776

Re: Z tisku a médií

There Is An Illegal Underground Skateboard Highway in Prague / Ilegální podzemní skejťácká dálnice v Praze, hádejte kde


http://mpora.com/articles/prague-secret … te-highway

Thumbs up Thumbs down

777

Re: Z tisku a médií

moc pěkný.... škoda že toho někdo nevyužije oficiálně...

Thumbs up Thumbs down

778

Re: Z tisku a médií

No vida, už je z toho článek na idnesu:
http://praha.idnes.cz/skateboardiste-si … -zpravy_dc

Thumbs up Thumbs down

779

Re: Z tisku a médií

Trojský most se ocitl pod palbou sprejerů. Průběžně se čistit nebude, nemá to smysl

Jiří Bigas, Robert Oppelt Metro.cz 4. listopadu 2014  14:53

Nový Trojský most se otevřel teprve před měsícem a na jeho ojedinělé architektuře se už stačil podepsat nejeden vandal. Různobarevné klikyháky a čmáranice „zdobí“ jeho bílý povrch hned na několika místech. Technická správa komunikací se ale do čištění mostu příliš nehrne. Opakované odstraňování graffiti podle ní nemá velký smysl, protože vandalům v jejich působení stejně nezabrání.

http://www.metro.cz/trojsky-most-se-oci … e-deje_jbs

780

Re: Z tisku a médií

deník Metro 7.11.2014
Blankou na prknech neprojeli. Chytili je

Skejťáky tunel stále přitahuje.

V minulém týdnu se partička skejťáků pochlubila fotkami z několikakilometrové jízdy tunelem Blanka na prknech. Jiní jezdci na longboardech zase Blanku projeli včera brzy ráno, ale v tunelu je čapli strážníci.
    „Hlídka z Prahy 6 skutečně v tunelu našla čtyři osoby na takzvaných longboardech. Z místa je vykázali a věc jsme předali k dořešení ve správním řízení,“ potvrdil mluvčí strážníků Rudolf Rubeš.
    Přestože vstup do Blanky je zakázán, mnohé hledače adrenalinu ani překážka v podobě čtyřmetrových bariér u vjezdů neodradí. Neodstraší je ani kamerový systém v tunelu. Právě na základě záznamů z kamer si policie jednoho z účastníků velké jízdy předvolala k podání vysvětlení. „Uvidíme, jak to budeme klasifikovat, zda jako přestupek, či nikoliv. Stavba totiž nefunguje jako pozemní komunikace,“ říká policejní mluvčí Jana Rösslerová.
Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka jsou tyto případy, kdy se někdo do tunelu neoprávněně dostane, výjimečné, ale dějí se. Firmu to netěší, protože se obává, že by se skejťákům mohlo něco stát.
„Přeci jen to pětiprocentní klesání je velké. A asfalt je hrubý,“ říká Polák. Zcela zabránit vstupu by prý mohlo jen zazdění vjezdů do tunelů.

781

Re: Z tisku a médií

Prosincové otevření Blanky je v ohrožení kvůli dlouhým testům bezpečnosti
    Termín otevření tunelu Blanka 2. prosince je v ohrožení, první auta se tudy projedou zřejmě až mnohem později. Komplexní zkoušky řídicích technologií totiž začaly teprve minulý pátek a měly by trvat dva měsíce. Náměstek primátora Jiří Nouza však věří, že prosincový termín se dá stihnout.

    Zdroj: http://praha.idnes.cz/otevreni-tunelu-b … zpravy_bur

Thumbs up Thumbs down

782

Re: Z tisku a médií

Skateboardisti si myslí, že tunel Blanka je už otevřen. Policie je tam nahání denně:
http://www.novinky.cz/domaci/353007-ska … denne.html

Thumbs up Thumbs down

783

Re: Z tisku a médií

Praha 11. listopadu (ČTK) - Praha chce po firmě ČKD Praha DIZ, aby zrychlila kontrolu technologií v tunelu Blanka. Podle města postupuje pomalu. ČTK to dnes řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Firmě požadavek přednese ve středu při kontrolním dni v Blance. ČKD Praha DIZ buduje v tunelu technologické vybavení. Vyjádření firmy ČTK shání. Praha plánuje tunelový komplex za asi 37 miliard otevřít letos 2. prosince.
"Jestliže tam je jeden technik, který oživuje techniku za několik miliard, tak mi promiňte, to mi připadá úsměvné. Nenašel jsem motiv, proč to tak je," řekl Nouza. Technici by podle něj měli pracovat v třísměnném provozu, tedy třikrát osm hodin na třech pracovištích.
V tunelu se bude jezdit 24 hodin denně, proto Nouza prý nevidí důvod, proč by firma nemohla ve stejném časovém rozsahu testovat technologie tunelu. "Byl jsem na inspekční cestě, a když jsem viděl práci jednoho člověka v jednom z velínů a
druhý chodí v tunelu..., tak mě to neuspokojilo. Také proto jsem nechal minulý týden vydat pokyn, aby již byly zahájeny komplexní zkoušky," řekl. Termín se podle něj dá stihnout.
Firma ČKD Praha DIZ již dříve pouze uvedla, že 7. listopadu dostala pokyn k zahájení komplexních zkoušek. Stavební část tunelu byla dokončena již na konci září, stavební firmě Metrostav to nařídil rozhodčí soud, na který se firma společně s městem v minulosti obrátily.

