551 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (05.12. 2013 17.41)

Re: Z tisku a médií

ČTK: Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na magistrát hlavního města Praha. Požaduje proplacení 2,155 miliardy korun za výstavbu tunelu Blanka. ČTK to sdělil mluvčí společnosti František Polák. Navíc zopakoval, že firma v sobotu přeruší práce na tomto projektu. Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) uvedl, že Praha nyní žalobu prostuduje.
"Vítáme to, že Metrostav žalobu podal takto rychle. Na základě prostudování žaloby se rozhodneme, jak zareagujeme. Ujišťujeme, že Praha finanční prostředky má," sdělil ČTK Nouza.

http://www.financninoviny.cz/zpravy/met … kc/1016579
http://praha.idnes.cz/metrostav-podal-z … zpravy_bur
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/region … imu-soudu/
http://aktualne.centrum.cz/domaci/regio … ?id=797094
http://www.novinky.cz/domaci/321282-met … -soud.html
http://www.halonoviny.cz/articles/view/12361597

Thumbs up Thumbs down

552 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (06.12. 2013 16.08)

Re: Z tisku a médií

ČTK: Metrostav začal zabezpečovat staveniště tunelu Blanka, provizorně už uzavřel dvě vjezdové rampy v ulici Milady Horákové. ČTK to dnes řekl mluvčí společnosti František Polák s tím, že stavbyvedoucí mají za úkol zabednit všechny vstupy na staveniště do sobotního večera, kdy firma na stavbě přeruší stavební práce.
"Staveniště ohradíme neprůhledným plotem a bude tam i ochranka. Je tam řada drahých komponent a taky hodně měděných kabelů. Pokud to nezatlučeme prkny, tak to nikdo neuhlídá," uvedl Polák.
Volný zůstane pouze vjezd v Tróji, aby se na staveniště dostali lidé z firmy ČDK Praha DIZ. Na pokračování prací se dnes Praha domluvila s ČKD, obě strany se shodly, že s největší pravděpodobností je smlouva uzavřená mezi městem a společností ČKD platná. "Tuto naši domněnku si necháváme my, ale současně i ČKD, potvrdit právním posudkem, jehož výsledek budeme znát do 16. prosince. Jsem rád, že v rámci této dohody mohu konstatovat, že společnost bude dál pokračovat v pracích na tunelovém komplexu Blanka," uvedl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).
Metrostav na místě nechá jen několik vlastních zaměstnanců. "Zůstanou tam naši technici, kteří budou stavbu několikrát denně kontrolovat, jestli je všechno v pořádku. Kromě nich tam bude i havarijní četa pro případ nečekaných situací," poznamenal Polák. Zaměstnanci Metrostavu budou i nadále v případě potřeby pokračovat v odčerpávání průsakových a dešťových vod. Naopak dělníci subdodavatelských firem staveniště opustí úplně.
Metrostav zastavuje stavební práce na tunelu Blanka kvůli sporům s pražským magistrátem, který je investorem stavby. Kromě toho, že Praha dluží stavební firmě za provedené práce 2,155 miliardy korun, stavbaři podle Poláka také čekají na to, až jim dokončovací práce magistrát povolí.
"Největší část prací k dokončení se týká Trojského mostu, kde musíme namontovat zábradlí a osvětlení, dokončit vozovkovou a chodníkovou vrstvu i tramvajovou trať, dodělat odvodnění a napojit most na obou stranách na stávající silnice," vyjmenoval nedodělky Polák.
Kromě toho musí Metrostav po hrubých terénních úpravách vybudovat na Letné 14hektarový park, který je součástí projektu. Firma také musí kabely propojit zhruba 20 křižovatek v okolí, aby dokázaly komunikovat se systémy v tunelu Blanka. Centrální dispečink bude na Strahově.
"Poslední věcí, která je z pohledu peněz triviální, ale z časového hlediska je nesmírně náročná, jsou takzvané dokončovací práce. K těm patří například požární ucpávky kabelů procházejících stěnou, revize všech dveří, dokončení obložení kolem přístrojů, kde třeba chybí několik kachliček a podobné drobnosti, kterých je tam velmi mnoho," popsal některé práce mluvčí Metrostavu a zdůraznil, že bez těchto "drobností" nelze stavbu uvést do provozu.

http://www.ceskenoviny.cz/regiony/zprav … ka/1016959
http://praha.idnes.cz/metrostav-zacal-z … zpravy_bur
http://www.denik.cz/praha/metrostav-zac … 31206.html
http://aktualne.centrum.cz/domaci/regio … ?id=797187
http://www.rozhlas.cz/zpravy/regiony/_z … e--1289558
http://zpravy.e15.cz/byznys/reality-a-s … ce-1044460
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/region … lu-blanka/

Thumbs up Thumbs down

553

Re: Z tisku a médií

Metrostav v sobotu přerušil stavbu tunelu Blanka. Na neurčito
    7. prosince 2013  17:49
    Firma Metrostav v sobotu přerušila většinu stavebních prací na pražském tunelovém komplexu Blanka. Důvodem je, že magistrát firmě dluží už více než 2,1 miliardy korun. Volný zůstal pouze vjezd v Troji. Jak dlouho budou práce přerušeny, nikdo neví.

    Zdroj: http://praha.idnes.cz/metrostav-prerusi … zpravy_maq

554

Re: Z tisku a médií

Zabedněný a opuštěný. Prokletý tunel Blanka míří před soud

http://ekonomika.idnes.cz/tunel-blanka- … nomika_ert

Petr od Pankráce

555

Re: Z tisku a médií

Rozhovor: Věřím, že Blanka bude hotová příští rok, říká primátor Tomáš Hudeček
http://www.metro.cz/rozhovor-verim-ze-b … e-deje_row

Ach jo, ach jo....

Petr od Pankráce

556

Re: Z tisku a médií

E15: Tomáš Hudeček: Blanku můžeme otevřít podle plánu, i když se soud protáhne

http://zpravy.e15.cz/domaci/politika/to … ne-1045168

Thumbs up Thumbs down

557

Re: Z tisku a médií

S_M_Lomoz napsal:

E15: Tomáš Hudeček: Blanku můžeme otevřít podle plánu, i když se soud protáhne

http://zpravy.e15.cz/domaci/politika/to … ne-1045168

Co ten člověk hulí? Řekl mu někdo, že se tam nic nedělá a ty práce se někdy musí dodělat?

