51

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

obr napsal:

pane pulsare - většina účastníků tohoto webu stavbu sleduje od samého počátku a ví o všem, co jí provázelo. Vy tady reprodukujete dnešní zprávy z bakalotisku a papouškujících medií. A ještě k tomu i s těmi všemi nesmysly, jako že inflace je zdražení. S tím uspějete jinde, tady mezi lidmi, kteří tu stavbu sledují  dennodenně určitě ne.
Nejhorší, co může stavbu potkat je , když se stane předmětem politických bojů. Už tady těch škodičů bylo hodně - při získávání stavebních povolení, při každém problému, která se objevil. V době Béma se tyhle situace zvládaly i když s problémy. Vy tady kromě žvanění ve stylu Bárty či Březiny nic jiného neprezentujete. A ještě k tomu se tady opakovaně a usilovně prezentujete jako ekonomický analfabet. Běžte do háje !

Béma z osobních setkání znám a je to zmetek, Březinu neznám, ale nebude to zmetek o nic menší. Narozdíl od Vás tady nehájím ani žádného politika, ani žádné mafiány z Metrostavu. Když se podíváte někam na začátek tohoto vlákna na toto téma, tak tam jste situaci shrnul tím, že za to můžou škodiči a že Svoboda si chce nahrabat, zatímco Bém by to udržel na stávající ceně. Ó jak fundovaný rozbor věci, mne zcela zahambující... Rovněž spiklenecké teorie o "bakalotisku", to je vážně profesionální analýza věci...
Že dotčení politici Bémem počínaje a i Metrostav přes rok tvrdí, že navýšení se konat nebude, max. v řádu stamilionů, to vás vůbec netrápí. O navýšení ceny o inflaci ani slovo, o 8 miliardách za vícepráce ani slovo. To asi zjistili minulý týden, ne?! Metrostav vysoutěží zakázku na základě ceny, která v reálu neodpovídá ničemu a přesně podle toho je uzpůsobena i smlouva, kde navýšení není zastropováno, "plánované" prodloužení výstavby je ošetřenou plnou úhradou inflace atd. To považujete taky za zcela normální či abych citoval mluvčího Metrostavu "zcela standardní v EU". Takže s tou adorací Béma a Metrostavu a celého tohodle TUNELU běžte do háje sám.

Thumbs up Thumbs down

52

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Co vám přijde divného na pulsarově konstatování, že cena stavby je dána mimo jiné i logistikou, a na té se dá při rozvolněném tempu prací ušetřit?

Thumbs up Thumbs down

53

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

myslím, že MUDr. Svovoda s těmi 10 mld vylezl přesně v době, kdy doktoři bojují "jen" o 2 mld a Březina nadšeně přizvukuje.  Jak už jsem psal, údělem každého investora je dodavatelovy požadavky v průběhu celé stavby krotit a přitom se s ním dohodnout.

Thumbs up Thumbs down

54

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

MP napsal:

pulsar má svůj názor a ten mu nikdo nevezme. Než se tady pozabíjíme kvůli jeho ekonomicky naprosto nesmyslným úvahám, zkusme se vrátit k jádru problému:
Metrostav chce 10 mld navíc, tvrdí, že 3,5 z toho je na "doložky", tedy inflace a DPH a 6,5 na "vícepráce". Fajn, tomu rozumím. Než začnu přikyvovyt nebo odporovat, bude mě zajímat rozpis těch víceprací za 6,5 mld.
Máte někdo aspoň tušení, co by to mělo být?
Zkusme se držet reality a zjistit, co se pod tím skrývá. wink
Mimochodem, všem, co si chtějí zachovat rozum a vyrovnanou mysl doporučuji ignorovat bláboly od uživatele pulsar. wink

Aktualizujte informace. Dnes už je to 37 miliard. Metrostav + ostatní chtějí 11 miliard. Z toho 3,5 miliard je započtená inflace k roku 2010. Vzhledem k tomu, že je prostavěna polovina z těch plánovaných 21,2 miliardy za stavební práce, tak z druhé poloviny a technologií bude ještě započítávána inflace za roky 2011,2012,2013,2014...... Rovnež se objeví další "neplánované vícepráce", aby taky ne, když ta mafiánská smlouva je tak účelově postavena od samotného počátku, kdy Metrostav vysoutěžil zakázku na ceně, která ničemu v reálu neodpovídá a od počátku se počítá s tím, že naroste o desítky procent, třeba až o polovinu. Takže za 2 roky tu budeme "nezasvěceně" řešit další mé bláboly resp. miliardy vytažené z kapes daňových poplatníků...