Thumbs up Thumbs down

784

Re: Z tisku a médií

aktualizováno... smile

Praha 11. listopadu (ČTK) - Praha chce po firmě ČKD Praha DIZ, aby zrychlila kontrolu technologií v tunelu Blanka. Podle města postupuje pomalu. ČTK to dnes řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Firmě požadavek přednese ve středu při kontrolním dni v Blance. Podle ČKD Praha DIZ, která buduje v tunelu technologické vybavení, je však nutné dodržet pořadí zkoušek a firma na práce nasadila desítky lidí. Praha plánuje tunelový komplex za asi 37 miliard otevřít 2. prosince.
   'Jestliže tam je jeden technik, který oživuje techniku za několik miliard, tak mi promiňte, to mi připadá úsměvné. Nenašel jsem motiv, proč to tak je,' řekl Nouza. Firma ČKD Praha DIZ ale dnes televizi Prima sdělila, že na technologiích v Blance pracuje denně asi 70 lidí.
   Náměstek primátora uvedl, že technici by měli pracovat v třísměnném provozu, tedy třikrát osm hodin na třech pracovištích. V tunelu se bude jezdit 24 hodin denně, proto Nouza prý nevidí důvod, proč by firma nemohla ve stejném časovém rozsahu testovat technologie tunelu. 'Byl jsem na inspekční cestě, a když jsem viděl práci jednoho člověka v jednom z velínů a druhý chodí v tunelu..., tak mě to neuspokojilo. Také proto jsem nechal minulý týden vydat pokyn, aby již byly zahájeny komplexní zkoušky,' řekl. Termín se podle něj dá stihnout.
   'Děláme maximum proto, abychom veškeré své práce včetně zkoušek dokončili co nejdříve,' řekl Primě mluvčí ČKD Karel Samec. Podle něj je ale nutné dodržet určité pořadí kontrol. 'Nejprve se zkoušejí jednotlivé technologie, následují uzly, pak jsou předkomplexní zkoušky a následují komplexní zkoušky,' oznámil Samec. V tunelu se testují různé krizové scénáře, a pokud by se objevily chyby, celý systém komplexních zkoušek by se zpomalil, uvedla Prima.
   Firma ČKD Praha DIZ již dříve pouze uvedla, že 7. listopadu dostala pokyn k zahájení komplexních zkoušek. Stavební část tunelu byla dokončena již na konci září, stavební firmě Metrostav to nařídil rozhodčí soud, na který se firma společně s městem v minulosti obrátily.
   Tunel Blanka, jehož výstavbu zadalo někdejší vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měl původně sloužit už v roce 2011. Na začátku letošního října se otevřel Trojský most přes Vltavu, který je součástí tunelového komplexu. Náklady na stavbu se v průběhu let zvýšily o několik miliard korun. Problematické faktury řešil arbitrážní soud.

785

Re: Z tisku a médií

No ne že bychom to už neviděli: Do zákulisí tunelu Blanka. Tohle z auta neuvidíte

Fotoreportáž: Za zdmi tunelů najdeme desítky často velmi rozsáhlých prostor, v nichž se skrývají důležité technologie.

http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/aut … 5900fea04/

Thumbs up Thumbs down

786

Re: Z tisku a médií

Krnáčová: Tunel Blanka chci otevřít v březnu. Prosinec se nestíhá

Budoucí pražská primátorka za hnutí ANO Adriana Krnáčová se ještě neujala funkce a už přichází se zásadním oznámením, které se dotkne statisíců lidí a nejen obyvatel Prahy. Tunel Blanka se podle ní nestihne otevřít 2. prosince, jak se plánovalo. Namísto toho nabízí nový termín: březen 2015. Krnáčová to uvedla v rozhovoru pro Rádio Impuls.

