601

Re: Z tisku a médií

Praha 27. ledna (ČTK) - Rozhodčí soud posuzující spory kolem výstavby tunelu Blanka nařídil společnosti Metrostav pokračovat mimo jiné v demolici Trojského mostu. Stavební firma ji přitom nikdy nepřerušila, řekl dnes ČTK mluvčí Metrostavu František Polák. Rozhodnutí soudu se týká rovněž dalších několika desítek prací v hodnotě zhruba 46 milionů korun.
"Práce na demontáži jsme nikdy nepřerušili. Konstrukce je totiž už rozebraná a je tedy nestabilní. Musíme proto pokračovat v rozebírání bez ohledu na okolnosti," řekl Polák a dodal, že podle rozhodčího soudu musí Praha za tyto demoliční práce stavební firmě zaplatit 27 milionů korun.
Demolice starého tramvajového mostu v Tróji přezdívaného Rámusák je největší položkou ze seznamu prací, ve kterých rozhodčí soud v částečném rozhodčím nálezu minulý týden v pátek nařídil pokračovat a dokončit je.
K dalším věcem patří podle informací ČTK například zálivky živic v konstrukcích některých úseků silnic, doplnění kanálových poklopů na chodníkových šachtách, dodělání požárních ucpávek ve vybraných kolektorech, dokončit obklad u čerpací stanice, dodělat dřevěný obklad u jednoho z takzvaných výdechů či za tři miliony korun doplnit dopravní značení v tunelech.
Celkem se soudní nařízení týká zhruba čtyř desítek především drobnějších prací v úhrnu za zhruba 46 milionů korun. S těmito pracemi začne Metrostav až poté, co obdrží rozhodčí nález v písemné podobě. Na jejich dokončení má lhůtu 60 dnů, písemná podoba rozhodnutí by měla firmě i Praze přijít v průběhu zhruba sedmi až deseti dnů.
Rozhodčí soud by se měl opět sejít 10. března, kdy bude řešit uhrazení dlužné částky, kterou Praha za stavbu tunelového komplexu Metrostavu neuhradila. Jde o 2,1 miliardy korun.
Kromě toho by mělo vedení pražského magistrátu požádat soud o vydání předběžného opatření, kterým by nařídil stavební firmě pokračovat v pracech k úplnému dokončení tunelu Blanka. ČTK to potvrdil náměstek primátora Jiří Nouza (ČTK). Tyto dokončovací práce podle odhadů Metrostavu vyjdou na 400 až 500 milionů korun. Zároveň by měli další postupy a dění kolem Blanky projednat na svém únorovém zasedání zastupitelé hlavního města.

Thumbs up Thumbs down

602

Re: Z tisku a médií

Pražský deník napsal:

...
Zrekonstruovaná trať pak podle původního projektu naváže na nově postavený Trojský most, potažmo i na dopravu navazující na tunel Blanka. Tedy za předpokladu, že tunel bude v dubnu taky zprovozněn. „Jeho dokončení je nyní bohužel velký otazník, protože zatím nedošlo k finálnímu rozhodnutí soudu ohledně neproplacených faktur ze strany hlavního města Prahy,“ uvedl František Polák, mluvčí Metrostavu. Podle Poláka na dokončení tunelu Blanka bude potřeba ještě asi půl miliardy korun. Metrostavu soud nedávným rozhodnutím o platnosti smlouvy se zadavatelem stavby, tedy městem Praha, přiřkl „pouhých“ 40 milionů, které však budou sloužit pouze na dílčí drobné práce. „Ty budou dokončeny zhruba v polovině dubna. Co se týče rekonstrukce trati v Trojské ulici, návrat tramvají do ní je závislý na dokončení Trojského mostu, související i s dokončením tunelu Blanka,“ doplnil mluvčí František Polák.
...

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/l … 40130.html

603

Re: Z tisku a médií

Jeníku, to se ti bude určitě líbit smile smile

tomashudecek.blog.idnes.cz napsal:

Světlo na konci tunelu

Představte si, že váš kolega na jméno společné firmy koupí drahý vůz a s plnou nádrží, za potlesku veřejnosti, se vydá na dlouhou cestu napříč kontinentem. Jízdu si užívá, ujišťuje vás, že všechny náklady jsou zajištěny a že jede podle předpisů. V půlce své cesty vám pak s úsměvem předá řízení a vy zjistíte, že po cestě nabral tucet stopařů a že jsou vám v patách policejní vozy, neboť dotyčný po cestě párkrát projel na červenou. Bez mapy, s poloprázdnou nádrží, další benzínka v nedohlednu. Osazenstvo netrpělivě očekává příjezd do cíle, vy s oroseným čelem jedete bůhví kam…

Tak zhruba takový pocit jsem měl po bližším seznámení s projektem tunelového komplexu Blanka. Ve vteřině bylo jasné, že největší problém mě a mých kolegů nebude obvinění za Bémův projekt Opencard, ale jeho druhá, mistrně rozehraná partie na Letné. Nebylo zbytí, bylo nutné ji zdárně dohrát. První nezbytný krok – tedy zákonné (!) dokončení tunelu - nám zajistilo páteční rozhodnutí rozhodčího soudu a mně spadl kámen ze srdce. A že základy toho šutru byly pěkně bytelné…

Chaos, chaos a zase chaos!

