1

Téma: Noviny metrostavu

V novinach metrostavu sa obcas objavia zaujimave clanky o stavbe.
http://www.metrostav.cz/cz/aktuality/noviny_metrostavu

http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/012008.pdf
http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/212007.pdf

Thumbs up Thumbs down

2

Re: Noviny metrostavu

Stavební stroje odtěží milion kubíků zeminy

Téměř celou nezastavěnou část Letenské pláně v Praze
7 zabírá ohrazené staveniště Metrostavu (foto č. 1).
Do jeho plochy se zakusují stavební stroje a pod dozorem
týmu z divize 2 těží jámu pro výstavbu podzemních
objektů a 647 metrů hloubených tunelů části Městského
okruhu v úseku stavby 0079 Špejchar – Pelc-Tyrolka,
zkráceně nazvané Špelc (foto č. 2). Objem výkopku,
který odtud musí nákladní auta odvézt mimo Prahu,
v celkovém souhrnu překročí jeden milion kubíků.
„Kolik to představuje plných nákladních aut, si můžete
spočítat sami,“ navrhuje vedoucí projektu Ing. Jiří
Valeš, technicko-obchodní náměstek divize 2. „Po dobu
dvou let budeme potřebovat každý měsíc odvézt z Letné
a z přilehlého území až 100 000 m³ zeminy denně. Jedna
automobilová korba má přitom pro zjednodušení kolem
12 m³ a vozy navíc mohou jezdit jen ve vymezenou dobu,
ve všední den pouze od 6 ráno do 10 večer.“
Hlavní stavební jáma Letná bude dlouhá asi 300 metrů
a naváže na ni výkop pro hloubené tunely směrem
ke Špejcharu. Bude mít proměnlivou šířku, která se ze
zhruba 80 metrů rozšíří až na trojnásobek v místech plánovaných
ramp v křižovatce U Vorlíků.
„Trasa tunelů se od této křižovatky směrem k Letenskému
náměstí svažuje a u portálu ražených tunelů bude
základová spára konstrukcí i více než 20 metrů pod stávajícím
povrchem. Prostor nad tunely v této části vyplní
nejen zásyp, ale zejména podzemní garáže, které budou
až třípodlažní a vejde se do nich více než 850 vozů,“ říká
Ing. Zbyšek Vozarik, vedoucí projektu této části stavby.
„V současnosti jsme dno stavební jámy prohloubili na
11 metrů pod terén a podle projektu máme vytěženo a odvezeno
asi 65 procent výkopu. Zajišťujeme čtvrtou kotevní
úroveň záporového pažení a provádíme mikropilotovou
portálovou stěnu. Začínají také přípravné práce pro betonáže
hloubených konstrukcí tunelů. Jáma bude kompletně
hotová i zajištěná během první poloviny roku.“
Z hlediska zemních prací Letenská pláň představuje
jedno z mála příznivých stavenišť v centru Prahy. Nebyla
zastavěná, archeologové v ní nenalezli žádné podstatné
nálezy, práce nekomplikuje podzemní voda a i vytěžená
zemina má takovou konzistenci, že při odvozu přespříliš
neznečišťuje okolní komunikace.
Zato sousedství třídy Milady Horákové s tramvajovou
tratí a velmi silnou automobilovou dopravou dává tušit,
že budoucí rozšíření staveniště do jejího průjezdného
profilu při budování přeložek sítí a křižovatky U Vorlíků
bude koordinačně velmi náročné.
„V polovině roku přestane přes Letnou jezdit tramvaj
a ve směru od centra zůstane pouze úvrať u Letenského
náměstí,“ vysvětluje Ing. Valeš. „Z druhé strany budou
soupravy odkloněny na křižovatce Špejchar směrem ke
Klárovu a přes pláň bude zavedena náhradní autobusová
doprava. Chtěli bychom po co nejdelší dobu zachovat
pro auta průjezdnost ve dvou pruzích a v obou směrech,
a proto chceme navrženou objízdnou trasu prodloužit
přes celou zadní délku staveniště. Pro tento rok už jsou
termíny dopravních výluk stanoveny a věříme, že je veřejnost
přijme s pochopením. Po dokončení této části Městského
okruhu bude totiž průjezd přes Letnou plynulejší
a bez dnes obvyklých dopravních komplikací.“
V roce 2011 tranzitní doprava přes Letnou zmizí v tunelech,
jejichž existenci prozradí jen dvě krátké tunelové
rampy. Rostlou zeminu nahradí podzemní stavby a zásyp,
na které se opět vrátí park, hřiště a nově i klid.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k

