1

Re: Z tisku a médií

Příprava na nový rok 2010

Navazuje na předešlé vlákno http://mo.ttnz.cz/forum/viewtopic.php?pid=11724#p11724

2

Re: Z tisku a médií

Setkání s občany k výstavbě Tunelového komplexu Blanka na území MČ Praha 7
http://www.praha7.cz/zdroj.aspx?typ=5&a … =114819068

3

Re: Z tisku a médií

Český rozhlas: V Praze skončí první etapa ražby tunelu Blanka
"Tím skončí hrubé práce na ražbách severozápadní části městského okruhu a začneme se blížit druhé etapě prací," řekl Českému rozhlasu Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

... Miluju prince Radovana. Teď ještě aby tahle slova vzal někdo z Letné jako příslib...


edit: diskuse přesunuta http://mo.ttnz.cz/forum/viewtopic.php?pid=12161#p12161

Thumbs up Thumbs down

4

Re: Z tisku a médií

Stavba tunelu Blanka pokročila. Dělníci prorážejí severní tubus
http://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/sta … tubus.html

5

Re: Z tisku a médií

vondr napsal:

Stavba tunelu Blanka pokročila. Dělníci prorážejí severní tubus
http://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/sta … tubus.html

chválabohu, hlavně bez problémů dál.

jen mi zarazilo "Obyvatelé dotčených částí si stěžují, že je firma Metrostav příliš o postupech stavby neinformuje." ??

Thumbs up Thumbs down

6

Re: Z tisku a médií

Tunel Blanka pokročil. Raziči propojili první tubus
http://tn.nova.cz/zpravy/regionalni/sta … tubus.html

7

Re: Z tisku a médií

ČT24: Tunel Blanka je proražený

Thumbs up Thumbs down

8 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (12.01. 2010 17.08)

Re: Z tisku a médií

Takže ČTK (ostatní to nejspíš jenom okopírujou a vloží)

Praha 12. ledna (ČTK) - Pracovníci razící tunel Blanka dnes prorazili první tubus tunelu. Raziči, kteří postupovali směrem od Letné, se dnes pod zemí setkali s těmi, co směřovali od Pelc-Tyrolky. Odchylka činila několik milimetrů. Proražena byla horní polovina severního tubusu, jižní tubus se propojí v únoru, informoval mluvčí společnosti Metrostav František Polák.
Výsledky jsou špičkové vzhledem k tomu, že ten tunel je dlouhý téměř 2,5 kilometru, řekl novinářům Jaroslav Pohan, ředitel firmy CCE Praha, která je dceřinou společností Metrostavu. Do šířky se raziči odchýlili o 12 milimetrů, do výšky o sedm. Státní norma je osm centimetrů. "Dneska už jsme technicky tak daleko, že víme, že se strefíme. Dřív to ale bylo vždycky velice zajímavé, třeba pod Alpami z každé strany deset kilometrů. Jestli se pak setkali, to byla veliká sláva," řekl Polák.
Raziči tunelu se potkali asi 35 metrů pod povrchem křižovatky ulic Korunovační a Jana Zajíce. Napojení tubusu se jim podařilo se zhruba třídenním předstihem, když pracovníci Metrostavu za den v letenských břidlicích zvládali tři takzvané záběry.
"Každý ten záběr znamená, že se navrtá asi metr dvacet dopředu, to se odstřelí, odvětrá, odveze a vystříká betonem," řekl Polák. Z obou konců raženého tunelu se tak denně urazilo až deset metrů. "Ve Stromovce byla geologie mizerná, takže jsme dělali třeba jen 60 centimetrů denně. Pod Letnou je skála je tvrdá, ale zase to má tu nevýhodu, že to ohromně nese zvuky a vibrace. Lidi to v noci ruší. Z hlediska bezpečnosti je to ale výborná hornina," řekl Polák.
V tunelu se podle Poláka razí nejdřív horní polovina, takzvaná kalota, pak se zajistí strop. Po odstřelení a odvezení dolní poloviny přijde na řadu takzvaná prvotní, železobetonová obezdívka, která staticky drží strop. Pak následuje definitivní konstrukce tunelu, takzvaná sekundární obezdívka.
V jižním tubusu zbývá prorazit ještě asi 200 metrů, podle Poláka to zabere zhruba měsíc. Tím razičské práce v samotném automobilovém tunelu Blanka skončí. "Ražby související s tím projektem ale budou ještě pokračovat, směrem pod halu Sparty budeme pracovat na složitém komplexu vzduchotechnické strojovny. To musí být pod zemí," dodal Polák.   
Tunel Blanka je součástí severozápadní části vnitřního automobilového obchvatu metropole. Investorem městského okruhu je magistrát. Většina silnice povede v tunelech, náklady na stavební práce by měly dosáhnout 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun. Tunelový komplex Blanka má být hotov v roce 2011.
video