Vše začalo zjištěním, že (laxností či snad záměrně) nebyla smlouva na stavbu tunelového komplexu Blanka řádně projednána na Zastupitelstvu hl. m. Prahy a v dodatečných stavebních pracích panuje neuvěřitelný chaos. Neprodleně zadané právní posudky nám tuto obavu potvrdily. Nehraje přitom roli, zda pravděpodobnost neplatnosti je 1 % nebo 99 %. Pochyby by mohl vznést kdokoliv, kdykoliv v dalších letech i po dokončení a zprovoznění tunelu, což by pro město znamenalo nesrovnatelně větší komplikace. Rozhodli jsme se k nepopulárnímu, ale nezbytnému kroku. Protože posezení na časované bombě nepřeju nejen mým nástupcům, ale především ho nepřeji Pražanům. Chci tady žít s vědomím, že jsem nic nezanedbal a nikdo po mně po letech nebude chtít, abych vysvětloval své kroky, které si vynutilo šlendriánství mého předchůdce.

Aby toho nebylo málo, veškerá činnost Rady hl. města Prahy (HMP) související s Blankou je (jako součást běžícího vyšetřování) pod drobnohledem Policie ČR, takže bylo nutné postupovat výlučně dle pokynů právních poradců a nekonat v rozporu se zákonem. Jak z toho ven? Po dohodě se zástupci Metrostavu bylo jasné, že jediným řešením je rozhodčí soud.

Pokračování stavby dal soud zelenou

V listopadu 2013 tak společnost Metrostav zahájila rozhodčí řízení o zaplacení neuhrazených faktur za zhruba 2,1 mld. Kč, které magistrát nehradil právě kvůli pochybnostem o platnosti smluv o dílo a jejich dodatků (jakož i o platnosti zadávání víceprací, které byly v rámci této částky fakturovány). Metrostav zároveň k 7. 12. 2013 zastavil práce na stavbě, což jsme museli zvrátit, protože tak byl přímo ohrožen termín dokončení tunelu a jeho zprovoznění. Proto v rámci rozhodčího řízení HMP podalo vzájemnou žalobu, aby firma ve stavbě pokračovala, v čemž nám dal rozhodčí soud před několika dny za pravdu. Metrostav musí pokračovat ve stavbě Blanky, město je za tyto práce povinno zaplatit. Tak zní zatím jediné definitivní rozhodnutí arbitrů.

První krok – zajištění zákonné dostavby Blanky – máme nyní zdárně za sebou. Temné předpovědi některých mých notorických kritiků, že dostavba tunelu se kvůli rozhodčímu soudu potáhne roky, čímž vzniknou mnoha set milionové škody, se nenaplnily.

Existovalo jiné řešení?

Alternativou by bezpochyby bylo alarmující posudky zatajit a chovat se, že problém neplatnosti neexistuje. Tak jako řada lidí před námi. Pak by ovšem s pravděpodobností hraničící s jistotou byla tato skutečnost zahrnuta do vyšetřování policie, označena (v tomto případě po právu) za trestný čin „porušení povinností při správě cizího majetku“ a jako takové by veškeré úkony byly zneplatněny. Nastalo by mnohem větší zdržení než pár týdnů.

Naším cílem bylo, aby HMP co nejdříve, řádným a nezpochybnitelným způsobem, zaplatilo a převzalo Blanku do svého majetku a zprovoznilo jí. Jednou provždy, zákonně a bez jakýchkoliv pochybností kohokoliv. Kdyby mi někdo před rokem řekl, že když chce jeden stavět a druhý platit, musí jít za jistých okolností věc k soudu, ťukal bych si na čelo. Ale spletenec naprosto nepochopitelných kroků předminulého vedení města nám paradoxně jinou zákonnou možnost nedal.

Zloděj křičí: „Chyťte zloděje!“

Faktem zůstává, že kvůli pochybením někdejšího vedení města v čele s Pavlem Bémem a ODS se stavba tunelu Blanka výrazně prodloužila a prodražila o zhruba 6 miliard korun. Představitelé pražské ODS tuto skutečnost opět nijak nereflektují, vůči předchozímu vedení města se jasně nevymezili a nepřiznali ani špetku viny. ODS by měla nám všem konečně říct, jestli skutečně považuje vědomé lži o ceně Blanky, podepsání nevypověditelných a pro Prahu mimořádně nevýhodných smluv za projev kompetentní politiky. Nejsem překvapen, že místo sebereflexe investují svou energii do napadání mě a mých kolegů. Jakožto strana zodpovědná za řízení města jsme snadným terčem. Křičí: „Chyťte zloděje!“, který se přitom schovává za jejich zády.

Řešení prostřednictvím arbitráže není důkazem osobní slabosti. Za cenu ztráty preferencí a za cenu obrovské kritiky jsme se odhodlali konečně vysypat tohoto kostlivce z magistrátní skříně. Upřímně, co bych získal záměrným prodlužováním dostavby Blanky? Peníze? Od koho?! Jestli se v rámci Blanky nějaké to „všimné“ vyplácelo, tak v letech, kdy projekt vznikal či v rámci "víceprací". Tak to snad dělám pro udržení moci? Opravdu si někdo myslí, že tímhle získávám nějaké volební hlasy? Naopak je ve velkém ztrácím, ale stále je to pro mě cena přiměřená, očekávaná, protože věřím, že jsme postupovali správně.

