Mimořádné zastupitelstvo k „žalobě“
na hlavní město Praha
Vážení spoluobčané,
málo komu z vás jistě uteklo avízo o mimořádném jednání
zastupitelstva naší městské části na téma doprava,
žaloba na hlavní město Prahu a územní plán (resp.
Zásady územního rozvoje dále jen ZÚR). Vzhledem
k tomu, že téma pražského okruhu stále polarizuje naši
společnost a v průběhu času se vyskytne jistě mnoho
zaručených pravd o jeho průběhu a o tom, co mu
předcházelo, dovolím si právě na toto téma několik slov…
Mimořádnému jednání zastupitelstva 19. 11. 2014 předcházela
řada událostí.
Seřazeno chronologicky:
1) 4. 11. Proběhlo poslední jednání rady MČ
(v původním složení), kde se mimo jiné
projednávala i žádost uskupení SNOP, zaslané
Petrou Šubrtovou, o svolání mimořádného jednání
zastupitelstva. Tak se také stalo a bylo svoláno na
12. 11. , tedy hned 7 dní po ustavujícím
zastupitelstvu (pozn. Rada vyhodnotila navržené
téma jako natolik závažné, že navrhla samostatný
termín pro jeho projednání).
2) 5. 11. Proběhlo ustavující jednání zastupitelstva MČ
Praha – Běchovice. Na ustavujícím zastupitelstvu
(osobně i krátce před ním) nám byla sdělena
nespokojenost s navrženým termínem. Byli jsme
požádáni o přeložení termínu mimořádného
jednání ZMČ z důvodu očekávané nepřítomnosti
dostatečného množství členů uskupení SNOP.
3) Ještě na ustavujícím jednání zastupitelstva bylo
žádosti vyhověno. Termín byl změněn a vyhlášen
na 19. 11. 2014.
4) 19. 11. 2014 se schází mimořádné jednání ZMČ na
téma „přistoupení k žalobě“ na hl. město Prahu
s cílem zrušit opakovaně ZÚR, a tím zablokovat
stavbu pražského okruhu.
Před tímto mimořádně svolaným jednáním zastupitelstva
jednala rada mnohokrát o navrženém tématu a probírala
situaci i s dlouhodobým výhledem. Jako zásadní vnímali
všichni radní řešení dopravní situace v Běchovicích 1
s ohledem na eliminaci budoucího možného rizika pro
Běchovice 2.
Jako „dobré východisko“ se jevila navržená varianta
vedení pražského okruhu středočeským krajem. Toto
řešení bylo nabídnuto uskupením SNOP před volbami
občanům a pravděpodobně díky němu volby vyhrálo. Pro
Běchovice 2 bylo zmíněné řešení nejlepší variantou, která
by okruh vedla daleko za Prahou. Rada tedy přistoupila
k návrhu, který sice znevýhodňoval Běchovice 1, protože
pro ně nenabízel žádné lepší východisko, byla však
přesvědčena, že ho bude moci najít v dohledné době.
Jako starosta jsem dostal za úkol sejít se s projektanty,
investory a starosty okolních měst a obcí a zjistit více
pokladů a informací k danému tématu.
A to jsem zřejmě neměl dělat…
V termínu cca 3 dní před jednáním mimořádného ZMČ
jsem se postupně sešel patrně se všemi předními
představiteli samospráv v navržené trase tzv. Regionální
varianty Pražského okruhu (vedení okruhu středočeským
krajem v trase SOKP 511). Někteří na mě měli 10 minut,
jiní se mnou hovořili mnohem déle. Někteří už problém
znali, jiní o něm slyšeli poprvé. Někteří byli klidní, jiní mě
vyřvali jak malého kluka. Výsledek byl k mému překvapení
ale VŠUDE STEJNÝ…
Ke každému z nich jsem přijel s mapkou od SNOP
a dotazem na jednoduchou a nijak záludnou věc. „Jak
mohu pomoci při realizaci projektu Pražského okruhu
Středočeským krajem?“
K mému nemilému překvapení (týkalo se zejména
prvního dotázaného starosty Úval) mi bylo ve zkrácené
formě sděleno, že tuto variantu sice zná, ale s nimi ji nikdo
nikdy neprobíral a rozhodně s ní souhlasit nebudou
(v některých případech ani nemohou, neboť v této trase je
již nová zástavba), a pokud by tato snaha vznikla,
vynaloží veškeré úsilí k jejímu potlačení. Téměř totožně,
jen s jinou mírou hlasitosti a gestikulace při projevu
starosty jsem dopadl i v ostatních městech a obcích.
Tohle jsem nečekal! Vždyť právě okruh ve Středočeském
kraji byl lidem představen jako MOŽNÉ řešení! SNOP
před volbami tvrdil, že okruh lze vést v blízkosti
středočeských obcí v navržené trase! Tak kde se stala
chyba?
Patrně v tom, že tuto trasu s jednotlivými městy a obcemi
nikdo oficiálně neprojednal a umístění okruhu na jejich
katastrech byl spíše zbožným přáním než realitou. A jejich
ostré reakce? Není se asi čemu divit.