http://echo24.cz/a/ixisi/krnacova-tunel … se-nestiha

787

Re: Z tisku a médií

to jsou zas bláboly... smile

Tunel Blanka by mohl být otevřený v březnu, tvrdí Krnáčová

   Praha 14. listopadu (ČTK) - Kandidátka na pražskou primátorku Adriana Krnáčová (ANO) by tunel Blanka ráda otevřela v březnu. Prosincový termín se podle ní kvůli bezpečnostním prověrkám nestihne. Krnáčová to řekla rádiu Impuls.
   'Jedná se o určitou kabeláž, která je momentálně ve vodě, a to je třeba odstranit. To může zkratovat a je to nebezpečné pustit kohokoliv do toho tunelu. Pakliže toto nebylo odstraněno a možná ještě další nějaké technické nedostatky, tak tam opravdu nikdo nebude vpuštěn z bezpečnostních důvodů,' sdělila Krnáčová Impulsu. Problémy jsou podle ní ještě následkem zvednuté spodní vody po povodních.
   Vedení hlavního města tento týden oznámilo, že chce po firmě ČKD Praha DIZ, aby zrychlila kontrolu technologií v Blance. Podle města postupuje pomalu. Firma, která buduje v tunelu technologické vybavení, ale tvrdí, že je nutné dodržet pořadí zkoušek. Na práce nasadila desítky lidí. Poslední kontrolní den se uskutečnil ve středu.
   'Já neslibuju nic. Určitě si nechám předložit technickou zprávu a pak se rozhodne rada kdy,' dodala Krnáčová. Březnový termín vidí jako reálný.
   Firma ČKD Praha DIZ již dříve pouze uvedla, že 7. listopadu dostala pokyn k zahájení komplexních zkoušek. Stavební část tunelu byla dokončena již na konci září, stavební firmě Metrostav to nařídil rozhodčí soud, na který se firma společně s městem v minulosti obrátily.
   Tunel Blanka, jehož výstavbu zadalo někdejší vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měl původně sloužit už v roce 2011. Na začátku letošního října se otevřel Trojský most přes Vltavu, který je součástí tunelového komplexu. Náklady na stavbu se v průběhu let zvýšily o několik miliard korun, nyní jsou vyčísleny asi na 37 miliard korun. Problematické faktury řešil arbitrážní soud.

788

Re: Z tisku a médií

jj, použitým kabelům voda nesvědčí, aproto jsou již zralé na kompletní výměnu...a to nějaký čas potrvá a bude to něco stát a někdo to bude muset zaplatit atd. atd.

Thumbs up Thumbs down

789

Re: Z tisku a médií

Díky tunelům Blanka se v české metropoli zlepší nejen doprava

Od roku 2007 rušily letecké záběry Prahy obří stavební jámy, které doprovázely budování tunelového komplexu Blanka. Dnešní fotografie dokladují, že tato náročná stavba, kterou řídila divize 2 a podílely se na ní stovky kolegů z jiných divizí i mnoha dalších firem, se rychle chýlí ke konci. A už dnes je jasné, že jejich společné dílo vylepší nejen dopravu, ale i vzhled města. Elegantní Trojský most (foto č. 1) doplnil pražské dominanty. Na Letné sice ještě pár červených buněk Metrostavu stále připomíná staveniště, pohled z výšky však už neprozradí, že se pod obnovenou plání ukrývají kromě tunelových tubusů i konstrukce několikapatrových podzemních garáží. Vjezdové i výjezdové rampy z tunelů sice ještě blokují zátarasy jako na křižovatce U Vorlíků (foto č. 3), okolí už ale zdobí stromy. Z křižovatky na Prašném mostě (foto č. 4) vede Svatovítská ulice do Dejvic po rozšířeném mostě. Do nového parčíku na rozcestí u podchodu pod třídou Milady Horákové se vrátil i pomník připomínající zastřelení štábního kapitána Morávka. Další park s rybníčkem a dětskými atrakcemi vznikl mezi barokními hradbami a ulicemi Myslbekova a Patočkova (foto č. 5). Existenci tunelů na povrchu přitom připomene jen málo objektů. Třeba šesté technologické centrum v Troji, které zachytil snímek číslo 6 ve své spodní části. Na plný provoz se chystá i křižovatka Malovanka u Strahovského tunelu (foto č. 7). Je sice o dost větší, než byla ta původní, její zahloubení pod terén a návaznost na podzemní komunikace však přispějí nejen k hladší dopravě, ale i ke snížení hluku v okolí.

http://metrostav.cz/pdf/noviny/202014.pdf

790 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (19.11. 2014 20.09)

