1 Naposledy upravil: KeckaS (27.06. 2010 20.13)

Téma: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Rád bych se zeptal, jestli je plánována nějaká úprava Janáčkova nábřeží.

Pokud by se na severním straně Jiráskova mostu (A14) alespoň zlegalizovala jízda po chodníku (cyklostezka alá Podolí za Vyšehradským tunelem by taky asi příliš nákladná nebyla, vzhledem k částkám za současné stezky) a stezka by pokračovala po Janáčkově nábřeží (podle mne je ulice dosti široká na případnou oddělenou obousměrnou stezku) až na Újezd, tak by se pražská "Černá díra" trošku zacelila.

A takovým snem by byl nájezd z náplavky na Jiráskův most či lávka pod mostem Legií na Kampu. Až na Mánesův most cesta mimo provoz :-).

Plánuje se alespoň něco podobného? Spojení severní a jižní části A2 se asi na pravém břehu nedočkáme, tak alespoň takováto objížďka

Thumbs up Thumbs down

2

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

KeckaS napsal:

Rád bych se zeptal, jestli je plánována nějaká úprava Janáčkova nábřeží. (...)

Koridor je plánovaný jako součást budoucí páteřní A1 (v současnosti vede Nádražní a Štefánikovou ulicí), takže nějaká opatření jsou v plánu.  Ale rozhodně ne v dohledné době a rozhodně ne chodník.
Důvody:
- Technický: nedostatečné šířkové poměry (potřebují se 3 metry, to tam všude nebude). Ono by to sice možná při troše dobré vůle šlo, ale... (viz dále)
- Technicko - legislativní. Od jisté doby se zásadně nevyznačují smíšené stezky, ale provoz chodců musí být oddělen (= minimální šířka koridoru 4 metry). Návrh na smíšenou stezku v uličním prostoru má jistotu, že bude zamítnut kvůli nedostatečné ochraně nevidomých.
- Technicko - politický: Současný názor projektantů Komise pro cyklistickou dopravu je, že ve vnitřním městě se spíš hodí integrační opatření v provozu (cyklopruhy, představená stání apod).
- Politický: Praha 5 nemá o takovou věc, jako jsou cyklostezky, zájem. Vím, že slíbili nějakou stezku od Císařské louky (měla by být lávka na úrovni metra Smíchovské nádraží) kamsi na sever, možná k náplavce pod železničním a Palackého mostem. Ale mám obavy, že až na Újezd ne. Byla na to (neveřejná) studie za velké prachy, ke které se ale ani KCD nedostala. Království Praha 5 si holt své věci dělá po svém.

Současná situace ale není příliš hrozná: Po severním chodníku Jiráskova mostu to jde už teď, nábřeží, pokud vím bývá na Újezd slušně průjezdné. Zborovská by ovšem potřebovala trochu zlidštit, to je pravda.

3

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Potřebují se 3, resp. 4 metry - to je ČSN, nebo něco z É-Ú? Tady v Belgii jsou hodně časté i smíšené stezky, šířku odhaduji tak na 1.30-1.60. Jednosměrné. A funguje to taky...

Thumbs up Thumbs down

4

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Mosquit: Nejsem v tom kovaný, ale tipuju na ČSN a Technické pokyny. 2,5 metru obousměrná stezka (jako je podél trati v Komořanech), byla prý velký problém. Samozřejmě, normy nejsou závazné, ale když stavba prochází "úředním kolečkem", tak každý (policie, DOP MČ, památkáři, sdružení nevidomých a co já vím kdo ještě) musí souhlasit a když nesouhlasí, tak se prostě nic nepostaví. A každý se kryje, případně svými nesplnitelnými požadavky maskuje skutečnost, že v místě cyklisty prostě nechce.

5

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Na druhou stranu stezka podél trati v Komořanech mně osobně připadá hodně úzká na ty intenzity, které tam o víkendech jsou. Předjíždět bruslaře je vždycky o strach. Pořád je ale takováto stezka lepší než nic - o tom žádná.