iHned: Shledání v tunelu. Výbuch spojil první tubus Blanky
Lidovky: Stavbařům se dnes podařilo prorazit první tubus tunelu Blanka

Thumbs up Thumbs down

9

Re: Z tisku a médií

to video je povedené

Thumbs up Thumbs down

10

Re: Z tisku a médií

Novinky.cz
Stavbaři razící tunel Blanka se potkali
http://www.novinky.cz/ekonomika/189031- … tkali.html

Thumbs up Thumbs down

11

Re: Z tisku a médií

je to bezva. na videu mi pobavilo, jak měli už vybetonován i strop v místě "dnešní prorážky" smile

Thumbs up Thumbs down

12 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (12.01. 2010 17.34)

Re: Z tisku a médií

K dokompletování:
Finanční noviny: Tunel Blanka má proražen první tubus tunelu
Český rozhlas: Tunel Blanka pod pražskou Letnou byl úspěšně proražen
agentura Mediafax: První tubus tunelu Blanka je proražený
Aktuálně: Raziči propojili tunel Blanka. Projeďte se jím už teď

Thumbs up Thumbs down

13

Re: Z tisku a médií

a ještě idnes:
Praha online Pálím, rozlehlo se Blankou. A tunel propojil Letnou s pravým břehem Vltavy
http://zpravy.idnes.cz/palim-rozlehlo-s … _praha_bar

Tunel Blanka propojil Tróju s Letnou
http://magistrat.praha-mesto.cz/82733_T … u-s-Letnou

14

Re: Z tisku a médií

Tunel se možná otevře po částech  http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=010 … ;c=1317899

13. ledna 2010 0:00

Letná - Tunel Blanka by mohl být otevřen postupně, a ne jako celek, jak se dosud plánovalo. Připustil to pražský radní Radovan Šteiner (ODS), který je za dopravu v metropoli odpovědný.

Stavba tunelového komplexu mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou, jenž bude součástí městského okruhu a stáhne do sebe tisíce aut z Holešovic, Bubenče, Dejvic a také ze Severojižní magistrály, totiž nabírá zpoždění. Ale jen v jednom úseku mezi Malovankou a Špejcharem.

„Zdrželi jsme se s výkupem pozemků od ministerstva obrany v okolí Prašného mostu,“ zdůvodnil Šteiner. „Mezi Špejcharem a Pelc-Tyrolkou je naopak stavba v mírném předstihu,“ řekl včera radní při proražení jednoho ze dvou tunelů mezi těmito čtvrtěmi.

Původní termín pro zprovoznění celého úseku byl konec roku 2011, jenže stavba nabrala půlroční skluz. Nyní se prý uvažuje o tom, že by město tunel otevřelo nedokončený. Auta by při cestě po městském okruhu vyjela ze Strahovského tunelu do ulice Milady Horákové, po ní by se dostala až na Špejchar, kde by se zanořila do podzemí a pokračovala novým tunelem až do Pelc-Tyrolky.

To znamená, že konec roku 2011 je stále ještě ve hře.

Pokračování na str. B2

Tunel možná otevřou po částech

Stavba tunelu mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou je zpožděná. Město uvažuje, že jej otevře postupně

Pokračování ze str. B1

„Technicky to možné je. Stále se ale snažíme skluz na Prašném mostě dohnat nebo alespoň zkrátit. Pokud bychom stáhli tři čtyři měsíce ze zpoždění, pak bychom asi počkali a celý úsek zprovoznili najednou,“ doplnil radní Radovan Šteiner.