Thumbs up Thumbs down

558

Re: Z tisku a médií

No jo, on si asi jako dítě dělal na pískovišti bábovičky, a tento přístup mu zřejmě zůstal. big_smile

Thumbs up Thumbs down

559

Re: Z tisku a médií

Právnické spory prodraží Blanku o dalších 22 miliónů
Kromě 22mil na právníky nic nového
http://www.novinky.cz/domaci/321837-pra … lionu.html

Thumbs up Thumbs down

560

Re: Z tisku a médií

Komplikace něco stojí, 37 miliard za tunel Blanka nemusí stačit
    11. prosince 2013  20:07
    Na konci "účtenky" za pražský tunelový komplex Blanka měla stát částka zhruba třicet sedm miliard. Jenže kvůli zapeklité situaci, která vyústila v zastavení stavebních prací, se konečná cifra patrně zvedne.

    Zdroj: http://praha.idnes.cz/ucet-za-tunel-bla … zpravy_bur

561

Re: Z tisku a médií

Praha reagovala na žalobu Metrostavu, chce znovu otevřít stavbu Blanky
http://www.metro.cz/praha-reagovala-na- … e-deje_rab

Petr od Pankráce

562

Re: Z tisku a médií

E15 napsal:

... Metrostav jmenoval rozhodcem Ladislava Vostárka...

Až se bude psát rok 2014... pak bude možná těžko na to chtít se ptát! (Jo, a je to vážně nejspíš on, textař Katapultu toho jména je JUDr.)

http://zpravy.e15.cz/byznys/reality-a-s … ign=boxe15

Thumbs up Thumbs down

563

Re: Z tisku a médií

Vyjádření náměstka primátora hlavního města Prahy Jiřího Nouzy k dnešnímu jednání hlavního města se společností ČKD Praha DIZ, a. s.:

    16. prosinec 2013

„Po dnešním jednání je jasné, že právní názor hlavního města a ČKD Praha DIZ, a.s., je totožný: smlouva je s vysokou mírou pravděpodobnosti hraničící s jistotou platná. Do konce tohoto týdne necháme právně posoudit také dodatky ke smlouvě. ČKD Praha DIZ, a.s. tak může pokračovat v pracích na tunelovém komplexu Blanka a na základě platné smlouvy a dle fakturace, která je v souladu se smluvní dokumentací, mu uhradíme dlužnou částku.“


http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistr … vniho.html

564

Re: Z tisku a médií

Velké dopravní změny v Praze? Ano, pokud na ně budou peníze

dnes 09:06

Praha – Zásadní dopravní změny. Na ty by se Pražané a návštěvníci metropole měli připravit úderem prvního května. Pokud se tedy podaří uvést tunelový komplex Blanka do zkušebního provozu v předem avizovaném termínu. Tunelový komplex Blanka může paradoxně přivést do širšího centra více aut. Zamezit tomu mají doprovodná opatření.

...vyhrazený pruh pro hromadnou dopravu či vozy, v nichž cestují alespoň tři pasažéři.

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/v … 31218.html

565

Re: Z tisku a médií

kasme napsal:

...vyhrazený pruh pro hromadnou dopravu či vozy, v nichž cestují alespoň tři pasažéři.

To by mohlo trochu pomoci. V bájné zemi USA se podobný systém vyhrazených pruhů (carpool) osvědčil nejen na dálnicích.

Thumbs up Thumbs down

566

Re: Z tisku a médií

Částka za tunel Blanka není konečná, další miliony spolknou právníci
http://praha.idnes.cz/ucty-za-blanku-na … zpravy_bur

Petr od Pankráce

567

Re: Z tisku a médií

Tunel Blanka by se mohl otevřít v létě, doufá vedení Prahy

   Praha 20. prosince (ČTK) - Pražský tunelový komplex Blanka by se mohl otevřít v létě, doufá vedení Prahy. K letním měsícům nyní aktualizuje harmonogram stavby, řekl novinářům náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Vše ale závisí na vývoji právního sporu se stavební společností Metrostav. Tunel by se tak mohl otevřít ještě do komunálních voleb. Původní termín byl stanoven na jaro, kvůli sporu nyní stavba stojí.
   Podle Nouzy se v současné době 'intenzivně pracuje' na dokončení projektové dokumentace, připravena by měla být ve třetím lednovém týdnu. 'Harmonogram stavby nyní aktualizujeme tak, aby odpovídal dokončení stavby Blanky v letních měsících příštího roku, ale závisí na vývoji probíhajícího právního sporu a jednáních zainteresovaných stran,' uvedl Nouza.
   Praha se obává, že smlouvy s Metrostavem na tunelový komplex jsou neplatné, firmě proto neplatí. Neví prý, jak legálně dlužnou částku splatit. Metrostav reagoval na začátku prosince pozastavením prací a žalobou k rozhodčímu soudu. Požaduje po Praze proplacení 2,155 miliardy korun. Praha poté podala žalobní odpověď.
   'Dnes očekáváme doplnění žaloby ze strany Metrostavu a za Hlavní město Prahu podáváme obsáhlé vyjádření k odvracení škod. Součástí našeho vyjádření je konstatování, že základní prioritou města zůstává nutnost pokračovat ve stavbě,' uvedl Nouza.
   Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka firma dnes pouze odeslala 'repliku na vyjádření' hlavního města k žalobě. Doplnění žaloby předpokládá během ledna, kdy Metrostav vyúčtuje městu práce z počátku prosince. Termín otevření nechtěl komentovat. Záležet podle něj bude na tom, kdy se začne opět stavět a kdy se schválí změny v zadání některých víceprací.
   Letní termín otevření tunelu se nelíbí Praze 6, přes kterou její část vede. 'Městská část Praha 6 je z termínu léto 2014 naprosto zděšena, občané Prahy 6 si toto rozhodně nezaslouží a je to neuvěřitelný dárek, který hlavní město dává našim občanům k Vánocům,' uvedl mluvčí radnice Adam Halmoši.
   Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, prodraží se ale pravděpodobně na 36 miliard.

