751

Re: Z tisku a médií

Metrostav dokončil stavbu tunelu Blanka, práce ale nekončí

   Praha 30. září (ČTK) - Stavební firma Metrostav dnes v souladu s výrokem rozhodčího soudu dokončila stavbu tunelového komplexu Blanka. Novinářům to při dnešní prohlídce řekl mluvčí společnosti František Polák. Práce na klíčové dopravní stavbě tím ale nekončí. Zbývá vyzkoušet bezpečnost provozu tunelu a funkčnost technologií. Termín zprovoznění tak zatím není znám. Stavba vyjde Prahu na 36,9 miliardy korun.
   Termín dokončení stavební části díla stanovili rozhodci, kteří řešili spor mezi Prahou a Metrostavem týkající se nezaplacených faktur. Arbitráž minulý týden skončila. Arbitři v průběhu několikaměsíčního řízení nařídili Praze zaplatit kolem pěti miliard korun. Obdobný spor vede město se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).
   Tunel je podle Metrostavu takřka dokončený, je osazen světelnou signalizací, tabulemi a bezpečnostními systémy, včetně požárních a kouřových čidel. Technologie jsou prostřednictvím řídícího systému ovládány dispečery ze strahovského velína. Stavební dělníci dnes pouze dokončovali poslední drobné práce, mimo jiné dláždili chodníky u výjezdů z tunelu nebo myli obklady. Podle Ludvíka Šajtara ze společnosti Satra, která je projektantem stavby, zbývají bezpečnostní zkoušky. Ty ověří funkčnost technologií. Šajtar řekl, že v podobné tunelové stavbě se dá ročně očekávat 250 až 260 mimořádných událostí, tedy nehod a požárů.
   Tunelový komplex, jehož stavbu zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být původně zprovozněn v roce 2011. Termín ale politici několikrát odložili. Nyní dodavatel technologií mluví o dubnu 2015. Stavba se v průběhu let zdražila o několik miliard korun. Podle Poláka Metrostav v roce 2006 podepsal kontrakt na stavební část díla za 17,8 miliardy korun bez DPH a valorizace. Předpokládaná cena při dokončení je zhruba o 20 procent vyšší, tedy 21,5 miliardy korun, po započtení DPH a valorizace jde o částku 28,9 miliardy korun.

752

Re: Z tisku a médií

ty volby dělaj věci... smile

Tunel Blanka se otevře 2. prosince, kdy začne zkušební provoz

   Praha 30. září (ČTK) - Tunelový komplex Blanka se otevře 2. prosince, tedy na svátek Blanky. Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, která dosud trvala na dubnu 2015. Na dotaz ČTK to dnes řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Klíčová dopravní stavba měla původně řidičům sloužit v roce 2011. Politici termín několikrát odložili. První se příští týden otevře Trojský most, který je součástí komplexu. Nejdelší tunel v Česku bude stát 36,9 miliardy Kč. Proti plánu se prodražil o šest miliard.

http://praha.idnes.cz/tunel-blanka-je-h … zpravy_bur

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/region … -prosince/

753

Re: Z tisku a médií

Rozhodčí soud odročil spor Prahy a IDS týkající se tunelu Blanka

   Praha 30. září (ČTK) - U rozhodčího soudu dnes pokračovalo jednání o sporu týkajícím se tunelového komplexu Blanka, který vede Praha se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Arbitři rozsudek nevynesli. Další kolo jednání se uskuteční 20. listopadu. Na dotaz ČTK to řekl mediální zástupce IDS Pavel Kočiš. Firma žaluje Prahu o 151,5 milionu korun za nezaplacené faktury.
   Bez IDS, která kvůli dluhům Prahy hrozila odchodem ze stavby, by podle politiků nebylo možné tunelový komplex dokončit. Arbitři minulý týden ukončili podobný spor města se stavební firmou Metrostav.
   Stejně jako Metrostavu i firmě IDS město několik měsíců neplatilo za faktury. Podle informací ČTK společnost IDS za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Chce ale víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a firmě narůstají náklady. Obě strany se proto dohodly na arbitráži.
   Tunelový komplex, jehož stavbu zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být zprovozněn již v roce 2011. Termín politici několikrát odložili. Naposledy se mluvilo o dubnu příštího roku. Dnes ale vedení města oznámilo, že se zkušební provoz rozjede 2. prosince. Konečný účet bude podle aktuálních čísel 36,9 miliardy korun.

754

Re: Z tisku a médií

Konečně si někdo všimnul... smile smile

Hospodářské noviny 3.10.2014 napsal:

DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ TOMÁŠE HUDEČKA
To takhle jede člověk po Praze metrem, když k němu na Muzeu náhle promluví naléhavý ženský hlas. „Vážení cestující,“ zní nástupištěm jak z Nedělní chvilky poezie. To bude něco důležitého. A taky že ano. „Primátor hlavního města Tomáš Hudeček a radní pro oblast dopravy Jiří Nouza…“ Trochu se leknete. Stalo se něco vážného? Nehoda na trati? Mobilizace? Ano, něco takového. Primátor a jeho náměstek, oba z TOP 09, zvou Pražany na sobotní prohlídku tunelu Blanka a nových stanic metra trasy A. Týden před komunálními volbami.

...

