626

Re: Z tisku a médií

Stavební firma nedodala městu podklady pro dokončení tunelového komplexu Blanka

    5. březen 2014

Stavební společnost Metrostav nedodala hlavnímu městu Praha potřebné podklady k tomu, aby magistrát mohl rozhodčímu soudu podat ve slíbeném termínu 10. března vzájemný návrh s rozpisem prací, což je podmínkou k dokončení tunelového komplexu Blanka. 

„My máme všechny dokumenty připravené, čekáme pouze na podkladové materiály od stavební firmy. Jakékoli zdržení v rozhodnutí arbitráže tak v žádném případě není naší vinou. I přesto věříme, že společným zájmem obou stran je se dohodnout a v co nejkratším možném termínu stavbu otevřít,“ říká primátor hlavního města Prahy Tomáš Hudeček.

http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistr … klady.html

627

Re: Z tisku a médií

Auto-Mat už začíná pěkně štvát......

Petr od Pankráce

628 Naposledy upravil: MP (07.03. 2014 08.51)

Re: Z tisku a médií

Pankrác napsal:

Auto-Mat už začíná pěkně štvát......

Až teď? tongue

Thumbs up +1 Thumbs down

629

Re: Z tisku a médií

...ale kdepak :-) Uz dlouho...

Petr od Pankráce

630

Re: Z tisku a médií

No pan Filler má ale pravdu, Blanka znásobuje kapacitu komunikací v centru města, tudíž zatraktivňuje IAD oproti ostatním módům dopravy a výsledek bude, že se centru města od aut neodlehčí, ale naopak přitíží. Pokud se ovšem v centru nikde kapacita komunikací nesníží, nebude se regulovat parkování atd.

Thumbs up −3 Thumbs down

631

Re: Z tisku a médií

vlakno napsal:

No pan Filler má ale pravdu, Blanka znásobuje kapacitu komunikací v centru města, tudíž zatraktivňuje IAD oproti ostatním módům dopravy a výsledek bude, že se centru města od aut neodlehčí, ale naopak přitíží. Pokud se ovšem v centru nikde kapacita komunikací nesníží, nebude se regulovat parkování atd.

To je přece blbost. Pravdou je, že kdo bude chtít, nebo bude muset jet do centra, tak tam pojede i kdyby trakaře padaly. Kdo ovšem pojede z jednoho konce na druhý, tak si vybere rychlejší trasu tunelem a ne přes centrum i kdyby byla o něco delší neb je plynulejší. Kdo jezdí IA tak nebude přesedlávat na MHD jen kvůli zbožnému přání kohokoliv, protože má na to. A kdo bude mít možnost jet z jednoho konce Phy na druhý pomocí IA, tak si nezvolí hodinovou cestu MHD byť by použil i metro. To konec konců nedělá ani za současné situace.

Thumbs up +1 Thumbs down

632

Re: Z tisku a médií

Také jsem snil pohádku o krásné MHD, pro kterou je třeba i omezovat ostatní možnosti, ale ta iluze už je dávno pryč. Na základě vlastních zkušeností se hrozím každé regulace co government tlačí, vesměs to končí dle úsloví Vlk se nažral a koza zůstala celá. Jenže takhle neutrální to ve výsledku není, ta omezení stojí investice i žerou další náklady průběžně, úřadům i občanům, kromě toho to lidem nehorázně komplikuje život. Perfektním příkladem jsou buspruhy na jihu, úřady tu snížili kapacitu komunikací pro IAD a zároveň při velkém září snížili počty spojů. Typicky odpolední jízda ve špičce z Kačerova na jih si stále plným právem zaslouží označení dobytčák a totéž označení i zodpovědní lidé z magistrátu, nebo snad někomu přijde normální, že ještě osmou zastávku z Kačerova na jih se lidí mačkají na schodech a na zastávkách lidé s máchnutím ruky na vyjádření zmaru čekají na další autobus? Jak krásné by bylo, kdyby úředník zvedl zadnici a šel se na ta místa podívat v praxi. Kvalita MHD nestoupá, ale na základě mých každodenních zkušeností naopak klesá, argumentovat tímto "módem dopravy" je zcestné. Tím neříkám, pojďme podporovat IAD, jenom mám pochopení, proč tolik lidí autem po Praze jezdí a jezdit bude. Je tu ještě jiná věc, mluví se hodně o podpoře cyklistiky a jsem samozřejmě pro, ale ještě více bychom měli podporovat tu nejpřirozenější dopravu po městě - pěší. Je dobře, že se dělají bezpečnější přechody, ale nesmí zůstat je u toho, mluvím tu o širších chodnících s opraveným povrchem, o takových prkotinách jako zastřihaná vegetace vedle a nad chodníkem, o úklidu, o oprávách schodišť, zábradlí, můstků, osvětlení a taky častém pohybu strážníků na místech, kde to třeba lidem nepřipadá moc bezpečné.