568

Re: Z tisku a médií

Právo 23.12.2013

Tramvaje na Trojský most vyjedou později

Tramvaje po novém Trojském mostě, který spojil holešovickou a trojskou stranu, pojedou zřejmě později, než slibovaly původní plány. Koleje měly být hotové do konce dubna příštího roku.
    Most je součástí rozestavěného tunelového komplexu Blanka. Metrostav na něm přerušil práce začátkem prosince kvůli neproplaceným fakturám. Staveniště u Vltavy osiřelo taky.
    Jediné místo, kde se pracovní čety činí, se nachází pár metrů dál. Demolice rámusáku, po kterém do října jezdily tramvaje, pokračuje. Z holešovické strany je vidět mezera mezi konstrukcí a břehem. „To je jediná činnost, kterou děláme,“ potvrdil Právu František Polák, mluvčí Metrostavu, s tím, že bourání z bezpečnostních důvodů přerušit nejde. Před letními prázdninami vedení města hlásilo, že tramvaje pojedou po novém mostě letos na podzim. Později deklarovalo, že koleje pro tramvajové soupravy budou dokončeny do 30. dubna 2014. „Do té doby to nedoděláme,“ konstatoval Polák. Práce ustaly na začátku listopadu, protože podle Poláka metropole nechce povolit změny, které přineslo přepracování původního projektu mostu. Na začátku se totiž počítalo s úplně jinou spojnicí vltavských břehů. „Teď to všechno stojí, město by samozřejmě chtělo, abychom dělali, ale pokud nám nedají souhla
s, vystavujeme se riziku, že ná
m práci nezaplatí,“ vysvětlil mluvčí důvod pozastavení činnosti.
    Náměstek primátora Jiří Nouza (ODS) Právu řekl, že prioritou města je vyřešit problémy kolem tunelu Blanka. „Jakmile toto vyřešíme, vyřešíme i most,“ konstatoval. „Vůbec bych nevylučoval, že je možné to v původním termínu zrealizovat, zpoždění může být v řádu týdne či týdnů,“ reagoval na dotaz, kdy se tramvaje vydají na novou trať.
    Most za více než jednu miliardu korun se nachází v režimu hrubé stavby. Zbývá dodělat předmostí, nejsou hotové chodníky, zábradlí, vybavení, tzn. osvětlení, odvodnění, koleje, povrch vozovek. „Dneska opravdu nevíme, kdy to bude hotové,“ řekl Polák. Je těžké říct, jak dlouho práce potrvají, až se zase rozběhnou. Bude třeba zpracovat nový harmonogram, který bude stát dalších několik miliónů korun.

Regionální mutace: Právo - Praha - střední Čechy

569 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (03.01. 2014 13.57)

Re: Z tisku a médií

Praha 3. ledna (ČTK) - Arbitráž kvůli problematickému tunelovému komplexu Blanka začne 10. ledna. Rozhodčí soud s největší pravděpodobností ve sporu mezi Prahou a stavební firmou Metrostav ještě žádné rozhodnutí nevydá. Soudci se zatím seznámí s podklady, které jim obě strany předložily, řekl dnes na dotaz ČTK náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).
Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co firma Metrostav zastavila stavbu tunelu. Důvodem jsou především neproplacené faktury za 2,155 miliardy korun. Metrostav navíc tvrdí, že chybí projektová dokumentace, stavbaři tak prý nemohou v práci pokračovat. Město se ale obává, že smlouvy s Metrostavem jsou neplatné. Faktury tak prý nemůže zákonnou cestou proplatit. Rozhodnout má proto arbitráž.
Praha bude u rozhodčího soudu usilovat o vydání takzvaného mezitímního rozhodnutí, na základě kterého by mohly pozastavené stavební práce dál pokračovat. Podle Nouzy se v současné době "intenzivně pracuje" na dokončení projektové dokumentace, připravena by měla být ve třetím lednovém týdnu. "Harmonogram stavby nyní aktualizujeme tak, aby odpovídal dokončení stavby Blanky v letních měsících příštího roku, ale závisí na vývoji probíhajícího právního sporu a jednáních zainteresovaných stran," uvedl už dřív náměstek.

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/region … dblokovat/
http://praha.idnes.cz/arbitraz-kvuli-tu … zpravy_bur

Thumbs up Thumbs down

570

Re: Z tisku a médií

S_M_Lomoz napsal:

...dokončení stavby Blanky v letních měsících příštího roku...

To je myšleno vážně, nebo zapomněli, že už je rok 2014? Pořád slibovali, že letos v létě a najednou jako by záhadně jeden rok naskočil...

Thumbs up Thumbs down

571

Re: Z tisku a médií

On to uvedl už před Vánocema, to je jenom taková drobnost.

Thumbs up Thumbs down

572

Re: Z tisku a médií

Primátora Prahy Hudečka čeká výslech kvůli stavbě tunelu Blanka

   Praha 3. ledna (ČTK) - Pražského primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) čeká výslech na policii kvůli výstavbě tunelu Blanka. Výslech se týká rozhodnutí rady hlavního města z prosince 2012, kdy radní rozhodli o takzvané kategorizaci stavby. ČTK informaci potvrdil Hudeček. Na policii by se měl Hudeček dostavit ve čtvrtek 9. ledna.
   V polovině září loňského roku se objevily informace, že okolnosti týkající se financování Blanky prověřují kriminalisté, kteří se zabývají podezřením ze spáchání dvou trestných činů.
   Prověřování se týká usnesení městské rady z prosince 2012, v němž radní schválili takzvanou kategorizaci faktur, jíž se chtěli vypořádat s dluhy, které má Praha vůči stavbařům. Hudeček již dříve uvedl,že podle jeho názoru policie kriminalizuje rozhodnutí městské rady a za policejní aktivitou vidí primátor skupiny spojené s bývalým vedením Prahy.
   Hudeček a bývalí radní za TOP 09 a ODS v čele s exprimátorem Bohuslavem Svobodou (ODS) byli u výslechu již loni kvůli kauze opencard. Policie je obvinila z porušení povinnosti při správě cizího majetku a porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže.
   Stavba tunelu Blanka je od začátku prosince zastavena, stavební firma Metrostav se totiž obrátila na rozhodčí soud kvůli neproplacenému dluhu města ve výši 2,1 miliardy korun. V současné době se pracuje pouze na technologické části stavby. První stání mezi Prahou a Metrostavem by mělo být příští týden.