Řádná správa města bez všech tunelů, lží, odposlechů a intrik není mediálně zajímavá a já na blahosklonné mávání a úsměvy do kamer stavěn nejsem. Jediné, co mě mrzí, je, co by člověk všechno dokázal pro město za ten rok vykonat, kdyby netrčel po pás v bahně, které mu do cesty navezl někdo jiný.

http://tomashudecek.blog.idnes.cz/c/393 … unelu.html

604

Re: Z tisku a médií

Hospodářské noviny 31.1.2014

Blanka v létě? Metrostav krotí optimismus

Tunel Blanka

Přes předběžné rozhodnutí arbitráže práce na tunelu stojí Skutečné obnovení stavby lze očekávat až na jaře

Sice je to již týden, co rozhodčí soud předběžně nařídil firmě Metrostav pokračovat ve stavbě Blanky, ale práce na pražském tunelovém komplexu za více než třicet miliard korun stále stojí. Hlavní dokončovací práce se navíc rozběhnou nejdříve na jaře.
    Metrostav, který stavbu začátkem loňského prosince kvůli sporu s hlavním městem zakonzervoval, nyní čeká na doručení rozhodnutí arbitrů. Jimi zatím nařízené práce v objemu několika desítek milionů korun jsou v kontextu celé stavby drobnostmi. „Rozhodně se z našeho hlediska nedá říct, že by šlo o obnovení stavby. Jde typově o doplnění poklopů na kanály. Jsou to věci třeba za sto nebo dvě stě tisíc korun,“ říká mluvčí Metrostavu.
    Více než polovinu činností za 46 milionů korun tvoří demolice starého trojského mostu, v níž stavaři stejně pokračovali. „Konstrukce je totiž už rozebraná, a je tedy nestabilní. Musíme proto pokračovat v rozebírání bez ohledu na okolnosti,“ popsal Polák a dodal, že podle rozhodčího soudu musí Praha za tyto demoliční práce stavební firmě zaplatit 27 milionů korun. Čeká se na březen Mnohem důležitější bude verdikt rozhodčího soudu, který se očekává 10. března. Praha totiž arbitrům dodá návrh, který zahrne všechny věci, které je nutné dodělat pro kompletní dokončení Blanky a její otevření pro řidiče.
    „Tento návrh bude obsahovat objekty k dokončení a ceny,“ uvedl náměstek pražského primátora Jiří Nouza (TOP 09). V součtu by podle něj mělo jít přibližně o 1,1 miliardy korun.
    Pokud soud rozhodne podobně jako před týdnem - tedy nařídí Metrostavu práce udělat a Praze naopak za tyto činnosti zaplatit -, předpokládají pražští radní, že tím potvrdí legálnost dostavby tunelového komplexu.
    Obava z možného vyšetřování totiž byla fakticky hlavním důvodem, proč ke sporu a následně přerušení stavby tunelového komplexu došlo. Představitelé města si již dlouho nebyli jistí tím, kolik peněz lze bez porušení zákona za Blanku zaplatit, a Metrostavu tak dluží přes dvě miliardy korun. Radní dokonce měli pochybnosti také o platnosti samotné smlouvy na celou stavbu. S rozsudkem v ruce by však chtěli co nejrychleji ve stavbě pokračovat. Jejich zájmem je pustit do tunelu motoristy ještě před podzimními komunálními volbami.
    Náměstek Nouza předpokládá, že pásku politici přestřihnou v červenci nebo srpnu. „Jsem optimista, i když nevylučuji, že se můžeme ještě v řádu týdnů nebo o měsíc posunout,“ dodává Nouza.
    Jenže tento odhad se stále více jeví jako hodně optimistický. Jestliže totiž soud v polovině března nařídí dokončit zbývající práce, ani zdaleka to neznamená, že se ještě v březnu rozběhnou. Metrostav si i v tomto případě počká na vyhotovení a doručení písemného rozhodnutí. Mnohem větší zpoždění ale může přinést rozjezd zakonzervované stavby.
    Firma bude muset dovézt materiál, a hlavně lidi. A podle Poláka si mnoho subdodavatelů našlo během přerušení prací na Blance jiné zakázky. „Na začátku prosince jsme je vyhnali ze stavby od rozdělané práce. Takže až pískneme, že se mají vrátit, mohou nám říct, že mají jiné zakázky ještě na několik týdnů. Je tedy velká neznámá, jak dlouho bude obnovení trvat,“ vysvětluje mluvčí Metrostavu.
    Dokončení tunelu se tak místo letních prázdnin může posunout až do podzimu. Původně přitom měla auta jezdit Blankou už v roce 2011, termín se později odsunul na jaro 2014. A neměnilo se jen datum dokončení, ale i cena. Stavební práce i technologie měly stát zhruba 26 miliard korun, prodraží se ale pravděpodobně až na 36 miliard.