Svoboda je bezcenná, neznamená-li také svobodu mýlit se. [Mahátma Gándhí]

Thumbs up Thumbs down

633

Re: Z tisku a médií

Mirajz napsal:

To je přece blbost. Pravdou je, že kdo bude chtít, nebo bude muset jet do centra, tak tam pojede i kdyby trakaře padaly. Kdo ovšem pojede z jednoho konce na druhý, tak si vybere rychlejší trasu tunelem a ne přes centrum i kdyby byla o něco delší neb je plynulejší. Kdo jezdí IA tak nebude přesedlávat na MHD jen kvůli zbožnému přání kohokoliv, protože má na to.

Pokud se neomezí ta 6-8 proudá dálnice skrz centrum, tak samozřejmě bude vždy plná, protože je nejatraktivnější. Tomu žádný okruh sám o sobě nepomůže. Mimochodem o omezení magistrály a přeměně na městský bulvár se oficiálně mluvilo, když se Blanka začínala stavět.
Pokud se k regulaci magistrály přidá regulace parkování a případně mýto, tak samozřejmě pro mnoho lidí začne být MHD, příměstské vlaky, P+R nebo kolo výrazně atraktivnější než cesta autem až do centra.

Thumbs up Thumbs down

634

Re: Z tisku a médií

mrmarkus napsal:

Je tu ještě jiná věc, mluví se hodně o podpoře cyklistiky a jsem samozřejmě pro, ale ještě více bychom měli podporovat tu nejpřirozenější dopravu po městě - pěší. Je dobře, že se dělají bezpečnější přechody, ale nesmí zůstat je u toho, mluvím tu o širších chodnících s opraveným povrchem, o takových prkotinách jako zastřihaná vegetace vedle a nad chodníkem, o úklidu, o oprávách schodišť, zábradlí, můstků, osvětlení a taky častém pohybu strážníků na místech, kde to třeba lidem nepřipadá moc bezpečné.

Toto se ale děje, proto vznikl odbor bezmotorové dopravy, který má na starosti pěší a cyklistiku dohromady. Čím méně lidí bude používat pro cesty po městě auto, tím bude město zdravější, čistčí a průjezdnější - to by měl být snad cíl všech. Včetně těch, kteří auto nezbytně ve městě potřebují.

Thumbs up Thumbs down

635

Re: Z tisku a médií

V Praze dnes bude pokračovat arbitráž kvůli tunelu Blanka

   Praha 10. března (ČTK) - U rozhodčího soudu bude dnes pokračovat arbitráž mezi Prahou a stavební firmou Metrostav ohledně problematického tunelu Blanka. Praha dnes původně měla soudu předložit seznam prací zhruba za 1,2 miliardy, které jsou nutné k dokončení stavby. Nakonec se tak ale nestane, protože materiál není dokončený.
   Hlavní město tvrdí, že nedostalo od stavebníků potřebné podklady. Metrostav ale argumenty odmítá a oponuje tím, že se snaží o maximální spolupráci. Schválení návrhu by přitom pravděpodobně otevřelo cestu k dostavbě a dlouho očekávanému zprovoznění Blanky, která město vyjde zhruba na 36 miliard.
   Spor o dostavbu se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav v prosinci loňského roku zastavil práce. Rozhodci od té doby řeší platnost smluv mezi městem a Metrostavem a částky, které Praha stavební firmě dluží. Dluh činí 2,7 miliardy korun.
   'Žádné zemětřesení neočekávám,' řekl už minulý týden k možným výsledkům dalšího kola jednání náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Soud podle něj bude diskutovat především o dlužné částce a platnosti smluv. Stavební firma Metrostav na rozdíl od vedení Prahy tvrdí, že arbitři už o platnosti smluv rozhodli na minulém jednání. Mluvčí Metrostavu František Polák tvrdí, že soud tehdy jejich platnost potvrdil.

636

Re: Z tisku a médií

vlakno napsal:

Pokud se neomezí ta 6-8 proudá dálnice skrz centrum, tak samozřejmě bude vždy plná, protože je nejatraktivnější. Tomu žádný okruh sám o sobě nepomůže. Mimochodem o omezení magistrály a přeměně na městský bulvár se oficiálně mluvilo, když se Blanka začínala stavět.
Pokud se k regulaci magistrály přidá regulace parkování a případně mýto, tak samozřejmě pro mnoho lidí začne být MHD, příměstské vlaky, P+R nebo kolo výrazně atraktivnější než cesta autem až do centra.