573

Re: Z tisku a médií

4.1.2014 17:00 Press klub Frekvence 1

Hostem je pražský primátor doktor Tomáš Hudeček

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Na Frekvenci 1 právě teď začíná Press klub a naším dnešním hostem je pražský primátor doktor Tomáš Hudeček, dobrý den.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Dobrý den.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Pane primátore, tak prvně nám řekněte, jak jste prožil Nový rok?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Já jsem Nový rok trochu stonal, to znamená nejel jsem nikam, byl jsem v Praze a nakonec se to ukázalo jako dobře, protože jsem 31. měl tu možnost projít jak opatření na Václavském náměstí, tak i 1. bohužel být přítomen těm událostem okolo palestinského velvyslanectví.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Byl jste na ohňostroji novoročním?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Byl jsem na novoročním ohňostroji, sledoval jsem jej přímo z věže Staroměstské radnice.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Kolik to stálo letos?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Stálo to 950 tisíc ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
To je jak zadarmo.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Což je nejméně za dobu, co bylo, co vůbec nějakým způsobem umím dohlédnout. Na druhou stranu já nejsem úplně, úplně příznivcem toho, že levně znamená vždycky dobře, ale tentokrát si myslím, že to tak odpovídalo.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Hm. A jak se vám líbil ten ohňostroj? Já se ptám, porovnávám, protože jsem nedávno viděl ohňostroj v Las Vegas a jaká, jakýsi rozdíl jsem tam pozoroval.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Já jsem viděl několik ohňostrojů v několika velkých evropských městech. Ten nejposlednější byl asi v Bruselu před, dejme tomu, 2, 3 lety. A musím říct, že ten pražský ohňostroj za tu cenu nebyl špatný. Nicméně je pravda, že určitě se dá udělat ohňostroj větší, dá se udělat pompézní ohňostroj. Já mám trošku vnitřně pocit, že současná doba nepřeje takovémuto, takovémuto zbytečnému exhibicionismu.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Pane primátore, co je pravdy na tom, že z tunelu Blanka bude rockový klub?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Já jsem slyšel, že z toho bude i sklad vína a ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Sklad vína dokonce?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
A různé další věci. Ale myslím si, že tunel Blanka bude ještě v tomto roce otevřen. Podle právních analýz a právníků, které máme a já tomu i věřím.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
No, a v jakém je to stupni? V jaké je to, v jakém je to stádiu? Už se Praha dohodla s tou stavební firmou nejmenovanou?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ne, my podle právních, podle právníků, které jsme oslovili, naprosto jednoznačně víme, že jakákoliv dohoda se zhotovitelem je zcela jasným krokem do vězení. Tedy postupujeme způsobem, že je potřeba, aby někdo tomuto rozhodování pomohl, protože zkrátka stavba od roku 2010 v důsledku nárůstu svých nákladů je nezákonná, nezákonně postavená. Překročila limit pro finance, které na ni byly alokovány a byl překročen zákon o veřejných zakázkách. Minimálně tento zákon. A postupuje se způsobem rozhodčího soudu a už byli určeni k tomuto datu všichni tři rozhodčí soudci rozhodčího soudu. A první jednání bylo nastaveno na 10. 1. To znamená postupuje se, myslím si, tak rychle, jak právníci ve své optimistické variantě předpokládali.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Pane primátore, já nerozumím tomu termínu, že jakákoli dohoda se zhotovitelem je cesta do vězení.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ano, je tomu tak proto, protože byly překročeny náklady na stavbu o více než 20 procent, což znamená překročení zákona o veřejných zakázkách. Tyto stavby byly objednány do roku 2010, nám už chodí pouze faktury. A teďka jakékoliv další poslání peněz, to znamená jakákoliv vlastně dohoda se zhotovitelem, jakákoliv dohoda o tom, že my vám teď zaplatíme, ve chvíli, kdy už teď je překročen zákon, je nezákonná.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Na druhou stranu nebylo by tedy ve veřejném zájmu to nějak, se nějak dohodnout jakkoli, protože to zakonzervování stavby, další odkládání, úroky a já nevím, co všechno, všelijaké penále, vždyť to ještě budou další, další miliardy.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Nebudou to miliardy, budou to řádově jednotky, dejme tomu desítky milionů. Ale to, co říkáte je pravda. To bylo první, co já jsem se ptal, udělejte to jakkoliv, abychom se dohodli a mohli to otevřít. Já donesu nějaký návrh usnesení na zastupitelstvo, kde to odhlasujeme. Právníci řekli zcela jednoznačně, že už pouze nadnesení tady tohoto papíru, pouze přinesení tohoto usnesení na zastupitelstvo je zcela prokazatelně trestný čin, neboť zákon už byl překročen. A jediná možnost by byla dohoda o narovnání. Musel by se vypracovat posudek, ale vypracovat posudek na celou stavbu Blanky je zkrátka roční práce. A tedy postup přes rozhodčí soud, který jsme zvolili po dohodě s renomovanými právními kancelářemi, se jeví jako rychlejší.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Co očekáváte od toho rozhodčího soudu?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Rozhodčí soud za A ze strany Metrostavu by měl rozhodnout o tom, že my jsme povinni mu zaplatit a ze strany městě by měl rozhodnout, ze strany Metrostavu by měl rozhodnout o tom, že je potřeba dostavět stavbu a ze strany města by měl rozhodnout o tom, že je potřeba zaplatit.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Takže je to vlastně totéž jako nějaká dohoda, akorát, že jí požehná někdo.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Akorát, že jí udělá instituce, která sama sebe nemůže stíhat.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Jo, takhle. No, a kolik v té, v této chvíli v tom visí peněz, pane primátore?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Metrostav do tohoto rozhodčího soudu vstupuje s dlužnou částkou 2,1 miliardy korun. S tím, že město zároveň požaduje dostavení stavby a má na svém kontě zhruba 5 miliard korun nachystáno, což je to, co chybí jako dostavění.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