Thumbs up Thumbs down

6

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Tady bruslaři nejsou...

Thumbs up Thumbs down

7 Naposledy upravil: KeckaS (25.03. 2010 14.55)

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Předně děkuji za odpovědi.

Na mostě se po chodníku jezdit dá nádherně, ale legálně se jezdí vždycky lépe, než nelegálně. Přitom Hlávkův most má chodníky užší a smíšená cyklostezka tam tehdy zřejmě nikomu nevadila. Vzhledem k tomu, že podle mne most spadá pod magistrát a ne P5, tak by se tam přeci jen časem mohlo při nějaké rekonstrukci nějaké řešení objevit, most je široký dost. Zrovna ale řešit zde, při zdejším provozu, situaci cyklopruhy mi nepřijde ideální.

Co se Janáčkova nábřeží týče, ve směru na sever je to taky krása, ale pro cestu ze severu na jih bych tam uvítal pruh pro zobousměrnění (něco na způsob Ovenecké). Dalo by se tak vyhnout nelidské Zborovské.

Praha 5 to ale stejně asi neprovede. A nějaký obrat v politice asi čekat nemůžeme.

P.S. Čekal jsem, že mi mailem přijdou upozornění na odpovědi, ale nestalo se tak. Kdo ví proč... :-(

Thumbs up Thumbs down

8

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

KeckaS: Jo, Jiráskáč by byl po chodníku fajn, ale nepůjde bez stavebních zásahů do uličního profilu:
1. Od náplavky k JM je chodník dosti úzký (místy i pod 2 metry - viz http://wgp.praha-mesto.cz/tms/projects_ … kl_kr& ), přitom je tam vždy plno chodců a tramvajová zastávka. Tam by se musel předělat celý uliční profil (třeba na vídeňskou zastávku). Jako nouzové (ale přitom možná docela elegantní) řešení bych přijal instalaci lišt pro vystrkání kol po schodišti.
2. Bus zastávka linky 176 přímo na mostě (další zúžení). Tady to bude těžké jakkoliv posouvat a ve stávající šířce skrz zastávku autobusu... no nevím.
3. Křižovatka s Kořenského a Nábřežní by se musela udělat komplet jinak (mně by se např. líbil protipruh v Nábřežní).

Ale stejně je to fantazírování, protože v městských plánech je uzavření Palackého mostu pro IAD a stezka tamtudy. (ovšem asi až po postavení mostu ve Dvorcích, který je ale v ÚP jen pro tramvaje, zkrátka a dobře v důsledku asi nikdy).

9

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Vratislav:
1) Chodník je bez debat úzký, už původně jsem jako řešení bral schody z náplavky s lištami (při fantazírování místo schodů postavit pozvolnou lávku :-)).
2) Autobusová zastávka je problém, nicméně i tam je již teď chodník široký nejméně 4 metry, a kdyby se trochu upravila šířka pruhů pro auta (obzvlášť odbočovací vpravo ve směru z mostu mi nepřijde moc užitečný, přitom široký).
3) Křižovatka by snad zas tak velké úpravy nepotřebovala. Jen je blbé to křížení:
http://i42.tinypic.com/kcxqfb.jpg (Pokud by protipruh byl řešen směrem k domům)
http://i43.tinypic.com/2mfhmja.jpg (Pokud by protipruh byl řešen mezi chodníkem a parkovacím pruhem - nevede přes křižovatky, ale zase podél zaparkovaných aut, i když v tom lepším směru)

V Nabřežní by protipruh taky pomohl, ale to by chtělo vyřešit rovnou i s náplavkou.

Jenže ani idealistickým uzavřením Palackého mostu by problém Jiráskova nábřeží/Zborovské nevyřešil.

Thumbs up Thumbs down

10

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Dnes během přenášení kola přes betonové zátarasy na A25 jsem si vysnil další stezku - A243 vedoucí od Tachovského náměstí podél Olšanské na Jarov.