Celý projekt mohou ovlivnit také peníze. Zatímco na letošní rok je na stavbu okruhu uvolněno z městského rozpočtu dostatek peněz, příští a přespříští rok by už obecní pokladna postižená hospodářskou krizí nemusela na velké investice mít. Stavba má podle Šteinera spolknout přes 25 miliard korun.

Leccos ovlivní také podzimní komunální volby. Nové vedení města už totiž nemusí mít zájem investovat miliardy do automobilového okruhu, stavbu může zpomalit a raději peníze posílat na rozvoj hromadné dopravy nebo třeba do životního prostředí.

Letná jako dřív už na podzim Pokud by byla otevřena jen jedna část okruhu a čekalo se na dokončení prostředního úseku mezi Strahovským tunelem a Letnou, zatnout zuby by museli zejména obyvatelé zástavby kolem stanice metra Hradčanská a také domů na Brusnici. Tedy ti, kteří jsou již dnes nejvíce postiženi stavbou okruhu.

Zatímco nyní je trápí hluk ze staveniště a neustálé kolony aut drkotajících po provizorně upravených silnicích, po zprovoznění části Blanky by se museli smířit s obrovským náporem aut, která by sem nová zkratka natáhla.

Lze totiž předpokládat, že ulice Milady Horákové by musela snést i velkou část vozidel, která nyní jezdí po magistrále nebo po vltavských nábřežích.

Ještě letos se však dočká návratu do původních kolejí tramvajová doprava v okolí stavby. Nyní je uzavřena trať u stanice metra Hradčanská a tramvaje musí místo objíždět kolem Pražského hradu. „Na konci léta, na začátku podzimu budou tramvaje jezdit jako dřív, upravena bude zeleň, povrchy silnic i nová Letenská pláň,“ uvedl Šteiner.

Tunel pod Letnou je proražen Včera byla v jednom ze dvou tunelů mezi Špejcharem a Pelc-Tyrolkou dokončena základní a nejdůležitější fáze stavby - tunel, jímž budou auta sjíždět od Letné k Pelc-Tyrolce, byl proražen. Poslední kus skály oddělující razící čety, jež šly proti sobě z obou stran, odstřelil zhruba v půl druhé odpoledne střelmistr plastickou trhavinou.

Dělníci se sešli téměř na milimetr přesně. „Příčná odchylka je 15 milimetrů, na výšku sedm milimetrů. Výsledky jsou krásné,“ pochvaloval si šéf zaměřovačů Jaroslav Pohan. Moderní technika nedovolí, aby se opakovaly situace z minulého století, kdy se třeba razící čety v podzemí vůbec nepotkaly.

Další propojení za měsíc Dělníci šli proti sobě z každé strany rychlostí zhruba čtyři metry za den. „To je slušná rychlost, pod Stromovkou, kde bylo nestabilní podloží, jsme mohli postupovat maximálně po šedesáti centimetrech denně,“ podotkl František Polák z firmy Metrostav, která tunel staví. „Tady už jsme ve stabilní letenské břidlici asi 35 metrů pod povrchem,“ doplnil.

Sousední tunel prorazí dělníci zhruba za měsíc. „Tento tunel je dlouhý 2 230 metrů,“ uvedl šéf Metrostavu Pavel Pilát s tím, že až bude dokončena celá Blanka, bude měřit přes šest kilometrů a zařadí se na špici žebříčku nejdelších silničních tunelů v Česku.

Brzy by tak měly zmizet i statické podpěry v domech na Letné.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
Autor:

    * PETR ŠVEC

15

Re: Z tisku a médií

Asi poslední deník informuje o proražení severního tunelu:

Pracovníci razící tunel Blanka se pod zemí potkali
Praha /FOTOGALERIE/ – Pracovníci razící tunel Blanka v úterý prorazili první tubus tunelu. Raziči, kteří postupovali směrem od Letné, se pod zemí setkali s těmi, co směřovali od Pelc-Tyrolky.
http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/p … -a5df.html

16

Re: Z tisku a médií

Aby těch článků nebylo málo smile
http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/ … us-tunelu/

Thumbs up Thumbs down

17

Re: Z tisku a médií

Ražení tunelů v oblasti Letné
Vzhledem k častým dotazům spojeným s ražením tunelového komplexu Blanka v oblasti Letné, zde uvádíme vyjádření společnosti Metrostav. V článku naleznete rovněž kontaktní údaje a odkazy, kde lze čerpat další informace o této stěžejní a komplikované stavební akci, která významně ovlivňuje život v Praze 7. Pravidelně zde rovněž budeme zveřejňovat schéma postupu stavebních prací v dotčené oblasti.