A jak je možné, že ta dlužná částka vyrostla do tak astronomické výšky 2 miliardy?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Vyrostla proto, protože faktury, které byly objednány do roku 2010 postupně přicházely na město a od roku 2010, kdy nastoupila koalice ODS a ČSSD následně ODS a TOP 09 a současně jednobarevná rada TOP 09, tak se neplatila jediná faktura, neboť už právě na tom přelomu toho roku 2010 - 2011 bylo zřejmé, že je překročen zákon o veřejných zakázkách.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Jak to vysvětluje primátor Svoboda?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Primátor Svoboda nevím, jak to vysvětluje.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
No, tak počkejte, vy jste se o to nezajímal?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Já i když jsem, já jsem i v té radě seděl a vnímal jsem, že se tam hádají se svým tehdejším náměstkem pro dopravu panem Noskem. A ačkoliv přišli s jakýmsi nástinem řešení, a to řešení takzvaná kategorizace prací bylo zahájeno, tak ve chvíli, kdy tu kategorizaci už za naší jednobarevné rady, když jsme měli dopravu jako logicky také ve své gesci, měli jsme i zodpovědnost, jsme začali tuto kategorizaci končit, tak jsme zjistili, že ta kategorizace je pro dokončení stavby také bezzubá. Takže jsme museli pokračovat tím způsobem, jak říkám, vzali jsme nejlepší právníky, kteří byli v dosahu a konáme přesně to, co oni nám radí.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Hm. No, a kdo teda celou tu věc zavinil?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Já na to mám následující pohled a myslím si, že je důkladně prodiskutovaný i s dalšími kolegy. A to je tak, jak byla stavba zadána v roce 2006, tak bylo v podstatě už v tu dobu zřejmé, že podle zákona o veřejných zakázkách nepůjde dostavět. I tak se stavěla. A ve chvíli, kdy se tam doobjednaly všechny ty vícepráce, včetně úpravy různých náměstí, dvou, třech propadů, znovu objednaného jiného mostu, Trojský most, tak se překročila ta cena tak, že v podstatě na konci roku 2010 už bylo naprosto jasné, že to podle zákona nepůjde dostavět.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
No, mně to přijde až neuvěřitelné. Nedávno na vašem místě seděl bývalý primátor pan Bém, který teda alespoň z mého pocitu to nějak logicky vysvětlil a dokonce bych řekl i obhájil. Ale není to přece o osobě toho primátora, tak jak to stejně, zcela nestojí jenom na vás. Přece tam po celou tu dobu i za Béma, i za Svobody byla taková spousta chytrých hlav, jak je možné, že přes tolik lidí se tedy podle vašich slov začalo stavět něco, o čem se vědělo, že se to nemůže dostavět?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Já se to pokusím vysvětlit co nejstručněji. Aby v roce 2006 zastupitelstvo a vůbec veřejnost v Praze a v České republice se alespoň trochu ztotožnila s tím, že takováto stavba v Praze bude stát, bylo třeba jí říkat významně nižší cenu než ve skutečnosti by stála. Kdyby se v roce 2006 na rovinu řeklo, že celá stavba bude stát, dejme tomu, 31, lépe 32, 33 miliard korun, což v rozpočtu Prahy je zhruba to stejné jako kdyby si stát řekl, že postaví tři Temelíny, z logiky věci občané v České republice by řekli, že tři Temelíny stát stavět nemá, tak úplně stejně cenově vychází pro rozpočet Prahy stavba tunelu Blanka, v těch kompletních nákladech. Protože toto říct na rovinu v roce 2006, kdyby se udělalo, tak ta stavba se neprosadí. Začala se neustále sdělovat nižší a nižší cena, a tomu byly obětovány i veškeré přípravy, které se ta stavba týkala. Takže ta stavba byla naprojektována co nejjednoduš
eji tak, aby zkrátka stála co n
ejméně, tedy šla těsně pod povrchem a následovaly dva propady, zároveň byla zadána způsobem, který veškeré případné vícepráce dává na vrub města, to znamená, pokud se to někde propadne, pokud se někde něco přidělá, postaví jinak, tak zkrátka ty náklady platí město. Nenese to na svých bedrech zhotovitel. A zároveň to bylo zadáno způsobem, kdy se sdělovala pouze ta stavební část, aby si lidé mysleli, že to bude stát 20 miliard korun, respektive 21, nikoliv ta celková částka, která obsahuje i technologickou a jinou část.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Dobře, tak připustíme, že za propadení nikdo nemůže. To asi souhlasíte.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Za propady nemůže nikdo ve chvíli, kdy se to propadlo, nicméně za propady může projekt, který tu stavbu naplánoval tak, že šla pod povrchem 8 metrů a tedy velmi těsně procházela kolem hranice, kde ještě jemná hornina se zkrátka může propadnout a nepodchází ten zemský povrch tak, že už se tesá do pevné horniny, která se nepropadne.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Dobře, ale nevěřím tomu, že to někdo projektoval nebo zadával s tím, že se to propadne, že to byl nějaký záměr. To určitě ne.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ne, ale kdyby se vložilo mnohem více peněz do přípravy projektu, do 3D monitoringu a do nějaké 3D modelace, tak by vyšlo najevo to, co se nakonec muselo udělat, po těch dvou propadech se byla, se vyjádřil Báňský úřad a musela se celá nivelita tunelu snížit asi o 4 metry, což je taky jeden podstatný vícenáklad v rozsahu asi miliardy korun. A toto kdyby se vědělo předtím, tak by se zkrátka projektovalo jinak.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Je to takové to kdyby, no. Umím si představit, když vy říkáte, kdyby se mnohem víc peněz vložilo do přípravy, tak už slyším ty hlasy, jak někdo bude vykřikovat, že kdyby to dělala jiná firma, nebo jinou technologií, že ta příprava mohla stát míň. To je to kdyby. Ale já se chci dostat, pane primátore, ještě k jedné otázce ...