***

Co se má teď stavět 46 milionů korun činí rozsah prací na vybraných objektech tunelu Blanka, u nichž nařídil rozhodčí soud minulý týden Metrostavu pokračovat.

Zastavená stavba

vyšetřování

V září 2013 se objevily informace, že okolnosti týkající se financování Blanky prověřují kriminalisté. Prověřování se týká usnesení městské rady z prosince 2012, v němž radní schválili takzvanou kategorizaci faktur, jíž se chtěli vypořádat s dluhy, které má Praha vůči stavbařům.

Přerušení stavby

Metrostav koncem loňského listopadu oznámil, že 7. prosince 2013 přeruší výstavbu, protože magistrát firmě dluží už více než 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček ale prohlásil, že smlouva s Metrostavem je podle vedení města od začátku neplatná. Obě strany koncem listopadu ještě jednaly, nakonec se ale shodly jen na tom, že případ dají k rozhodčímu soudu.

Arbitráž

Zatím rozhodčí soud na konci ledna 2014 předběžně rozhodl, že smlouva mezi Prahou a stavební společností Metrostav je platná. Metrostavu nařídil dokončit práce zhruba za 46 milionů korun. Arbitrážní soud bude pokračovat 10. března.

Foto popis: NEKONEČNÉ ČEKÁNÍ NA OTEVŘENÍ Blanka, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, měla původně řidičům sloužit už v roce 2011. I přes spory Prahy a Metrostavu vedení magistrátu věří, že se podaří uvést tunelový komplex do provozu letos v létě.
O autorovi: Aleš Měřička, ales.mericka@economia.cz

605

Re: Z tisku a médií

Bude stát tunel Blanka v létě? Metrostav krotí optimismus pražských politiků

Práce na pražském tunelu Blanka dál stojí, přestože arbitráž rozhodla, že Metrostav má stavbu znovu zahájit. Skutečné obnovení stavby je možné očekávat nejdříve na jaře a stavební firma rozhodně krotí plány pražských politiků na srpnové stříhání pásek.

http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-6164097 … optimismus

aktualizovaná webová verze

606

Re: Z tisku a médií

IDS žaluje Prahu o 145 milionů za práce na tunelu Blanka

   Praha 3. února (ČTK) - Inženýring dopravních staveb (IDS) podal v polovině ledna u pražského městského soudu proti Praze žalobu o téměř 145 milionů korun. Město firmě dva roky neplatí za inženýrské činnosti v rámci problematické stavby tunelového komplexu Blanka. Informace dnes ČTK potvrdili Pavel Kočiš z IDS a náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).
   Kvůli stavbě tunelu Blanka se Praha u rozhodčího soudu pře se stavební firmou Metrostav. Jde také o nezaplacené faktury, v tomto případě ale ve výši 2,155 miliardy korun. Podobně jako v případě IDS byly práce provedeny nad rámec smluv a Praha neví, jak je nyní zpětně zákonnou cestou proplatit. Metrostav kvůli tomu v prosinci loňského roku zastavil stavbu.
   'Práce IDS není již delší dobu hrazena a společnost se kvůli tomu za loňský rok zřejmě propadne do ztráty,' uvedl Kočiš. 'Potíže vyplývají ze špatně nastavených smluvních vztahů v minulosti,' reagoval Nouza. Smlouvy pocházejí z roku 2007, kdy Prahu vedl primátor Pavel Bém (ODS). 'Budeme muset najít nějakou cestu, jak se s tím vypořádat,' doplnil Nouza.
   Blanka, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) mluví o konci léta. Záležet přitom bude především na průběhu soudních sporů. Rozhodčí soud v předběžném stanovisku nařídil Metrostavu v některých pracích pokračovat.
   Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat od společnosti White&Case, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma totiž dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let prodražila o několik miliard. Analýza navíc poukázala na to, že IDS údajně zadávala vícepráce bez vědomí Prahy. Firma, o které média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to už dřív odmítla.
   IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.

607

Re: Z tisku a médií

Nová trať skončí u nedokončeného mostu. Tramvají se do Troje nedostanete
Robert Oppelt Metro.cz 10. února 2014  11:33
Za necelé dva měsíce, na začátku dubna, skončí oprava tramvajové trati v Trojské ulici. Místním to bohužel moc nepomůže, protože zprovoznění Trojského mostu je v nedohlednu. Novotou zářící tramvajová trať totiž skončí před trojským mostem. Starý most Rámusák už je prakticky rozebraný a nový most není zdaleka hotový.

