1

Re: TBM - Tunnel boring machine

Protože se nám ve vlákně o protiražbě z Letné rozběhla diskuse o TBM, považuji za vhodné pro to založit vlastní vlákno. Pokud se nepletu, tak TBM má být využita pro ražbu prodloužení metra A z Dejvické do Motola.

P_V napsal:

Jen pro zajímavost: na webu gotthardského tunelu se pochlubili, že (s TBM) dosáhli tempa ražby 56 m za den. Co je to proti zdejšímu metr až dva...

huberokororo napsal:

Protože na to měli mašinu, nerýpali do toho bagříkem wink
http://www.herrenknecht.com/process-tec … r-tbm.html

kasme napsal:

Tunnel boring machine http://en.wikipedia.org/wiki/Tunnel_boring_machine

Thumbs up Thumbs down

2

Re: TBM - Tunnel boring machine

TBM je v Praze skoro nepoužitelná, jelikož nedokáže pružně reagovat na měnící se geologické podmínky (a že změn a přechodů je v Praze požehnaně) a nestaví se tak dlouhé tunely aby se vyplatila - to pro prodloužení metra asi neplatí...

Thumbs up Thumbs down

3 Naposledy upravil: huberokororo (03.08. 2009 14.07)

Re: TBM - Tunnel boring machine

A jak dlouhý by tunel musel být, aby se TBM vyplatila? A má u nás vůbec někdo takovou mašinku? Tipuji, že ne...

http://www.ita-aites.cz/showdoc.do?docid=1604

Ražení pomocí TBM

Velkoprofilové tunelovací stroje nebyly dosud v České republice nasazeny. Příprava projektu i vlastní realizace stavby představují velmi složitou disciplínu s mnoha specifiky, která je nutno zvládnout. Jedná se o určení rozsahu geotechnického průzkumu, návrh tunelovacího stroje, výpočty statického působení horninového ostění na plášť stroje i ostění, logistickou problematiku dopravy stavebních materiálů i rubaniny apod. I když realizace tunelů pomocí TBM na tuneláře v České republice teprve čeká, v sousedních zemích jsou již běžnou technologií.  U nás je nasazení tunelovacího stroje uvažováno např. na železničním tunelu Praha-Beroun.

Thumbs up Thumbs down

4

Re: TBM - Tunnel boring machine

a čím byly raženy první ražené tunely metra? Já měl za to, že to bylo něco podobného jako TBM, ale rád se nechám vyvést z omylu, asi jsem zblblej z novinářských "razících štítů":-)

Thumbs up Thumbs down

5 Naposledy upravil: huberokororo (03.08. 2009 14.56)

Re: TBM - Tunnel boring machine

Možná se pletu, ale myslím, že jsem někde četl, že první tunely metra razili vězni krumpáči.

Už jsem to našel: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/pred-4 … id_seznam=

Thumbs up Thumbs down

6 Naposledy upravil: Prochaine (03.08. 2009 15.03)

Re: TBM - Tunnel boring machine

Já jsem našel toto:

Na Pankráci se v roce 1968 začalo razit v podzemí. Používal se takzvaný nemechanizovaný razicí štít, velká roura, která se posunovala do míst, kde stavaři odvrtali či odstřelili kus horniny. Poprvé v republice se takto razily dlouhé tunely.

a také toto:

Tunel také poprvé vedl pod Vltavou. 14 metrů pod jejím dnem. práce s razicím štítem byla obtížná, protože složení horninového prostředí se často mění. proto byla tato technologie později opuštěna.

7 Naposledy upravil: Pista (03.08. 2009 15.03)

Re: TBM - Tunnel boring machine

Razilo sa aj mechnizovaným štítom (nielen na Áčku). Len na ukážku:

metroweb napsal:

... 4.října 1977 dorazil již zmiňovaný mechanizovaný štít TŠČB3 před stanici Můstek ...

http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_a/1A.htm

Stačí googlovať názov štítu a vyadne zaujímavý dokument.