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Já vás velmi krátce přeruším. Jenom s poznámkou, máte pravdu, ale když se podíváte do jiných zemí, problémy se stavbou tunelů a podobně jsou obdobné, na druhou stranu je pravda, že příprava takovýchto projektů v zemích jako je Holandsko a podobné, je zkrátka mnohem důkladnější.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
A já bych se chtěl ještě dopracovat k tomu, jestli teda Praha tu stavbu potřebovala, potřebovala nebo ne.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
To se dostáváme ke zcela jinému tématu. A tady já se vám pokusím odpovědět jako člověk touto problematikou se na univerzitě dlouhodobě zabývající. Doprava jako vůbec systém přenosu zboží a lidí v Praze a vůbec ve velkoměstě je nevratný jev a takový stav dopravy, jaký máme dneska, zkrátka se bude v následujících dnech, měsících a rocích pouze zhoršovat. To znamená my to nevnímáme, protože dneska jedeme dvě minuty a zítra pojedeme 2 minuty a 5 sekund a nám to připadne, že jedeme pořád stejně. Ale v horizontu 10, 15, 20 let se zkrátka ta situace jenom zhoršuje. Protože doprava se vytváří, indukuje, přijíždí k nám lidé ze Středočeského kraje, každý si kupuje více aut a tak dále. A z tohoto pohledu stavba dopravní infrastruktury tohoto rozsahu krátkodobý přínos přináší. To znamená pokud se někde postaví tunel, tak zkrátka v krátkém období po takovéto velké nové dopravní infrastruktuře lidé m
inimálně z okolí této stavby
pocítí úlevu. Z dlouhodobého hlediska však dojde pouze k nárůstu automobilové dopravy tak, jako tak.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Teď vám vůbec nerozumím.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ve chvíli ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Zkuste mi odpovědět na otázku, jestli to Praha potřebuje tu stavbu ano nebo ne. Vždyť je to jednoduché.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Z mého pohledu si myslím, že to je, že takto drahou stavbu, která z dlouhodobého hlediska, a bohužel to lidé uvidí až za dlouhou dobu, nějaký účinek nepřinese, tak si myslím, že bych mohl říct ne. Ale lidé to poznají až za dlouhou dobu, až ten tunel bude stát a až zjistí, že jim žádnou úlevu nepřinese.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Tak, klobouk dolů, pane primátore, teď před vaší odvahou. Protože teď možná ti řidiči, kteří stojí v dopravních zácpách slyší vaše slova a ne úplně jsou nadšení možná. Protože vy to vidíte možná z toho dlouhodobého horizontu, ale zas na druhou stranu, když si vezmu všechny velkoměsta, která jsem, řekněme, v posledních 10 letech projel, a že jich několik bylo, tak každé velkoměsto neustále takovéto stavby buduje, podívejte se třeba do Vídně. Jak to je. Tak proč by zrovna v Praze to mělo být redundantní?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Máte pravdu, ale pozor, budují se okruhy směrem od centra města ven. To znamená existuje nějaká infrastruktura uvnitř města a je potřeba udělat okruh okolo této infrastruktury. Tento okruh se po čase zaplní a je potřeba udělat okruh okolo okruhu. A tak dále. Směřuje se vždycky od centra ven. A my v Praze postupujeme směrem do centra. My budujeme infrastrukturu směrem dovnitř. Což je významný rozdíl proti těm evropským velkoměstům, které jste zmínil.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
No, ale přece to musí mít nějakou posloupnost, ne?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
No, ano. To znamená prioritní je, pro nás prioritní je, aby město mělo okruh okolo Prahy. A ve chvíli, kdy děláte ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Ten už jakž takž je přece.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
No, bohužel právě není, bohužel právě není.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
No, počkejte, jak to, že není?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Spořilov nám úpí proto, protože chybí část okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. A tunel Blanka bude bohužel nejnovější nejkratší spojení mezi dálnicí D8 a tedy oblastí severně od Prahy, respektive východní břeh řeky Vltavy a západní břeh řeky Vltavy, to znamená, dejme tomu, R7 směrem na Slaný nebo R6 směrem na Karlovy Vary. To znamená tam chybí základní spojení, které je dlouhodobě plánováno tedy v oblasti Suchdola. A toto spojení bude teď nahrazováno Blankou a já, ač rád bych strašně byl, že by teď ta Blanka pomohla, bohužel časem všichni uvidíme, že ta Blanka se opět ucpe a že ty zácpy, v kterých dneska stojíme, budeme stát zase.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
No, a jaké to má teda řešení, pane primátore?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Řešení je přesně to, co jsem řekl, stavět ty okruhy směrem ven, to znamená, jak říkám, dodělat ten okruh okolo ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Ale Blanka je směrem ven přece. Já nejsem tak zasvěcený jak vy, ale vidím, jak to roste a vidím, že to někam ústí směrem na Prahu 8 a tam někam, a to je přece ven z Prahy.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
V dopravní infrastruktuře a takzvaných dostupnostech, tedy jakémsi oddělení přímo vědy, která studuje dopravu obecně některé věci, které se zdají selským rozumem pochopitelné častokrát platí trošku jinak a je to složitější.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Zkuste to jednou větou.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Například říká se, že tunel, vytvoření takového tunelu nebo takovéto dálnice zkrátí vzdálenosti. Zdá se to logickou větou, postavím někde tunel, dojedu někde rychleji.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Přiznám se, že jsem si to mockrát jako vyzkoušel, že to tak funguje.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Tak, a když se nad tím zamyslíte z dlouhodobějšího hlediska, takovýto tunel způsobí, že někde přijedete rychleji. Znamená to, že na jedné konci toho tunelu lidé zjistí, že tím tunelem rychleji projedou, nakoupí auta, přijedou z větší vzdálenosti, to znamená pokud dosud jezdili pouze lidé z Prahy 6, budou ten tunel využívat i lidé ze Středočeského kraje, kteří do té doby to tak nevyužívali. Takže pro toho našince, který žije v Praze to znamená, že mu směrem k tomu tunelu přijede řádově více aut než ten počet, který tam dnes jezdí.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Ale takhle se přece nedá uvažovat.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ale takhle se to bohužel děje v těch systémech. Dopravních.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Jestli vám dobře rozumím, teď jste mě teda úplně rozhodil, pane primátore. Jestli vám dobře rozumím, tak to tajemství toho, proč je to špatně je v tom, že to naláká mnohem víc lidí vlastně.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ano.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Oni by zůstali doma u svých slepic, ale takhle si říkají ...