Re: Z tisku a médií

Kabely v Blance jsou poškozené, můžou zkratovat, tvrdí šéf ČKD Praha

Zkoušky technologií v Blance ukázaly, že některé z nich jsou poškozené. V chodníkových šachtách, kterými vedou i kabely s elektřinou, se podle hlavního dodavatele ovládacích technologií ČKD Praha DIZ objevila voda. Firma tvrdí, že kvůli tomu nemusí v tunelu fungovat dopravní značení, informační tabule nebo osvětlení.
"Důsledkem může být to, že dopravní značky nebudou svítit nebo budou problikávat. Což je zrovna v tunelu závažný problém," řekl HN generální ředitel ČKD Praha DIZ Robert Wolf. V krajním případu by podle něj mohlo dojít ke zkratu.
Na stupnici mimořádných událostí je to podle Ladislava Balšána, který má v ČKD na starosti provoz, stupeň šest až osm. Pro srovnání – případný požár v tunelu je stupeň deset, šestnáct pak teroristický útok. Na stole mají proto pět řešení. Nejkrajnější z nich je, že by stavební společnost Metrostav musela chodníky vybourat a šachty, kudy vedou kabely, udělat znovu. Poslední slovo má ale investor – tedy magistrát.
Společnost Metrostav ale nic takového nepřipouští. Mluvčí společnosti František Polák HN řekl, že informaci o problému s kabely ve vodě nemá a že šachty minulý týden kontroloval a byly suché.
"Jestli jste tam dneska viděla nějakou vodu, tak to bude voda v kabelovodu. A to neznamená vykopat všechny chodníky. Když vám teče střecha, taky ji neměníte celou," říká Polák. Podle něj navíc mohou problémy s vodou řešit během zkušebního provozu.
Firma ČKD Praha DIZ přitom podle svého ředitele Wolfa už nejméně rok a půl upozorňuje správce stavby a magistrát na rizikové průsaky vody.
S náklady navíc Metrostav nepočítá. Opravy jako vícepráce nebere. S vícepracemi ale počítá společnost ČKD Praha DIZ. "Pokud se bavíme o vícepracích spojených s odstraňováním následků zvýšené vlhkosti nebo s výskytem vody v tunelu, pak za technologickou část mohu říct, že ano, očekávám nějaké vícepráce," říká k tomu Wolf. Odhadovat náklady je ale podle Wolfa předčasné.
Jak ČKD tak Metrostav se ale shodují na jednom: S termínem 2. prosince ani jedna firma nepočítá. "Na stavbě o termínu 2. prosince nikdy nepadlo ani slovo. Nikdy to žádný termín nebyl, takže to, jestli kabely ve vodě jsou nebo nejsou, ho nemůže ohrozit," tvrdí Polák.
To minulý týden řekla i budoucí primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Podle ní není prosincový termín reálný a s otevřením Blanky počítá až na duben. Důvodem jsou podle ní právě kabely ve vodě. Její tvrzení ale následně popřel radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09). Ten HN řekl, že tunel kontroloval a žádné kabely ve vodě neviděl. Na dodavatele by podle něj měla budoucí primátorka spíš tlačit, aby stavbu co nejdříve dokončil.

http://domaci.ihned.cz/domaci/c1-631406 … -ckd-praha

Thumbs up Thumbs down

791 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (21.11. 2014 07.20)

Re: Z tisku a médií

Blanka se v prosinci asi neotevře,v arbitráži skončili 2 rozhodci

Praha - Tunel Blanka v plánovaném termínu 2. prosince zřejmě otevřen nebude. Zprovoznění tunelu totiž může ovlivnit dnešní odstoupení dvou ze tří rozhodců z arbitráže mezi Prahou a firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která je dozorcem stavby. Vyplynulo to ze slov náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09). Mluvčí magistrátu Petra Hrubá později upřesnila, že po rezignaci arbitrů hrozí, že práce na dokončení tunelu zpomalí.
Důvod odstoupení rozhodců prý ale Praha ani firma IDS neznají. Jednání rozhodčího soudu bylo odloženo na neurčito, město a firma se tak musí nejprve domluvit na nových rozhodcích, pak bude určen termín dalšího stání. Firma žaluje Prahu o 151,5 milionu korun za nezaplacené faktury. Stavba tunelu vyjde Prahu na necelých 37 miliard korun.
"Mé informace jsou, že dva ze tří rozhodců odstoupili. Jaké je k tomu vedly důvody, nevím," řekl ČTK Nouza. V konečném důsledku může rozpad soudu podle něj zapříčinit zdržení plánovaného termínu otevření 2. prosince. Budoucí primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nedávno řekla, že podle ní auta vjedou do Blanky v březnu 2015.
Mediální zástupce IDS Pavel Kočiš ČTK řekl, že důvod odstoupení rozhodců firma nezná. "Odstoupili z nám neznámých důvodů. Za nás mohu říct, že ale budeme i nadále pokračovat ve vymáhání částky," řekl. Podle informací ČTK odstoupili rozhodci z osobních důvodů.
Na arbitrážní soud se obě strany obrátily kvůli tomu, že firmě IDS město několik měsíců neplatilo za faktury. Podle informací ČTK IDS za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun, chce ale víc, než bylo v původní smlouvě. Práce na stavbě se protáhly a firmě prý vzrostly náklady.

