tak, že za místem, kde je podélné odbočení, které jsem popsal, je pruh na otočení o 180°, ale to by na Letné asi neprošlo ;-).

Nejenom v USA tuhle "fintu" najdeš. Používají ji i u našich západních sousedů. Sám jsem to potkal kupříkladu v Drážďanech. Řešeno jako odbočovací/otáčecí pruh úplně vlevo záříznutý do středového zeleného pásu. Auta tak nezpomalují provoz ve směru, který opouštějí. No a do nového směru už se nějak vejdou. :-)

Thumbs up Thumbs down

7

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

pointa je v tom "nejak se vejdou". Prece jenom ti vjede auto do leveho, nejrychlejsiho pruhu z nulove rychlosti - obcas to neni nic moc. V US maji toho mista prece jenom trochu vice, tj silnice jsou obvykle sirsi a i tak je to obcas neprijemne (podobne jako moznost odboceni doprava na cervenou)

mimochodem: u nas je U-turn (tj otoceni do protismeru) na krizovatkech rizenych svetly uplne zakazany.

Thumbs up Thumbs down

8

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

jannk napsal:

mimochodem: u nas je U-turn (tj otoceni do protismeru) na krizovatkech rizenych svetly uplne zakazany.

Je to už nějaký čas, kdy jsem za to byl penlizován, od té doby to vím. Křižovatka byla autprázdná, já jsem si vzpomněl, co jsem zapomněl a začal jsem se vracet a pronásledoval mě policista na motorce

Thumbs up Thumbs down

9

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

Bez U-Turnů by to na spoustě západních křižovatek ani nešlo, resp. byste museli objet polovinu čtvrti.

Příklad podélného odboční z dálnice a následné otočky o 180 (před křižovatkou) je třeba kousek od mého bydliště:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll= … k&z=20

Thumbs up Thumbs down

10

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

Však ono i u nás by se něco našlo smile

http://mapy.cz/#mm=FP@x=133102684@y=135930196@z=18

Thumbs up Thumbs down

11

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

na Letné na MH přeci na takový U turn není místo. Na MH jsou jízdní směry oddlěleny pouze šířkou tram pásu.

Thumbs up Thumbs down

12

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

Zvladlo by se to, pokud by byl prubezny pouze pravy pruh a levy by slouzil pro otaceni? Jeden prubezny pruh by na MH po otevreni Blanky mel byt dostatecny, ne? Dokonce by pak alespon teoreticky nebylo zapotrebi zadneho semaforu, jen znacky Dej prednost v jizde tramvaji.

Vim, ze ted uz je to uplne jedno, takze tahle diskuse uz je jen ciste teoreticka :-) Ale treba nekdo vi, jestli jsou s takovym resenim spatne zkusenosti, ci to nevyhovuje nejakym predpisum.

Thumbs up Thumbs down

13 Naposledy upravil: obr (22.03. 2010 07.39)

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

pinusi, pokud by tam byl U turn, tak by to byla navíc velká zajížďka, nemůžete to udělat hned u výjezdu z tunelu, musela by být nějaká vzdálenost, aby se auta dostala z pravého do levého pruhu a taky by tak vzrostlo tím mícháním riziko nehod.

Thumbs up Thumbs down

14

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

jannk napsal:

V US maji toho mista prece jenom trochu vice, tj silnice jsou obvykle sirsi a i tak je to obcas neprijemne (podobne jako moznost odboceni doprava na cervenou)

To odbočení na červenou je věc, která mi teď na českých silnicích chybí asi nejvíc. Mohly by se zavést aspoň ty permanentní "plastové" zelené šipky jako v Německu smile
Jinak hodně zajímavý U-turn mají v Bratislavě, jeho zvláštnost spočívá v tom, že ho člověk musí použít, aby mohl jet rovně smile http://maps.google.cz/maps/ms?ie=UTF8&a … rent=5,0,1

Thumbs up Thumbs down

15

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

andy: ja bych ve meste daleko radeji nez permanentni zelenou vpravo privital krizovatky, kde je ze vsech smeru "dej prednost v jizde". Na velke to pochopitelne nejde, mnohde by se to sakra hodilo.
(stejne jako se nekde hodi permanentni zelena vpravo)

Thumbs up Thumbs down

16

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

obr napsal:

pinusi, pokud by tam byl U turn, tak by to byla navíc velká zajížďka, nemůžete to udělat hned u výjezdu z tunelu, musela by být nějaká vzdálenost, aby se auta dostala z pravého do levého pruhu a taky by tak vzrostlo tím mícháním riziko nehod.

...a vyšší zatížení přilehlého obyvatelstva dopravou, a rizikové neorganizované přejíždění tramvajového pásu, a větší zábory Letné (otočit se jen přes tram pás by neprošlo, kvůli rejdu náklaďáků a kvůli rozhledu), o kapacitě takové otočky ani nemluvě.
Krom toho si dovoluji upozornit, že povrchová trasa musí zůstat v kapacitě min. 2+2, kvůli občasným vynuceným uzavírkám tunelu.

Thumbs up Thumbs down

17

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

jannk napsal:

andy: ja bych ve meste daleko radeji nez permanentni zelenou vpravo privital krizovatky, kde je ze vsech smeru "dej prednost v jizde".

To je v našich podmínkách ekvivalentní křižovatce s předností zprava a takové zažívají poslední dobou konjunkturu - zatím ale hlavně ve vilových čtvrtích. Mimo ně se spíš staví kruháky a semafory.