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ne, oni by přijeli, ale přijeli by jinak. Přijeli by veřejnou dopravou, přijeli by železnicí, takto přijedou individuální dopravou.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
No, počkejte, není třeba cesta v tom, vymyslet dobře železnici, udělat ji komfortní, udělat ji levnou, udělat ji do centra a tak, není to jednodušší varianta než nestavět tunel? Který nám Pražákům pomůže.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
A teď jste přesně uhodil hřebíček na hlavičku. Ano, za ty peníze, kdyby se velmi výrazně zkvalitnila síť železnic, postavily se další tratě, dal se důraz na veřejnou dopravu, tak to pomůže městu mnohem lépe a za mnohem méně peněz. Máte naprostou pravdu.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
No, a my nemůžeme, počkejte ...

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
A to je to, co říkám.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
.. my nemůžeme mít obojí, aby nám Pražákům bylo hej?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
No, vzhledem k tomu, že ten tunel bude v konečném důsledku stát 36 miliard korun a díky tomu jsme se jako Praha zadlužili asi 15 miliard korun, tak se obávám, že zároveň se to sice snažíme budovat, ale ta částka je opravdu enormní.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Já to totiž pořád nechci si připustit asi v hlavě, to je nějaký blok, protože já mám pocit, že to je strašně dobře, že ten tunel je. A nemůže, nemůžu se zbavit toho pocitu. Tak vy mně to třeba vymluvíte.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ten pocit vám vymluvit nemůžu, protože každý řidič, který jede v pondělí ráno do práce a jede dnes 10 minut a s tou Blankou bude jezdit chvíli 9 minut, tak mu to zkrátka připadne, že to je lepší. A já mu jenom na základě dlouhodobých analýz a studia říkám, že ve chvíli, kdy se pojede v roce 2020, takže pojede zkrátka 15 minut, ať tam ta Blanka stojí nebo ne.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Je to teda tenký led, ale že bych nabídnul sázku?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
To bychom museli přesně specifikovat místo startu, místo cíle a obdobně.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Prostě nevěřím tomu, nevěřím tomu, nezlobte se, že když jede dnes 10 minut, když to bude teda v těch spádových místech a bude tunel Blanka, to znamená, že se vyhne všem těm problémovým, Veletržní, Letná, já nevím, co všechno, tak že pojede jenom o minutu míň. Protože vidím, jak to je, když jedu z Řeporyjí na brněnskou dálnici a už nemusím jet po Barrandovském mostě, už nemusím jet po Jižní spojce, zatímco pohodlně to mažu tunelem a vyjedu až před Říčanama na dálnici. A ušetřím 20 minut.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Tak ještě zkusím jeden argument, respektive zase jeden výsledek dlouhodobých studií zahraničních měst. A ono pro ty, není potřeba číst ty studie, stačí se podívat do, do obrovských měst jako je Londýn, Moskva, Paříž a tak dále a zjistíte, že ta doprava zkrátka má jednosměrných, jednosměrnou, je to šipka jednosměrná, to znamená před 10 lety byla nějaká, dnes ten stav dopravy je horší, za 10 let bude ještě horší. A můžete cokoliv budovat, zkrátka lákáte s obrovským gravitačním potenciálem uprostřed města, tam jsou práce, školy, tam všichni jezdí, tak lákáte čím více infrastrukturu stavíte více a více lidí ze širšího a širšího okolí, kteří vám do toho města přijedou.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Proč to dělají ve Vídni?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Mají úplně stejné, stejné problémy jako my. A když se podíváte na Vídeň, tak začali výrazně řešit pěší zóny, začali výrazně řešit městskou hromadnou dopravu. A Vídeň je dneska krásné město.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Nic proti tomu. A po tom já volám.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
A to my děláme.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
To vy děláte, dobře. Poslední otázka k tunelu Blanka, pane primátore. Co se stane, když ten, ten dozorčí, nebo ten rozhodčí soud, promiňte, rozhodne v neprospěch města Prahy, což se může stát?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Rozhodčí soud má teď před sebou tři, čtyři témata, která mu obě dvě strany říkají, že požadují, aby rozhodl. A všechna ta čtyři témata jsou nastavena způsobem, aby se Blanka dostavěla ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Témata? Soud má témata? Já jsem myslel, že soud má žaloby, ne?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ano, ano, to jsou ty, ano, je to tak, žaloba, ale ta žaloba se týká toho konkrétního tématu. Zaplaťte, postavte a tak dále. To znamená my žádáme a tak dále.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Dobře. Pak rozhodnou v neprospěch nás Pražanů, co se stane?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Celý soud a celý směr hlavního města Prahy v určité koordinaci s Metrostavem jako zhotovitelem stavby směřuje k tomu, aby Blanka co nejdříve stála a byla zákoně postavena. Tady v tomto to rozhodnutí arbitrážního soudu by mělo jít tímto směrem.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Nerozumím tomu, co se stane. Co se stane? Fyzicky.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Arbitráž rozhodne, zda město pochybilo ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Ne, přiznejte to, stane se ...

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Zda Metrostav má dostavět ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
.. že, že ze 4 miliard bude 12 miliard, toto mě zajímá. Když ...

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ne, o tom arbitrážní soud rozhodovat nebude o tady tomto, co říkáte.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
To tam není, jo?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ano, přesně tak.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
To znamená, že ...

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Metrostav žaluje o 2 miliardy korun, my žalujeme Metrostav, že na základě smluvní dokumentace on má dostavět.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Jo, tak proč to nevysvětlíte? To znamená, že není ve hře něco podobného ...