Samosebou. Ale o omezeních a úpravách magistrály se tu diskutovalo už před lety a závěr byl ten, pokud si dobře vzpomínám, že dokud nebude zcela hotov obchvat Prahy ve formě R1 a zejména MO, tak jakákoliv manipulace s magistrálou je jen libido volených i nevolených ouředníků a zhoršení dopravní situace. No a jak je to s MHD, tak to asi nemusím rozebírat. Jde to od deseti k pěti (to nemám na mysli technické vybavení). Nějaký ouřada na ROPIDu se s potřebami cestujících přímo ukájí. Viz Strahovská ptákovina, přestupy a doprava do IKEMu a podobné případy.

Thumbs up +1 Thumbs down

637

Re: Z tisku a médií

V Praze dnes bude pokračovat arbitráž kvůli tunelu Blanka

   Praha 10. března (ČTK) - U rozhodčího soudu bude dnes pokračovat arbitráž mezi Prahou a stavební firmou Metrostav ohledně problematického tunelu Blanka.

Dle ČT 24 další jednání 1. dubna (pěkné datum smile
"Praha" bude zasedat 27.3. a nebo mimořádně 21.3.

638 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (10.03. 2014 18.28)

Re: Z tisku a médií

Praha 10. března (ČTK) - Rozhodčí soud dnes ve sporu mezi Prahou a stavební  firmou Metrostav ohledně výstavby tunelu Blanka nevynesl žádné rozhodnutí. Metrostav, který město žaluje o 2,7 miliardy korun, v uplynulém týdnu předložil  soudu další materiály. Arbitři se s nimi musí nejprve seznámit. Další jednání se odkládá na 1. dubna, řekl na dotaz ČTK náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Informace potvrdil i mluvčí Metrostavu František Polák.
"Jednání bylo sice odročeno, nicméně se posouváme pozitivním směrem," uvedl náměstek. Praha podle něj na začátku dubna předloží soudu takzvaný vzájemný návrh se seznamem a vyčíslením prací nutných k dokončení Blanky. Pokud jej soudci schválí, otevře se tím cesta k dokončení problematického tunelu. Ještě předtím Nouza seznam předloží zastupitelům, kteří by se kvůli tomu měli příští týden sejít na mimořádném zasedání.


http://www.novinky.cz/ekonomika/329959- … prila.html

Thumbs up Thumbs down

639

Re: Z tisku a médií

Portrét naší paní Vlastičky v 5 plus 2: Úředníky a politiky děsí důchodkyně z Holešoviček

http://praha.5plus2.cz/blanka-tunel-sen … ahar_p2mpo

Thumbs up Thumbs down

640

Re: Z tisku a médií

Pražský deník 11.3.2014 napsal:

Největší dopravní experiment se chystá po otevření Blanky
Série opatření připravovaná magistrátem má výrazně utlumit provoz v centru. Dostat se tam autem bude problém

Praha – Pražané se dělí na dva nesmiřitelné tábory. Jeden konzervativně podporuje automobilovou dopravu, kde to jen jde a její regulaci mnohdy označuje dokonce za nepřípustné zasahování do občanských práv. Druhý naopak tíhne k co nejzásadnějšímu utlumování individuální přepravy, a to především uvnitř historického jádra metropole. Preferuje zde naopak hromadnou přepravu, chůzi, případně cyklistiku.

Šok z „revoluce“

Ve chvíli, kdy bude dokončen tunelový komplex Blanka, zažijí nejspíš oba tábory šok. Rušné centrum, které dennodenně blokují nekonečné kolony, by se mělo podle záměru magistrátu radikálně proměnit. Projet tudy autem bude zřejmě značný problém.
    Více přechodů i semaforů, či zúžené vozovky v místech, kde v současné době denně projíždí tisíce aut. To jsou prostředky, kterými se Praha bude snažit odradit většinu řidičů, kteří dnes využívají komunikace v centru především k tranzitu.
...

641

Re: Z tisku a médií

Mirajz napsal:

Ale o omezeních a úpravách magistrály se tu diskutovalo už před lety a závěr byl ten, pokud si dobře vzpomínám, že dokud nebude zcela hotov obchvat Prahy ve formě R1 a zejména MO, tak jakákoliv manipulace s magistrálou je jen libido volených i nevolených ouředníků a zhoršení dopravní situace.