755

Re: Z tisku a médií

Pražané si v sobotu prohlédnou Blanku, nové metro i Trojský most
    3. října 2014  10:40

    Původně se měly Pražanům zpřístupnit jen nové stanice metra A. Nakonec se lidé budou v sobotu moci podívat také do dokončeného tunelu Blanka a poprvé přejít přes nový Trojský most. Právě ten bude příští týden znovu otevřen tramvajím a automobilové dopravě. Den otevřených dveří v sobotu začíná v 9 hodin.

    Zdroj: http://praha.idnes.cz/den-otevrenych-dv … zpravy_bur

to je spíše do rubriky "novináři a jejich bláboly" sad

756

Re: Z tisku a médií

Dopravní podnik zval na staveniště jménem vládců Prahy. Už se omluvili
    3. října 2014  17:15

    Špatně zvolená slova, či cílená kampaň týden před volbami? Buď jak buď, tohle sdělení se s pochopením Pražanů nesetkalo. V upoutávce znějící v metru na sobotní den otevřených dveří tunelu Blanka či nových stanic metra zaznělo, že na akci zvou primátor Tomáš Hudeček a náměstek Jiří Nouza. Oba spot označili za nešťastný.

    Zdroj: http://praha.idnes.cz/primator-zval-na- … zpravy_bur

    Primátor i náměstek se v pátek za nahrávku omluvili. „Odvysílání tohoto příspěvku je pro mě naprosto neakceptovatelné,“ uvedl Hudeček.

    Podle náměstka Nouzy je na vině úředník, který mu nedal text upoutávky zkonzultovat.

    „Omlouváme se všem Pražanům za tento příspěvek, který zazněl v době před komunálními volbami a který osobně považuji za nevhodný. Když jsem byl dnes o příspěvku informován, okamžitě jsem zareagoval a požádal Dopravní podnik o jeho stažení,“ dodal Nouza.

    Úředníkovi pak jeho „nekoordinovaný přístup,“ osobně vytknul.

http://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magi … tavku.html

757

Re: Z tisku a médií

Trojský most: dvě polovi-čatosti celek netvoří…
Vratislav Filler

Trojský most bude zprovozněn už zítra, v předstihu před samotným tunelem Blanka v prosinci. Na stránkách Hlavního města prahy byl zveřejněn projekt dopravního značení. Tento projekt vám předkládáme doplněný komentáři, a věnujeme se příčinám toho, že je výsledek, jaký je.

Co tedy Trojský most nabídne pro zlepšení podmínek pro jízdu na kole v Praze? A mohlo to být lepší?

http://prahounakole.cz/2014/10/trojsky-most-1/

758

Re: Z tisku a médií

Na lidi typu Hudečka zapomeňte. Je to pomíjivý jev, tunel zůstane a za pár let bude každému fuk, kdo zdržel jeho stavbu a kdo co ukradl

http://neviditelnypes.lidovky.cz/byl-by … cirkus_nef

Thumbs up Thumbs down

759

Re: Z tisku a médií

V Praze se nad ránem otevře Trojský most přes Vltavu

   Praha 6. října (ČTK) - Trojský most přes Vltavu, který je součástí tunelového komplexu Blanka a vnitřního pražského okruhu, se dnes časně ráno otevře pro auta a MHD. První tramvaje vyjedou podle jízdního řádu ve 4:30. Cestujícím začnou zároveň sloužit nové autobusové spoje. Most se slavnostně otevřel v sobotu. Politici do mostní konstrukce uložili tubusy s pamětními dokumenty.
   Praha původně plánovala, že most bude stát 400 milionů korun, cena se ale nakonec vyšplhala na více než 1,3 miliardy. Celý tunelový komplex vyjde na 36,9 miliardy korun. Podle slibu Prahy se jím první řidiči projedou 2. prosince. Původně měl přitom sloužit už v roce 2011.
   Kvůli zprovoznění mostu v Troji čekají cestující v MHD změny. Dopravní podnik obnoví běžný provoz tramvajové linky číslo 17 v úseku mezi zastávkami Výstaviště Holešovice a Vozovna Kobylisy. Na pravidelnou trasu se vrátí noční tramvajová linka číslo 53. Zároveň vyjede nová linka autobusu číslo 294, která spojí oba břehy Vltavy a zároveň nahradí linku číslo 292. Změní se také rozmístění autobusových zastávek na Florenci, informoval Filip Drápal, mluvčí Ropid, který v Praze plánuje jízdní řády.

760

Re: Z tisku a médií

Novinky: V Praze se už jezdí přes Trojský most, každý Pražan za něj zaplatil přes tisíc korun

V Praze se v pondělí ráno otevřel Trojský most, který je součástí tunelového komplexu Blanka a vnitřního pražského okruhu. Automobily přes most poprvé přejely kolem čtvrté hodiny ranní, tramvaje pak podle jízdního řádu v půl páté. Cestujícím zároveň začaly sloužit nové autobusové spoje.

Pražský primátor Tomáš Hudeček, jeho náměstek Jiří Nouza (oba TOP 09), architekt Roman Koucký a ředitel jedné z divizí Metrostavu Miloslav Hadrava umístili do oblouku mostu tubusy s poselstvím příštím generacím. Tubus obsahuje i všechny v ČR nyní platné mince a bankovky, noviny i pamětní mince. A nejen je.
„Každý tam vložil, jak jsou zařízeny naše byty,“ řekl Hudeček s tím, že se tím v budoucnosti může nálezce tubusů pokochat.

