701

Re: Z tisku a médií

Blanko, pozor. Hackeři mohou tunel zavřít a způsobit dopravní kolaps

    11. června 2014  19:50
    Tunel Blanka ještě není dostavěný, ale magistrát už se zabývá dalšími možnými problémy. Mluví se o bezpečnostním cvičení, které by mělo ověřit odolnost technologií tunelu Blanka vůči počítačovým pirátům. Ti už v zahraničí dokázali nejednou způsobit dopravní kolaps.

    Zdroj: http://praha.idnes.cz/tunel-blanka-by-m … zpravy_prp

702

Re: Z tisku a médií

To se najme firma z XX ostrovů, založená před 2 týdny. Pak budou 3 ajťáci půl roku dělat, že se snaží do toho nabourat.
Magistrát zaplatí pár desítek milionů a řekne, že bylo vše v pořádku...

Thumbs up Thumbs down

703 Naposledy upravil: mrmarkus (12.06. 2014 06.12)

Re: Z tisku a médií

Kdepak, to se dělá úplně jinak. Na základě rámcové smlouvy je možné slovit pouze dvě až tři společnosti, to přece nejde, jen tak oslovit nějakou firmičku, centrální nákupy přece ... Tedy jedna z ni se vybere jako dodavatel s potřebnou super kompetencí v této oblasti bezpečnosti. Tato zahraniční renomovaná společnost se zkušenostmi s řízením celého světa samozřejmě na akci nepošle nikoho ze svých expertů, kteří ani nikdy do ČR nedorazili, nýbrž osloví subdodavatele, jiné společnosti působící na našem trhu, zda mají o tuto bezpečnostní zakázku zájem. Tato společnost zakázku vezme, ale jaksi nemá volné zdroje, všichni jsou někde na projektech, což ale není problém, máme tu přece externisty! Tedy je oslovena bodyshopová firma, která konečně dodává ajťáka pracujícho na živnostenstký list. No tak jistě, že tito ajťáci se do toho budou snažit půl roku nabourat, vždyť je to nesmírně zajímavá činnost a taky jí koneckonců dělají poprvé v životě, mezi zakázkami na webové prezentace, opravami chyb ve skladovém softwaru a dvou státních zakázkách na optimalizaci informačních systémů je to příjemná změna big_smile

Uživit tento řetězec něco stojí, pár desítek milionů na to padne cool

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

704

Re: Z tisku a médií

2mmarkus: Kdyby to nebylo k pláči, tak je to k smíchu. Bohužel je to přesně tak do posledního písmenka.

Thumbs up Thumbs down

705

Re: Z tisku a médií

Otevření tunelu Blanka před komunálními volbami je ohroženo

   Praha 18. června (ČTK) - Praze v čele s TOP 09 hrozí, že nestihne otevřít tunelový komplex Blanka v plánovaném termínu před komunálními volbami. Politici sice slíbili, že se problematickým tunelem první řidiči projedou na přelomu září a října, dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, ale tvrdí, že do té doby nestihne práce dokončit. Vyplývá to z dopisu, který firma zaslala magistrátu, zjistila ČTK z důvěryhodných zdrojů. Plánovaný termín otevření Blanky dlouhodobě zpochybňuje opozice.
   Stavbu důležité dopravní stavby, která bude městskou pokladnu stát více než 36 miliard korun, schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Náklady se ale v průběhu let navýšily o několik miliard. Současné vedení města tvrdí, že hledá zákonnou cestu, jak problematické faktury proplatit. Vede proto arbitráž se stavební firmou Metrostav. K soudu půjde i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Zprovoznění tunelu původně plánované na rok 2011 se proto už několikrát odložilo.
   Podle informací ČTK panují kolem aktuálního termínu otevření silné politické tlaky. Praha přesný termín oficiálně nesdělila, podle zdrojů ČTK se mluvilo o 4. říjnu. Vládnoucí TOP 09 by se totiž hodilo spustit provoz v Blance ještě před volbami, které se uskuteční 10. a 11. října. Političtí konkurenti ale podle zdrojů z pražské politiky usilují o to, aby TOP 09 slavnostně přestřihnout pásku nestihla.
   Firma ČKD v minulosti uzavřela s Prahou smlouvu na práce za zhruba pět miliard korun. V dopise, který na začátku týdne poslala magistrátu píše, že jí Praha dluží 550 milionů korun. Praha navíc dlouho otálela se zadáním zakázky na stavbu velínů, bez kterých by se provoz v Blance nemůže rozjet. A ČKD nyní tvrdí, že plánovaný termín nestihne. Už dřív se mluvilo o tom, že na práci potřebuje zhruba půl roku. Což by znamenalo dokončení Blanky zřejmě až na přelomu roku.