Přeměna magistrály na bulvár automaticky zhorší dostupnost centra pro IAD a tomu ani dvacet obchvatů nepomůže. Nikdo ale nikdy neříkal, že by do centra mělo zajíždět tolik aut kolik tam zajíždí dnes. Takže je celkem nasnadě začít s omezováním kapacity magistrály a dalšími regulacemi, aby se z centra vymýtily ty dopravní stoky na povrchu, které ho dnes rozdělují a negativně tu ovlivňují životní prostředí.

Thumbs up Thumbs down

642

Re: Z tisku a médií

Rozpis prací na Blance dá Praha soudu na apríla. Otevře se tunel v létě?

    11. března 2014  18:40
    Prvního dubna. To by měl být podle představitelů hlavního města rozhodující termín, kdy Praha předloží rozhodčímu soudu rozpis prací, díky němuž by se opět naplno mohla rozjet stavba tunelu Blanka. Tunelový komplex by se tak řidičům mohl otevřít na konci letošního léta.

    Zdroj: http://praha.idnes.cz/dalsi-jednani-o-t … zpravy_bur

643

Re: Z tisku a médií

Praha 13. března (ČTK) - Demolice starého tramvajového mostu z Holešovic do Troje přezdívaného Rámusák skončí v polovině května. ČTK to dnes řekl mluvčí společnosti Metrostav František Polák. Jde o jednu z mála prací z komplexu Blanka, kterou stavební firma na konci loňského roku nepřerušila. Pokračovat v demolici firmě nařídil i rozhodčí soud posuzující spory kolem výstavby tunelu Blanka.
"Nyní prakticky končíme demontáž mostních polí a začínáme demontovat jednotlivé pilíře. Na to nasadíme i potápěče, protože pilíře musíme odstranit až do hloubky 1,5 metru pod úroveň dna," řekl ČTK Polák.
Poté na místo vyjedou pracovníci Povodí Vltavy, kteří zkontrolují, zda je dno řeky správně vymodelované a nebude vadit lodní dopravě. "Hotové, včetně této kontroly, to bude do dvou měsíců, tedy v polovině května," zdůraznil Polák.
Starý most, který byl do provozu provizorně uveden už v roce 1981, byl dlouhý 248 metrů a skládal se ze dvou mostů vedle sebe. Každý tvořilo sedm polí dlouhých zhruba 45 metrů, přičemž poslední pole bylo vždy o něco kratší. Nyní se 
rozebírá proto, že se tramvajová doprava přesune na sousední nový Trojský most, který bude sloužit i automobilové dopravě.
Rozebraná konstrukce však ve starém železe neskončí, může se dále využívat. "Rozšroubovali jsme to a jednotlivé díly konstrukce převážíme na náš stavební dvůr v Počernicích, kde je repasujeme. Je to úplně univerzální konstrukce, která 
se dá provizorně použít například při stavbách či povodních," podotkl Polák. Připustil však, že v tuto chvíli není další využití konstrukce zcela jasné.
V demolici starého železničního mostu Metrostav pokračoval i poté, co ostatní zbývající práce na tunelovém komplexu Blanka kvůli neproplaceným fakturám za více než dvě miliardy korun a neschválenému postupu dalších prací firma loni v prosinci zastavila. Případ od té doby řeší rozhodčí soud, který už v lednu Metrostavu nařídil pokračovat v několika desítkách prací za zhruba 46 milionů korun. Nejvíce z toho, celkem 27 milionů korun, činí právě demontáž mostu.

http://www.ceskenoviny.cz/regiony/zprav … al/1054471

Thumbs up Thumbs down

644 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (13.03. 2014 18.17)