Thumbs up Thumbs down

55

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Něco čerstvých zpráv: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 … 000140207/
Za vyššími náklady jsou podle Metrostavu změny v technologiích, ale i požadavky magistrátu. Metrostav nezdražuje ani korunu. Samozřejmě Metrostav bude chtít peníze, a proto se zvětšuje rozsah stavby. Nejvíc - přes miliardu - spolknou věci spojené s komplikacemi při ražbě, část úprav nařídil báňský úřad. Podle zprávy magistrátu jde o 50 položek - včetně věcí, které s prací v podzemí souvisí jen málo: větší chodníky, úprava tramvajové smyčky, podchody i nový trojský most. Ten kvůli změně architektonické soutěže podražil o 720 milionů. Víc by mělo padnout i na výkup pozemků i geologický monitoring.

Thumbs up Thumbs down

56 Naposledy upravil: obr (07.02. 2011 19.57)

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

ještě bych si dovolil jen připomenout - pokud někdo dostane úvěr za cenu inflace, tak má nulový úrok. Je to ten absolutně nejlevnější úvěr, levnější být nemůže. 
Tím mám na mysli ty 2 mld, co se mají splatit z loňského roku. Podotýkám, že nevím zda tam bylo kromě inflační doložky ještě nějaký jiný úrok za odklad platby

taky jsem zvědav co jsou ty více práce, zda je to opravdu něco navíc - pak to s cenou Blanky nemá nic společného nebo jen "zdražení" prací, které byly v původní smlouvě.

viz http://aktualne.centrum.cz/domaci/regio … ?id=690407

"Je možné, že se nakonec ukáže, že bylo vše v pořádku," řekl Svoboda.

ale stín podezření zůstal, že...

Thumbs up Thumbs down

57

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Dnešní Události na ČT obsahovaly i rozpis několika položek víceprací.
Uvádím odkaz do starší verze ivysilani, z nové tento konkrétní pořad nějak nejede:
Události .
Na konkrétní část je pak možné skočit podle obsahu vpravo: O prodražení Blanky vědělo už minulé vedení magistrátu.

Na obrazovce se objevily následující částky:
ražené tunely  + 737 milionů
změna konstrukce Trojského mostu  + 720 milionů
železobetonové konstrukce hloubených tunelů  + 529 milionů
úprava technologie ražby  + 536 milionů
úprava hloubení tunelů  + 336 milionů
podchod Holešovice  + 78 milionů
podchod Hradčanská  + 34 milionů
komunikace, chodníky  + 59 milionů
úprava tramvajové smyčky  + 18 milionů
objezd staveniště na Letné  + 28 milionů

Thumbs up Thumbs down

58

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

obr napsal:

myslím, že MUDr. Svovoda s těmi 10 mld vylezl přesně v době, kdy doktoři bojují "jen" o 2 mld a Březina nadšeně přizvukuje.  Jak už jsem psal, údělem každého investora je dodavatelovy požadavky v průběhu celé stavby krotit a přitom se s ním dohodnout.

Ano, s tou druhou větou v obecné rovině souhlasím. Ale jak jsem již psal, celý tento byznys je jako mnoho stavebních projektů (a nejen stavebních) , kde je investor stát či municipalita, opět postaven na tom, že další zisk generuje navyšování vysoutěžené ceny a prodlužování termínů, což už je "plánováno" od samotného počátku. Vysoutěžená cena slouží jen ke zdůvodnění přidělení zakázky, jinak v reálu neodráží témeř nic, a termíny jsou jen deklarovaná numera, které nikdo nebere vážně. Z logiky věci si pak taky dohodnou, že kontrolovat a krotit nic nebudou, protože to jde naprosto proti logice jejich mafiánské dohody.