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/blanka … ci/1149561

Thumbs up Thumbs down

792 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (21.11. 2014 18.07)

Re: Z tisku a médií

Firmy: Provoz v tunelu Blanka začne na přelomu března a dubna 2015

Praha 21. listopadu (ČTK) - Zkušební provoz v tunelu Blanka začne na přelomu března a dubna 2015, shodly se na dnešní schůzce firmy podílející se na výstavbě. ČTK o výsledcích jednání informoval mluvčí Metrostavu František Polák. Prosincový termín, který uvádělo odcházející vedení hlavního města, tak definitivně padl. Ke schůzce vyzvalo účastníky výstavby budoucí vedení pražského magistrátu, setkání se zúčastnila kandidátka na post primátorky Adriana Krnáčová (ANO) a její budoucí náměstek Petr Dolínek (ČSSD).
"Z iniciativy budoucího vedení města Prahy proběhla dnešního dne pracovní schůzka všech účastníků výstavby tunelu Blanky, tedy společností Satra, IDS, ČKD Praha DIZ a Metrostav. Zúčastněné firmy deklarovaly postup dle harmonogramu, který určuje termín zahájení zkušebního provozu na přelom března a dubna 2015," informoval ČTK Polák.
Podle účastníků schůzky je tento termín nutný pro dokončení komplexních zkoušek a řádné a bezpečné uvedení stavby do provozu. Polák už minulý týden ČTK řekl, že s prosincovým termínem otevření se při stavbě nikdy neoperovalo, vždy se počítalo s dubnem 2015. Budoucí primátorka Krnáčová nedávno prohlásila, že podle ní auta vjedou do Blanky až v březnu. "ČKD Praha DIZ se nikdy nezavázala k termínu otevření tunelu Blanka k 2. prosinci 2014," informoval dnes ČTK mediální zástupce firmy ČKD Praha DIZ Karel Samec.
Budoucí náměstek primátorky Dolínek považuje jednání za klidné a korektní. "Identifikovali jsme problémové body a řešení. Znovu se v této sestavě sejdeme ve druhé polovině prosince," řekl ČTK Dolínek.
Firma IDS po čtvrtečním rozpadu rozhodčí komise zvažovala, že stavbu opustí. "Po dnešním jednání s paní Krnáčovou, která nám slíbila, že město celý spor vyřeší dohodou, se vedení společnosti rozhodlo pokračovat v dokončovacích pracích na tunelu Blanka a s městem dále jednat," uvedl mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.
Končící náměstek pražského primátora Jiří Nouza (TOP 09) před podzimními obecními volbami řekl, že komplex se otevře 2. prosince, kdy se slaví svátek Blanky. Na tomto termínu se prý magistrát domluvil s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ. Ve čtvrtek Nouza připustil, že tento termín může být ohrožen rozpadem arbitrážní komise řešící spor Prahy s IDS. V dnešním prohlášení uvedl, že Praha měla dostat od ČKD Praha DIZ nový harmonogram prací. Ten prý ale nedostala. "Tyto dvě skutečnosti tak zásadně ovlivňují určení dalšího harmonogramu a do doby, než obdržíme požadovanou analýzu společnosti ČKD DIZ, a.s., tak nejsme schopni garantovat splnění prosincového termínu," uvedl.

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/firmy- … 15/1149904

Thumbs up +1 Thumbs down

793

Re: Z tisku a médií

a vyjedou v dubnu :-)

Thumbs up +1 Thumbs down

794

Re: Z tisku a médií

tomis napsal:

a vyjedou v dubnu :-)

Jinak to ani nepůjde, když to bude na tom "přelomu" big_smile

Thumbs up Thumbs down

795

Re: Z tisku a médií

koukám že to pro nově příchozí trochu ztratilo na vtipnosti potom co to SMLomoz upravil, původně tam bylo "auta tam vjedou v březnu"

Thumbs up +1 Thumbs down

796 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (24.11. 2014 19.47)

Re: Z tisku a médií

O dluzích za Blanku chce Praha s IDS jednat, upouští od arbitráže

O nezaplacené faktury v hodnotě 151,5 milionu korun se Praha s firmou Inženýring dopravních staveb dál soudit nebude. Budoucí vedení magistrátu chce upustit od arbitráže a o úhradě dluhu spojeného se stavbou tunelu Blanka s firmou jednat.
Stavba tunelu vyjde Prahu na necelých 37 miliard korun. Nové vedení Prahy zvolí zastupitelé ve středu. Záměr upustit od arbitráže potvrdil kandidát na náměstka primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
„Cestou arbitráže jít nechceme. Pokud má Praha nějaké závazky vůči IDS, má je zaplatit. S firmou o tom budeme jednat,“ sdělil.
K arbitráži přistoupila Praha zhruba před třemi měsíci pod dosluhujícím vedením TOP 09. Firmě IDS město několik měsíců neplatilo za faktury. Podle dostupných informací IDS za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun, chce ale víc, než bylo v původní smlouvě. Práce na stavbě se protáhly a firmě prý vzrostly náklady.
Rozhodčí soud zasedl dosud třikrát, ani na jednom zasedání nerozhodl. Na posledním jednání pak své posty opustili dva ze tří rozhodců (více zde) a jednání je zatím oficiálně odročeno na neurčito. Podle získaných informací odstoupili rozhodci z osobních důvodů.