Thumbs up Thumbs down

18

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

Myslím, že U-turn se i ve světě používá pouze tam, kde nikdo nepřišel na lepší řešení. A samé stopky jsou bezpečné, ale hodí se jen tam, kde je malý provoz, a každý by měl tendenci "to kalit" v domnění, že je na hlavní. Za většího provozu by nikdo z křižovatky neodjel. Ale hlavně, u nás to holt nemá tradici wink

Thumbs up Thumbs down

19 Naposledy upravil: jannk (22.03. 2010 10.37)

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

kdyz uz mame to vlastni vlakno: 4 trojuhelniky povazuji za lepsi nez neznacena krizovatka s prednosti zprava, ac je to hodne podobne. Trojuhelnik ridice prinuti zpomalit, protoze nevi jestli ho maji i ostatni nebo jestli krizuje hlavni - proto se mi tyhle krizovatky libi. Souhlasim, ze se hodi hlavne do obytnych oblasti

Kruhove objezdy: premyslel jsem, jak by asi vypadal Spejchar s kruhovym objezdem ... :-) maly kruhak by se tam vesel.


huberokororo napsal:

Za většího provozu by nikdo z křižovatky neodjel. Ale hlavně, u nás to holt nemá tradici wink

kupodivu odjel - fakt to funguje i v ranni spicce (overeno delsi existenci v UK).  ale hlavne to u nas nema tradici

Thumbs up Thumbs down

20

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

jannk napsal:
huberokororo napsal:

Za většího provozu by nikdo z křižovatky neodjel. Ale hlavně, u nás to holt nemá tradici wink

kupodivu odjel - fakt to funguje i v ranni spicce (overeno delsi existenci v UK).  ale hlavne to u nas nema tradici

Vlastní zkušenost s tím nemám, asi si ti řidiči musí dávat nějak gentlemansky přednost, ale hlavně u nás značka "dej přednost v jízdě" i "stopka" označují podle zákona vedlejší silnici, a kde je vedlejší silnice, musí být i silnice hlavní. Jinak nevíte komu vlastně dát přednost.

Thumbs up Thumbs down

21

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

jo, s timhle jsem mel taky problem - oficialni pravidlo je, ze prvni jede, kdo prvni prijel (zadna prednost zprava) Tim, jak vsichni zastavi, tak je situace vzdy vicemene jasna, ve vyjimecnych pripadech to vyresi zamavani druhemu ridici at jede. Tohle reseni se krome obytnych oblasti pouziva i tam, kde sice je vetsi provoz, ale je snaha aby vsichni jeli co nejpomaleji: napr vyjezdy z parkovist nakupnich center (kde nekdy byva sakra silny provoz)

mimochodem - stejna situace je i nas, kdyz na neoznacenou krizovatku prijedou soucasne auta ze vsech smeru - teoreticky neresitelna situace :-)

Thumbs up Thumbs down

22

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

V případě kolon ze 4 směrů chci vidět v českých podmínkách, jak si šoféři u nabouraných aut pěstmi vysvětlují kdo přijel první smile U nás se to ale může stát asi jen ve snu, protože nerozlišené křižovatky se používají jen tam, kde je malinký provoz, např. již zmíněné obytné zóny.

Thumbs up Thumbs down

23

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

A jak říká klasik: "a vvvvvvo tom to je". Musím souhlasit s propagátory co nejmenšího počtu nařízení, příkazů a omezení. Tato situace je zářným příkladem. Při zavedení takovýchto pravidel by nejspíš ze začátku nehod přibylo, ale časem by jich zákonitě MUSELO ubývat, protože žádný účastník dopravní nehody v tom nemůže v takovéto situaci být nevinně - tedy KAŽDÝ si tam musí dát pozor. Každé pravidlo definující přednost je potenciálně nebezpečné, protože někdo si může MYSLET, že je na hlavní a není. U nedefinovaných situací si to jednoduše myslet nemůže. V ČR se toho ale asi nedočkámě. sad

Thumbs up Thumbs down

24

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

ja bych nebyl takovy pesimista - vsichni si pamatujeme, jak vetsina ridicu protestovala proti prednosti chodcu na prechodech. Pry to u nas nejde a nikdy nepujde, znasobi se pocet mrtvych atd atd ... uteklo par let a celkem dobre to funguje (mozna paradoxne nejlepe v Praze, kde to zpusobilo nejvetsi zmenu), dokonce i na prechodu u Kotvy nebo u vyjezdu z Kulataku smerem Prasny most - kde hodne lidi tvrdilo, ze tudy uz neprojede zadne auto.
I ty kruhove objezdy pred 10 lety spise nebyly nez byly.

Thumbs up Thumbs down

25

Re: MÚK U Vorlíků - jiné řešení a U-turn

huberokororo napsal:

V případě kolon ze 4 směrů chci vidět v českých podmínkách, jak si šoféři u nabouraných aut pěstmi vysvětlují kdo přijel první smile

U čtyřstopkových křižovatek v USA to (i podle pravidel) funguje tak, že auta jezdí na střídačku. Nejprve jedou auta z každé strany jedné ulice, pokud jedno odbočuje doleva, dá tomu druhému klasicky přednost. Potom zase jedou auta z každé strany druhé ulice, a tak pořád na střídačku. Funguje to celkem bez problémů, jde jen o zvyk.

Thumbs up Thumbs down