Thumbs up Thumbs down

59

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Tady je to alespoň trochu rozepsané.
http://byznys.lidovky.cz/proc-podrazila … oprava_spa

Thumbs up Thumbs down

60 Naposledy upravil: obr (08.02. 2011 08.33)

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

pane pulsare, vaše
"Vysoutěžená cena slouží jen ke zdůvodnění přidělení zakázky, jinak v reálu neodráží témeř nic, a termíny jsou jen deklarovaná numera, které nikdo nebere vážně. Z logiky věci si pak taky dohodnou, že kontrolovat a krotit nic nebudou, protože to jde naprosto proti logice jejich mafiánské dohody."
- tohle je asi obecná pravda. taky je nutno dodat, že v povědomí daňového poplatníka mnoha zemí světa je, že soutěží i více mafiánských part mezi sebou a jedna se snaží druhou odstrčit od lizu a navzájem na sebe útočí. Je možno uvést opravdu hodně příkladů nejen veřejných, ale i soukromých staveb v celém světě, kde byl původní rozpočet překročen i mnohonásobně a často je to prostě i poctivá realita spojená se změnami projektu, situaci na trhu materiálu atd. atd.
- podle toho, co tady předvádíte vy, zejména jako "ekonom", ale i předváděním vaší "morální úrovně" tedy těmi nadávkami a naskakováním na mediální kampaň,  nepředpokládám, že zrovna vy či ta vaše či vámi podporovaná mafiánská parta by si vedla lépe. Ono totiž nadávat a neustále někoho obviňovat ještě nic nepostavilo. Koneckonců to "zdražení" může být zrovna výsledkem toho, že se k lizu dostala konkurenční mafie a taky chce podíl. Něco jako předvedl Kalouskův Barták překontrahováním pandurů po US-DEU Kühnlovi.
- jak se tak těch 10 mld vyjasňuje, tak se jedná z velké části o inflaci, což zdražení není a pak požadavek Metrostavu na zaplacení dodatečných požadavků investora - a o těch se jedná.
Takže sklidněte hormon, pokud nejste jen sám propagandista nějaké mafie či občan ovce, tak méně sledujte kampaně v bakalomediích (konkurenční mafiánská parta, že) , získávejte informace třeba zde na serveru a vyčkejte, jak si Svoboda s Březinou povedou. Teď zakňučeli jako Bárta. Doufejme, že to nedopadne nějakým zastavením stavby.
S podobnými problémy a ještě většími se Bémova parta potýkala řadu let, nežli se jí vůbec podařilo tuhle pro město tak důležitou stavbu zahájit a udržet stavbu i za současné situace.

Thumbs up −1 Thumbs down

61

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

S_M_Lomoz napsal:

Interview ČT 24 - exprimátor Kasl: Výstavba Blanky je obětí dlouhodobých lží aneb "minimálně od počátku je všechno úplně špatně".

a už se nám rozjíždí klasický kolotoč, kdy si každý musí aspoň trochu kopnout, jen aby ukázal jak on je nejchytřejší a ví vše nejlíp..

Thumbs up Thumbs down

62

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Trochu paradoxní mi přijde stanovení inflace dle výkazu ČSÚ, kapitola Tunely, podjezdy a podchody. Tak velké dílo jako tunel Blanka asi samo o sobě tuto kapitolu ovlivnilo, je to tedy zdůvodňování ceny samotné ze sebe.
Položky víceprací a změn se mnohé valily již od počátku díla nebo ještě před tím, jen se magistrát neobtěžoval oznámit, že dodavatel je nezahrne do paušálu, ale bude je účtovat zvlášť.

Thumbs up Thumbs down

63

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Jenom jednu řečnickou z kategorie "o tom jsme již před válkou u nás mluvili s panem okresním hejtmanem": dovedete si představit, že za těchhle okolností bude možné prosadit, zaplatit a postavit najednou stavby 0081+0094 (Pelc-Tyrolka - Balabenka - Rybníčky) a 8313 (Libeňská spojka), jak je uvedeno v jejich EIA?

Thumbs up Thumbs down

64

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

http://www.novinky.cz/domaci/224652-bem … lhalo.html

Bém: Současné vedení Prahy u Blanky fatálně selhalo

Stavba podle něho běžela navzdory mimořádným událostem „podle časového harmonogramu a ve smluvně vázaných nákladech“. Metrostav se ve smlouvě s Prahou zavázal, že stavební část tunelu přijde městskou kasu na 21,2 miliardy korun.

„Jediným vícenákladem byla nařízení Báňského úřadu o změně ražby po posledním propadu u Prašného mostu. Tuto skutečnost jsem ani jako primátor nemohl ovlivnit,“ uvedl Bém.