Nákres v mapě:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& … 1&z=15

Stezka by mohla vést odděleně od ostatní dopravy (mimo několika přejezdů), spojovala by přitom hlavní rekreační místa oblastí a mohla by se stát spíše korzem. Nejedná se o hlavní tah, tudíž přítomnost chodců by příliš na škodu nebyla. Velké davy přesto nečekám. Po budoucí výstavbě metra D touto oblastí by mohlo dojít k zatraktivnění stezky.

První část vede výhradně po pozemcích v majetku města.
Druhá část vede územím nákladového nádraží, které se chystá přestavovat. Nyní majetek ČD.
Třetí část vede podél ulice (nebo po ulici) nové Olšanské, která bude vybudována na tělese trati na nákladové nádraží.

Celá stezka nepotřebuje větší úpravy terénu či mosty. Všechny podobné investice budou stejně provedeny s přestavbou nádraží.

Důležité cíle:
Tachovské náměstí (stezky 1, A25, A253, A255 a park Vítkov)
park Parukářka (rekreační oblast)
ZŠ Chelčického (základní škola) -> cesta do školy (i z nové zástavby)
Olšanské náměstí (možná budoucí zastávka 2. větve trasy D)
Olšanské hřbitovy (vstup na hřbitov) -> tato oblast by mohla sloužit i pro komerční účely
křížení s J. Želivského (trasa A42)
Nákladové nádraží Žižkov (nová zástavba, možné odbočit na Izraelskou na A24)
Malešická (trasa A244 spojující A25 a A24)
Jarov (napojení na A43 potažmo na A24, A25 i A26)


Máte nějaké postřehy?

P.S. Rád sním a plánuji :-)

Thumbs up Thumbs down

11

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Bylo by to pěkné, každá cyklostezka zklidní/zatraktivní danou lokalitu. Taky rád sním a virtuálně si plánuji cyklostezky smile

Thumbs up Thumbs down

12

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Občas se dělají všelijaké průzkumy, např. MHD (kartička start - cíl) nebo autoprovozu (zjednaní studenti čárkují projíždějící auta), aby se zjistil skutečný stav dopravní zátěže.
Zajímalo by mě, jestli se někdy dělal (nebo bude) podobný průzkum cyklistického provozu. Na žádně z cyklostezek, které po Praze míjím, jsem totiž ještě cyklistu neviděl. Přitom podle výroků (některých zdejších) cyklistů by se měli předjíždět ve čtyřstupech

Thumbs up Thumbs down

13

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Zajímalo by mě, kterou z cyklostezek konkrétně myslíte. Jako cyklista po stezkách jezdím a cyklisty hojně potkávám. Obzvláště je-li krásné odpoledne, ale i během ranní špičky jsou stezky vytížené. Dokonce i před měsícem otevřený tunel pod Vítkovem (nyní uzavřen z každé strany metrovými betonovými zátarasy, přes které je nutné kolo přehazovat) je docela frekventovaný (když tam jedu, vždy někoho potkám). Ale některé stezky vedoucí odnikud nikam jsou samozřejmě využívány méně. To je ale chyba zástupců města, co nechtějí řešit problémové úseky a ženou se za počtem otevřených km.

Co se sčítání cyklistů týče, tak probíhá hlavně dvojí: elektronické a ruční. Elektronické je na hlavních tazích (často na cyklostezkách).
Během letních měsíců se například po stezce Vyšehradským tunelem projede i několik tisíc cyklistů denně (dnes něco přes 2000). Celá tato trasa je opravdu přetížená, provoz navíc omezují hlavně chodci (na náplavkách chodí po vyhrazeném pruhu pro cyklisty) a bruslaři (na stezkách zabírají velkou šířku).
Nová cyklostezka ve Vysočanech má před svým začátkem také sčítač, ale je naprosto nevhodně umístěn, takže přes něj přejede jen malá část cyklistů. Nicméně tato cyklostezka trpí přílišným množstvím chodců, kočárkářů, pejskařů a bruslařů, takže pro cyklisty zde už není téměř žádné místo a průjezd je velmi nepříjemný. Přitom na tuto stavbu padla většina peněz vyhrazených cyklistice. Chyba je v chybějících podobných stezkách pro obyčejné lidi v Praze. Každá takováto cyklostezka tak nabývá jiný účel a cyklistům nezbývá nic jiného, než využít jiných komunikacích (většinou silnic).