Re: Z tisku a médií

Praha 13. března (ČTK) - Pražské zastupitelstvo se 21. března mimořádně sejde kvůli problematickému tunelu Blanka. Na mimořádném jednání o tom dnes odpoledne rozhodli radní. Na dotaz ČTK to řekl náměstek Jiří Nouza (TOP 09). Zastupitelé by měli projednat seznam prací za zhruba 1,34 miliardy korun nutných k dokončení a zprovoznění tunelu.
Práce na klíčové dopravní stavbě se kvůli neshodám mezi Prahou a stavební firmou Metrostav zastavily vloni v prosinci. Rozhodci od té doby řeší platnost smluv mezi městem a Metrostavem a částky, které Praha stavební firmě za už provedené práce dluží. Jde o 2,7 miliardy korun.
Arbitři budou navíc na začátku dubna projednávat seznam a vyčíslení prací nezbytných k dostavbě a otevření tunelu. Náměstek Jiří Nouza (TOP 09) jej chce ještě předtím předložit zastupitelům. "Rada mi dnes na mimořádném zasedání uložila předložit zastupitelstvu ke schválení vzájemný návrh, kterým se bude Praha v rámci rozhodčího řízení domáhat, aby byla společnosti Metrostav uložena povinnost dokončit stavbu za cenu 1,34 miliardy," uvedl Nouza. Cena podle něj vychází ze znaleckých posudků.
Problematická dopravní stavba, která Prahu vyjde na zhruba 36 miliard korun, se původně měla otevřít na jaře. V současnosti mluví vedení Prahy o září. Několikrát odkládaný termín zprovoznění Blanky závisí nejen na průběhu arbitráže. Metrostav totiž už dřív uvedl, že obnovení a dokončení prací potrvá několik měsíců. Další zdržení může přinést i fakt, že Praha zatím nemá dispečink, který má provoz v tunelu řídit. Jeho technologické vybavení a zkoušky přitom zaberou řadu měsíců. Se schválením zakázky za zhruba 100 milionů korun přitom radní stále otálí. Nouza dnes řekl, že by o ní zastupitelé měli rozhodovat na řádném jednání na konci měsíce.

http://www.ceskenoviny.cz/regiony/praha … ce/1054585

Thumbs up Thumbs down

645

Re: Z tisku a médií

Praha nechá za 50 milionů ozelenit Malovanku v ústí tunelu Blanka

   Praha 18. března (ČTK) - Praha vyhlásila výběrové řízení na ozelenění rušné křižovatky Malovanka v Praze 6. Předpokládaná hodnota zakázky je 48 milionů korun bez DPH, vyplývá z dnešního usnesení radních. Křižovatka leží v místě napojení Strahovského tunelu na tunelový komplex Blanka.
   Dodavatele by měla rada vybírat v srpnu. Vítězná firma pak v rámci zakázky vybuduje stěny z ocelových profilů vyplněné ocelovou sítí, v níž porostou popínavé rostliny. Řešení situace si vyžádalo vedení Prahy 6, které spolu s občanskými sdruženími upozorňovalo na ekologickou zátěž u ústí tunelu Blanka. Zeleň má zmírnit hlukové i emisní znečištění.
   Tunelový komplex Blanka vyjde Prahu na zhruba 36 miliard korun. Termín zprovoznění není znám. Politici mluví o konci léta. Záležet bude především na výsledku arbitráže mezi Prahou a stavební firmou Metrostav, která stavbu na konci loňského roku kvůli sporu s magistrátem přerušila.

646 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (18.03. 2014 16.58)

Re: Z tisku a médií

Praha 18. března (ČTK) - Pražští radní schválili dlouho odkládaný materiál nutný k vybudování a technologickému vybavení dočasných řídicích středisek pro provoz tunelu Blanka. Zakázka vyjde na 114 milionů korun. Hotovo bude tak, aby se zkušební provoz Blanky mohl rozjet na konci srpna nebo na začátku září, řekl dnes po jednání rady na dotaz ČTK náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).
Zprovoznění tunelu závisí také na výsledku arbitráže, kterou vede Praha se stavební firmou Metrostav. Právě kvůli tomu se v pátek mimořádně sejde zastupitelstvo, které by mělo projednat seznam prací za 1,3 miliardy nutných k dokončení stavby. Praha jej pak na začátku dubna předloží rozhodčímu soudu. Schválení materiálu je podle Nouzy cestou k obnovení loni zastavených prací na 
tunelovém komplexu.
Zakázku na vybudování velínů, bez nichž by se provoz v Blance nemohl rozjet, má získat ČKD Praha DIZ, a to v jednacím řízení bez uveřejnění, v němž je osloven jen jeden dodavatel. To je sice podle vedení Prahy i firem legitimní způsob zadávání zakázek, někteří pražští radní ale za obdobný postup při výběru dodavatele čelí v kauze opencard trestnímu stíhání. A nynější vedení města se kvůli možnému střetu se zákonem užšího výběru obávalo. "Je třeba přijmout zodpovědnost," řekl už dříve ČTK Nouza, který problematiku Blanky řeší.
Podle některých kritiků především z řad opozice potrvá vybudování a zkoušky nutné k provozu velínů několik měsíců. Termín zprovoznění Blanky stanovený na konec léta proto považují za nereálný.

http://www.financninoviny.cz/zpravy/pra … te/1056484

Thumbs up Thumbs down

647

Re: Z tisku a médií

pozvánka na jednání zastupitelstva HMP...