V současné době probíhá v prostoru obytné zástavby Letné ražba tunelů stavby Městského okruhu č. 0079 Špejchar – Pelc – Tyrolka. Tunely jsou realizovány technologií „Nové rakouské tunelovaní metody“ s využitím trhacích prací, a to v souladu s podmínkami stavebního povolení vydaného odborem dopravy MHMP pod číslem jednacím 141756/2005/SPDOP-01Ar z 27.11.2006 a rozhodnutím Obvodního báňského úřadu v Kladně č.j. 05034/2007/02/03 ze dne 5.10.2007.

Velmi pevné písčité břidlice letenského souvrství jiný způsob rozpojování bohužel neumožňují. Trhací práce jsou v souladu s výše uvedenými povoleními prováděny v časovém období 7 až 22 hodin. V nočním období od 22 do 7 hodin se neprovádí rozpojování horniny ale z bezpečnostních důvodů je nutno zajistit začištění výrubu po trhacích pracích. Toto začištění se provádí sbíjením horniny, která vadí instalaci primárního ostění. Zhotovitel razičských prací vyvíjí maximální úsilí, aby rozsah těchto prací byl v nočním období co možná nejmenší.

Pro monitorování nepříznivých dopadů z této činnosti na objekty nadzemní zástavby se provádí měření hluku vnějšího i vnitřního chráněného prostoru. Dosud všechna provedená měření vyhověla platným hygienickým limitům, jak pro denní tak noční období. Zprávy z těchto měření jsou k dispozici k nahlédnutí v informačním centru na Letné.

Dalším nepříznivým vlivem na objekty nadzemní zástavby jsou seismické účinky. Projektem definovaná maximální rychlost kmitání je souhrnně pro všechny objekty na Letné stanovena na 10 mm/s, což je hluboko pod skutečnou, zjištěnou odolností těchto objektu, která by mohla ohrozit statiku konstrukcí. Kontrola je prováděna kontinuálně pomocí samosběrných seismických stanic s okamžitým dálkovým přenosem získaných dat a dále vybranými solitérními měřeními. Ani v tomto případě nebylo zatím zaznamenáno překročení povolených limitů.

V předcházejících měsících byly ve všech objektech, u kterých se předpokládá ovlivnění výstavbou tunelu, provedeny prohlídky specializovanými odborníky ( pasportizace resp. repasportizace objektů ). U vybraných objektů a v závislosti na jejich stavu a míře ovlivnění ražbou tunelu byl proveden stavebně technický průzkum, který ověřil kvalitu materiálů nosných konstrukcí. Pro všechny objekty byly provedeny statické výpočty a stanovena jejich odolnost. Tam, kde nebyla zjištěna dostatečná odolnost a to se započítáním značné rezervy, byla navržena a jsou s předstihem realizována dodatečná opatření, tzv. zajištění objektů nadzemní zástavby.

V současné době se pohybují poklesy na terénu a objektech v rozmezí 2 – 10 mm a sklon poklesové kotliny nepřekračuje hodnotu 1 : 1 000. Tento stav zdaleka není nebezpečný, může však vést ke vzniku drobných poruch, které by neměly mýt vliv na bezpečnost ani užívání objektů. V případě, že občané vznik takových poruch zaznamenají, měli by se obracet na kontaktní osobu zhotovitele spol. Metrostav – Ing. Miroslava Padevěta, mobil: 725 792 543. Bude s nimi dohodnuta návštěva odborných specialistů a zahájeno monitorování těchto poruch, případně provedeno dodatečné zajištění objektu. Stejným způsobem je možno postupovat i v případě obtěžující hlukové zátěže, kdy pracovníci specializované laboratoře provedou v bytě akustické měření hladiny hluku a zjistí, zda nedochází k překračování hygienických limitů