Unikátní stavba, která se prodražila
Oblouk mostu, který je ukotven jen do břehů, má výšku 20 metrů při desetinásobné délce. To ho podle Kouckého, jednoho z autorů projektu, činí krásným. Koucký o díle, které projektoval s architektem Liborem Kábrtem a s inženýry Ladislavem Šaškem a Jiřím Petrákem, řekl, že přepisuje učebnice architektury.
„První most v Praze v 21. století má šanci být architekturou. Vzhledem k navrženým parametrům celku i detailu, zejména vzhledem k poměru výšky a rozpětí oblouku 1:10 a vzhledem ke štíhlosti jednotlivých částí se jedná o most zcela unikátní, jehož obdobu se prozatím nepodařilo nalézt nikde na světě,“ prohlásil Koucký.
Stavbu mostu financovala Praha ze svého rozpočtu, původně měl být třikrát levnější, ale projekt se změnil. Cenu mostu v září na základě posudku ČVUT potvrdil arbitrážní soud. Praha původně plánovala, že most bude stát 400 miliónů korun, cena se ale nakonec vyšplhala na více než 1,3 miliardy.
Znamená to, že příspěvek na dílo každého z více než 1,2 miliónu Pražanů včetně kojenců činí přes tisíc korun. V případě šest kilometrů dlouhého tunelového komplexu Blanka za 36,9 miliardy jde asi o 30 tisíc na jednoho Pražana.

Most by měl ulevit dopravě
Díky zprovoznění mostu potkaly MHD v Praze změny. Po více než roce byl obnoven běžný provoz tramvajové linky číslo 17 v úseku mezi zastávkami Výstaviště Holešovice a Vozovna Kobylisy.
Na pravidelnou trasu se rovněž vrátí noční tramvajová linka číslo 53.
Také vyjede nová linka autobusu číslo 294, která spojí oba břehy Vltavy a zároveň nahradí linku číslo 292. Změní se také rozmístění autobusových zastávek na Florenci, informoval Filip Drápal, mluvčí Ropid, který v Praze plánuje jízdní řády.

http://www.novinky.cz/domaci/349594-v-p … korun.html

Thumbs up Thumbs down

761

Re: Z tisku a médií

GALERIE: Nad ránem se otevřel Trojský most přes Vltavu. Tvořily se u něj kolony

ČTK, Metro.cz 6. října 2014  12:49
Trojský most přes Vltavu, který je součástí tunelového komplexu Blanka a vnitřního pražského okruhu, se dnes časně ráno otevřel pro auta a MHD. Problémy zaznamenali dopravní dispečeři ÚAMK, kolony se tvořily na obou březích. „Stovky řidičů se vydaly vyzkoušet nový most,“ popsal situaci čtenář Metra Aleš Náhlý. Podle mluvčí magistrátu Petry Hrubé se kolony tvořily jen krátce v ranních hodinách. Měly by podle ní zmizet po otevření tunelu Blanka.

http://www.metro.cz/galerie-nad-ranem-s … e-deje_rab

nebo http://praha.idnes.cz/trojsky-most-se-o … zpravy_bur

762

Re: Z tisku a médií

Pamětní deska št. kpt. Václava Morávka je opět na Prašném mostě

Na Prašném mostě v Praze 6 byl dnes odhalen památník štábního kapitána Václava Morávka za účasti představitelů Hlavního města Prahy, Armády ČR, Městské části Praha 6, Českého svazu bojovníků za svobodu, Společnosti Václava Morávka v Kolíně a dalších hostů.

    6. říjen 2014

„Obnovením pietního místa připomínajícího hrdinnou smrt štábního kapitána Václava Morávka, který padl 21. března 1942 v boji s gestapem, splnilo město slib daný při zahájení prací na tunelovém komplexu Blanka v prostoru Prašného mostu. Tedy byla pamětní deska přenesena do areálu Posádkového velitelství Praha a nyní, po dokončení prací, byla upravena část parčíku pro umístění památníku v nové podobě. Chtěl bych poděkovat všem, kteří přispěli k obnovení tohoto významného pietního místa,“ uvedl náměstek primátora hl. m. Prahy Jiří Nouza. 

Původní pietní místo s pomníčkem muselo ustoupit v roce 2008 stavbě tunelového komplexu Blanka, po dobu prací byla pamětní deska umístěna v areálu Posádkového velitelství Praha v Čínské ulici v Praze Dejvicích, kde se také ve výroční den úmrtí V. Morávka konal v uplynulých letech pietní akt.

Nově byl v severní části parku Prašný most vytvořen kruhový prostor, do něj byly postaveny tři čedičové kameny pocházející z lomu Dubičná. Před nimi je usazena pamětní deska št. kpt. Václava Morávka a před ní čtvrtý, plochý, kámen určený pro ukládání květin či věnců při pietních nebo vzpomínkových akcích. Autorem architektonického ztvárnění pietního místa je Ing. arch. Klement Valouch.

http://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magi … ka_je.html

763

Re: Z tisku a médií

Trojský most nese v sobě poselství dnešní doby budoucím generacím

Slavnostní otevření nového Trojského mostu v sobotu 4. října 2014 provázelo uložení tubusů s doklady charakterizujícími dnešní dobu do konstrukce mostu.