http://www.metro.cz/nova-trat-skonci-u- … e-deje_row

608

Re: Z tisku a médií

Praha nechá vyčíslit cenu prací nutných k dokončení Blanky

   Praha 11. února (ČTK) - Praha si nechá za 1,8 milionu korun vypracovat posudky, z nichž vyplyne, kolik bude stát dokončení tunelu Blanka. Rozhodli o tom dnes pražští radní. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) na dotaz ČTK řekl, že jde o práce za 1,1 nebo 1,2 miliardy korun. Seznam prací předloží rozhodčímu soudu, který posuzuje spory Prahy a společnosti Metrostav. Pokud arbitři materiál schválí, pravděpodobně tím otevřou cestu k dostavbě a zprovoznění tunelu. Další soudní stání bude v březnu.
   Hudeček uvedl, že posudky se budou týkat nejenom prací, které ještě nejsou dokončeny, ale i dlužných částek za již hotové práce, za které Praha Metrostavu ještě nezaplatila. 'Jedná se o posudky, které jsou nutné pro to, aby arbitři měli jakýsi podklad ke svému rozhodování,' doplnil.
   Součástí usnesení radních, které má ČTK k dispozici, je osmadvacetistrankovy seznam prací, na jejichž dokončení závisí zprovoznění Blanky. Jde především o dodatečné stavební práce, dostavby komunikací, tramvajových tratí, kanalizací nebo veřejného osvětlení. Vedení města se už dřív nechalo slyšet, že stavba je prakticky hotová.
   Termín otevření problematické stavby, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, se několikrát posunul. Nyní primátor mluví o létě. Metrostav ale už dřív uvedl, že obnovení a dokončení prací potrvá několik měsíců.
   Spor o dostavbu se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav v prosinci loňského roku zastavil práce. Důvodem jsou především neproplacené faktury za 2,155 miliardy korun. Metrostav navíc tvrdí, že Praha jako investor neschválila další postup prací, stavbaři tak prý nemohou ve stavbě pokračovat. Město vstoupilo do arbitráže kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Faktury tak prý nemůže zákonnou cestou proplatit.
   Rozhodčí soud v lednu v prvním usnesení nařídil Metrostavu pokračovat v některých pracích zhruba za 50 milionů korun. Podle stavební firmy rozhodl i o tom, že jsou smlouvy platné. Praha to ale popírá. Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) tvrdí, že platnost smluv budou soudci ještě řešit.

609

Re: Z tisku a médií

Parlamentní listy: Hudeček: Blanka - Tunel na tunel
(varování ministra duševního zdravotnictví: čtěte opatrně a ne před spaním)

http://www.parlamentnilisty.cz/politika … nel-303428

Thumbs up Thumbs down

610

Re: Z tisku a médií

"Z původně Pavlem Bémem deklarovaných 21 miliard korun jsme se dostali na miliard 37"
Zas ten oblíbený argumentační trik s cenou stavební části vs cena za všechno. To bych tedy čekal od někoho formátu p. Holuba, ale od Hudečka...

Thumbs up Thumbs down

611

Re: Z tisku a médií

No, ale Bém do médií opravdu opakovaně tvrdil 21 miliard, nechápu proč si vybral jen stavební část, z našich daní se to platí všechno, tak měl říkat od začátku cenu za celek. Když staví rodinný dům tak ho taky zajímá jen cena hrubé stavby a cenu za TZB "opomine"?  Typická slizská bémovina.

Thumbs up Thumbs down

612

Re: Z tisku a médií

vlakno napsal:

No, ale Bém do médií opravdu opakovaně tvrdil 21 miliard, nechápu proč si vybral jen stavební část, z našich daní se to platí všechno, tak měl říkat od začátku cenu za celek. Když staví rodinný dům tak ho taky zajímá jen cena hrubé stavby a cenu za TZB "opomine"?  Typická slizská bémovina.

To je přece jednoduché: je třeba vybrat jen část, aby to vypadalo pěkně, ne?

Thumbs up Thumbs down

613

Re: Z tisku a médií

Novinky.cz
Otevření Blanky? Bude to stát ještě půl miliardy, odhaduje Metrostav
http://www.novinky.cz/domaci/328242-ote … ostav.html

Thumbs up Thumbs down

614 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (25.02. 2014 13.53)

Re: Z tisku a médií

Praha 25. února (ČTK) - Detektivové Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality (ÚOKFK) začali vyšetřovat podzimní zastavení prací na tunelovém komplexu Blanka. Protikorupční policie se na konci minulého týdne na základě trestního oznámení obrátila na Prahu a požádala o materiály týkající se stavby, zjistila ČTK. Kauzu tunelu Blanka řeší od loňského léta i Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ). Ten ale podle Prahy postupuje protichůdně, prošetřuje totiž rozhodnutí města o dodatcích ke smlouvě, které pokračování stavby naopak umožnilo. Praha se kvůli tomuto rozporu obrátí na ministryni spravedlnosti Helenu Válkovou.

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/protik … ka/1047745
http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_ … a--1320026
http://www.lidovky.cz/protikorupcni-pol … _domov_vsv
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci … lu-blanka/
http://praha.idnes.cz/protikorupcni-pol … zpravy_bur
http://zpravy.aktualne.centrum.cz/regio … 590604f2e/
http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-6176077 … usit-zakon

Thumbs up Thumbs down

615

Re: Z tisku a médií

Metrostav brzy obnoví práce v tunelu Blanka. Čeká jen na písemné rozhodnutí soudu