Mohu Vás ujistit, že ražbou tunelů nehrozí obyvatelům a návštěvníkům Letné žádné nebezpečí. Více informací je možno získat každou středu od 14 do 18 hodin v informačním centru stavby na Letné, naproti stadionu Sparty. V období od 16 do 17 hodin budou přítomni i zástupci projektanta a pracovníci monitoringu. Aktuální informace o postupu prací lze také získat na webových stránkách www.tunelblanka.cz.

V období vánočních a novoročních svátků – od 24.12.2009 do 2.1.2010 – budou veškeré práce na ražbách tunelů v denních i nočních hodinách přerušeny.

Dokončení ražeb dopravních tunelů městského okruhu se předpokládá cca 15. dubna 2010. Dokončení ražeb vzduchotechnických a obslužných tunelů - cca 31.října.2010

    Ing. Miroslav Padevět – Metrostav a.s.

12. ledna 2010 byl proražen severní tubus dorpavního tunelu. K prorážce jižního tubusu by mělo dojít v průběhu února.

http://www.praha7.cz/11020_Razeni-tunel … asti-Letne

18

Re: Z tisku a médií

Kvůli Blance přijede mise z UNESCO do konce ledna
Praha - Inspektoři z Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu UNESCO přijedou kvůli dopadům stavby tunelového komplexu Blanka na pražskou památkovou rezervaci do konce ledna. „Přesný...
Plné znění ihned v trafice, nebo zde od 12:00.
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=011 … ;c=1318492

19

Re: Z tisku a médií

o vcerejsi schuzi z druhe strany: http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?x=2212571

Thumbs up Thumbs down

20

Re: Z tisku a médií

Noviny Metrostavu č.1
Mnohotvárnost tunelů
V jednom směru projedou motoristé tunely Blanka za pět a půl minuty a při 6382 m dlouhé cestě určitě nestihnou
sledovat proměny podzemního díla. Fotografie z jeho stavenišť odhalují nejen různé profily tunelových
trub, ale i odlišné způsoby jejich výstavby. Ve směru od Troji komunikace vniká do podzemí hloubenými
tunely s obdélníkovým průřezem. S rostoucí výškou nadloží se kvůli vzrůstajícímu zatížení jejich tvar mění
na klenbový. Tunel před trojským portálem je už v jižní části stavební jámy vybetonovaný (foto č. 1). Do návazné ražené trouby vloni v březnu zajela forma na betonování 450 mm silného definitivního ostění, která se letos v lednu vzdálila už 1080 m od portálu. V nouzových zálivech se průřez dvoupruhového tunelu rozšiřuje ze 123,7 m² na 171,35 m², kterému se forma musí přizpůsobit (foto č. 2).„Vloni v červenci divize 5 zahájila protiražbu z Letné do Troji nejprve v severní a později i v jižní tunelové troubě. Letos na Tři krále její tým v kalotě severního tunelu postoupil do vzdálenosti 387 m od letenského portálu a chystá prorážku, v jižním tunelu (foto č. 3) jim k ní chybí jen 200 m,“ říká vedoucí projektu ražených tunelů Ing. Miroslav Padevět z divize 2 Metrostavu, která stavbu celého komplexu řídí. O prorážce přineseme informace příště. Z Letné směrem k Břevnovu navazuje na hloubené tunely, stavěné v otevřené jámě, úsek u Špejcharu, který vzniká čelním odtěžováním pod ochranou předem zhotovených nosných konstrukcí obdélníkového průřezu (foto
č. 4). Ražba poslední části tunelů ze stavební jámy Myslbekova na Prašný most začala jako poslední vloni v říjnu.
V kalotě její dnes delší severní trouby (foto č. 5) dosáhli raziči divize 5 na přelomu roku délky 141 m.

http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/012010.pdf

21 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (15.01. 2010 11.40)

Re: Z tisku a médií

Ekolist: Strana zelených v Praze 6: zprovoznění tunelu Blanka po etapách je nepřijatelné; totéž i od agentury Mediafax