    6. říjen 2014
    Fotogalerie

„Nový Trojský most je postaven na základě naprosto ojedinělé architektonické konstrukce, Praha dostala v tomto ohledu velmi krásný most," řekl při této příležitosti pražský primátor Tomáš Hudeček, který společně se svým náměstkem Jiřím Nouzou, ředitelem jedné z divizí společnosti Metrostav Miloslavem Hadrovou a architektem Romanem Kouckým tubusy ukládal.

Uložení tubusů se odehrálo za velkého zájmu veřejnosti, v rámci dne otevřených dveří navštívilo nový Trojský most a tunelový komplex Blanka asi 14.500 lidí, nové stanice prodlužované linky metra A Nemocnice Motol a Nádraží Veleslavín si prohlédlo cca 11.000 zájemců.

http://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magi … stu_3.html

764

Re: Z tisku a médií

a to je překvapení smile smile Že by součást předvolebního boje? smile


Do Blanky prosakuje voda. Otevření v prosinci se nemusí stihnout

8. října 2014  20:05 

Podle informací MF DNES na stavbě tunelu Blanka k prosakuje podzemní voda, která může poškodit technologie. Není ani jisté, zda Praha stihne dokončit testy zabezpečení tunelu a předávku stavby do dvou měsíců. Bez testů město nemůže 2. prosince pustit do Blanky tisíce aut denně.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/tunel-blanka-se-v … zpravy_bur


„To se nedá do druhého prosince stihnout,“ řekl k problémům jeden ze dvou zdrojů informací. Oba nechtějí být jmenovaní, ale stavbu dobře znají.

Ostatně lidé, jež nějakým způsobem na tunelu pracují, vymysleli na téma žertovnou říkanku: „Blanka k volbám schůdeček, s úctou Tomáš Hudeček.

To je trochu nespravedlivé, protože primátor Hudeček se k Blance nevyjadřuje a termín otevření tunelu stanovil náměstek Jiří Nouza.

Náměstek nechce slyšet, že by uspěchal zprovoznění tunelu kvůli volbám. „Tlačil bych na rychlé otevření, i kdyby volby nebyly,“ řekl. Potíže s vlhkostí však nevylučuje a hovoří o nich i mluvčí Metrostavu František Polák.

Voda může poškodit technologie

Kvůli průsakům podzemní vody se například rosí kabely, což může časem poškodit technologie, které mají zajistit bezpečnost provozu v Blance. Mimo jiné hlídají, aby v tunelu nedošlo k nehodě. Buduje je společnost ČKD Praha DIZ.

„Znám názor ČKD, jeden se vymlouvá na druhého,“ uvedl k tomu Nouza.
Zmínil i to, že si každý dodavatel dělá alibi.


Podle Poláka se podzemní voda vyskytuje vně tunelu v oblasti mezi Špejcharem a Malovankou, proniká pod vozovkou, kde vedou kabely.

„Neříkám, že ty problémy nejsou. Jsou, ale na každé stavbě jsme je vyřešili. Na to je zkušební provoz a záruční doby. Případné průsaky budeme dotěsňovat, není to žádné drama,“ dodal.

Podzemní voda je prý výš, než se původně počítalo, a i tam, kde podle geologického průzkumu nebyla.

V tunelu bude vždy vyšší vlhkost. Otázkou je, jaké množství vody skutečně prosakuje, což třeba Nouza neví. Věří však, že to při přebírání stavby nebude problém. Pokud by společnost IDS, která stavbu dozoruje, kvůli průsakům Blanku nepřevzala, nebude možné tunel v prosinci zprovoznit. IDS se nyní odmítá k problému vyjadřovat.

Jak Nouza doufá, vlhkost se změní, až bude tunel v provozu. „Až jím bude projíždět padesát tisíc aut denně, tunel se zahřeje a zvýší se cirkulace vzduchu,“ uvedl. Na případné opravy bude mít Metrostav rok zkušebního provozu.

Druhý problém, který může otevření nové dopravní tepny oddálit, jsou nedokončené technologie. Provoz v Blance budou řídit čtyři velíny, dva hlavní a dva podružné. Všechny propojí složitý počítačový software, aby komunikace byla spolehlivá, informace v případě nehody dostali záchranáři rychle, tunel se uzavřel a nenajížděla do něj další auta.


Avšak závěrečné zkoušky technologií město ještě nezahájilo. Přitom si na ně ČKD vyhradila padesát pět dní. Termín druhého prosince tak je hraniční. Stačí i malé selhání při zkouškách a plán Nouzy otevřít tunel v den svátku Blanky padá. ČKD, které ví, zda termín lze stihnout, však mlčí.

„Dohodli jsme se s městem, že veškeré informace, které se týkají termínů dokončení, finančních objemů nebo dodávek technologií, poskytuje v současné době investor,“ uvedl jen za firmu mluvčí Karel Samec. I v časové tísni chce Nouza uspíšit finiš.

„Předběžné testy technologií už jedou a mám informaci, že chybových hlášení je výrazně méně, než se očekávalo,“ hájí se. Dodavatelé tak jsou pod tlakem. A kritiku, že to prostě nejde zvládnout, náměstek odmítá.

Předávání stavby přitom obnáší hodiny kontrol a řadu dokumentů. IDS by měla převzít celou Blanku i technologie.