Svoboda nemá informace, Březina je nekompetentní
Rozčaroval ho ale fakt, že radní chtějí do stavby letos investovat méně peněz a ohlásili další odklad stavby, možná až do roku 2014 místo konce příštího roku. Bém nešetřil kritikou.

„Prodloužení výstavby tunelového komplexu vnitřního městského okruhu považuji za fatální selhání nového politického vedení města. Každý den navíc je obrovským zásahem do života stovek tisíc Pražanů. Natož pak měsíc či dokonce rok. Slova náměstka Březiny pouze potvrzují jeho nekompetentnost vyrovnat se nejspíše s nejtěžším rezortem - dopravou. Slova primátora Svobody nebudu komentovat, protože je zjevné, že mu schází relevantní informace,“ napsal Právu Bém.

Současné vedení pražské radnice si podle něho „poněkud alibisticky zjednodušuje situaci“, když se odvolává na bývalé vedení města. „Je mi to až trapné připomínat, ale dodám ještě, že to ,bývalé´ vedení hospodařilo s vyrovnaným rozpočtem na rozdíl od současného vedení splácelo dluhy a drželo nejvyšší investiční tempo za posledních 50 let. Náklady na výstavbu Blanky zvládalo bez půjčeného kapitálu. Veškeré stavební práce uhradilo. Proč to nejde nyní?“ divil se Bém.

Březinova slova o tom, že se stavba prodražila o 10 miliard korun už na konci Bémovy éry, nepotvrdil ani tehdejší radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Šteiner na otázku Práva, zda měl informace o zvyšujících se nákladech, reagoval: „Rozhodně neměl.“

Březina v pondělí cenu Blanky označil za tikající bombu, kterou po sobě Bém zanechal. „Bylo by dobře, padni komu padni, ať se jasně řekne, proč jaké vícenáklady vznikly a kdo za ně může,“ řekl v ČT Březina, když oznamoval, že cena 21,2 miliardy korun za stavební část tunelů už neplatí. „Jako opoziční zastupitelé jsme přitom byli stále exprimátorem Bémem ujišťováni, že ty náklady jsou konečné,“ dodal Březina.

Thumbs up Thumbs down

65 Naposledy upravil: P_V (08.02. 2011 16.06)

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Což na to jít taktikou ministra Bárty a najmout rejpala Béma jako poradce, s tím že dostane zajímavou (ale vedle celkové ceny nicotnou) odměnu, jen když tu cenu a termín srazí na úroveň, kterou hlásá. Ať kecy promění v činy.

Thumbs up Thumbs down

66 Naposledy upravil: obr (08.02. 2011 16.21)

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

P_V napsal:

Což na to jít taktikou ministra Bárty a najmout rejpala Béma jako poradce, s tím že dostane zajímavou (ale vedle celkové ceny nicotnou) odměnu, jen když tu cenu a termín srazí na úroveň, kterou hlásá. Ať kecy promění v činy.

Bárta je duší policajt, tak hledá zločince a nestaví a taky má vyděláno, tak si může počkat a případně zvyšovat svoji cenu, pokud snad je lump.  Ale Březina má na krku alimenty a za zády spoustu vyhladovělých "přátel", tak musí stavět, dost bych se vsadil, že to dostaví ke komunálním volbám 2014. Ale po vzoru Kalouskova Bartáka viz pandury, potřebuje předělat kontrakt a k tomu vytvořit alibi.

Thumbs up Thumbs down

67

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Také mi to tak připadá, že přišli za novým vedením pražské radnice z DDM Group a začali jednat o navýšení ceny za patřičné "všimné".

Thumbs up Thumbs down

68

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Zdůvodňování 1/3 nárůstu inflací je odvážné, výpočet 12 % je asi správně, ale největší díl z toho dělá zvýšení původní 5 % DPH na potraviny až na 10 %. Ceny ve stavebnictví spíš klesají, tedy inflace v tomto oboru se nekoná. Takže to máme hned 3,5 mld. Kč pro Metrostav. Ve světle trojské čističky z aféry Drobil-Michálek, u které se mluví o tom, že se nepovedlo ulití 2x 0,5 mld., to skoro vypadá, že je hledán další zdroj financování.
Doufejme, že to stihnou dostavět dřív, než se sjednotí DPH na jedné sazbě 19 %, to bude velký inflační skok ve výkazech ČSÚ, u staveb sice DPH o 1 % klesne, ale k navýšení ceny o pár procent inflace, kterou způsobí zdražení např. jídla, léků a novin (vše pro stavbu Blanky nezbytné ve velkých kvantech, že), by to opět dobře posloužilo.