Statistiky najdete zde: http://doprava.praha-mesto.cz/(3wam0s45 … 1100067458
Manuální sčítání čárkováním na frekventovaných místech provádí jednak magistrát, jednak občanská sdružení. Například minulý a předminulý týden provádělo sčítání cyklistů o.s. Oživení, výsledky neznám.

Thumbs up Thumbs down

14

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

teda keckoS podíval jsem se na ty statistiky. Dnes, ideální počasí a všude ti cyklisté po pražských cyklostezkách v pár desítkách za hodinu, jen ten Vyšehrad některé hodiny i dvě stovky za hodinu...kolik jezdí třeba v únoru ? není chyba v tom, že Praha přeci jen není Amsterdam ?...
Máte pravdu, dělat v historickém městě v kopcovitém terénu cyklostezky je hodně drahé, jezdit na kole v okolí Prahy, jak to dělá většina cyklistů je nejen příjemnější, ale i levnější

Thumbs up Thumbs down

15

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Obr: Ano ale počet dopravních cyklistů rok od roku stoupá. A čím víc se jízda po Praze na kole zjednodušuje, tím víc lidí na to kolo pak sedne.  Investice do cyklistiky ve městě se vyplatí, na západě už to pochopili nejen v Amsterdamu ale i podobně kopcovitých městech jako je Praha.

Thumbs up Thumbs down

16

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Jízda za Prahou jistě pro rekreační jízdu je příjemnější jak v dopravě v Praze, ale po Praze jezdí cyklisté hlavně "dopravní". Tedy ti, co se chtějí odněkud někam dopravit, nikoliv se jen tak kdekoliv projet na kole. A jezdit třeba do práce z Vinohrad do Holešovic se jinak jak přes Prahu nedá. A co se historického jádra týče, kdyby se mělo chránit plně, měli bychom zde snad pouze metro. Co se cyklistů týče, jsou daleko více tradičnější, než automobilisté. A těm se v historickém centru také postavili silniční tahy na úkor právě chodců, cyklistů a trochu přehnaně i na úkor MHD. :-)

Nevím, jestli jste někdy po Praze jízdu na kole zkoušel, ale problém s kopci zde rozhodně není. Není zde sice naprostá rovina jako v Amsterdamu, ale i tak je terén Prahy velmi přívětivý. K cestě odkudkoliv kamkoliv vám totiž stačí sjet k řece a pak vyjet jediné stoupání. A převýšení mezi 60 a 100 metry je směšné, stačí si šikovně naplánovat trasu. Bydlím na Vinohradech a od řeky v poklidném tempu jsem za půl hodiny doma. Jediné větší stoupání je most přes železniční trať vedoucí na nákladové nádraží. Problémem jsou zde hlavně neukáznění řidiči snažící se natěsno předjíždět cyklistu, který se musí vyhýbat většině pražských kanálů (s podélnými vpustěmi) a kouskovitost infrastruktury. Přejet centrum se dá pouze po hlavních tazích (okolo ND, Smetanovo nábřeží) a realizace levných a účinných opatřeních většinou skončí na politické atmosféře v Praze. Například na Praze 5 se neuskutečnilo (navzdory slibům) ani jedno opatření pro cyklisty. Velkým problémem je vyznačení stoupacích pruhů na Jeremenkově ulici. Přitom pruhy pro cyklisty by měli uvítat i řidiči, kteří se tak vyhnou téměř bez problémů.

Takováto řešení nejenže nestojí desítky milionů jako drahé stezky, ale jsou i na potřebnějších místech.