Do tunelu Blanka se každým dnem vrátí stavební firma Metrostav. Rozhodčí soud jí má každým dnem doručit písemné nařízení, po kterém se stavbaří pustí do prací v hodnotě necelých 50 milionů korun.
Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka začnou dělníci v tunelu Blanka pracovat v podstatě okamžitě po písemném doručení rozhodnutí. Možná už zítra nebo pozítří se tak budou v tunelovém komplexu dodělávat spáry ve vozovkách, protipožární ucpávky nebo se nainstalují dopravní značky.
Mluvčí Polák ale připomíná, že nejde o práce, po kterých by se mohl tunel otevřít. „Obnovíme práce za asi 46 milionů korun. Z hlediska Blanky jsou to spíše drobnosti,“ říká Polák a pokračuje:
„Jde o věci typu zalití spár v asfaltových vozovkách, dřevěné obložení výdechového objektu asi za milion korun, protipožární ucpávky protipožárních stěn. Jsou to spíš takové dokompletační záležitosti, ale bohužel provedení těchto prací neznamená zprovoznění tunelu Blanka.“
Tunel Blanka je významnou částí Městského okruhu a má navázat na už hotové části - tedy Jižní spojku, tunel Mrázovka a Strahovský tunel. Dohromady z toho bude polovina městského okruhu, která usnadní průjezd především přes Letnou a Holešovice. Pod zem navíc svede tisíce aut, která dnes jezdí v těsné blízkosti Pražského hradu. Magistrát už za stavbu zaplatil 20 miliard korun.
Metrostav musí práce nařízené soudem dodělat do 60 dnů od doručení. Firma to odhaduje na konec dubna. Další jednání rozhodčího soudu je mezitím naplánované na 10. března. Praha doufá, že soud nařídí další práce.
Podle náměstka pražského primátora Jiřího Nouzy z TOP 09 by po rozhodnutí soudu mohl Metrostav začít pracovat na úplném dokončení stavby už během března.
„Ten termín je tuším do 60 dnů od rozhodnutí soudu, takže někdy v průběhu března bych předpokládal, že by stejně bylo možné, aby se zhotovitel, tedy Metrostav, případně na tu stavbu vrátil a byly zahájeny dokončovací práce vedoucí ke zprovoznění komplexu,“ tvrdí.

http://www.rozhlas.cz/regina/denik/_zprava/1319760

Thumbs up Thumbs down

616

Re: Z tisku a médií

Protikorupční policie vyšetřuje zastavení prací na tunelu Blanka

   Praha 25. února (ČTK) - Detektivové Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality (ÚOKFK) začali vyšetřovat podzimní zastavení prací na tunelovém komplexu Blanka. Protikorupční policie se na konci minulého týdne na základě trestního oznámení obrátila na Prahu a požádala o materiály týkající se stavby, zjistila ČTK. Kauzu tunelu Blanka řeší od loňského léta i Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ). Útvary ale podle Prahy postupují protichůdně. Praha se kvůli tomuto rozporu obrátí na ministryni spravedlnosti Helenu Válkovou. V tuto chvíli by o tom měla rozhodovat rada města.
   Pražská protikorupční policie podle informací ČTK tvrdí, že mohl být porušen zákon tím, že se stavba Blanky zastavila. Podle českobudějovické expozitury ÚOOZ ale Praha pochybila, když podepisovala dodatky ke smlouvám se stavební firmou Metrostav, a pokračovala tak ve stavbě.
   Praha a stavební firma Metrostav se kvůli problémům týkajícím se tunelu Blanka přou u rozhodčího soudu. Metrostav v prosinci zastavil práce kvůli neproplaceným fakturám za 2,115 miliardy korun. Důvodem bylo i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací, stavbaři tak podle Metrostavu nemohli ve stavbě pokračovat. Město do arbitráže vstoupilo kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Faktury tak prý nemůže zákonnou cestou proplatit.
   Rozhodčí soud v lednu v prvním usnesení nařídil Metrostavu pokračovat v některých pracích zhruba za 50 milionů korun. Podle stavební firmy rozhodl i o tom, že jsou smlouvy platné. Praha to ale popírá. Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) tvrdí, že platnost smluv budou soudci ještě řešit.
   Termín otevření problematické stavby, která vyjde Prahu na více než 36 miliard korun, se několikrát posunul. Nyní primátor mluví o létě. Metrostav ale už dřív uvedl, že obnovení a dokončení prací potrvá několik měsíců. Za dokončení Blanky musí Praha zaplatit ještě více než miliardu.