Thumbs up Thumbs down

8

Re: TBM - Tunnel boring machine

Zajímavé.

Za svou cestu dosáhl maximálního výkonu v červnu 1980, kdy prorazil celých 116,5 m.

To je asi 3,9 m za den.

9

Re: TBM - Tunnel boring machine

V novinách subterry http://www.subterra.cz/Modules/Magazine … -10_CS.pdf to zajímavě vysvětlují, proč se tbm nepoužila

Thumbs up Thumbs down

10 Naposledy upravil: kasme (17.02. 2010 23.43)

Re: TBM - Tunnel boring machine

Mohu potvrdit, že na prodloužení trasy Metra A bude skutečně použit TBM konkrétně značka HerrenKnecht, v těchto dnech podepsal Metrostav smlouvu s touto společností


jen doplním odkaz na firmu HerrenKnecht http://www.herrenknecht.com/products/tu … hines.html

Thumbs up Thumbs down

11

Re: TBM - Tunnel boring machine

obr napsal:

http://www.sestka.cz/index.php?clanek=2677
¨
...výhodou metody TBM je rychlost ražby, dlouhodobý průměr je 300 m za měsíc.

a nulové poklesy povrchu, protože TBM je nepřipouští...

Thumbs up Thumbs down

12

Re: TBM - Tunnel boring machine

Mar3ek napsal:
obr napsal:

...výhodou metody TBM je rychlost ražby, dlouhodobý průměr je 300 m za měsíc.

a nulové poklesy povrchu, protože TBM je nepřipouští...

To mě připomnělo dotaz:
V několika článcích jsem čet, že jde o první použití technologie v Praze (snad i ČR). Pokud vím, technologie TBM byla použita na stavbě metra A a hlavně B (možná i na C - nevím). Je to tak?

Pokud ano, tak nulové poklesy nejsou tak úplně pravda - nepřipouští je za čelem, pač se rovnou dělá ostění "na míru". K zavalení (resp. sesuvu) čela dojít klidně může. Tuším, že pří stavbě Bčka i došlo a na povrchu se to projevilo pěknou dírou ve sklepě domu. Jde samozřejmě o případnou mimořádnost - pří hladkém průběhu opravdu platí téměř nulové poklesy.


PS: tuším, že se dokonce jednalo o článek v novinách Metrostavu, který následně posloužil jako zdroj informací ostatním mediím.

Thumbs up Thumbs down

13

Re: TBM - Tunnel boring machine

Je to tak, první byl mechanizovaný razicí štít TŠČB 3 od soudruhů z SSSR.

Něco víc zde

Thumbs up Thumbs down

14

Re: TBM - Tunnel boring machine

nějaké odpovědi jsou i z kraje tohoto vlákna... smile
není razicí štít jako razicí štít... smile

15

Re: TBM - Tunnel boring machine

Při ražbách metra se v 70. a 80. letech používal vrtací stroj se štítem, mimo jiné. Tenhle vrtací stroj je ale přetlakový EPB. Pracovní prostor je utěsněný, vhání se do něj saponát aby se z těžené horniny stalo bláto, a to bláto se udržuje pod tlakem. Odebírá se právě tolik bláta, o kolik se stroj posune, aby přetlak neklesal. Ostění se sestavuje ještě pod ochranou štítu a jakmile se z něj štít vysune, je prostor ta ostěním tlakově zainjektován.  Právě tato opatření by měla vyloučit poklesy.
Až budou mít na webu časopis Tunel 2/2010, tak si počtete o detailech.