Jinak elektronické sčítání je neodpovídající hlavně z důvodu nevhodného umístění sčítacích cívek. Ty jsou většinou mimo hlavní tah nebo na cyklisty nepoužívaných místech. Když procházím statistiky, jsem si jist, že zde je i technický problém. Například sčítač na Těšnově dnes v období od 11:00 do 17:00 neregistroval žádného cyklistu, já jsem okolo projížděl a cyklistu jsem zde alespoň jednoho viděl.

Konkrétní statistiky manuálního sčítání ze dne 16. 6. 2010 na Fügnerově náměstí (zcela mimo cyklostezky) je v období 7:00 až 9:30 a 15:00 až 18:00 cca 1 cyklista za 2 minuty. Ze dne 23. 6. 2010 (opět středa) ve stejném časovém období na Nuselském mostě je to více než jeden cyklista co minutu. Zde pak mají cyklisté povolenu jízdu po chodnících na mostě.

Thumbs up Thumbs down

17

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Ještě jeden postřeh co se týče kopců: Praha je protkána železničními tratěmi, přitom stoupání, které je schopné zdolat vlak, cyklistům nemůže dělat žádné problémy. Takže při opravdu velké snaze zde bude cyklistů jako v Amsterdamu.

Thumbs up Thumbs down

18 Naposledy upravil: Jenik (29.06. 2010 22.30)

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Upřesnění: Neměl jsem úplně na mysli separátní parkové cestičky (např Ladronka) ale především vyhrazené pruhy na ulici (Podbaba-Dejvice, Nusle-Vršovice, Košíře- Smíchov ...)
Je možné, že jsem projel v těch vteřinách, kdy zrovna nejel žádný z těch dvou cyklistů za minutu, či dvou tisíc za den (pravda, pod Vyšehradem jsem nejel už dlouho).
Zamlada jsem po Praze najezdil pár set (možná tisíc?) kilometrů (byl menší provoz, zato ulice byly většinou dlážděné) , ovšem už tehdy mi připadalo trapné, dostavit se na jakékoliv jednání opocený, a ve dveřích si sundavat klipsnu, proto jsem k cestě potřeboval ještě dvacet minut. Dnes je mi spíš trapně za člověka, který se dostaví na jednání uřícený, obtažený  v barevné kombinéze, ve dveřích si sundavá přilbu a dupe speciálními botkami  (nejde o jednání "kravaťáků", ale "civilů")
to KeckaS: bezvadný nápad, zrušíme všechny železnice (já vlakem taky nejezdín) a místo nich postavíme cyklostezky big_smile
P.S. Kolegovi, dopravnímu cyklistovi, stačí deset minut na vydýchání a převlečení do civilu

Thumbs up Thumbs down

19

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Jenik: tak zrovna na Vršovické je docela využívaný, tuším něco kolem jednoho za minutu. Jestli jste na Smíchově měl na mysli Plzeňskou, tak tam je snad cyklobus pruh. Upřímně jezdil byste rád v pruhu, kde se vás co chvíli pokusí předjet autobus? Jediná výhoda spočívá v tom, že cyklista se nemusí pohybovat v levém pruhu, kde je nebezpečí ještě větší. Jinak cyklopruhy jsou značeny prakticky pouze magistrátem, městské části o to nemají zájem. A tak se malují pouze na hlavní silnice, které jsou právě pod správou magistrátu. Většinou jde o úpravy, které jsou provedeny v rámci přeznačení ulice, které by proběhlo tak jako tak, takže náklady jsou v podstatě jen za nové svislé značení. Snížení počtu pruhů apod. je pak v rámci zklidnění komunikací a zvyšování bezpečnosti chodců na přechodech. S tím souvisí, že nikdo se nesnaží ony pruhy protáhnout skrze křižovatky, byla by práce to vymýšlet :-(.
Z výše zmíněného vyplývá i důvod, proč je například pruh do Dejvic málo využívaný. Je totiž často dostupná alternativa vedlejšími uličkami, které nabízejí lepší komfort. Například v těch Vršovicích jsou vedlejší uličky tak složité a jednosměrné, že nejlepší je jet po rovinné Vršovické.