Thumbs up Thumbs down

22

Re: Z tisku a médií

Zdroj: Právo 18.1.2010

Odstřely pod Letnou jsou pod supervizí

Majitelé domů si prosadili nezávislého znalce do komise * Auto*mat varuje před přívalem aut po dokončení stavby

Údaje ze seizmických měření a z měření chování letenských domů, které jsou ovlivněny ražbou tunelu Blanka, jsou k dispozici i znalci, kterého si vybrali jejich majitelé.
I když je severní tubus proražen, střílet se v něm bude dál. Stavbaři tvrdí, že všechny ukazatele jsou zatím příznivé.
Na nezávislého supervizora kývlo město poté, co majitelé domů založili sdružení a stěžovali si na otřesy primátoru Pavlu Bémovi (ODS). "V současné době se pohybují poklesy na terénu a objektech v rozmezí 2-10 mm a sklon poklesové kotliny nepřekračuje hodnotu 1 ku 1000," uvedl na webu Prahy 7 stavbyvedoucí Miroslav Padevět. Pokusil se tak letenské obyvatele uklidnit před veřejnou diskusí, která se ve středu konala v Kulturním centru Vltavská. Lidé zde museli pokládat dotazy písemně a nemohli bezprostředně reagovat, když se jim odpovědi zdály nedostatečné. Jedna tisícina sklonu poklesu představuje podle mluvčího Metrostavu, který podzemní dílo razí, Františka Poláka sklon jednoho milimetru na jednom metru. Na domech se tak objevují mikrotrhliny. V případě, že se hodnota sklonu zvýší na poměr 1 ku 300 (jeden milimetr na 30 centimetrech), představuje to trhliny ve zdech, problémy s okny a dveřmi.
Pokles domů po vertikální ose se nyní blíží k jednomu centimetru. "Stavební povolení říká, že nesmíme překročit pět šest centimetrů, což se samozřejmě nestane," řekl Polák s tím, že pro případ nečekaného vývoje jsou připraveny záchranné projekty. Podle něho se při mrazech terén o centimetr zvedne. "Poklesy doznívají tři měsíce po skončení ražeb," doplnil Polák.
"Čísla strach nevzbuzují, ale vibrace z explozí cítíte tělem. Dvakrát mi doma popadaly věci," řekla Právu obyvatelka Letné Mira Babiaková. Podle ní jsou znát i přípravné práce v noci a odvoz horniny.
Majitelka domu, kde sídlí retro cukrárna a kavárna Alchymista, Kateřina Ebelová se obává o Muzeum kávy, které vybudovala ve sklepení. Dobře totiž ví, kudy se bude až do listopadu razit prostor pro vzduchotechniku s výdechem v ulici Nad Královskou oborou. "Těžké časy nás teprve čekají," uvedla Ebelová.
Střílí se ještě v proraženém severním tubusu, musí se vyrubat jeho spodní část. K tomu se do února bude razit skálou jižní trouba. "Mrázovku jsme razili deset metrů pod povrchem. Nyní se pohybujeme v hloubce třicet až čtyřicet metrů," uklidňuje Polák. Jeden z dělníků Metrostavu, který v tunelech pracuje, Právu řekl, že exploze jsou obvykle poměrně silné. "Máte strach, že prasknou ušní bubínky," přiblížil.
Před tím, co bude pro Prahu 6 a 7 znamenat dokončení tunelu, varovalo sdružení Auto*mat. "Většina Pražanů bohužel důvěřuje líbivým heslům magistrátu napsaným na ohradě staveniště Blanky, jako třeba ,blíž k přírodě' nebo ,více místa pro parky'. Kdo se však podívá do stavební dokumentace, bude vyděšen tím, jak nepříznivá budoucnost čeká Prahu 6 a 7," uvedl mluvčí Auto*matu Michal Křivohlávek s tím, že ve zdejších ulicích přibude aut mířících do tunelu a s nimi také hluk a emise. Parkování se podle něho ztíží, vzniknou bariéry pro chodce.