Thumbs up Thumbs down

16

Re: TBM - Tunnel boring machine

http://www.herrenknecht.com/news/press- … italy.html

Největší štít na světě, skoro 16 m průměr :-o

Thumbs up Thumbs down

17 Naposledy upravil: obr (04.03. 2011 16.51)

Re: TBM - Tunnel boring machine

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/s … 10304.html

Štíty razící pražské metro do Motola dostaly jména: Tonda a Adéla
Praha - Jména pro dva speciální razicí štíty, které začnou už brzy pracovat na stavbě metra, vybraly děti z Fakultní nemocnice Motol.

tady ofic.

http://magistrat.praha-mesto.cz/default … 1605568664

Thumbs up Thumbs down

18

Re: TBM - Tunnel boring machine

Povídání o štítech
http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/ … -ve-svete/

Thumbs up Thumbs down

19

Re: TBM - Tunnel boring machine

animace i video
http://www.metrostav.cz/cz/technologie_tbm/animace

20

Re: TBM - Tunnel boring machine

A jeste cely vykres Tondy http://www.metrostav.cz/doc/cz/technolo … /S-609.pdf

Thumbs up Thumbs down

21

Re: TBM - Tunnel boring machine

Pro srovnání, jak se razí TBM metro v Kyjevě. Můžete hledat rozdíly... a jsou tam i fotky nemechanizovaného štítu.
http://englishrussia.com/2011/07/18/the … n-in-kiev/

Thumbs up Thumbs down

22

Re: TBM - Tunnel boring machine

Nasazení technologie TBM - EPB při výstavbě metra v pražských geologických podmínkách

Ing. Ermín Stehlík a Ing. David Cyroň, Metrostav a.s.

10. listopadu 2011 v 19 hodin, kavárna Potrvá, Srbská 2, Praha 6

Technologií plnoprofilových zeminových štítů TBM se pro její rychlost a bezpečnost razí dnes ve světě většina tunelů. Proto byla vybrána i na výstavbu prodloužení trasy metra V.A. Přednosti jejího využití a zkušenosti získané pro budování dalších podzemních děl.

Pozn.: Na tuto přednášku registrace není nutná.

Vědeckou kavárnu pořádá společnost Metrostav a.s.

http://www.tydenvedy.cz/sd/udalosti/kal … logie.html

23

Re: TBM - Tunnel boring machine

TBM = Tunnel Boring Machines
Stručný popis stroje, který bude použit při ražbě tunelu na trati Rokycany - Plzeň

Ražený průměr - 9,89 m
Celková délka stroje - cca 110 m
Celková hmotnost - cca 1 800 t
Sestava stroje - řezná hlava, tubus štítu, mostovka a 5 vozů závěsu

Typ prstence - 7+1
Vnější průměr prstence - 9,5 m
Vnitřní průměr prstence - 8,7 m
Délka segmentu - 2 m
Hmotnost celého prstence - 60 013 kg

Maximální přítlak od pístů na tybinky - 67 193 kN
Velikost valivého dláta - 18 palců
Počet stop pro řezné disky - 58
Počet řezných zubů - 122

Délka šnekového dopravníku - 15,4 m
Vnitřní průměr šnekového dopravníku - 0,9 m

Celkový instalovaný výkon motoru - 3 600 kW
Max. kroutící moment - 27 658 kNm
Rychlost otáčení - 0 až 4,5 otáček za minutu

24

Re: TBM - Tunnel boring machine

TBM - technologie mechanizovaného tunelování

MetrostavCZ    

Video (nejen) o tunelovací metodě TBM (Tunnel Boring Machine),která byla použita při výstavbě nového úseku pražského metra do Motola.

https://www.youtube.com/watch?v=LZwumZcujA8

25

Re: TBM - Tunnel boring machine

otáčení TBM smile

Publikováno 14. 3. 2013

Le 4500 tonnellate della TBM "Martina" ruotate di 180° grazie alla tecnologia hovercraft, un'applicazione rivoluzionaria sviluppata da Toto Costruzioni Generali e da Palmieri Group.

https://www.youtube.com/watch?v=Lf6hHNcw4PA