Téma: Severní část obchvatu Prahy
Schválené změny územního plánu Prahy zrušil soud - zdrží se letiště i obchvat
Nejvyšší správní soud (NSS) zrušil jednu ze schválených změn územního plánu Prahy, která se týká rozšíření ruzyňského letiště a dostavby severní části obchvatu města. Podle soudu jsou ve změně územního plánu nedostatky, kvůli kterým nebyl posouzen vliv plánovaných staveb na životní prostředí. Do odstranění nedostatků není možné vydat územní rozhodnutí o nové letové dráze. Rozhodnutí podle NSS musí být bráno úvahu i při posuzování odvolání proti územnímu rozhodnutí na dostavbu pražského okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí.
Změnu územního plánu schválilo zastupitelstvo v červnu 2008, její zrušení navrhli městská část Praha-Suchdol a tři vlastníci pozemků, kterých by se dotkla stavba silničního okruhu. Soud zrušil změnu územního plánu týkající se letové dráhy už podruhé, poprvé rozhodl v červenci roku 2006. "Tehdy vytýkané nedostatky nebyly ani v nové změně územního plánu odstraněny," sdělila Daniela Zemanová, soudkyně Nejvyššího správního soudu.
Soud pražskému magistrátu vytknul, že změny nesprávně vymezil, takže označení neodpovídalo skutečnému obsahu. "Občané ani dotčené orgány tedy přesně nevěděli, čeho se navrhovaná změna územního plánu týká," poznamenala soudkyně. Kvůli tomu údajně nebyly zamýšlené stavby posouzeny z hlediska dopadu na životní prostředí.
Územní plán, oblast Praha - Suchdol (doprava)
Podle starosty Prahy-Suchdola Petra Hejla, který proti oběma stavbám dlouhodobě bojuje, rozhodnutí soudu oba plánované projekty o roky zbrzdí. Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa ale považuje každé zdržení dostavby okruhu kolem města za katastrofální. "Je to obrovsky špatná zpráva pro všechny rozumně uvažující občany nejen naší Prahy 6. Jakékoliv posunutí dostavby okruhu kolem Prahy je neúnosným a nezodpovědným hazardem s kvalitou života a životního prostředí až stovek tisíc obyvatel města," sdělil Chalupa.
Mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf rozhodnutí soudu nechtěl komentovat s tím, že hlavní město na jednání zastupovala soukromá advokátní kancelář a město zatím nemá rozhodnutí k dispozici. Radní Martin Langmajer na zasedání zastupitelstva řekl, že město si nechá zpracovat právní expertízy, které posoudí, co bude rozhodnutí pro město znamenat.
Rozšíření ruzyňského letiště i dostavba obchvatu kolem Prahy jsou pro rozvoj dopravy v hlavním městě důležité. Bez nové ranveje by pražské letiště mohlo jen stěží konkurovat velkým letištím v okolních státech jako jsou Vídeň, Berlín nebo Mnichov. Společnost Letiště Praha ji chtěla otevírat v roce 2013.
Severní část pražského obchvatu má zase usnadnit cestování řidičům, v Praze se však vedou spory o její trasu. Ve zrušené změně územního plánu byla zakreslená jižní varianta, proti níž jsou radnice v Suchdole a Dolních Chabrech a některá občanská sdružení. Naopak za jedinou možnou ji považují hlavní město, ministerstvo dopravy, Praha 6, 7, 8 a 13, přilehlé středočeské obce a několik dalších sdružení.
Odvolání odpůrců vydaného územního rozhodnutí na stavbu okruhu bude řešit ministerstvo pro místní rozvoj.
sdv, lce, mkv, HoBr