Jinak městská cyklistika by neměla být o pestrých kombinézách, horských kolech a speciálních botách. Naopak lidé nejen v bohatších západních zemích, ale i ve východních chudších zemích jezdí v běžném oblečení. Pokud nejedete časovku (a že my v Praze rádi spěcháme), tak do centra (kde se odehrává většina schůzek) to dáte i bez nějakého zpocení. A v letních dnech se zpotíte i tak. Mně při jízdě do školy stačilo pět minut k uložení kola a přezutí (do povinných přezůvek ;-)).

P.S. Železnice byl vtip, nicméně i bez jejich rušení by se dalo najít příjemné koridory. Viz. plánovaná/stavěná cesta z Palmovky na Krejcárek (podél železnice), pak tunelem pod Vítkovem (po přesunuté železnici) a bude-li úprava Vítkova, tak po stezce na Ohradu. Jenže podobné úvahy jsou už téměř vždy hodně drahé sny, nicméně technicky realizovatelné ;-)

Thumbs up Thumbs down

20 Naposledy upravil: obr (30.06. 2010 07.01)

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

keckoS - co klimatické podmínky ? I ty jsou v Amsterdamu příznivější nežli v Praze. Mám příbuzné v jednom českém rovinatém městě, kde se opravdu jezdí na kole běžně nejen sportovně, ale i v těch oblecích po extra vybudovaných cyklocestách.  Ale i tam jen v teplejších měsících a když neprší.
Ono se vše řeší přirozenou cestou, třeba teď je vidět více moto (výhoda při parkování!), kterým kopce nevadí, nepotřebují "motostezky" a celkově je rychlejší a mezi auta a i do pražských ulic pohodlnější nežli kolo - ale i ty motorky omezuje počasí, přirozeně.
Cyklostezky uvnitř Prahy - jako sport a rekreace dost drahé, ale kde to jde - ano. Jako nějaký podstatnější příspěvek k dopravě v Praze jistě nejsou a nebudou. Pokud jsou vyznačovány na frekventovaných ulicích, obvykle překážejí autům a pro cyklisty jsou nebezpečné.

Thumbs up Thumbs down

21

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

Všechno je o vůli. V rámci zdraví obyvatelstva, méně hluku a splodin je pro město nejlepší když v něm jezdí co nejméně aut. S tím musí souhlasit každý normálně přemýšlející člověk. No a pak samozřejmě záleží co pro to město udělá - zlepší MHD, zavede mýto, zlepší cyklodopravu atd. A právě cyklodoprava je nejvíce výhodná, cyklista neznečišťuje ovzduší (možná jen když má nějaký těžký oběd smile kola nezabírají místo jako parkující auta. No a navíc dělá něco pro své zdraví že.

Thumbs up +2 Thumbs down

22

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

squishi - víte, jak odpovídal W.S. Churchill na otázku, jak se dožil ve svěžesti tak vysokého věku - "několik kubánských doutníků a lahev whisky denně. A HLAVNĚ - ŽÁDNÝ SPORT !"

Thumbs up +1 Thumbs down

23

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

obr: záleží na slově "SPORT". Ono za jeho doby se lidé pohybovali sami a neříkali tomu sport. Jezdit všude auty a hromadnou dopravou tehdy moc nešlo. Když člověk chtěl jít byť jen do obchodu (což sice nevím, jestli sir Churchill dělal :-)), prošel se. Dnes člověk jede zastávku tramvají nebo si dokonce pomůže autem. Přes den také nesedávali doma, ale byli venku. Nicméně i tak o jeho svěžesti trochu pochybuji. Jeho zdraví rozhodně nebylo dobré, přestože se dožil tak vysokého věku. Mrtvici v jeho pozdějším věku beru jako samozřejmost u člověka, který měl v životě tolik stresu.