http://praha.idnes.cz/praha-upousti-od- … zpravy_mav

Thumbs up Thumbs down

797

Re: Z tisku a médií

Trojský most v Praze

datum: 26. 11. 2014
médium: Silnice a železnice, Petr Nehasil, Jan L. Vítek, Robert Brož
zdroj:  http://metrostav.cz/cz/aktuality/aktual … il?id=2859

Trojský most je součástí tunelového komplexu Blanka. Je po něm vedena tramvajová trať, dva pruhy pro automobily v obou směrech a na okrajích jsou chodníky pro pěší. Přemostění je tvořeno dvojicí samostatných konstrukcí, které jsou odděleny dilatací nad pilířem umístěným na trojském břehu. Hlavní pole je navrženo jako prostě podepřená ocelová oblouková konstrukce (rozpětí 200,4 m, vzepětí oblouku 20,0 m) s předpjatou betonovou mostovkou zavěšenou na systému 200 síťově uspořádaných tyčových závěsů. Navazující pole na trojské straně je projektováno jako prostě podepřená monolitická dvoutrámová konstrukce (rozpětí 40,35 m) s příčníky a deskou.

PROJEKT TROJSKÉHO MOSTU
Konstrukční systém hlavního pole mostu tvoří ocelový síťový oblouk s ocelobetonovým táhlem a předpjatou betonovou deskou podporovanou prefabrikovanými příčníky v rastru 4 m. Plochý svařovaný ocelový oblouk (S420) má neprůlezný komorový pentagonální průřez konstrukční výšky od 0,9 m do 1,3 m a šířky téměř 7 m ve vrcholu. Na obou koncích se oblouk rozděluje do dvou částí a vymezuje tak prostor pro tramvajovou trať. Díky zvolenému statickému systému síťového oblouku bylo možné snížit vzepětí oblouku. Poměr vzepětí a rozpětí oblouku 1/10 a poměr konstrukční výšky oblouku a jeho rozpětí 1/183 jsou základní konstrukční parametry určující eleganci plochého obloukového mostu. Tyto parametry umožňuje hustá síť závěsů, která dodává konstrukci odolnost a tuhost. Pro závěsy mostu byl zvolen konstrukční systém táhel Macalloy v průměrech závitů M76, M85, M100 a M105 z materiálu s mezí kluzu 520 MPa. Most je prostě uložen na kalotových ložiskách, pevný bod je na pilíři na trojské straně. Most je směrově v přímé a výškově ve vrcholovém oblouku. Šířka mostu je 34,38 m, monolitická část nosné konstrukce je široká 30,36 m. Most je založen hlubině na vrtaných železobetonových pilotách. Na holešovickém břehu řeky Vltavy je opěra hlavního mostu, na trojském břehu je pilíř společný pro hlavní a inundační most a opěra inundačního mostu. Betonová mostovka hlavního pole mostu je z předpjatého betonu.
Ocelový oblouk je spojen s betonovou deskou v oblasti patek nad ložisky (obr. 1). Oblouková síla je přenášena v této oblasti z oceli do betonové části a je v rovnováze se silou v táhle. Táhlo je předepnuto šesti kabely s 37 lany profilu 15,7 mm. Na konci oblouku dochází k vysoké koncentraci sil. Dutá ocelová konstrukce patek by musela být silně vyztužena, aby nedošlo k boulení silných plechů. Proto byly patky vyplněny samozhutnitelným vysokopevnostním betonem (o pevnosti až 100 MPa), který zajistil přenos velkých sil a zamezil přetížení ocelové konstrukce patek. Tloušťka desky mostovky je proměnná mezi 0,280 m a 0,314 m. Deska je předepnuta příčně i podélně. Podélné předpětí v každém táhle tvoří 6 kabelů o 37 lanech. Kotvy kabelů jsou umístěny na ocelové čelní desce paty oblouku. V příčném směru jsou nosnými prvky desky mostovky příčníky v rastru 4 m. Betonový příčník je dodatečně předepnutý prvek, délky 29,280 m, šířky 0,5 m a proměnné výšky 0,409 - 1,528 m.
Nosná konstrukce inundačního mostu je monolitická dvoutrámová z předpjatého betonu s horní mostovkou. Šířka monolitické části nosné konstrukce je 30,36 m, vzdálenost mezi ložisky pilíře a trojské opěry je 40,35 m, celková délka mostu je 43,9 m. VÝSTAVBA TROJSKÉHO MOSTU
Velké rozpětí hlavního mostního pole a omezené podmínky pro výstavbu na obou stranách řeky vedly k řadě diskusí o postupu výstavby složité a vylehčené mostní konstrukce. Podobné mosty bývají často celoocelové a stavějí se na břehu a pak se zaplavují do definitivní polohy ve stádiu, kdy nosný systém je již funkční. Poměry ve Vltavě takový postup neumožnily, proto se hledal postup vhodnější. Nakonec se realizační tým rozhodl stavět most v definitivní poloze. Jako optimální byla zvolena varianta postavit nejprve desku mostovky a z ní postupně realizovat ocelový oblouk. K tomu bylo nutné postavit v řece pět dočasných ocelových podpor, které byly založeny na velkoprůměrových pilotách. Předpjatá betonová mostovka s ocelobetonovým spřaženým táhlem oblouku se pak mohla stavět na pevné skruži podepřené dočasnými podporami. Taková skruž by však byla velmi náročná, protože by musela přenášet zatížení deskou mostovky i zčásti ocelovým obloukem, který se později na mostovce montoval. Další obtíží by byla montáž prefabrikovaných příčníků do bednění mostovky. Proto byla