706

Re: Z tisku a médií

Myslím si už dávno, že letos Blanka nepojede :-)

Petr od Pankráce

707 Naposledy upravil: Jenik (18.06. 2014 20.57)

Re: Z tisku a médií

A je úúúúžasné, jak z informace o dvou větách ČTK vytvoří desinformační článek, který neinformovaného docela zblbne, není to náhodou záměr?
To, že neumí jiný přívlastek, než "problematický" jsme si bohužel už skoro zvykli. Ovšem
"Vede proto arbitráž se stavební firmou Metrostav. K soudu půjde i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Zprovoznění tunelu původně plánované na rok 2011 se proto už několikrát odložilo"
Takže zprovoznění se odložilo z roku 2011 kvůli arbitráži z  roku 2013, kterou mimochodem zahájil MTS pro neplacení faktur???!!!!!! To je dokonalé, soudruzi z ČTK!!!
A jak hodná TOPka to chce otevřít ještě před volbami, a zlá opozice jí to kazí; takovou anallízu by si také mohli odpustit, když zamlčí veškerá fakta.

Thumbs up Thumbs down

708

Re: Z tisku a médií

ony stačí jen ty titulky... smile

aktualne.cz: Blanka se pred komunalnimi volbami neotevre, varuje CKD
Hospodarske noviny: Hlavni mesto se snazi odvratit dalsi dve arbitraze kvuli Blance
tyden.cz: Praha mozna nestihne do voleb otevrit tunel Blanka
Mlada fronta DNES: Blanka ma skluz. Mesto to popira
Pravo: CKD hrozi, ze do voleb nedokonci prace v Blance
Metro: Problemy s Blankou se vraci. Na rade je CKD
CT 1: Termin otevreni tunelu Blanka v ohrozeni
ceskenoviny.cz: Otevreni tunelu Blanka pred komunalnimi volbami je ohrozeno
Frekvence 1: Otevreni prazskeho tunelu Blanka je pry znovu v ohrozeni
lidovky.cz: Spatna zprava pro magistrat. Tunel Blanka se do voleb neotevre

709

Re: Z tisku a médií

Bohužel naši pisálci píší hlavně pro lidi, pro které je vrcholem informace to, který VIPák dal přes hubu milence a dvořil se manželce (nebo je to opačně? hmm ) a taková Blanka je normálně nezáživná. Proto musí být strhující nadpis - pokud možno tak skandální aby upoutal - a text musí být velmi, velmi pomlouvačný, aby se dotyčným omezencům zamlouval. To se prodává! Nějaké seriozně napsané zprávy jsou nežádoucí, protože normální čtenář přece nebude nakupovat hromadně seriozní tisk, kde se doví v podstatě pořád to samé. Ovšem různorodost skandalizujících článků je bohatá, rozmanitá a tudíž vysoce prodejná. Že oplývá nepřesnostmi, polopravdami a výmysly? No a co? Hlavní je, že se hojně prodává právě náš list!!

Slovy klasika: "Peníze jsou přece teprve až na prvním místě".

