Protože se nám výše uvedený odkaz stal nefunkčním, kopíruji to sem z našeho monitoringu tisku:
Dálnici D3 brzdí územní plány obcí
23.2.2010 Mladá fronta DNES str. 3 Jižní Čechy
LUDMILA MLSOVÁ
Ostatní
zpět
Pokud ji v tomto dokumentu nebudou mít zakreslenou, nemůže strategická dopravní tepna získat potřebná stavební povolení
České Budějovice - Dálnici D3 považuje vedení kraje pro další rozvoj jižních Čech za klíčovou. Když se po dlouhých letech přešlapování na místě konečně začala stavět v dopravně přetíženém úseku mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, nastaly problémy na Českobudějovicku.
„Území kolem krajského města má jeden zásadní problém. Prolíná se tu řada katastrů obcí. Dálnice tady při posledních úpravách poměrně zásadně měnila tvar, to znamená, že se tam dohadovaly kruhové sjezdy, její výškové umístění či tunely kolem Pohůrky a jsou tam i potíže s územními plány obcí,“ uvedl vicehejtman Martin Kuba.
Jenže pokud nebudou mít všechny obce trasu budoucí dálnice zakreslenou ve svém územním plánu, nemůže strategická dopravní stavba získat potřebná povolení. Noční můrou vedení kraje proto je, aby se nakonec Jihočeši nedověděli, že peníze na dálnici od Veselí nad Lužnicí směrem na hranici s Rakouskem jsou, ale kraj na to není připravený.
Podle odboru územního plánování a architektury budějovického magistrátu má nyní z 25 obcí na Českobudějovicku trasu dálnice v souladu s územním plánem pouze pět. „Samotné České Budějovice dokumentaci ještě také nemají hotovou, ale budou ji mít v prvním čtvrtletí,“ řekl Luboš Lacina z magistrátu.
Podobně jako Budějovice pracuje na sladění svých územních plánů s koridorem dálnice většina okolních obcí. Některé však vyzvou odborníci, aby udělaly změnu. Jen tak se stavaři mohou na jejich území s obří dopravní tepnou vejít.
„Například Bošilci chybí doprovodná komunikace k dálnici u jedné křižovatky. V Roudném mají zase D3 vymezenou tak, jak má být, ale je nebezpečí, že by se tam například nevešly násypy nebo zářezy, které s ní souvisí,“ popsal architekt Radek Boček z krajského úřadu.
Krajští radní se proto nyní rozhodli motivovat starosty k efektivnímu pořízení územních plánů tím, že jim za nové dokumenty zaplatí.
„Kraj se zavázal, že změní podmínky obecného grantu na podporu územně plánovací dokumentace obcí tak, že když to bude změna vyvolaná upřesněním plánu ve vztahu k dálnici, zaplatíme ji obci v plné výši,“ potvrdil Boček s tím, že změnu ještě musí schválit v polovině března krajští zastupitelé.
Nabídka nemá platit jen pro Českobudějovicko, ale pro všechny obce na trase dálnice D3 včetně rychlostní silnice R3. To znamená, že když se přihlásí třeba Dolní Dvořiště, že chce upřesnit svůj územní plán vzhledem k rychlostní silnici, bude mít stejný nárok na proplacení dokumentace jako třeba Roudné.
A protože pořízení těchto plánů musejí obce svěřit odborníkům a vyjde je na desetitisíce korun, slib kraje vítají. „Pořízení změny územního plánu kvůli dálnici vyjde obec na 69 tisíc korun. To jsou v našem rozpočtu velké peníze, proto si určitě požádáme o grant,“ sdělil starosta Jaroslav Hlach z obce Plav na Českobudějovicku. Z technických do politických problémů se přehoupla situace kolem připravované dálnice ve Srubci na Českobudějovicku. Zastupitelé se tam rozhodli zastavit připravovanou změnu územního plánu kvůli tomu, že by se z její frekventované páteřní ulice druhé třídy mělo stát přímé napojení na dálnici.
„Už přes dva roky trvá zastupitelstvo na severní variantě obchvatu, protože bez něj bychom odepsali na 800 lidí žijících na páteřní Ledenické ulici. Už dnes se dá těžko přejít. Nedovedu si představit, kdyby tu bylo napojení na dálnici,“ uvedla starostka Srubce Zuzana Vyhnálková.
Pokud se Srubečtí s krajem o obchvatu obce nedohodnou, nemusí to podle předsedy Sdružení pro výstavbu dálnice D3 Pavla Eyberta její stavbu zabrzdit. „To je věc, která se řeší dlouhodobě, zda obchvat vlevo, vpravo, či vůbec. Třeba to dopadne tak, že tam z dálnice vůbec sjezd nebude,“ řekl.
***
„České Budějovice dokumentaci ještě také nemají hotovou, ale budou ji mít v prvním čtvrtletí.“ Luboš Lacina, odbor územního plánování
„Změny územního plánu kvůli dálnici vyjdou obec na 69 tisíc korun. To jsou v našem rozpočtu velké peníze.“ Jaroslav Hlach, starosta obce Plav
* Kde se staví D3 na jihu Čech
Stavaři pracují na několika místech na zhruba 26kilometrovém úseku dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Jsou tam vydaná stavební povolení na všechny tři velké mosty: přes rybník Koberný, Černovický potok a přes Lužnici, kterou překlene most. Ten překlene železnici, nynější silnici i řeku Lužnici. Vydáno je i stavební povolení na úsek D3 z Veselí nad Lužnicí až po křižovatku u sjezdu na Soběslav. Náklady na dálnici z Tábora do Veselí činí 10,5 miliardy korun. Celková délka dálnice D3 a rychlostní silnice R3 mezi Prahou a hranicí s Rakouskem je přibližně 171,40 km. Investice se má vejít do 80 až 90 miliard korun. Úsek trasy mezi Prahou až Třebonínem na Českobudějovicku je připravován jako dálnice D3 a odsud na hranici s Rakouskem jako rychlostní silnice R3. Trasa je rozdělena na 12 stavebních úseků. Stavby v pokročilém stadiu přípravy nebo na kterých se už pracuje se dále dělí na dílčí stavební části, zaručující rychlejší a přehlednější financování.
Foto popis| MOST PŘES VODU. Výstavba dálnice D3 v současné době pokračuje překlenutím rybníka Koberný mezi Košicemi a Planou nad Lužnicí.
Foto autor| FOTO: MAFA - LADISLAV NĚMEC
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Čechy