„Přejímací řízení bude zmáčknuté do dvou měsíců, což samo o sobě je pro IDS náročné na to, kolik mají lidí. Ale stihnout se to musí,“ podotkl Polák z Metrostavu. Navíc pak ale musí dát pod papíry ke spuštění Blanky razítko i státní správa magistrátu.

To vše za necelých šedesát dní (včetně sobot a nedělí) na stavbě za zhruba 37 miliard.

Autor: Kateřina Frouzová

765

Re: Z tisku a médií

Blamáž koncem listopadu bude asi veliká...hlavně po tom, co netakticky nahnaní voliči do tunelu na DOD viděli, že dílo vypadá hotově...
Nově zvolená elita si asi pěkně "poláme hlavu" až bude vysvětlovat proč to s otevřením Blanky nevyšlo...

Thumbs up Thumbs down

766

Re: Z tisku a médií

Nevím, ale průsaky tam byly dycky a opravdu se to může stát, není to nic katastrofálního, tento článek je jaksi "divný"...

Petr od Pankráce

767

Re: Z tisku a médií

Město se bude vymlouvat na ČKD, že nedodrželi co slíbili (museli slíbit) a ČKD se bude muset nějak bránit, ty průsaky se k tomu celkem hoděj...

Thumbs up Thumbs down

768

Re: Z tisku a médií

Blanka je připravena na otevření, problémy s vodou nejsou

   Praha 9. října (ČTK) - Tunelový komplex Blanka je připraven k otevření. Pokud zkoušky technologií dopadnou dobře, není důvod, proč by jím neměli první řidiči projet ve stanoveném termínu 2. prosince. Při prohlídce velínu to dnes na dotaz novinářů řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) a Ladislav Pivec, ředitel Technické správy komunikací (TSK), která se bude o tunel i provoz v něm starat. Nouza zároveň odmítl informace některých médií, že může být kvůli průsakům spodní vody termín otevření ohrožen.
   'V případě, že budou všechny zkoušky hotové, nevidím důvod, proč bychom neměly termín dodržet. Nevím, proč by měla být stavba za skoro 37 miliard prázdná,' uvedl náměstek. Zároveň ale připustil, že první řidiči se do Blanky dostanou až ve chvíli, kdy bude z hlediska technologií zcela bezpečná. Denně jí totiž po spuštění projede kolem 60.000 aut. Odborníci odhadují, že se může ročně stát 250 až 300 nehod. Technologie jsou nezbytnou bezpečnostní součástí tunelu, zajišťují nejenom informace o provozu a světelnou signalizaci, ale i požární systémy a vzduchotechniku.
   Médii zmiňované potíže s vlhkostí vedení města i TSK odmítají. 'Já žádnou informaci, která by říkala, že je tu nějaký takový důvod, aby tunel Blanka nefungoval, nemám,' reagoval Nouza. Podle něj stavaři v minulosti řešili problémy s vodou z přívalových dešťů. 'O žádném takovém problému nevím, my jsme a budeme připraveni, abychom 2. prosince byli schopni z obou dispečinků řídit provoz,' ohradil se proti spekulacím Pivec. Dodavatel technologií, firma ČKD Praha DIZ, s médii nekomunikuje.
   Tunel Blanka, jehož výstavbu zadalo někdejší vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měl původně sloužit už v roce 2011. Na začátku tohoto týdne se pro motoristy i MHD otevřel Trojský most přes Vltavu, který je součástí tunelového komplexu. Náklady na stavbu se v průběhu let zvýšily o několik miliard korun. Problematické faktury řešil arbitrážní soud.

769

Re: Z tisku a médií

:-) At zijou novinari :-)

Průsaky jsou pri stavbach tunelů normalni ...

Petr od Pankráce

770

Re: Z tisku a médií

Centrální mozek tunelu Blanka. Podívejte se do velínu na Strahově

http://byznys.lidovky.cz/podivejte-se-d … prava_pave

Thumbs up Thumbs down

771

Re: Z tisku a médií

dle infa z dalšího zdroje 2. 12. ani náhodou...

Thumbs up Thumbs down

772

Re: Z tisku a médií

Most, který se musel podřídit vizi autorů

V  sobotu 4. října byl slavnostně uveden do  provozu Trojský most v  Praze, který v  rámci projektu Blanka postavil Metrostav. Převádí přes Vltavu dvoukolejnou tramvajovou trať, čtyřpruhovou vozovku a dvě široké komunikace pro pěší a  cyklisty (titulní foto). Jeho hlavní pole o rozpětí 200,4 m tvořené obloukovou konstrukcí s dolní mostovkou překračuje celou šířku řeky, druhé inundační pole s roštovou předpjatou betonovou konstrukcí o rozpětí 40,4 m leží na trojském břehu.

celý článek a foto

http://metrostav.cz/pdf/noviny/192014.pdf strana 3

773

Re: Z tisku a médií

ČRo Regina 23. 10. 2014
Kdy se otevře tunel Blanka

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Dnes budeme mluvit v Třináctce plus o tématu, který hýbe Prahou, a to mimo jiné, kdy už se konečně otevře tunel Blanka.

V našem magistrátním studiu dnes sedí náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí Jiří Nouza. Dobrý den, pane náměstku.