Thumbs up Thumbs down

710

Re: Z tisku a médií

Praha a IDS uzavřely smlouvu k Blance, arbitráž může začít

   Praha 19. června (ČTK) - Praha a firma Inženýring dopravních staveb (IDS), která je správcem stavby tunelu Blanka, dnes podepsaly rozhodčí smlouvu. Na dotaz ČTK to řekl mediální zástupce IDS Pavel Kočiš. Arbitráž kvůli nezaplaceným fakturám tak může začít. Termín zatím znám není, IDS ale už chystá rozhodčí žalobu. Podat ji chce v červnu nebo červenci. Bez IDS, která kvůli dluhům města hrozila odchodem ze stavby, by podle Prahy nebylo možné tunel dokončit.
   Blanka vyjde na 36 miliard korun. Otevřít se má podle slibu politiků v říjnu. Záležet bude na tom, jak dlouho potrvají instalace technologií nezbytných pro provoz tunelu. Praha o tom jedná s dodavatelem, firmou ČKD Praha DIZ. Opozice termín otevření Blanky zpochybňuje.
   Praha už několik měsíců firmě IDS neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady. Podle informací ČTK za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by jí Praha měla zaplatit ještě 196 milionů, včetně 145 milionů, o které ji IDS žalovala v lednu.
   Po podpisu rozhodčí smlouvy IDS stáhne původní žalobu a podá novou k rozhodčímu soudu. Město a firma se už domluvily na složení rozhodčího senátu.
   Praha nedávno rozhodla o tom, že půjde s IDS do arbitráže. Soudí, že to bude nejrychlejší cesta k řešení problémů. Rada města vybrala za svého zástupce při rozhodčím řízení arbitra Bohuslava Pavlíka. Zastupuje ji i u arbitráže, kterou město kvůli Blance vede s Metrostavem. Důvodem obou arbitráží jsou především neproplacené faktury. Praha tvrdí, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Arbitři v dubnu rozhodli, že Metrostav musí loni přerušenou stavbu dokončit do pěti měsíců. Praha má zaplatit přes čtyři miliardy.
   IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti kontroloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma má totiž dostávat odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let zvýšila o několik miliard, uvádí analýza. Firma, o níž média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to odmítá.
   IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.

http://praha.idnes.cz/praha-a-ids-uzavr … zpravy_bur

711

Re: Z tisku a médií

Pořád dokola :-)
Blanku otevřeme počátkem října, tvrdí náměstek primátora
http://www.novinky.cz/domaci/339828-bla … atora.html

Thumbs up Thumbs down

712

Re: Z tisku a médií

U rozhodčího soudu pokračuje arbitráž kvůli tunelu Blanka

   Praha 20. června (ČTK) - U rozhodčího soudu v Praze dnes pokračuje arbitráž mezi Prahou a stavební firmou Metrostav kvůli problematickému tunelu Blanka. Metrostav se bude domáhat údajně poslední dlužné miliardy korun. Praha předloží seznam prací za asi 40 milionů korun, které jsou nutné k dokončení stavby. Zda tímto líčením arbitráž skončí, není jasné.
   Z dřívějšího rozhodnutí soudu vyplynula Praze povinnost zaplatit Metrostavu dohromady čtyři miliardy korun, Metrostavu pak povinnost dokončit Blanku do konce září. Termín zprovoznění klíčové dopravní stavby ale zatím stále není znám. Zásadní bude, jak dlouho potrvají instalace technologií nezbytných pro provoz tunelu.
   Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měla původně stát zhruba o deset miliard méně a sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o říjnu. Opozice ale i tento termín zpochybňuje. Náklady na stavbu se postupně vyšplhaly až na zhruba 36 miliard korun.
   Praha rovněž chystá další arbitráž se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