zvolena netradiční metoda výstavby mostovky pomocí vysouvání. Na holešovickém břehu se smontoval rošt složený s ocelové části spřaženého táhla a prefabrikovaných příčníků. Tento rošt byl vyztužen dočasnou příhradovou konstrukcí, která zajistila dostatečnou tuhost konstrukce pro překlenutí rozpětí cca 35 m mezi dočasnými podporami. Takový postup měl řadu výhod. Prefabrikované příčníky o hmotnosti cca 50 t se spojovaly s ocelovou částí táhla na břehu a bylo možné dosáhnout vysoké přesnosti montáže. Pomocí výsuvu se pak celá konstrukce dostala během krátké doby asi 2,5 měsíce přes řeku (obr. 2). Deska mostovky byla betonována na již vysunutém roštu do bednění, které bylo na roštu zavěšeno. Dočasná konstrukce - pomocná příhradovina - spolupůsobila na přenášení dalších zatížení s definitivní konstrukcí, takže byla podstatně jednodušší a lehčí než by byla případná skruž.
Jednotlivé díly ocelového oblouku byly naváženy na betonovou desku a svařovány do větších dílů. Nakonec byly svařeny tři díly -přibližně třetiny oblouku, které se zvedaly do konečné polohy. K tomu byly využity ocelové věže z materiálu Pižmo postavené nad dočasnými podporami v řece. Koncové díly oblouku byly připevněny k patkám pomocí dočasných kloubů a ve třetině rozpětí zvednuty do definitivní výšky (obr. 3). Pak byly dočasné klouby zrušeny a části oblouku přivařeny k patkám. Nakonec se zvedal střední díl, který se přivařil ke krajním dílům, čímž se oblouk stal samonosným. Pak bylo možné instalovat závěsy. Závěsy z tyčí Macalloy byly namontovány a napnuty na malé síly cca 1/10 jejich únosnosti, aby nedeformovaly příliš tenký oblouk a zároveň aby byly dostatečně napnuty, aby zůstaly přímé, resp. aby jejich průhyb od vlastní tíhy byl malý. Po jejich instalaci byl celý konstrukční systém kompletní a mohlo dojít k demontáži dočasné příhradové konstrukce a dočasných podpor v řece. Příhradová konstrukce byla nejprve rozdělena rozříznutím dolního pásu na menší úseky, tím byla i odlehčena. Spuštěním dočasných podpor se aktivoval celý systém mostu - tj. závěsy se napnuly na síly předpokládané statickým výpočtem, oblouk začal přenášet tlakovou sílu vyrovnanou silou v táhle oblouku. K tomu byl zapotřebí průhyb mostu o cca 160 mm, který byl velmi přesně předpovězen statickým výpočtem, takže most se tak dostal do projektované polohy. Po této náročné operaci se upravily síly v několika závěsech a kabely v táhle se předepnuly na konečné síly. Pak se dokončily další konstrukce jako ocelové konzoly s chodníky, vozovka, pevná jízdní dráha pro tramvaje a ostatní části mostu. Vedlejší inundační pole (obr. 4), bylo stavěno po výsuvu roštu hlavního pole, aby mohlo být využito k dopravě ocelových dílů oblouku na hlavní most. ZÁVĚR
Výstavba mostu byla mimořádně složitá, avšak zkušenosti z výstavby prokázaly, že zvolený postup byl zvolen správně. Bylo použito relativně málo pomocných konstrukcí, ve všech částech mostu je namáhání, které se očekávalo, závěsy ukotvené na jedné straně do měkkého oblouku a na druhé do tenké mostovky se podařilo napnout na požadované síly a přitom všechny operace byly vykonávány s vysokou bezpečností a spolehlivostí. K výstavbě byly použity vysokopevnostní betony i oceli. Zvolený postup výstavby se vyplatil při povodni v roce 2013 (obr. 5), kdy nedošlo k žádnému ohrožení stavby.
Přemostění obsahuje také řadu progresivních řešení příslušenství. Jsou použity provozně osvědčené dilatační závěry francouzské firmy Freyssinet. Odvodnění vozovky a chodníků je zajištěno po celé délce mostu i na opěrách obrubníkovými odvodňovači Envirodeck. Dvoukolejná tramvajová trať ve střední části mostovky je přes most vedena na plovoucí monolitické železobetonové desce. Deska je od nosné konstrukce oddělena elastomerovou antivibrační rohoží tloušťky 23 mm. Na mostě je navržena bezstyková kolej. Kolejové dilatační zařízení jsou umístěna na opěrách za nosnou konstrukcí.
Navržený oblouk přemosťuje řeku Vltavu smělým obloukem, který minimálně zasahuje do panoramatu města. Způsob uspořádání a tvarování mostu, při rozpětí 200,4 m, vytváří unikátní konstrukci, užívající dosud nezvyklých vzájemných vazeb stavebních prvků složených z ocelového oblouku a předpjaté betonové desky mostovky, vzájemně spojenými pomocí sítě závěsů. Statická a zejména dynamická zkouška prokázala ve statickém výpočtu předpokládané technické vlastnosti mostu a malou senzitivitu na dynamické buzení.
Na výstavbě se podílela řada subjektů, které jsou vyjmenovány v následující tabulce. Díky úzké spolupráci všech zúčastněných se podařilo most (obr. 6) postavit za dodržení mimořádné kvality a přesnosti, která je u takto navrženého systému podmínkou jeho spolehlivé funkce.

