Web CT24:
Navýšení 10 miliard za Blanku nemusí být konečné
Praha - 1. náměstek primátora hlavního města Prahy Karel Březina (ČSSD) ve Studiu 6 vysvětloval příčiny navýšení 10 miliard korun za stavbu tunelu Blanka. Připustil přitom, že náklady na stavbu se ještě mohou zvýšit. Podle něj chyboval bývalý primátor Pavel Bém, když o možném navýšení neinformoval zastupitelstvo a utvrzoval všechny v domněnce, že částka určená na stavbu se již nezvýší. Koordinátor sdružení Auto*mat Vratislav Filler, který na riziko navýšení ceny za stavbu upozorňuje již delší dobu, pro ČT rovněž vyslovil obavu, že vzhledem k době, po jakou se tunel ještě bude stavět, existuje stále možnost zvýšení nákladů.
"Jako opoziční zastupitelé jsme byli od exprimátora Béma stále ujišťováni, že náklady jsou konečné. Myslím, že by bylo dobře, aby se jasně rozklíčovalo, jak to v minulosti bylo," prohlásil Březina.
Navýšení ceny podle Březinových slov vychází ze dvou smluvních součástí. První z nich je tzv. valorizační doložka, která firmě zaručuje každoroční valorizaci smlouvy oproti původní smluvní částce podle inflačního nárůstu, což činí zhruba 3,5 miliardy. Zbývajících 6,5 miliardy z navýšené částky jsou ale vícepráce jak v investiční, tak stavební oblasti. Březina uvedl, že osobně hodlá trvat na tom, aby každá položka právě z těchto vícenákladů prošla auditem, který každou z nich transparentně zdůvodní.
Březina dodal, že stavba tunelu je navíc zatížena dvoumiliardovým dluhem, když se tato částka z rozpočtu na stavbu tunelu použila na ostatní dopravní stavby. Nikdo ale podle Březiny neupozornil odbor městského investora, aby zpomalil práce. "To znamená, že se pracovalo, jako kdyby tam dané dvě miliardy byly. V tuto chvíli tedy tato rada začíná s dluhem dvě miliardy za tunelový komplex Blanka," prohlásil Březina.
Bém se vsadil, z odpracování 50 hodin se vykrucuje
Pavel Bém se v minulosti zaručil, že k navýšení nákladů na stavbu tunelu se nezvýší. Dokonce uzavřel se sdružením Auto*mat sázku, že pokud se tak přeci jen stane, odpracuje pro sdružení 50 hodin dobrovolných prací. "My jsme bývalého primátora kontaktovali už na podzim, kdy se ukázalo první navýšení o 800 milionů korun. Tvrdil, že je to způsobeno věcmi, které nemohl ovlivnit, jako je třeba zvýšení DPH a podobně. Takže se tehdy necítil zavázán ke splnění sázky," uvedl Vratislav Filler s tím, že se na bývalého primátora hodlají obrátit znovu.
Filler soudí, že velká část viny za navýšení nákladů spočívá na bývalém vedení Prahy především proto, že příprava stavby neprobíhala dostatečně precizně pro přesné určení konečné ceny zakázky.