713

Re: Z tisku a médií

Arbitři opět nevynesli konečné stanovisko ve sporu ohledně Blanky

   Praha 20. června (ČTK) - Rozhodčí soud v Praze opět nevynesl konečné stanovisko ve sporu mezi Prahou a stavební firmou Metrostav kvůli problematickému tunelu Blanka. Schválil pouze seznam prací asi za 40 milionů korun, které jsou nutné k dokončení stavby. O poslední části dluhu ve výši jedné miliardy korun, jejíž proplacení žádá Metrostav, zatím nerozhodl. Na dotaz ČTK to řekl náměstek pražského primátora Jiří Nouza (TOP 09).
   Z dřívějšího rozhodnutí soudu vyplynula Praze povinnost zaplatit Metrostavu dohromady čtyři miliardy korun, Metrostavu pak povinnost dokončit Blanku do konce září. Termín zprovoznění klíčové dopravní stavby ale zatím stále není znám. Zásadní bude, jak dlouho potrvají instalace technologií nezbytných pro provoz tunelu.
   Arbitři nyní projednávají poslední sporné faktury, především za stavbu Trojského mostu. Původně měl stát téměř 500 milionů, nakonec se jeho cena vyšplhala zhruba na 1,2 miliardy korun. Zakázka byla přitom zadána bez výběrového řízení.
   Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měla původně stát zhruba o deset miliard méně a sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o říjnu. Opozice ale i tento termín zpochybňuje. Náklady na stavbu se postupně vyšplhaly až na zhruba 36 miliard korun.
   Praha rovněž chystá další arbitráž se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

714

Re: Z tisku a médií

Praha předala arbitrům posudek ČVUT na hodnotu Trojského mostu

   Praha 27. června (ČTK) - Praha tento týden předala rozhodčímu soudu, který řeší spory mezi městem a stavební firmou Metrostav ohledně tunelu Blanka, posudek týkající se ceny problematického Trojského mostu. Odborníci z ČVUT odhadli hodnotu díla na 950 milionů korun bez DPH. ČTK to řekl zdroj z vedení Prahy obeznámený se situací. Do konce měsíce se má k posudku vyjádřit Metrostav. Očekává se, že jeho představa o ceně bude jiná. Neoficiálně se mluví o tom, že budou stavaři žádat přes 1,3 miliardy korun. Firma zatím nechce částku komentovat.
   Arbitři řeší spory už několik měsíců. Neshody Prahy a Metrostavu se týkají především neproplacených faktur za odvedenou práci. Tunel Blanka, který pochází z doby někdejšího primátora Pavla Béma (ODS), se totiž v průběhu let prodražil o několik miliard korun a stávající vedení města neví, jak sporné faktury zákonnou cestou zaplatit. Konečný účet za Blanku by měl být kolem 36 miliard korun.
   Rozhodčí soud nyní projednává poslední a patrně nejspornější faktury, především za Trojský most. Původně měl stát zhruba 500 milionů Kč, nakonec bude jeho cena více než dvojnásobná. Zakázka byla přitom v minulosti zadána bez výběrového řízení, údajně rozhodnutím úředníků. Další stání u soudu bude poté, co arbitři dostanou od obou stran stanoviska k ceně díla.
   Z dřívějšího rozhodnutí soudu vyplynula Praze povinnost zaplatit Metrostavu dohromady čtyři miliardy korun, Metrostavu pak povinnost dokončit Blanku do konce září. Termín zprovoznění klíčové dopravní stavby ale zatím stále není znám. Vedení města mluví o říjnu. Zásadní ale bude, jak dlouho potrvají instalace technologií nezbytných pro provoz tunelu.