Thumbs up Thumbs down

3

Re: Noviny metrostavu

http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/072008.pdf

Vyhlídková jízda tramvají po staveništi

Staveniště Městského okruhu v Troji dělí na dvě části
nepřerušovaně provozovaná tramvajová trať. O tom,
jak divize 2 pokračuje ve stavbě trojské části hloubených
tunelů komplexu Blanka, si tak do detailu může
udělat přehled každý, kdo tudy jezdí třeba do práce.
„Zajímavý výhled nabízíme nejen cestujícím. Několikrát
se stalo, že mi zástupce technického dozoru telefonoval
dodatečné připomínky, protože až při odjezdu tramvají
zahlédl něco, čeho si při obchůzce nevšiml,“ říká s úsměvem
vedoucí projektu Ing. Pavel Šindelář z divize 2, který
od února stavbu hloubených tunelů v Troji řídí. Metrostav
odpovídá i za čistotu tramvajových kolejí a výhybek na
křížení staveništní komunikace s tramvajovou tratí.
V Troji se měl původně vybudovat nejdřív nový trojský
most, a teprve pak měla přijít na řadu stavba hloubených
tunelů. Realizační dokumentace pro výstavbu mostu však
dosud není hotová, a protože stavbaře tlačí termín dokončení
celého díla, obrátili postup výstavby. Dnes se tedy
nejprve staví hloubené tunely v otevřených stavebních
jamách a potom sdružení divizí 2 a 5 vysune nový ocelový
most přes tunely a Vltavu pomocí dráhy a soulodí.
Stavba v Troji začala vloni hloubením a jištěním základové
jámy u portálu ražených tunelů. Dva dvoupruhé
hloubené tunely, které na ražené navážou, budou dlouhé
asi 570 m a budou se skládat z prvního dílu s technologickým
centrem TGC 6, ze čtyř dilatačních celků s půlkruhovým
průřezem, z přechodového dílu a z deseti dalších celků
s průřezem obdélníkovým. Poslední díl s náběhovými
křídly u vjezdu do tunelů se dostaví po vysunutí mostu.
Železobetonová nosná rámová konstrukce hloubených
tunelů se do otevřených stavebních jam betonuje ve
třech záběrech na jeden dilatační celek směrem od vjezdu
do hloubených tunelů k portálu ražených. Desátý dilatační
celek s obdélníkovým průřezem je dnes hotový z poloviny,
devátý je už dobetonovaný celý včetně částečného obložení
izolačními bentonitovými rohožemi a na osmém dílu
se pilně pracuje (foto č. 1).
Za tramvajovou tratí se za stálého odčerpávání prosakující
podzemní vody jámy teprve připravují na betonáže
(foto č. 2). Propojení obou částí staveniště si vyžádá
komplikovanou přeložku tramvají a hlavního kanalizačního
sběrače dešťové vody z přilehlých Bohnic.
„Stavbu teď urychlí právě dokončená betonárka, ve
které společnost TBG METROSTAV připravuje betony
s plastovými vlákny pro hloubené tunely, ale i jiné pro
ostění ražených,“ říká Ing. Šindelář. „Stavby obou druhů
tunelů jsou tady v Troji těsně provázané, přes naše staveniště
třeba divize 7 vyváží veškerou vyrubanou horninu
z ražených tunelů po staveništní komunikaci. Tato cesta
sice v projektu původně nebyla, ale díky ní máme teď
možnost očistit auta už v rámci staveniště a neznečišťujeme
přilehlé veřejné komunikace.“
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o J o s e f H u s á k

Thumbs up Thumbs down