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Dobrý den vám i posluchačům.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Kolem otevření tunelu Blanka se prakticky denně objevují další a další informace. Teď mimo jiné, že tam prosakuje podzemní voda, která může poškodit tam ty technologie, tím pádem se prý nestihnou dokončit testy zabezpečení tunelu a 2. prosince se opět otvírat nebude. Tak, co nám k tomu, pane náměstku, řeknete?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Já jsem byl před 10 kontrole na velíně, na Strahově, byl jsem tam i s médii. Já pořád ještě stále nevidím žádný důvod tomu, aby se tak 2. prosince nestalo. To je jedna věc. Všechny ty velíny byly, nebo ten velín byl oživen, regulérně se sledoval provoz nebo pohybující se osoby v tunelu, bylo všecko vidět, takže skutečně jsem získal dojem, že věci jdou dobře kupředu. Já stále jaksi trvám na tom 2. prosinci s tím, že samozřejmě musí být ale dodrženy ty parametry tak, aby nebyla žádná pochybnosti o bezpečnosti, nakonec povolení k tomu zkušebnímu provozu bude dávat státní správa, respektive úřad, který je k tomu příslušný a já věřím, že se to podaří. Na druhou stranu znova říkám, je to vždycky o tom, že musí proběhnout všecky povinné testy, musí být všechno v pořádku a pak je možné pustit do tunelu auta.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
No, ale podle Metrostavu se ta podzemní voda vyskytuje někde vně tunelu v oblasti mezi Špejcharem a Malovankou, proniká pod vozovkou právě tam, kde vedou ty kabely, tak to je přeci problém.