715

Re: Z tisku a médií

Praha v září plánuje cvičení hasičů v Blance, shoří nákladní auto

   Praha 4. července (ČTK) - V budovaném tunelu Blanka v Praze se v září uskuteční cvičení hasičů. V rozhovoru pro ČTK to řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Námětem bude požár nákladního automobilu spojený s nehodou osobních aut, ze kterých budou záchranáři vyprošťovat raněné. Cvičení Praha naplánovala na 25. září, zhruba dva týdny před otevřením tunelu, uvedla mluvčí pražských hasičů Pavlína Adamcová. Přesný termín zprovoznění Blanky politici vytrvale odmítají sdělit. Podle všeho jej ale směřují na dobu těsně před komunálními volbami.
   Volby se konají 10. a 11. října. Podle informací ČTK chce vedení města v čele s TOP 09 slavnostně přestřihnout pásku první říjnový víkend. Zda se to podaří, ale není jisté. Problémy jsou totiž s instalací technologií nezbytných pro provoz tunelu, které dodává firma ČKD Praha DIZ. Praha a firma vedou debaty o tom, zda je možné do října práce stihnout. Už dříve se neoficiálně mluvilo o tom, že práce mohou trvat až několik měsíců. Opoziční ODS dokonce tvrdí, že se Blanka neotevře dřív než na přelomu roku.
   Stavbu tunelu Blanka, která vyjde na zhruba 36 miliard korun, provází od začátku problémy. Budování důležité dopravní stavby schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS). Náklady se ale v průběhu let navýšily o několik miliard. Současné vedení města tvrdí, že hledá zákonnou cestu, jak problematické faktury proplatit. Vede proto arbitráž se stavební firmou Metrostav, která je podle rozhodčího soudu povinna dokončit stavební část tunelu do konce září. Kvůli dluhům půjde Praha k rozhodčímu soudu i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Závazky ve výši stovek milionů má také vůči firmě ČKD Praha DIZ. Zprovoznění tunelu původně plánované na rok 2011 se proto už několikrát odložilo.

716

Re: Z tisku a médií

Blanku do voleb nestihneme, potvrdil dodavatel. Metropole chce jednat
http://praha.idnes.cz/otevreni-tunelu-b … zpravy_hro

717

Re: Z tisku a médií

Komplex Blanka je největší a nejproblémovější stavbou v Praze

   Praha 7. července (ČTK) - Vizitka tunelového komplexu Blanka v Praze (jeho otevření se podle vyjádření náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) opět oddálí, dodavatel mluví o dubnu 2015):
   - Komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, je největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR. Je údajně také nejdelším městským tunelem v Evropě. Původně měl být zprovozněn v roce 2011, termín se později odsunul na jaro 2014, poté se neoficiálně mluvilo o předvolebním termínu 4. října, nyní je ve hře duben 2015.
   - Komplex tunelů měří 5,5 kilometru; součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v ČR, dlouhý až 2,23 kilometru.
   - Komplex zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového trojského mostu přes Vltavu:
   1) úsek Brusnice - od severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 metrů ražených tunelů.
   2) úsek Dejvice - od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna budoucí křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden km.
   3) úsek Královská - od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom hloubeným úsekem až k trojskému portálu; celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 metrů ražených.
   - Blanka je součástí severozápadní části městského okruhu. Doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským.
   - Součástí stavebního povolení je podmínka, že komplex bude zprovozněn v koordinaci se severozápadní částí Pražského okruhu (obchvatu Prahy plánovaného přes Suchdol), ten se však ještě stavět nezačal a v nejbližší době nezačne.
   - Komplex tunelů staví společnost Metrostav.
   - Výstavbu schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS) s tím, že bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale nové vedení města zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS; ve funkci od listopadu 2010 do května 2013) nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by měla činit 36 miliard korun.
   - I po dokončení bude komplex Blanka zatěžovat pražský rozpočet. Na jeho provoz totiž Praha ročně vynaloží asi 200 milionů korun, řekl loni v listopadu náměstek primátora Josef Nosek (ODS).
   - Výstavbu provázela už dříve celá řada závažných problémů, mimo jiné se na stavbě tunelů několikrát propadla zemina, objevily se problémy kolem financování stavby, stavebních povolení, proti stavbě také protestovali obyvatelé z okolí.
   - Současné vedení Prahy tvrdí, že hledá zákonnou cestu, jak problematické faktury proplatit. Vede proto arbitráž s Metrostavem, který je podle rozhodčího soudu povinen dokončit stavební část tunelu do konce září. K arbitrážnímu soudu Praha půjde i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