http://www.praha.eu/public/c3/de/89/179 … ani_36.pdf

ani ty názvy staveb neumí opsat správně smile smile

648 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (19.03. 2014 10.31)

Re: Z tisku a médií

Blanka: největší dopravní revoluce změní celou Prahu

Praha - Automobily dostanou stopku mezi Národním divadlem a Staroměstskou. Vedle Smetanova nábřeží nevjedou ani na Malou Stranu, respektive do Karmelitské ulice. Severojižní magistrála se zúží ve vytíženém úseku od Hlávkova mostu až po Vyskočilovu ulici. Zároveň na ní přibude semaforů i přechodů.
Nová „světla" se objeví například na křížení s Jižní spojkou, hned několik jich nově bude v ulici 5. května, ale i na dalších místech. Pomocí více přechodů i dalších prvků pro chodce se má zklidnit náměstí I. P. Pavlova. V okolí Národního muzea pak má být zřízena takzvaná Muzejní oáza, tedy místo, kde už chodci nebudou „terorizováni" magistrálou.

Pro a proti?

To jsou jen některá opatření k prověření, obsažená v usnesení městské rady z listopadu loňského roku. A termín jejich případné realizace? Po uvedení tunelového komplexu Blanka do provozu.
Podaří se skutečně zklidnit dopravu v centru? A zvládne Blanka bez adekvátní návaznosti na ulici V Holešovičkách takový dopravní nápor? Nehrozí Praze kolaps?
Dopravní experti z ČVUT upozorňují na věcné nedostatky plánu. Dopravní iniciativa Auto*Mat obecně vítá možné uzavření Smetanova nábřeží i Malé Strany. Sdružení Občané pro Svobodnou a Bezpečnou Individuální Dopravu (OSBID) naopak s celým balíkem opatření zásadně nesouhlasí. Proti jsou i signatáři nedávné petice s titulem Praha 1 trpí.
Průjezd autem skrze centrum Prahy má být o poznání složitější, než dnes. Po otevření tunelového komplexu Blanka s tím alespoň počítá usnesení městských radních ze závěru loňského roku. Že realizace takového plánu může znamenat ochromující dopravní kolaps, se domnívají například členové sdružení Občané pro Svobodnou a Bezpečnou Individuální Dopravu (OSBID).
Ve svém nesouhlasném stanovisku navíc upozorňují, že vzhledem k zastavené práci na dokončení Blanky, respektive k právě běžící arbitráži mezi Prahou a Metrostavem, je „šance, že tunel začne sloužit ještě v letošním roce přinejmenším malá."

Pouhé přesouvání problému jinam?

„Uzavřením širšího centra pro individuální automobilovou dopravu bude přetížení místních komunikací pouze převedeno do jiné oblasti. A investice do posílení kapacity přijdou vniveč, protože za cenu tunelu Blanka pouze dojde k přesunu dopravních problémů do jiného místa," zní obecný argument OSBID. Například plánované zúžení magistrály, či lépe zřízení cyklopruhu na magistrále, označuje OSBID za „populismus a výsledek tlaku aktivistických skupin."
„Ve skutečnosti půjde o jasné omezení kapacity komunikace, která denně obslouží více než 100 tisíc automobilů a ke které Blanka nepředstavuje žádnou alternativu, což je patrné každému prostým pohledem na mapu Prahy. Ve spojení s ostatními návrhy, tedy se semafory od Vyskočilovy až do centra, zklidnění náměstí I. P. Pavlova, přetnutí magistrály v ose Vinohrady Václavské náměstí, jde o faktickou paralýzu této významné dopravní tepny," míní členové OSBID.
Spolu s téměř dvěma tisícovkami signatářů petice s názvem Praha 1 trpí se shodnou na tom, že velký problém může znamenat i případné uzavření Smetanová nábřeží a Malé Strany, kudy denně projede až pětadvacet tisíc aut.

Místní opět pokusnými králíky?