617

Re: Z tisku a médií

Praha si vypracuje studii na zahloubení ulice V Holešovičkách

http://www.metro.cz/praha-si-vypracuje- … e-deje_rab

Petr od Pankráce

618

Re: Z tisku a médií

Praha nemá dispečink pro řízení provozu v tunelu Blanka

   Praha 26. února (ČTK) - Zprovoznění tunelového komplexu Blanka naráží na další problémy. Město nemá dispečink, který by řídil provoz tunelu, vyplývá ze zjištění ČTK. Vybudování provizorních řídicích středisek potrvá několik měsíců a Praha ještě ani nevybrala firmu, která potřebné technologie dodá a zajistí zkoušky nutné ke spuštění provozu. Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) na dotaz ČTK řekl, že udělá vše pro to, aby se Blankou začalo jezdit v září. Kritici ale tvrdí, že to nelze stihnout.
   Zprovoznění tunelu závisí také na výsledku arbitráže, kterou vede Praha se stavební firmou Metrostav. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) tvrdí, že soudní jednání spěje k co nejrychlejšímu otevření Blanky. Už dřív řekl, že by dopravní stavba, která bude stát více než 36 miliard Kč, měla řidičům sloužit v srpnu. Tento termín ale Metrostav zpochybnil.
   Zatím také není jasné, kdy bude hotový dispečink, bez něhož se provoz v Blance nerozjede. Podle provizorního plánu bude Blanka řízena z nynějších dopravních středisek na Bojišti a Strahově, které dohlíží na provoz pražských silnic, městské hromadné dopravy i tunelů. Pražští radní a poté i zastupitelé musí ale předtím schválit zakázku za zhruba 100 milionů, na základě které teprve dodavatel do dispečinků nainstaluje technologie pro řízení Blanky a zajistí napojení na ostatní provoz v metropoli.
   Tendr má získat ČKD Praha DIZ, a to v jednacím řízení bez uveřejnění, v němž je osloven jen jeden dodavatel. To je sice podle vedení Prahy i firem legitimní způsob zadávání zakázek, někteří pražští radní ale za obdobný postup při výběru dodavatele čelí v kauze opencard trestnímu stíhání. A nynější vedení města se kvůli možnému střetu se zákonem užšího výběru obává. I proto zřejmě výběr dodavatele odkládá.
   Podle Nouzy zařízení dispečinků včetně potřebných zkoušek potrvá šest měsíců. Některé zdroje ČTK mluví až o osmi měsících. Zastupitelé přitom budou zakázku schvalovat nejdříve v březnu. Vyjádření ČKD Praha DIZ se nepodařilo sehnat.
   Někdejší vedení Prahy původně plánovalo vybudování řídicího centra u mimoúrovňové křižovatky Malovanka. Na ústím Strahovského tunelu měl být centralizován nejenom veškerý provoz na komunikacích v metropoli, ale sídlo tu měla mít i záchranná služba, hasiči, technická správa komunikací a další. Projekt měl stát přes miliardu korun. Pozdější politická reprezentace ale zjistila, že na nákladnou stavbu nenajde v rozpočtu peníze. V roce 2012 sice Praha vypsala soutěž, nikdy ji ale neukončila.
   Podle bývalého primátora a nyní opozičního zastupitele Bohuslava Svobody (ODS) bylo už před rokem jasné, že město nestihne v termínu Malovanku postavit, i kvůli finanční náročnosti. 'Proto jsme řešili alternativní umístění dopravního velína. Nechápu, že několik měsíců před plánovaným otevření tunelu město stále nezačalo provizorní řízení provozu technicky vybavovat,' řekl na dotaz ČTK. 'Je otázkou, zda se vůbec stihne tunel zprovoznit i díky časovému skluzu v přípravě řízení dopravy,' dodal.
   Městem plánovaný termín dokončení Blanky zpochybňuje i Metrostav, podle které obnovení loni v prosinci zastavených prací potrvá řadu měsíců. Zprovoznění klíčové dopravní stavby, která se proti původním předpokladům prodražila o několik miliard, Praha odložila už několikrát.

619 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (27.02. 2014 14.36)

Re: Z tisku a médií

Praha 27. února (ČTK) - Stavební společnost Metrostav rozšířila žalobu proti  Praze kvůli tunelu Blanka o více než 500 milionů korun. Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak činí 2,7 miliardy korun. Jde o faktury, které jsou po lhůtě splatnosti. Na dotaz ČTK to dnes řekl mluvčí Metrostav František Polák. Další stání u rozhodčího soudu bude 10. března.
Původní žalovaná částka ve výši přes 2,1 miliardy korun byla za práce, které Metrostav odvedl do října. "Navýšení se týká faktur po lhůtě splatnosti za práce provedené v listopadu a na začátku prosince," řekl Polák. "Faktury již máme několik měsíců a s tímto krokem jsme počítali. Proto jsme Metrostav požádali, aby doložil, že práce byly řádně objednány a provedeny," uvedl v reakci primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). "Pokud vše Praze řádně doloží, nebudeme mít problém zaplatit, zatím se tak ale bohužel nestalo," doplnil.
Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem jsou především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Město do arbitráže vstoupilo kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Peníze na faktury má, obává se ale, že je nemůže zákonnou cestou proplatit. Podle některých informací totiž zhruba miliardu z dosud nezaplacených peněz Praha neobjednala a nikdy neschválila.

http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/metros … nu/1048627
http://praha.idnes.cz/metrostav-navysil … zpravy_bur
http://www.lidovky.cz/metrostav-rozsiri … _domov_sho
http://www.novinky.cz/ekonomika/328854- … y-vic.html
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/dopr … w8XSBDoyiA
http://aktualne.centrum.cz/domaci/regio … ?id=802381

Thumbs up Thumbs down

620 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (28.02. 2014 08.26)

Re: Z tisku a médií

Jako bych si to nemyslel: byl to on. Pochopitelně.

Bém podal trestní oznámení kvůli zastavení prací na tunelu Blanka

http://www.novinky.cz/domaci/328936-bem … lanka.html
http://praha.idnes.cz/bem-podal-trestni … zpravy_vez

Thumbs up Thumbs down

621

Re: Z tisku a médií

Pražský deník: Nejen řidiči mají smůlu, Blanka zůstane dírou v zemi. Na jak dlouho?