718

Re: Z tisku a médií

Pražská radnice má problém, tunel Blanka do voleb nestihne otevřít

Otevření tunelu Blanka bude mít půlroční zpoždění. Plánované otevření tunelu před komunálními volbami se konat nebude. Stavba bude dokončena až v dubnu 2015.

http://echo24.cz/a/wG3x6/prazska-radnic … ne-otevrit

Půlroční zpoždění měla mít přeci v říjnu, tohle už je roční zpoždění. A 3-leté zpoždění proti původním plánům...

719

Re: Z tisku a médií

Rozhodčí soud objedná posudek na cenu sporného Trojského mostu

   Praha 11. července (ČTK) - Rozhodčí soud při Hospodářské komoře a Agrární komoře ČR objedná nezávislý posudek na cenu problematického Trojského mostu. Vypracuje jej poradenská firma Grant Thornton Valuations. ČTK to zjistila od zdrojů obeznámených s děním. Most přes Vltavu je součástí tunelového komplexu Blanka, kvůli kterému se Praha několik měsíců pře se stavební firmou Metrostav. Jednání se podle informací ČTK zbrzdila právě na ceně mostu, o které mají obě strany sporu odlišné představy.
   Vedení Prahy na konci června předalo arbitrům posudek ČVUT, který most ocenil na 950 milionů korun bez DPH. Metrostav nechce svou představu o ceně komentovat. Neoficiálně se ale mluví o tom, že po Praze žádá přes 1,3 miliardy korun. Světlo by do rozhodování měl vnést nezávislý posudek, který soudci nechají vypracovat. Hotov by podle informací ČTK měl být do 8. srpna. Teprve pak bude jednání u rozhodčího soudu pokračovat.
   Neshody Prahy a Metrostavu se týkají především neproplacených faktur za odvedenou práci. Tunel Blanka, který pochází z doby někdejšího primátora Pavla Béma (ODS), se totiž v průběhu let prodražil o několik miliard korun a stávající vedení města neví, jak sporné faktury zákonnou cestou zaplatit. Konečný účet za Blanku by měl být kolem 36 miliard korun.
   Rozhodčí soud nyní projednává poslední a patrně nejspornější faktury, především za Trojský most. Původně měl stát zhruba 500 milionů korun, nakonec bude jeho cena více než dvojnásobná. Zakázka byla přitom v minulosti zadána bez výběrového řízení, údajně rozhodnutím úředníků.
   Z dřívějšího rozhodnutí soudu vyplynula Praze povinnost zaplatit Metrostavu dohromady čtyři miliardy korun, Metrostavu pak povinnost dokončit Blanku do konce září. Termín zprovoznění klíčové dopravní stavby ale zatím není znám. Vedení města původně mluvilo o říjnu. Tento týden ale politici připustili, že se kvůli instalaci technologií nezbytných pro provoz tunelu zpozdí. Dodavatel, firma ČKD Praha DIZ, mluví o dubnu příštího roku.

720

Re: Z tisku a médií

už si toho všimli i novináři smile smile

Velké stavby se protahují. Z plánovaných otvíraček se letos stihá jen Trojský most

Robert Oppelt Metro.cz 24. července 2014  6:00
Žádná Blanka, žádné nové stanice metra. Politici se před volbami pochlubí asi jen otevřením Trojského mostu. První tramvaje jej přejedou v říjnu.