„Omezení průjezdu po Smetanově nábřeží jsme si zažili na vlastní kůži po pět sobot (na podzim loňského roku pozn. red.). Stali jsme se pokusnými králíky," stojí v prohlášení petice. „I přes varování na místě i v médiích tehdy opakovaně docházelo ke kolapsu v ulicích Malé Strany a to byla plně průjezdná magistrála," uzavírá OSBID.
Konkrétní připomínky k plánovanému zklidňování centra po otevření Blanky měli v nedávné minulosti i dopravní experti z ČVUT. Varovali například, že dokud nebude vyřešená návaznost tunelu Blanka na ulici V Holešovičkách, mohla by doprava v Praze dočista zkolabovat. Připomněli, že už teď je komunikace V Holešovičkách zpravidla vytížena takřka na maximum.
Za předpokladu, že by se doprava zde, jako ve zúženém hrdle lahve zasekla, zastaví a uzavře se Blanka, ale i další tunely. To by znamenalo neprostupné kolony u vjezdu do tunelů na Smíchově, v Břevnově, ale i na Letné, či na příjezdových komunikacích na západě i východě Prahy.
Jak již Pražský deník před čtrnácti dny upozornil, magistrát vážně zvažuje, že čtyřproudovou komunikaci V Holešovičkách, kudy nyní projede 50 až 60 tisíc aut denně, zahloubí pod zem. Vše je však ve fázi příprav a pokud se Blanku podaří otevřít ještě letos, mohl by prý nastat velký problém.

Zúžení až po dokončení okruhu…

František Lehovec z ČVUT se také opakovaně vyjadřoval k možnému zúžení magistrály a k uzavření Smetanova nábřeží, respektive Malé Strany. Předpokládal, že po omezení, nebo uzavření průjezdu po obou vltavských březích by většinu automobilů pojaly tunely na Smíchově, případně Blanka, ale také Severojižní magistrála. Ta by prý měla být zúžena až ve chvíli dokončení celého městského okruhu.
Proti uzavírání Smetanova nábřeží a Malé Strany vloni protestovali nejen signatáři petice Praha 1 trpí. Obavy vyjádřila také radnice Prahy 2. Důvodem je předpoklad ještě většího zahlcení Karlova náměstí a jeho okolí automobilovou dopravou. Naproti tomu plánované „zlidštění" ulic Legerova, Sokolská, či Žitná by se Praze 2 pochopitelně zamlouvalo.

Řidiči, centrem se neprojíždí

Kancelář primátora Tomáše Hudečka upozornila, že připravovaná opatření budou předem řádně otestována a jejich prospěšnost vyhodnocena. Nejde tedy o nic definitivního? V mnoha případech zřejmě ne, i když v osobě primátora Hudečka má zklidňování dopravy v centru po otevření Blanky značnou podporu.
Půjde prý o to naučit řidiče, že střed města by neměl sloužit k tranzitu z jednoho místa na druhé. Hudeček už dříve otevřeně hovořil o nutné „humanizaci" magistrály. Také Smetanovo nábřeží je podle něj ze své podstaty městský bulvár, nikoliv dopravní tepna. Totéž se týká i Malé Strany.
Vesměs pro jsou také dopravní odborníci z iniciativy Auto*Mat. Také podle nich je klíčem k úspěchu záměru zklidnit centrum odklonění tranzitu na městský okruh. Například Vít Masare z Auto*Matu opakovaně odkazoval na magistrátní i nezávislé průzkumy.
Podle nich se prý dá až devadesát procent všech projíždějících aut označit za tranzit, který nemá začátek ani cíl právě na Smetanově nábřeží, nebo v blízkém okolí. Tudíž by prý auta mohla využít tunel Blanka, respektive Městský okruh. „Až šedesát procent aut nemá začátek ani cíl v centru Prahy," sdělil Masare.

Zkušební provoz tunelu a problémy

Problémem je prý spíše to, že tunelový komplex Blanka má být uveden do zkušebního provozu před dostavbou vnějšího okruhu mezi Čimicemi a Ruzyní. Negativní dopad to prý bude mít na lidi, žijící především v okolí ulic V Holešovičkách, Jugoslávských partizánů, Patočkovy a dalších.
Některé dopravní modely dávají tomuto předpokladu za pravdu a varují, že Blanka do sebe „vtáhne" nejen dopravu, která dosud byla v Praze 6, ale také dopravu tranzitní, pro níž dosud bylo výhodnější využít Průmyslovou ulici a Jižní spojku. Nemluvě o dopravě, která se sem má přesunout z magistrály.
Dopravní expert Jan Kufner se domnívá, že Blanka a ulice V Holešovičkách budou do značné míry suplovat části vnějšího i vnitřního okruhu naráz. Jejich kapacita (dva jízdní pruhy a omezená rychlost) však takový nápor nemusí zvládnout.
Podle Kufnera nebyly domyšleny důsledky, které po otevření Blanky nastanou ve chvíli, kdy není dostavěn vnější okruh a východní segment městského okruhu, na nějž ve střednědobém horizontu nebudou peníze, ba ani kladné posouzení vlivů na životní prostředí. „Na Blance rozhodně nevydělají lidé v oblasti Jarova, Spojovací, či na Balabence," předpokládá.

