Komplex Blanka je největší a nejproblémovější stavbou v Praze
Praha 7. července (ČTK) - Vizitka tunelového komplexu Blanka v Praze (jeho otevření se podle vyjádření náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) opět oddálí, dodavatel mluví o dubnu 2015):
- Komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, je největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR. Je údajně také nejdelším městským tunelem v Evropě. Původně měl být zprovozněn v roce 2011, termín se později odsunul na jaro 2014, poté se neoficiálně mluvilo o předvolebním termínu 4. října, nyní je ve hře duben 2015.
- Komplex tunelů měří 5,5 kilometru; součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v ČR, dlouhý až 2,23 kilometru.
- Komplex zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového trojského mostu přes Vltavu:
1) úsek Brusnice - od severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 metrů ražených tunelů.
2) úsek Dejvice - od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna budoucí křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden km.
3) úsek Královská - od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom hloubeným úsekem až k trojskému portálu; celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 metrů ražených.
- Blanka je součástí severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským.
- Součástí stavebního povolení je podmínka, že komplex bude zprovozněn v koordinaci se severozápadní částí Pražského okruhu (obchvatu Prahy plánovaného přes Suchdol), ten se však ještě stavět nezačal a v nejbližší době nezačne.
- Komplex tunelů staví společnost Metrostav.
- Výstavbu schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS) s tím, že bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale nové vedení města zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS; ve funkci od listopadu 2010 do května 2013) nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by měla činit 36 miliard korun.
- I po dokončení bude komplex Blanka zatěžovat pražský rozpočet. Na jeho provoz totiž Praha ročně vynaloží asi 200 milionů korun, řekl loni v listopadu náměstek primátora Josef Nosek (ODS).
- Výstavbu provázela už dříve celá řada závažných problémů, mimo jiné se na stavbě tunelů několikrát propadla zemina, objevily se problémy kolem financování stavby, stavebních povolení, proti stavbě také protestovali obyvatelé z okolí.
- Současné vedení Prahy tvrdí, že hledá zákonnou cestu, jak problematické faktury proplatit. Vede proto arbitráž s Metrostavem, který je podle rozhodčího soudu povinen dokončit stavební část tunelu do konce září. K arbitrážnímu soudu Praha půjde i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).