http://domaci.ihned.cz/c1-51348340-200- … ko-dalnice
200 metrů za 18 milionů. V Praze roste cyklostezka, drahá téměř jako dálnice
Dosud rekordní sumu 140 milionů korun za 3 kilometry, tedy 47 milionů na kilometr, stála loni otevřená cyklostezka podél Rokytky v pražských Vysočanech. Nový úsek v Sedlci jej dvojnásobně předčí.
Praha bude mít brzy novou rekordně drahou cyklostezku: Na rozhraní městských částí Podbaba a Sedlec na levém břehu Vltavy totiž právě vzniká 200 metrů nové trasy, jež město přijde na 18 milionů korun - tedy 90 milionů na kilometr, což je cena, kterou stojí půl kilometru dálnice. Běžná cena za kilometr nově vybudované cyklostezky je přitom ani ne desetinová - mezi pěti a sedmi miliony.
Uvedený úsek bude unikátní - rampa zavěšená vedle hlavní silnice, která v uvedeném místě ve směru do centra stoupá zhruba o osm metrů. „Místo bylo vytipováno Komisí pro cyklistickou dopravu jako nebezpečné,“ vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK) Tomáš Mrázek.
„Máme 1500 cyklistů, které dvakrát denně nutíme překonat frekventovanou Rostockou ulici,“ dodává vedoucí magistrátní cyklistické komise Pavel Polák.
U řeky je místa dost
Jenže prostý pohled ukazuje, že uvedená rampa není vůbec potřeba. Na břehu Vltavy je totiž dostatek prostoru, aby tam cyklostezka mohla vést - a dokonce tam je i polní cesta. A stačilo by ji tak na konci pouze mírně prodloužit a napojit na již existující páteřní cyklostezku, která vede podél silnice.
„O rampě se sice mluvilo, ale nikdo se neptal, jestli je nutná,“ připouští Vratislav Filler z občanského sdružení Oživení, který je členem Polákovy komise. Podle něj všichni dali na ujišťování Poláka.
Podle Fillera je například jen v samém centru Prahy třicet problémových míst pro cyklisty. Ale současně uznává, že jejich vyřešení naráží na problémy - například by se musel někde zmenšit počet parkovacích míst. „Investičně neobtížné a potřebné jsou ale i další stavby v širším centru, například spojka Hostavic s Průmyslovou,“ dodává Filler.
Polák spolu s TSK argumentuje i tím, že od vody by nebylo možné se na vyvýšenou cestu dostat, protože je příliš vysoko. „Vyhláška stanoví naprosto jasně kolik musí být sklon cyklostezky - 6,3 procenta. A to je možné dodržet pouze rampou,“ argumentuje Polák.
Obrazem: Podívejte se, kudy povede dvousetmetrová cyklostezka za 18 milionů korun
Jenže pohled na místě opět ukazuje, že ani přílišný sklon v tomto místě není problém. Silnice totiž vzápětí klesá dolů a po svahu se není problém na již stojící cyklostezku dostat.
Rekordně drahá cyklostezka už zaujala i Výbor pro volný čas, sport, cyklostezky a výstavnictví pražského zastupitelstva. Na podezřele drahou zakázku totiž upozornila jeho členy zastupitelka za TOP 09 Monika Krobová-Hášová. „Požádali jsme odbor dopravy o kontrolu té zakázky a zprávu, zda mělo být použito toto technické řešení a zda má stát uvedené peníze,“ uvedl předseda výboru Petr Bříza (ODS). „Ještě nebylo hrábnuto a přitom si již dodavatel za minulý rok vyfakturoval a obdržel 15 milionů korun,“ dodala Krobová-Hášová.
Jen dělám, co je v plánech
Zakázku na vybudování nového úseku již předloni v létě vyhrál živnostník Lubomír Boubín z Vlkančic v konkurenci dalších čtyř firem, jež TSK oslovila s nabídkou účasti v soutěži. „Byli vybráni na základě zkušeností,“ uvedl Mrázek.
I když Boubín ještě nekopl do země a pouze odstranil křoviny, které by stavbě bránily, TSK mu již vyplatila více než 15 milionů korun - tedy většinu sumy. Správa komunikací to vysvětluje tím, že peníze dostala těsně před koncem roku a musela je rychle utratit. Rozhodně však prý neprodělá, ale naopak ušetří. „Poskytne nám za každý měsíc do konečného vyúčtování slevu 0,1 procenta,“ uvádí Mrázek.
Sám Boubín chce začít stavět jakmile mu magistrát povolí zabrat část silnice pro stavbu. To, zda má rampa smysl a zda by nebylo efektivnější postavit stezku podél vody a ušetřit tak více než deset milionů, nechce řešit. „To není otázka na mě. Já jsem jenom firma, která danou věc realizuje podle plánů, které dostane,“ říká Boubín.
Pokračování by stálo přes miliardu
Paradoxní je, že nový úsek za 18 milionů napojí pouhých 700 metrů cyklostezky, která končí na hranici Prahy. I když je sice na mapě vyznačena jako páteřní trasa 1A, cyklisté ve skutečnosti musí dál do Roztok jet přímo po frekventované silnici - té samé, kterou TSK označuje za nebezpečnou. Dalšímu pokračování klasické cyklostezky směrem na Roztoky brání vysoké náklady.
Úzká silnice se totiž zhruba kilometr vine těsně u vody a na stezku pro cyklisty není v daném místě prostor - jedině kdyby byla na zavěšené rampě. "Pokračování do Roztok by vyšlo na 1,1 miliardy," uvedl Polák. Cyklostezka má ale v daném místě podle jeho slov smysl - končí totiž u přívozu. A s ním souhlasí i již citovaný Bříza. "Mohou je využít rodiny, které se vydají na výlet a zpátky mohou jet po druhé straně řeky," uvedl.
V letošním roce přitom metropole počítá dát na cyklostezky 65 milionů korun. Třicet milionů má jít na vybudování nových cyklostezek, zbylých 35 milionů pak na označení cyklotras - tedy především na cyklistické značení.