Představa, že někdo naplánuje podobnou stavbu na
našem katastru jen proto, aby se jí sám zbavil (jak někteří
starostové prezentovali) je i pro mě těžko uvěřitelná. O to
méně se mi chtělo věřit tomu, že byla lidem v Běchovicích
představena jako řešení. Řešení, které nemá naději na
realizaci. Protože tak jako bojuje běchovické sdružení
proti stavbě Pražského okruhu přes Běchovice, tak by
v těchto městech a obcích bojovaly desítky občanských
sdružení proti navržené středočeské variantě.
Protože jsem si nebyl jist, že by bylo toto sdělení z mých
úst uvěřitelné, dovolil jsem si pozvat všechny starosty na
ono mimořádné jednání zastupitelstva. Ne proto, abych je
snad bránil. Cílem bylo uvedení problematiky do reality…
aby bylo nezpochybnitelně řečeno to, co mělo být již
dávno a o čem jsme v Běchovicích nevěděli.
Tedy že: okruh Středočeským krajem, tak jak ho navrhuje
jako řešení SNOP, nikdy nepovede. A to z mnoha důvodů.
Kromě nevůle samospráv je to absence okruhu v územním
plánu jednotlivých obcí i absence okruhu v územním
plánu Středočeského kraje. To, co je prezentováno jako
zakreslené vedení okruhu v ZÚR SK , je „pouze“
dvouproudová komunikace s odstavným pruhem. Dále
pak nesmírná časová a administrativní náročnost a v neposlední
řadě i mnohem vyšší náklady na její stavbu
v úseku kopírující stavbu 510 a 511 – tedy mezi Říčany
a mladoboleslavskou R10 (dle prvotních propočtů
společnosti Cityplan a. s. cca o 7 mld. dražší).
Těžko představitelný způsob jednání pro běžného
občana, natož pak pro zastupitele, se stal realitou. Nikdy
bych si nedovolil jako zastupitel (ale ani jako kandidát do
ZMČ) nabízet lidem něco nereálného. Chopit se
problému, který svým rozsahem významně přesahuje
Běchovice. Udělat z něj problém místní a nabídnout
k němu nereálné řešení... Co na tom, pravdu se lidi
dozvědí až po volbách a to už jim bude stejně k ničemu.
Ta pravda byla řečena na onom mimořádném jednání
zastupitelstva. Neřekl ji Martan, ani nikdo ze zastupitelů
naší městské části. Řekli to starostové měst a obcí, jichž
by se vedení okruhu Středočeským krajem přímo dotklo.
Korunu celému jednání zastupitelstva pak dodalo zjištění,
že návrh sdružení SNOP na přistoupení k žalobě na ZÚR
neobsahuje znění žaloby. Na dotaz, kde tedy ono znění
nalezneme, bylo odpovězeno, že vlastně ještě ani
NEEXISTUJE!
Sdružení, které kritizuje kohokoli za netransparentnost,
přichází na jednání zastupitelstva s žádostí o schválení
biankosměnky?! Co by bylo v žalobě a jaké by byly
dopady na dopravní řešení v místě, bychom se dozvěděli
pravděpodobně až po jejím podání.
Je asi očekávatelné, že tento krok zastupitelstvo
nepodpořilo.
Mnoha lidem byl tento krok vnucován jako nepřátelský
zejména k lidem v Běchovicích 2. Není tomu tak.
Na jednání zastupitelstva jsem se zavázal k ustavení
pracovní skupiny zabývající se problematikou okruhu,
a byť ji to zřejmě nebude zcela příslušet, bude mít za úkol
hledat reálná řešení snížení dopravního zatížení pro celé
Běchovice.
Jistě se najde množství těch, kteří připraví zaručené
scénáře o podplaceném starostovi, radě a možná
i většině zastupitelů. Je to nesmysl a zároveň zoufalství
toho, kdo tyhle příběhy vymýšlí. Jediný reálný výsledek
pro Běchovice musí být komplexní, a možná i kompromisní
řešení dopravní zátěže. Pracovní skupina je již
ustavena, podklady (zejména projekt stavby) jsme si již
vyžádali a s prvními závěry by měli být občané seznámeni
v průběhu prvního pololetí roku 2015. Řešení, která
pracovní skupina navrhne, musí být reálná a zásadně ne
lživá. Jen taková řešení mají naději na své uplatnění při
jednání s nadřazenými úřady, jako je Magistrát hlavního
města Prahy a ministerstvo dopravy. Věřím, že budeme
schopni vyprodukovat reálný návrh opatření spojených
s eliminací negativních vlivů z dopravy. Tato opatření by
měla být realizována ještě před zahájením jakékoli
stavební činnosti. V případě, že bychom neuspěli s našimi
návrhy, je možné kdykoli přistoupit k tak zásadnímu kroku,
jako je žaloba na hlavní město Prahu. Do té doby je třeba
odvést ještě hodně práce.
Ondřej Martan
starosta