Most na první pohled vypadá, že by se tudy mohlo začít jezdit už za pár dní, podle Metrostavu ale ještě spousta práce čeká na dokončení. „Stavba sice vypadá hotově, ale zbývá spousta maličkostí, třeba osvětlení,“ popisuje mluvčí Metrostavu František Polák. Je podle něj také třeba, aby v srpnu prošel hotový most řadou zkoušek a kontrol. Teprve pak se může otevřít pro dopravu.

http://www.metro.cz/velke-stavby-se-pro … e-deje_row

721

Re: Z tisku a médií

Rozhodčí soud se ke sporu ohledně tunelu Blanka vrátí v září

   Praha 25. července (ČTK) - Rozhodčí soud při Hospodářské komoře a Agrární komoře ČR se k jednání ohledně problematického tunelu Blanka vrátí na začátku září. Původně mělo být jednání o měsíc dřív, poradenská firma, která na objednávku soudu zpracovává posudek na cenu Trojského mostu, ale požádala o víc času. Arbitři jí vyhověli, řekl dnes na dotaz ČTK náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Most přes Vltavu je součástí tunelového komplexu, kvůli kterému se Praha několik měsíců pře se stavební firmou Metrostav.
   Právě cena mostu podle informací ČTK soudní jednání zbrzdila. Obě strany sporu mají odlišné představy. Vedení Prahy na konci června předalo arbitrům posudek ČVUT, který most ocenil na 950 milionů korun bez DPH. Metrostav nechce svou představu o ceně komentovat, neoficiálně se ale mluví o tom, že po Praze žádá přes 1,3 miliardy korun. Světlo by do rozhodování měl vnést nezávislý posudek, na němž pracuje poradenská firma Grant Thornton Valuations. Teprve pak bude jednání u rozhodčího soudu pokračovat.
   Neshody Prahy a Metrostavu se týkají především neproplacených faktur za odvedenou práci. Tunel Blanka, který pochází z doby někdejšího primátora Pavla Béma (ODS), se v průběhu let prodražil o několik miliard korun a nynější vedení města neví, jak sporné faktury zákonnou cestou zaplatit. Konečný účet za Blanku by měl být kolem 36 miliard korun.
   Rozhodčí soud nyní projednává poslední a patrně nejspornější faktury, především za Trojský most. Ten měl původně stát zhruba 500 milionů korun, nakonec bude jeho cena více než dvojnásobná. Zakázka byla v minulosti zadána bez výběrového řízení, údajně rozhodnutím úředníků.
   Z dřívějšího rozhodnutí soudu vyplynula Praze povinnost zaplatit Metrostavu dohromady čtyři miliardy korun, Metrostavu pak povinnost dokončit Blanku do konce září. Stavební firma tvrdí, že bude ve stanoveném termínu stavba hotová. Datum zprovoznění tunelu ale zatím známo není. Vedení města původně mluvilo o říjnu. Nedávno ale politici připustili, že se kvůli instalaci technologií nezbytných pro provoz tunelu zpozdí. Dodavatel, firma ČKD Praha DIZ, mluví o dubnu příštího roku.

722

Re: Z tisku a médií

E15: Jiří Nouza: Je zázrak, že se Blanka nakonec dostaví
... Na druhou stranu ČKD v tuto chvíli využívá maximálně smluvních možností a považuji za nešťastné, možná i za zločin, že máme dvě smlouvy – jednu stavební a jednu teologickou.

(Ano, modleme se, aby se to otevřelo, a bude to zázrak, ale mít na to smlouvu?)