Vybrané body z materiálu projednaného městskou radou

Zklidnění náměstí I. P. Pavlova a ústí ulice Jugoslávská: Tato úprava by měla umožnit komfortní a bezbariérové napojení stanice metra a zastávek tramvaje I. P. Pavlova, jednoho z nejvýznamnějších uzlů veřejné dopravy v Praze, na okolní uliční síť. Předmětem akce je zejména vytvoření sdíleného prostoru namísto segregovaných ploch vozovek místního obslužného propojení, doplnění signalizovaného přechodu pro chodce přes tramvajovou trať v ústí ulice Jugoslávská a přes Legerovu ulici u křižovatky s Rumunskou (mj. poblíž připravovaného výtahu do stanice metra).

Muzejní oáza včetně úprav křižovatky Legerova Vinohradská, Václavské náměstí Vinohradská, Wilsonova u Státní opery a garáží Slovan: Tato úprava by měla umožnit zejména vytvoření komfortního přímého bezbariérového širokého městského chodníku mezi Václavským náměstím a Vinohradskou ulicí, včetně signalizovaných přechodů pro chodce přes obě ramena magistrály a přímého pěšího propojení mezi sochou Sv. Václava a fontánou před starou budovou Národního Muzea. Dále bude umožněno přímé a bezpečné obousměrné propojení pro jízdní kola mezi Václavským náměstím a Vinohradskou ulicí s minimálními náklady.

Zneprůjezdnění Malé Strany: Jedná se o významný prvek dopravního zklidnění oblasti Malé Strany a snížení negativních dopadů automobilové dopravy v centru města, to jest omezení, respektive vyloučení průjezdného automobilového provozu mezi lokalitami Klárov a Újezd po místních komunikacích Valdštejnská + Tomášská / Letenská Malostranské náměstí Karmelitská Újezd. Budou prověřeny dopravně-organizační, technické a legislativní možnosti omezení, respektive vyloučení průjezdu tranzitní automobilové dopravy s možnou proměnností v čase v závislosti na poptávce po průjezdu a související negativní zátěži na území, s možností zachování místní dopravní obsluhy území (rezidenti apod.) Provoz vozidel veřejné dopravy, jízdních kol, vozů Integrovaného záchranného systému a správce komunikace bude vždy zachován zcela bez omezení.

Zneprůjezdnění Smetanova nábřeží: Jedná se o významný prvek dopravního zklidnění oblasti Starého Města a snížení negativních dopadů automobilové dopravy v centru města, to jest omezení, respektive vyloučení průjezdného automobilového provozu mezi náměstím Jana Palacha a Národním divadlem po místních komunikacích v Křižovnické ulici a na Smetanově nábřeží. Dále platí totéž, jako pro výše zmíněné zneprůjezdnění Malé Strany.

Úprava dopravně-urbanistického řešení Žitné ulice v koordinaci s úpravami Karlova náměstí: Prověření možných stavebních a nestavebních úprav v úseku Mezibranská Karlovo náměstí s provozem na 2 jízdních pruzích doplněných o řadicí pruhy před křižovatkami, s optimalizací podmínek pro přecházení chodců a s vytvořením prostoru pro průjezd jízdních kol v protisměru. Podstatnou součástí je navržení doporučené etapizace pro zajištění plné funkčnosti min. západní části ulice Žitná již v roce 2014 v koordinaci s úpravami Karlova náměstí, rekonstrukcí Štěpánské ulice a humanizací Severojižní magistrály.

Usměrnění provozu nákladní automobilové dopravy: - rozšířením zóny se zákazem vjezdu nákladních automobilů nad 6 tun celkové hmotnosti o území rozkládající se východně od její stávající hranice a zamezením vjezdu těžké nákladní automobilové dopravy nad 12 tun celkové hmotnosti do TKB pomocí dopravního značení takzvaných „12tunových zátek".

Zdroj: z usnesení Rady hlavního města Prahy č. 2165 ze dne 19. listopadu 2013

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/b … 40318.html

Thumbs up Thumbs down

649 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (19.03. 2014 10.59)

Re: Z tisku a médií

Pardon. Usnesení je tady a nejde mi editovat příspěvek.  (Duplicate entry 'dopravnÄ›-organizač' for key 'PRIMARY')

http://usneseni.praha.eu/ina2010/tedusn … ?id=185051

Thumbs up Thumbs down

650

Re: Z tisku a médií

Největší sranda bude až se zprovozní Blanka a následně se za provozu při brutálních omezeních začne stavět Zelená Malovanka...

Thumbs up Thumbs down