***

Poklesy doznívají tři měsíce po skončení ražeb František Polák, mluvčí Metrostavu

23

Re: Z tisku a médií

VIDEO: První pohled pod Tróju do tunelu Blanka http://zpravy.idnes.cz/video-prvni-pohl … _praha_lpo

Idylické prostředí zasněžené Stromovky kontrastuje s tím, co se děje pod ní. V hloubce dvaceti metrů není pro hluk slyšet vlastního slova, gumáky čvachtají černým bahnem. Noříme se do podzemního světa chráněného svatou Barborou, do tunelu Blanka v Tróji, kam se zatím nikdo z novinářů nepodíval.

Thumbs up Thumbs down

24

Re: Z tisku a médií

Unesco zkontroluje tunel Blanka

datum: 20. 1. 2010
médium: Hospodářské noviny, Vladimír Kaláb

Příští týden přijedou do Prahy pozorovatelé UNESCO, aby ověřili dopad stavby tunelu Blanka na Pražskou památkovou rezervaci.
Občanské sdružení nazvané Chceme pravdu o tunelu, které zastupuje Neela Winkelmann-Heyrovská, totiž tvrdí, že tunel zničí Letenskou pláň a zvýší dopravní zátěž v této historické části města ze současných 40 tisíc až na 120 tisíc aut denně. Navíc se v oblasti ražby tunelu a v takzvané poklesové zóně s možností statických poruch nachází raně barokní tereziánské opevnění Hradčan i budova Ministerstva kultury ČR, které mohou být poškozeny.
Problémem se Výbor světového dědictví UNESCO zabýval již na svém červnovém zasedání ve španělské Seville. Vyjádřil tehdy „své hluboké znepokojení nad potenciálními dopady tunelového komplexu Blanka“. Podle ředitele magistrátního odboru ochrany památek Jana Kněžínka ale mají inspektoři nesprávné informace a při misi se vše vysvětlí.
Ohrožení pražských památek vylučuje i František Polák, mluvčí firmy Metrostav, která tunelový komplex Blanka jako součást pražského okruhu staví.
„Nikde se nemá co propadnout, to je falešná zpráva. Pod památkovou rezervací jsme dosud vyrazili dvacet kilometrů tunelů pro metro a ničemu jsme neublížili,“ řekl Polák.
Podle dřívějších informací se měla kontrola zabývat i opravou Karlova mostu. Zprávu o tom, že oprava se provádí neodborně a že se historické kameny zbytečně ničí a nahrazují novými, zaslala výboru UNESCO Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví. „Před zahájením oprav nebyl proveden důkladný historický průzkum, rozebírání zídek připomíná spíše bourací práce,“ vysvětlil zástupce Asociace Martin Kadrman.
Karlův most ale mise UNESCO kontrolovat nebude.
„To, zda se na nějaké stavbě vyměnilo o deset kamenů víc, je pod rozlišovací schopností komise. Ta se zaměřuje na problémy celé památkové zóny,“ řekl Josef Štulc prezident Českého národního komitétu ICOMOS (Mezinárodní rada památek a sídel).
Kontrola se podle něj zaměří na tunel Blanka a na projekty revitalizace pražských nádraží Bubny, Holešovice, Masarykova nádraží a Nákladového nádraží Žižkov. V těchto lokalitách by neměly stát žádné výškové budovy.
Komise podá zprávu na červnovém zasedání Výboru pro světové dědictví v Brazílii.
„Neobávám se toho, že by byla Praha vyškrtnuta ze seznamu památek UNESCO jako například Drážďany. Pokud by se to stalo, snížila by se turistická atraktivita města, poklesla by prestiž země. Spojení kapitálu a politiky by zvítězilo nad národní hrdostí,“ dodal Štulc.

DRÁŽĎANY UNESCO VYŠKRTLO > Důvodem vyškrtnutí ze seznamu Světového kulturního dědictví byla stavba mostu přes labské údolí. Dopady na turistický ruch zatím nejsou známy.

http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/ak … il?id=2013

25

Re: Z tisku a médií

Havel zkritizoval rozvoj Prahy, vadí mu hypermarkety i tunel Blanka http://zpravy.idnes.cz/havel-zkritizova … 0_praha_jw

v článku se ale víc než v tituku nedozvíte smile