http://nazory.euro.e15.cz/rozhovory/jir … vi-1104870

Thumbs up Thumbs down

723

Re: Z tisku a médií

E15: Blanku i metro šetří antimonopolní úřad

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kontroluje dvě největší stavby v metropoli. Po metru se zaměřil také na to, zda byl dodržen zákon o veřejných zakázkách i při výstavbě nejdelšího tunelového komplexu u nás. Úřad si už od města vyžádal dokumentaci k Blance. Pokud by shledal pochybení, může zadavateli udělit pokutu až do výše deseti procent zakázky nebo do 20 milionů korun, jestliže nelze cenu zjistit.
Právě pochybnosti o tom, zda byl při výstavbě Blanky dodržen zákon, dohnaly představitelé města až před arbitrážní soud při Hospodářské a Agrární komoře ČR. Radnice totiž přestala před dvěma lety proplácet stavební firmě faktury, jelikož se politici obávali trestního stíhání. Dluh se postupně vyšplhal až na čtyři miliardy korun. Většinu peněz nařídil nedávný verdikt soudců Praze zaplatit.
Dílčí arbitráž se ještě vede o Trojský most, jehož cena se během výstavby téměř ztrojnásobila. Postup města při zadání této zakázky je v rozporu se zákonem naprosto jasně. Velmi pravděpodobná jsou ovšem pochybení na celém komplexu, který se prodražil o téměř deset miliard na 37 miliard. V rámci výstavby tunelu se například opravily náměstí, chodníky nebo vybudovaly cyklostezky, které vůbec nebyly součástí zadání soutěže.
Na možný rozpor se zákonem o veřejných zakázkách u budování trasy metra A, kde je investorem pražský dopravní podnik, poukázal interní audit samotného podniku. I tady dopravní podnik neplatí stavebním firmám za již odvedenou práci. Na tom, jak dopadne šetření ÚOHS, závisí, zda a kdy pošle Evropská investiční banka Praze poslední tranši půjčky, ze které se metro hradí. O metro i o Blanku se zajímá také policie.

http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-l … ad-1104877

Thumbs up Thumbs down

724

Re: Z tisku a médií

Sakra já chápu, že se má dělat poctivě, ale HLAVNĚ, ať uý se vše konečně dostaví a otevře.....

Petr od Pankráce

725 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (28.07. 2014 12.06)

Re: Z tisku a médií

Praha  - Spor Prahy a firmy Inženýring dopravních staveb (IDS), která je správcem stavby tunelu Blanka, projedná rozhodčí soud do dvou měsíců od zaplacení poplatku za zrychlené řízení. Stane se tak na žádost IDS, která soudu zaplatí přes pět milionů. Zjistila ČTK z neveřejného materiálu určeného radním hlavního města. Kdy arbitráž kvůli nezaplaceným fakturám začne, zatím není jasné. Bez IDS, která kvůli dluhům Prahy hrozila odchodem ze stavby, by podle politiků nebylo možné tunel dokončit.
Praha už několik měsíců firmě IDS neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady. Podle informací ČTK za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by jí Praha měla údajně zaplatit ještě 196 milionů. "Žaloba je podána. Čekáme jen na podpis magistrátu a řízení může začít," řekl ČTK mediální zástupce IDS Pavel Kočiš. Město a firma se už před časem domluvily na složení rozhodčího senátu.
Kvůli tunelovému komplexu Blanka, který vyjde na 36 miliard korun, vede město arbitráž i se stavební firmou Metrostav. Termín otevření klíčové dopravní stavby, která se oproti původním předpokladů prodražila o několik miliard, město opakovaně odložilo. Naposledy politici slibovali, že se první řidiči tunelem projedou před říjnovými komunálními volbami. Slib ale nesplní. Firma ČKD Praha DIZ, která je dodavatelem technologií nezbytných pro provoz Blanky, totiž tvrdí, že práce nestihne dokončit. Z neveřejných materiálů vyplývá, že firma hrozí zpomalením prací kvůli nezaplaceným fakturám. Jde o dluh v řádu stovek milionů.
Praha tvrdí, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Arbitři v dubnu rozhodli, že Metrostav musí loni přerušenou stavbu dokončit do konce září. Praha má zaplatit přes čtyři miliardy. Metrostav několikrát zopakoval, že svému závazku dostojí.
IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti kontroloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma totiž dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let výrazně navýšila, uvádí analýza. Firma, o níž média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to odmítá.
IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/druha- … ds/1106543

Thumbs up Thumbs down