Thumbs up Thumbs down

69

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

zdeňku inflace = (obecné) znehodnocení peněz. To má jen částečnou souvislost zrovna s vývojem cen ve stavebnictví.
A hlavně inflace - nejedná o reálné zdražení. Velice dobře to každý rok předvádějí odbory při vyjednávání o mzdách - nejdříve chtějí dorovnat o inflaci, to není reálné zvýšení mezd a pak chtějí to navrh, to je teprve navýšení mzdy.

Thumbs up Thumbs down

70

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Tomu, co je inflace, rozumím. Že je ve smlouvě nějaká inflační doložka také chápu. Upozorňuji jen na to, jaký to má výsledný efekt a na dopady v příštích letech výstavby při oddalovaném dokončení. Mzdové náklady a předpokládaný zisk zhotovitele bezpochyby musejí být o inflaci zvyšovány, větší část nákladů jsou ale materiálové vstupy, kde se ceny mění méně než podle této obecné míry inflace, ovlivněné třeba změnou snížené sazby DPH. Ostatně index cen stavebních prací je za minulý rok dokonce nižší než 100 %, i přes inflační doložky u staveb. Takže zhotovitel Blanky na inflaci vlastně docela dobře vydělává, i přes ztrátu hodnoty peněz. Z vyjádření Magistrátu se zdá, že to vše odpovídá uzavřeným smlouvám, takže chápu nelibost primátora nad smlouvami.

Thumbs up Thumbs down

71

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

zdeňku, to jak se bude vyvíjet inflace, ceny materiálu i mzdy mohly v době uzavření smlouvy obě strany jen předpokládat. Vydělat či prodělat mohla každá z nich. Zisk inflace zvyšuje jen nominálně ne reálně. Prostě 100 Kč z roku 2007 je dnes totéž jako 112 Kč. Uzavření inflační ( či třeba deflační nebo kurzové ) doložky, což zabezpečuje uchování ceny, za jakých byl kontrakt uzavřen, je férové pro obě strany.

Thumbs up Thumbs down

72

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

To v publikovaném materiálu uváděné navýšení mi ve většině položek, byť co do základu jsou oprávněné, přijde silně nadsazené.

Thumbs up Thumbs down

73

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

Zdeněk napsal:

.., větší část nákladů jsou ale materiálové vstupy, kde se ceny mění méně než podle této obecné míry inflace, ovlivněné třeba změnou snížené sazby DPH. .

Shodou okolností jsem zrovna dnes dokupoval materiál pro "drobné domácí práce", a to co před rokem a něco stálo 118,- dnes stojí 130,-, a co 25,- dnes 31,-, tedy nárůst výrazně větší než běžná inflace. Takže mzdové náklady se možná drží, ale materálové výrazně stupají i když se nestaví.
A bylo to v jedněch a těch samých stavebninách, aby mě někdo nechytal za slovo, že to je rozdíl mezi Hornbach, Baumax, Karcher, OBI atd.

Thumbs up Thumbs down

74

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

já si především myslím, že bychom měli s tou diskuzí počkat na nějaká seriozní fakta, zatím je to jen taková ta mediální propaganda k vybuzení vášní.

Thumbs up Thumbs down

75

Re: Problém "10 miliard" a ekonomické okénko...

obr napsal:

... mediální propaganda k vybuzení vášní.

to se vám (všem) tu celkem daří smile smile smile

už vás nebudu rušit...


Na projekty, které zdraží Blanku o miliardy, nebyly potřeba ani smlouvy
http://praha.idnes.cz/na-projekty-ktere … -zpravy_ab
9. února 2011  19:29

Výstavba tunelu Blanka se může prodražit až o deset miliard korun. Mohou za to objednávky navíc. A ty umožňuje smlouva mezi Prahou a firmou Metrostav, která tunel pod městem kope. Žádné dodatky, žádné zvláštní kontrakty na akce navíc. Stačilo "si říct".