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/n … 40228.html

Thumbs up Thumbs down

622

Re: Z tisku a médií

Praha nepředloží arbitrům vzájemný návrh ohledně tunelu Blanka

   Praha 4. března (ČTK) - Praha ve slíbeném termínu v pondělí nepředloží rozhodčímu soudu vzájemný návrh s rozpisem prací za 1,2 miliardy korun, které jsou nutné k dokončení tunelového komplexu Blanka. Stavební firma Metrostav, se kterou Praha vede arbitráž, nedodala potřebné podklady. V rozhovoru s ČTK to dnes řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Metrostav to odmítá. Podle mluvčího firmy Františka Poláka se tak oddaluje obnovení prací na stavbě.
   Spor o dostavbu se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav v prosinci loňského roku zastavil práce. Rozhodci od té doby řeší platnost smluv mezi městem a Metrostavem a částky, které Praha stavební firmě dluží. Metrostav minulý týden oznámil rozšíření žaloby. Dluh tak činí 2,7 miliardy korun.
   Praha při posledním soudním stání přislíbila, že 10. března předloží arbitrům seznam a vyčíslení prací, které jsou nutné pro zprovoznění Blanky. Schválení takového návrhu by pravděpodobně otevřelo cestu k dostavbě a zprovoznění tunelu.
   Nouza ale ČTK řekl, že materiál ještě není dokončený. Důvodem je podle něj i to, že Metrostav nedodal podklady. 'Požádáme o prodloužení termínu pro podání druhého vzájemného návrhu,' uvedl. Navíc by podle něj měly sumu 1,2 miliardy nejprve schválit rada a zastupitelstvo. Zastupitelé se kvůli tomu možná sejdou v průběhu března na mimořádném zasedání. 'Je na čase přijmout politickou zodpovědnost,' doplnil.
   'Spolupracujeme, jak jen můžeme,' ohradil se mluvčí Polák. 'Pokud je to pravda, tak nás to mrzí. Oddaluje se tím obnovení prací na Blance,' uvedl. To připouští i vedení Prahy. Podle Nouzy totiž týden zdržení může znamenat odklad otevření Blanky až o měsíc. 'Každý týden teď může znamenat měsíc na konci,' uvedl náměstek.
   Termín otevření problematické stavby, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, se několikrát posunul. Nyní mluví primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) o létě. Metrostav ale už dřív uvedl, že obnovení a dokončení prací potrvá několik měsíců. Další zdržení může přinést i fakt, že Praha zatím nemá dispečink, který má provoz v tunelu řídit. Jeho technologické vybavení a zkoušky přitom potrvají řadu měsíců. Pokud se sejde mimořádné zastupitelstvo, mělo by řešit i tuto problematiku.

623

Re: Z tisku a médií

Problémy se zprovozněním Blanky Prahu nepálí, upozorňuje iniciativa
Pražský magistrát měl prověřit, jak pomoci Praze od problémů po zprovoznění Blanky, doposud se tak ale nestalo. Auto*Mat kvůli tomu interpeloval náměstka, ale ten má dost času i na odpovědi. Na dotazy totiž chce odpovědět písemně do třiceti dnů.

„Praha se zavázala k osmi hlavním úpravám, ale nyní to vypadá, jako by z některých chtěla vycouvat,“ tvrdí Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Přitom je dle jeho slov stále více lidem zřejmé, že pokud bude Blanka zprovozněna bez těchto opatření, bude její dopad ničivý, protože do města přivede velké množství nových aut.

Rada přijala 19. listopadu 2013 usnesení, ve kterém pověřila náměstka primátora Nouzu a ředitele Technické správy komunikací (TSK) Pivce, aby prověřili proveditelnost osmi opatření omezujících negativní dopady zprovoznění tunelu Blanka. Kontrolní datum bylo stanoveno na konec prosince loňského roku.

Kdo čekal na začátku ledna informace o dalším vývoji, byl zklamán – týdny ubíhají a hlavní aktéři z magistrátu a TSK o celé záležitosti mlčí. Jaké jsou tedy dosavadní výsledky práce TSK? Na to se náměstka pro infrastrukturu Nouzy ve své interpelaci ptal ve čtvrtek Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.

http://denikreferendum.cz/clanek/17532- … iniciativa

Thumbs up Thumbs down

624

Re: Z tisku a médií

Demagogie, demagogie a demagogie, ... Ach jo.

Thumbs up Thumbs down

625

Re: Z tisku a médií

Filler z iniciativy Auto*Mat tvrdí: ....  že pokud bude Blanka zprovozněna bez těchto opatření, bude její dopad ničivý, protože do města přivede velké množství nových aut. ....

Odkud se ta auta objeví? To jako mimopražští od Atlantiku po Ural se ausgerechnet všichni najednou a pokud možno každý den před obědem a v podvečer, budou chtít podívat na pěknou holku Blanku v Praze? Nějak se mi to nezdá. Kecálisti od Auto*Matu si asi nevidí do huby. Nejspíš nemají zrcadlo aby se tam podívali. smile

Thumbs up Thumbs down