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Tak já tu informaci takovouhle nemám, speciálně tedy od Metrostavu. Vím, že tam byly problémy s vodou, která tam ale natekla z hlediska nějakých přívalových dešťů, tam se určitá stavební opatření dělala, to si uvědomuji. Tuto záležitost zatím nemám signalizovanou a opakuji jenom to, co jsem věděl před 10 dny. Bohužel tím, jak teďka je trošku hektičtější doba, tak jsem neměl čas, já jsem si říkal, že ten minulý týden, respektive několik dní z minulého týdne strávím v tunelovém komplexu tak, abych viděl, co všechno se tam děje či neděje, nestihl jsem to, což považuji za chybu, nicméně nejlepší je vždy vidět všechno na vlastní oči, takže v tuto chvíli nemám vlastní jaksi vjem z toho, nicméně informace, které mám k dispozici, tak zatím nesignalizují ten problém, protože ty testy dílčí i ty záteční, komplexní testy a zkoušky probíhají zatím, podle mých informací, nad plán anebo nad očekávání dobře.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Až si sedne situace na magistrátě, tak tam můžete trávit všechny volné dny. Ta podzemní voda je prý výš, než se původně počítalo, a i tam, kde podle geologického průzkumu nebyla. A tak mě napadlo, co když se tam ta voda znovu objeví, až tam budou jezdit auta, protože voda je přeci nevyzpytatelná?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Tak voda je opravdu nevyzpytatelná, nicméně, pokud známe nebo řidiči znají Strahovský tunel, tak tam se voda vyskytuje taky. Ale já skutečně při všech svých návštěvách, které jsem v tunelovém komplexu Blanka absolvoval při těch prohlídkách, tak jsem nikdy neviděl jaksi tu vodu na povrchu, na té takzvané vozovce nebo na silnici. To, že tam vnikla voda při těch loňských průtržích, to je pravda, dokonce to způsobilo nějaké škody, musely se vyměňovat rozvaděče, tuším, že jich bylo asi 52, jestli se nemýlím, nicméně ty věci byly opraveny a v tuto chvíli skutečně, nevím, já nechci tu informaci podceňovat, ale ke mně, nebo k mým rukám nebo k mým očím, k mým uším se ta informace tohoto charakteru nedostala, takže já si to ověřím, nevím, jestli to stihnu zítra, ale určitě během týdne bych na tu návštěvu zašel a uvidíme třeba při tom, při té vlastní návštěvě dostanu jiné informace, v tuto chvíli je skutečně nemám.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Já jen řeknu naše telefonní čísla, pokud se chcete na něco zeptat pana náměstka pražského primátora Jiřího Nouzy, bavíme se o tunelu Blanka a o věcech tohoto typu v Praze. Můžete volat 604311313 nebo 221553926. Pane náměstku, ta dopravní situace ulice V Holešovičkách je každé ráno velmi náročná, je stupeň číslo 4, někdy i 5, objevují se názory, že po otevření Blanky se to ještě zhorší a zhorší ještě dále směrem do té Argentinské, protože tam budou najíždět i ti řidiči od strany Dejvic. Co si o tom myslíte?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Tak já si myslím, že není možné očekávat, že se v Praze skokově zvýší počet automobilů. Já myslím, že kapacita silniční sítě v Praze je na hraně, a já proto hledám, marně hledám zdroje těch automobilů, které by tam, nebo zdroj těch automobilů, které by tam mohly vyjíždět a které by tam nebo které v dnešní době tam nevyjíždějí, tedy nepřijíždějí Argentinskou ze směru od centra, byť, byť ten vlastní takzvaný ten městský tranzit, nebo tranzit od jihu Prahy sem na sever do Holešoviček tvoří pouhá 4 % z těch 100 tisíc aut, které se na magistrále pohybují, tak já pevně věřím tomu, že ti, kteří vyjíždí na jihu do centra města, tak, nebo používají centrum města jako zdroj a cíl cesty, tak najdou cestu do tunelového komplexu Blanka a nevěřím to, že by prostě tam se mohlo narodit někde 30 tisíc automobilů. Je samozřejmě otázka, jak se ta doprava usadí. Existují modely, které o tom hovoří, ale to jsou pořád modely, doprava, život sám si to nějakým způsobem do jisté míry upraví a já věřím tomu, že ten vliv Blanky bude pozitivní na dopravu ve městě.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Ještě jednou řeknu naše čísla 604311313 nebo 221553926. Můžete volat panu náměstkovi Jiřímu Nouzovi vaše dotazy a ještě se zeptám znovu, i když už jste to říkal, věříte tedy, že 2. prosince se Blanka otevře na svátek Blanky?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Říkám, já tomu stále věřím, samozřejmě věř a víra tvá tě uzdraví, na druhou stranu říkám, je to podmíněno splněním všech těch bezpečnostních předpisů, ale v tuto chvíli, opakuji, nemám informace, které by tomu nasvědčovaly.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Na začátku října se otevřel Trojský most, který spolujuje Holešovice a Troju, jak se to jeho zprovoznění osvědčilo?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Tak do jisté míry odlehčil Mostu Barikádníků, pravda je, že jeho budoucnost je zejména v souvislosti s výstavbou respektive se zástavbou čtvrti Bubny-Zátory, která je tam v tuto chvíli vlastně prázdná. Je to poměrně velké rozvojové území, které určitě bude jaksi evokovat dopravu do toho území i z toho území, to znamená, že já myslím, že jaksi Trojský most nejenom, že funguje, splnil to, co očekávali jsme v tuto chvíli, ale v okamžiku, kdy bude nadcházet výstavba v tomto sektoru města, tak doceníme ještě více jaksi postavení Trojského mostu.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Naším dnešním hostem je náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí Jiří Nouza. Pokud se ho chcete na něco zeptat, můžete nám volat 604311313 nebo 221553926 a po zprávách a po písničce se budu ptát na mosty v Praze, protože při otevření Trojského mostu zaznělo, že Praha v současné době potřebuje dalších 5 mostů, tak se budeme pana náměstka ptát, které mosty to jsou.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Naším dnešním hostem je náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí Jiří Nouza. Pokud se ho chcete na něco zeptat, například kolem tunelu Blanka, můžete volat 604311313 nebo 221553926. Pane náměstku, já už jsem říkala před písničkou, že při otevření Trojského mostu zaznělo, že Praha potřebuje dalších 5 mostů, jaké další mosty by tady tedy měly vzniknout v Praze?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Tak já, než bych se dostal k těm novým mostům, tak určitě považuji za nutné říct, že zejména je nutné zrekonstruovat, opravit Libeňský most a Hlávkův most, to je skoro bych řekl imperativ příštích několika let, 2-3 let, protože ta situace skutečně je vážná zejména na Libeňském mostě a Hlávkův most je taky už ve velmi těžkém stavu. Pokud se týká ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
A jenom se zeptám, pane náměstku, promiňte, že vás přerušuji, a budou oba ty mosty rekonstruovány za provozu nebo se uzavřou?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Ne, to musí k tomu dojít postupně, první se bude opravovat Libeňský most, my jsme s tím už počínali v rámci návrhu rozpočtu na příští období, tak věřím tomu, že i nově vznikající koalice, případně nová politická reprezentace tuto investici do této opravy zachová a pak tedy, až bude opraven Libeňský most, tak je možné rekonstruovat Hlávkův most. Nejsem teďka, neumím upřímně říct, jestli ten Hlávkův, já si myslím, že to za provozu nepůjde, ale to je zatím můj názor teďka v tuto chvíli.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Že nepůjde za provozu ani Hlávkův, ani Libeňský?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Libeňský, taky se domnívám, že ne, tam musí dojít k vlastně demolici těch některých částí, protože jsou v tak strašném stavu, že na něj asi /nesrozumitelné/ na ten most nikdo nešáhl, takže tam bohužel některé části toho mostu budou muset být de facto vystaveny jako replika.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
To je pravda, protože to mně připomíná, že na něj šáhla voda dost výrazně.

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Ano, ano, a ta už dokonala to dílo, to je pravda, no. A pokud ...