ÚČASTNÍCI VÝSTAVBY:
Autorský tým Trojského mostu: Jiří Petrák, Ladislav Šašek, Roman Koucký, Libor Kábrt
Projektant RDS: firma Mott MacDonald, Ladislav Šašek, Petr Nehasil,
Jan Loško, Aleš Lubas, Vojtěch Hruška, Pavel Raidl.
Projektant ocelové konstrukce: firma Excon, Vladimír Janata, Dalibor Gregor
Architektura a 3D koordinace: Roman Koucký architekt. kancelář, R. Koucký, L. Kábrt
Projektant výsunu a supervize zhotovitele: firma Novák & Partner, L. Vráblík, M. Šístek
Koordinátor projektů MO Blanka: Satra a. s., Alexandr Butovič
Správce stavby: IDS a.s., Josef Kalíšek, Luděk Fuchs, Jiří Plachý
Zhotovitel mostu: Metrostav a.s., vedení projektu: Alexandr Tvrz, Zdeněk Račan, Petr Koukolík
Příprava projektu: Robert Brož, Vladimír Hájek, Pavel Guňka
Experti zhotovitele: Jan L. Vítek, Miroslav Škaloud
Výsun mostu a manipulace s montážními dílci: Metrostav a.s., Tomáš Wangler, Jiří Lukeš
Zhotovitel OK: Metrostav a.s., Jindřich Hátle, Ladislav Pokorný, Josef Olenič, Leoš Gurný
MCE Slaný a.s., Jan Svoboda, Vladan Michalík
Zhotovitel založení: Zakládání staveb a.s., Jiří Ludvíček
Geodetické práce: Metrostav a.s., Jakub Beneš, Martin Hanzl
CCE Praha, Jaroslav Pohan, Jiří Bouček
Monitoring: PONTEX, s.r.o. Tomáš Klier, Tomáš Míčka
Dodavatel betonu: TBG Metrostav a.s.: Milada Mazurová, Robert Coufal
Dodavatel prefabrikovaných příčníků: SMP CZ a.s., Josef Richtr, Jiří Šimůnek
Dodavatel závěsů mostu: Tension Systems, s.r.o., Ing. Jiří Schlossbauer
Dodavatel předpětí mostu: VSL CZ, Ing. Petr Beňo
Dodavatelé hydrauliky a konzultací pro manipulaci s břemeny: MTek s.r.o., Freyssinet CZ, Ikema s.r.o.
Dodavatel bednění monolitických konstrukcí: Česká Doka s.r.o.

798

Re: Z tisku a médií

Jak Praha k tunelu přišla:
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1031 … -polosero/

Thumbs up Thumbs down

799

Re: Z tisku a médií

Ráno jsem zahlédl v ČT nějakou upoutávku s Moravcem v tunelu, něco bude i příští týden ( úterý 2. 12. ?)...

Thumbs up Thumbs down

800

Re: Z tisku a médií

V tunelu Blanka podle barvy obkladů poznáte, kde jste. Vyvedou vás ven


http://bydleni.idnes.cz/tunel-blanka-cy … clanek-box

Thumbs up Thumbs down