Klimatické podmínky? Ano, vhodné podmínky pro jízdu normálních lidí (nikoliv zapřísáhlých jedinců) jsou zde přibližně pět měsíců, ale já neříkám, že kolo je něco, co by auta ve městě mělo nahradit. To je bláznivá myšlenka. Namísto auty by se lidé měli dopravovat především MHD. A vězte, že za cenu Blanky bychom v Praze mohli postavit celou linku D (v podstatě tunel jako tunel :-D). A že motorky nepotřebují motostezky? Cyklisté by je taky nepotřebovali, přiznejme si, že cyklostezky a cyklopruhy tu jsou hlavně kvůli řidičům aut. Ty mají s cyklisty problémy a svým jednáním je ohrožují. (Samozřejmě ne všichni, ale podstatné množství ano).

Proč tedy cyklistika? Protože město by nemělo být mrtvé středisko, kde každý zaleze do auta nebo tramvaje, ale živé centrum plné lidí. Kolo je alternativa, kterou by Praha, která je "blíže občanům", "za zdravé město" a "pro čistou Prahu" mělo svým občanům nabídnout. Koupaliště se také staví, přestože využití najdou jen pár týdnů v roce. A jízda na kole dodá člověku (líné nepočítaje) krásný pocit hlavně z naplněného času, který nezabili sezením či stáním v autě/MHD, ale účelně, potkávajíce další občany (cyklisty/chodce). Zatímco pohled na Ječnou ve mně tento pocit rozhodně nevzbuzuje.

Thumbs up +1 Thumbs down

24

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

pane KeckoS - za cenu 4 let dotací do MHD bychom mohli postavit celou linku metra D, která mimochodem potřebu dotací do MHD dále navýší, protože se jinak neuživí. To je prostě fakt a těch bychom se měli držet. Auta žádné dotace nepotřebují, naopak do rozpočtu je z nich výnos. A i emise mají stále nižší.

Thumbs up −1 Thumbs down

25 Naposledy upravil: Kubajsu (30.06. 2010 13.10)

Re: Vysněné stavby (Janáčkovo nábřeží, Olšanská...)

obr napsal:

pane KeckoS - za cenu 4 let dotací do MHD bychom mohli postavit celou linku metra D, která mimochodem potřebu dotací do MHD dále navýší, protože se jinak neuživí. To je prostě fakt a těch bychom se měli držet. Auta žádné dotace nepotřebují, naopak do rozpočtu je z nich výnos. A i emise mají stále nižší.

Na to bych odpověděl zhruba tímto (převzato z http://www.opavounakole.info/opava/doku … likace.pdf )

Z hlediska územního plánování je potřeba mít na paměti zajímavá data oficiální příručky pro cyklistiku Evropské komise: „Ve městě lze například přepravit na pruhu širokém 3,5 metru (typický silniční jízdní pruh) za 1 hodinu 22 000 osob kolejovým vozidlem, 19 000 lidí pěšky a 14 000 lidí na kole, ale jen 9 000 lidí autobusem
a 2 000 lidí autem. Přitom celková plocha jízdních pruhů pro automobily v České republice přesahuje plochu chodníků, kolejišť a cyklistických stezek. 30 % veškerých jízd automobilem je kratších než 3 km, jízdní kolo je přitom do vzdálenosti 5 km ve městě rychlejší než automobil a do 8 kilometrů stále ještě srovnatelné s automobilem a kolejovou dopravou.“

Osobně dost pochybuji o takovém rozdílu mezi vlakem a autobusem, ale budiž...


Prostě pro to, aby se všichni mohli v Praze přepravovat dle libosti autem není dost prostoru (a to vůbec neberu v úvahu prostor pro parkování). Nedaří se to ani v USA, kde je násobně nižší hustota zalidnění, natož v Praze s historickým jádrem a celkem náročnou konfigurací terénu...

Thumbs up +1 Thumbs down