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Myslíte, ještě, promiňte, pane náměstku, ještě k tomu Libeňskému mostu, myslíte, že změní svoji podobu po té rekonstrukci?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Nemyslím, byla tady spekulace, není to pravda. Ta celá záležitost je už dlouhodobě projednávaná jak se stavebním úřadem a vůbec s radnicí Prahy 8, protože to je ta, která vydává stavební povolení, tak tam byli přítomni i z odborníci z Národního památkového ústavu, z památkářů tady z magistrátních a čili to bylo projednáno tak, aby ten most nezměnil svůj vzhled, není to sice historická nebo kulturní památka, ale je to svým způsobem ojedinělé architektonické dílo a je potřeba se k němu takto chovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
A teď k těm novým mostům?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Tak ten bych řekl důležitý z hlediska veřejné hromadné dopravy, by měl být most v Podolí v prostoru ulice Jeremenkova nebo, jak se říká Dvorců, který by měl překlenout Vltavu na druhou stranu na Smíchov, to je, a měl by být primárně určen pro veřejnou dopravu, protože pak bychom měli situaci, jak se říká, s tramvajovými spojeními pod kontrolou, protože v současné chvíli nejzatíženější tramvajová křižovatka je oblast Palackého náměstí a následně Karlovo náměstí. Tam skutečně už se ty vlakové nebo ty tramvajové soupravy pohybují na hranici možností a už se tam víc tramvají ani nenacpe takzvaně. Pokud se dalších týká, tak asi se zvažuje i výstavba nebo uvažujeme o spojení Troji, respektive Troji a Prahy 6, tam zřejmě by se taky asi mělo uvažovat o nějakém mostním spojení a v centru města, pokud považujeme Holešovickou tržnici za širší centrum města, tak v tom prostoru před Holešovickou tržnicí na druhou stranu přes ostrov Štvanice by se měla taky vybudovat lávka. Ta už byla plánovaná vlastně s tím, jak tam byl rozvoj na té pravobřežní, na tom pravém břehu, jak se dneska staví ty nové objekty, tak tam byla plánována lávka pro pěší a cyklisty, takže tam si myslím, že taky to by bylo velmi účelné.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
To by určitě bylo, ale to byla jen lávka, to by tedy nebyl most pro auta?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
To by nebyl klasický most pro auta, ale je to, považuju to za mostní spojení, takže proto jsem ji vyjmenoval.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
A vy jste začal tím mostem mezi Prahou 4 a 5, tedy tím, který se má jmenovat Dvorecký most nebo se tak teď jmenuje, a v jakém horizontu by se tam měl objevit?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Tak v tuto chvíli, pokud se nemýlím, tak je zadaná změna územního plánu, nebo je to zadáno do toho, aby se dostal do územní plánovací dokumentace, takže ten horizont není v řádech let, ale spíše více let, to znamená, já si nemyslím, že to bude dřív jak za 4-5 let by se o tom dalo asi uvažovat.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Pojďme ještě na jedno téma, pane náměstku, ve čtvrtině Prahy z neděle na pondělí nešel po půlnoci proud, někde to trvalo asi půl hodiny, někde až hodinu, shrnu to black-out ve velké části Prahy poměrně. Jaký je to pro vás, ne, jinak se zeptám, co jste si z toho vzali? Je to nějaké pro vás poučení, když se to takto nejenom zkouší, jako se zkoušel nedávno black-out, ale když se to stane opravdu?

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Víte, já jsem před rokem a 3 měsíci nebo 4 měsíci, když jsem přišel do úřadu, tak jsem zjistil, že mám v kompetenci energetickou bezpečnost a přišli za mnou kolegové ze zastupitelstva, kolega Trombík a začali jsme se bavit o tom, co to je black-out a já, když jsem se potom po asi hodinové až dvouhodinové debatě ty věci nějak představil, tak jsem s hrůzou zjistil, co všechno se může stát. To vlastně byl iniciační moment k tomu, abychom uspořádali to cvičení black-out, které se odehrálo na magistrátě asi před půl rokem, nebo s 8 měsíci, 7 měsíci a ten zážitek z neděle, protože já jsem měl v uvozovkách to štěstí, nebo já bydlím v části Prahy 4, která tím byla postižená, tak skutečně, když se rozhostí, naštěstí teda se to stalo v noci, to znamená paradoxně sice je všude tma, ale to, že to bylo v těch pozdních nočních hodinách, respektive někdy kolem půlnoci až jedné hodiny až druhé hodiny ranní, tak nehrozí a nebyla zima, tak nehrozil nějaký další dominový efekt, ale v okamžiku, kdyby se to skutečně stalo, já nechci jaksi sýčkovat, ale skutečně mi v tý chvíli došlo, co opravdu znamená black-out, když je všude tma. Já jsem sice viděl někde na horizontu města, město, které tam svítí, některé výškové budovy, ale v mém okolí byla naprostá tma a vyjít na ulici znamenalo prostě pohybovat se ve tmě tak, jak se pohybovali před 300 lety prostě lidé a je to skutečně jednak dramatický, jednak neopakovatelný zážitek, protože když jdeme a zmáčkneme vypínač a rozsvítí se nám to, připadá všem naprosto samozřejmé, ale ta skutečnost, která může nastat, byla opravdu varující, mně to jenom potvrdilo to, co jsem si představoval, takže bylo to takové přinesení jakési vize do reality.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Pane náměstku, děkujeme za rozhovor a přejeme hezký zbytek dne.

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
I vám děkuji za pozvání a všem posluchačům taky krásný zbytek dne.

Štěpánka DUCHKOVÁ, moderátorka
Na shledanou.

Jiří NOUZA, náměstek pražského primátora pro oblast infrastruktury a životního prostředí
Na shledanou, na shledanou.

774

Re: Z tisku a médií

Výše uvedené číst je otřesné. hmm Ne z hlediska podstaty, nebo čehokoliv jiného, ale písemný přepis mluveného slova je někdy opravdu "zážitek". smile Zájemcům doporučuji pustit si http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3235384 a raději si to poslechnout. Trvá to necelých 17min.

Thumbs up Thumbs down

775

Re: Z tisku a médií

Pozor, všechno vidíme. Velín tunelu Blanka na Strahově připomíná NASA
Blankou nejprve projede policejní vůz a vše zkontroluje. Pak technik ve velíně na Strahově položí prsty na myš a přepne semafory z červené na zelenou.

http://praha.idnes.cz/ve-veline-tunelu- … zpravy_bur

Thumbs up Thumbs down