Metro 22.12.2009
Dálnice D1 v novém? Za deset let
Začátek generální opravy vytížené dopravní tepny brzdí finance
PRAHA O dálnici D1 se hovoří jako o prokletí českých řidičů. Projet určitými úseky bez obtíží se vyrovná výkonu kaskadéra. Stát se proto rozhodl pro kompletní opravu "dé jedničky". Jen zatím nemá peníze. Ty jsou pouze na malé opravy.
"V tuto chvíli se vyjednává, zda bude placena soukromým investorem, či státem. Pokud by došlo k druhé variantě, oprava dálnice by se prodloužila na dobu až deseti let," řekl deníku Metro mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačínský. Kdy velká oprava za 18 miliard odstartuje?
Spekuluje se o roce 2012, optimističtější prognózy hovoří i o příštím roce. "Hledá se nyní způsob financování. Jakmile bude známý, mohou práce začít," říká ředitel silnic a dálnic Pavel Doležal. Někteří však obnovu dálnice nevidí jako dobré řešení. "Dálnice D1 je nešťastná, ale není zase úplně tak špatná, jak se o ní mluví. Naši řidiči mají zkušenosti s dálnicemi v okolních zemích a některé jsou výrazně horší," tvrdí ředitel Student Agency Radim Jančura.
Plánovaná generální rekonstrukce dálnice ho ale netěší. "Bude to stát mnoho miliard korun a na pět či deset let to znepříjemní přepravu," vyjmenoval negativa. Podle něj řidiči autobusů vědí o úskalích nejvyužívanější české komunikace, nicméně nemají vytipované úseky, které by úplně nesnášeli.
Pokračování na straně 2
Chcete dálnici D1 v novém? Počkejte si deset let
Dokončení ze strany 1
Jančura poukázal i na další možný nedostatek plánované stavby. "Podle všech dostupných informací to vypadá, že dálnice při opravách bude rozšířena sice po celé délce, ale jenom o pouhý metr," uvedl.
To však ani ministerstvo dopravy, ani ředitelství silnic a dálnic zatím potvrdit nechtěly.
"Víme, že generální oprava dálnice se má uskutečnit po celé délce od Prahy až po Brno. Než k ní dojde, budou se opravovat ta místa, která jsou v havarijním stavu," uvedl po dotazu na detaily Jakub Ptačínský z ministerstva dopravy.
Jak dodal, opravy silnic v havarijním stavu budou pokračovat i v příštím roce, přestože z rozpočtu na ně nakonec bude odkrojeno méně finančních prostředků, než se plánovalo. "Bezpečnost provozu je natolik důležitá, že ani krize nemůže zabránit tomu, aby se na ni nedbalo," shrnul Ptačínský.