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Není, není, přesně tak, to jsem říkal. Nejsou tam témata, která by Praze v tomto ohledu škodila. To znamená arbitrážní soud rozhodne a jakékoliv rozhodnutí, které bude, bude směřovat k tomu, aby stavba stála a my říkáme co nejdříve a zákonně.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Pane doktore, nebojíte se, že budete mít jednoho dne na krku, řekněme, třeba policejní stíhání nebo obvinění z toho, že celá tato věc se zastavila a že tím dramaticky stoupne cena, i kdyby to bylo o, nebavme se o drobnejch, ale kdyby to bylo o 1 miliardu, řekněme.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
To jsou ale zlé jazyky. Protože to ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
To nejsou zlé jazyky, to je legitimní dotaz.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Jsou, jsou. Ano, ale ta cena. Za to zastavení stavby máme, máme výsledky prvotních odhadů, zastavení stavby tak, jak je teď, to znamená teď jak jsou tam ta, ty zavřené ústí tunelu, tak je cca 2 desítky, 20, 25 milionů korun měsíčně. To znamená v případě, že stavba bude opravdu stát teď, dejme tomu, 3, 4 měsíce, tak jsme v řádu nějakých, dejme tomu, 100, 110 milionů.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
No, ale to se nebavme o drobnejch, tak to nechme.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
A v rozpočtu celé, celé Blanky, já neříkám, mě ta částka úplně děsí. Pro mě je to něco nepředstavitelného.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Jo?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ale vzhledem k tomu, že je to nejrychlejší cesta, jak dostavět Blanku, tak zkrátka toto je cena, kterou je třeba zaplatit. Právní týmy, které jsme najmuly říkají, toto je nejrychlejší cesta, jak postavit Blanku.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
No, já si jen tak jako lacině říkám, jako prosťáček, když těch 100 milionů, o kterých mluvíte, kolik dětských domovů by z toho jako žilo jak dlouho.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
No, my jsme teďka v rámci zpracovávání rozpočtu na rok 2014 zjistili, že jsou nám předkládány ještě z dřívějších období návrhy na dostavení domovů důchodců za třeba 500 milionů korun. To znamená já bych nebyl úplně tak optimistický v těch cenách, protože to, co se tady v Praze stavělo a ještě pořád nám některé podobné faktury chodí, tak jsou opravdu částky, které já osobně odmítám platit.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Ne, tak držme se při zemi. Jako pěkná dovolená by za to byla.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Já jsem v životě na takové dovolené nebyl, nedokážu si ji ani představit.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Nebyl, dobře. Tak jo. Pražský primátor Tomáš Hudeček je hostem Press klubu na Frekvenci 1.
Posloucháte Frekvenci 1 a Press klub a naším dnešním hostem je pražský primátor doktor Tomáš Hudeček. Pane Hudečku, co vlastně teď ještě nejvíc trápí Prahu kromě tunelu Blanka? Ono to vypadá, že tady žádný jiný problémy nejsou.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Pro mě osobně je to problematika školství. A ta se bohužel netýká pouze Prahy, ale týká se celé České republiky. A jestli dovolíte, já to trošku i popíšu. My jsme v Praze si dělali analýzu, co vadí obyvatelům. Vyšlo nám dlouhodobě, že jim vadí nejvíce doprava, bezpečnost a kvalita veřejných prostor. A to se nám podařilo jak v loňském, tak pro ten příští rok, pro vlastně současný rok 2014 to do rozpočtu jako priority nastavit. A tedy máme tři priority - doprava, bezpečnost a veřejný prostor. Více policajtů v ulicích, lepší, lepší kvalita silnic, kvalitnější veřejné prostory. A dodali jsme k tomu čtvrtou prioritu, a to je školství. Která sice v průzkumech u občanů nevycházela jako problematická, a to je právě ten problém, který já vnímám, protože lidé, když je oslovíte a ptáte se jich, co jim vadí, tak říkají to, co je pálí dnes. Ale neuvažují problematiku toho, že za 10 let, když se něco
  nebude dělat, tak to bude mít
významné dopady. A já osobně se ztotožňuji s analýzami, které mám k dispozici z mého Institutu plánování a rozvoje, příspěvkové organizace, které říkají, že pokud významně nepohneme se školstvím vůbec v České republice, tak do 10 let nám významně klesá kvalita života. A směřováno na, směrováno na Prahu je to tedy podpora školství, vědy a výzkumu, Akademie věd, ale také mateřských školek. A to způsobem absolutně, absolutně nesrovnatelným s tím, jak školství podporuje stát. Vypadá to, my jsme tím zahájili, dali jsme do rozpočtu velké peníze už na tento rok do školství, mnohem větší, než byly kdy dřív dávány. Ale vypadá to, že pro příštích několik let, pokud Praha nechce být provinčním městem a pokud Česká republika nemá upadnout do nějaké fáze rozvojové země, tak zkrátka bude muset razantně zvýšit jakékoli své investice a výdaje do školství. Bohužel pohnout na státní úrovni
s tímto je strašně těžké. N
avíc netýká se to vůbec úrovně politiky, kterou já dělám, když jsem před 3 lety začal. Ale na úrovni pražské. Myslím si, že je to jedna z našich, z našich priorit a obávám se, že to do budoucna budou miliardy korun, které budeme takto do školství muset dát.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Tak to jste mě překvapil, že zrovna to školství. Protože člověk by si řekl, že to v Praze kvete, v Praze a v Brně. A ono teda ne.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Pozor, v Brně trochu kvete, to je pravda, protože Brno si dlouhodobě za posledních 6 let bylo schopno sáhnout na evropské fondy co se týče vědy a výzkumu. Praha takto nemohla, protože patřila do regionu, který je významně vyspělejší než dokonce většina regionů v Evropské unii.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Jo, takhle, takže ..

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Takže co se týká vědy a výzkumu, tedy toho nejvyššího univerzitního školství ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
A s tím je spojeno to školství, jasně.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
.. tak tam se jedná také o schopnosti čerpat EU fondy. Ale druhá věc je, existují analýzy, které říkají, že nejvyšší efektivitu z vynaložených peněz vykazuje investice do mateřské školky. Což je překvapivá věc. Ale ukazuje se, že to tak je. To znamená toto je věc, kterou v případě, že Praha opomene dělat, tak do budoucna, do 10 let a bohužel experti, kteří pracovali na budoucím strategickém plánu to říkají, bude významně klesat životní úroveň v hlavním městě.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
A jak to fachčí tady toto, jak jste to teď říkal?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Ukazuje se, že pokud investujete korunu do základní školy, tak vám se ta koruna v přínosu společnosti vrací v počtu korun. A já přesně nevím teď tu částku, ale nejsou to dvě koruny, je to třeba 8, 10 korun. Ale já bych teďka lhal tu částku, oproti investici, kterou můžete dát třeba do nějaké firmy, že jo, kde potom vzrostou akcie.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Mluvíte o základní škole?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Mluvím o mateřské škole.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
O mateřské škole. Vy jste řekl základní.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Pardon, omlouvám se. Mateřské škole.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Takže koruna vložená do mateřské školy ...

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Se vrátí násobně více než investice do jakýchkoliv jiných hodnot.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Tak, teď jestli nás slyší pan Babiš, kupuje všechny školky v republice zítra.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Mluví se o investicích veřejných peněz do ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Jo, takhle. No, a teď nám řekněte, pane primátore, jestli vás zamrzelo, že jste se nedostal do vašeho vedení TOP 09?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Já nemůžu říct, že zamrzelo. A beru to spíš jako určitou ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Byla v tom politika?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
.. vizitku a chování uvnitř naší strany. A politika v tom byla stoprocentně. A já jsem vždycky v tomto fatalista, jsem přesvědčen, že je správně, že jsem kandidoval, protože si myslím, že jsme jako Praha s velmi významným hlasem a i svým způsobem specifickou členskou základnou i voličskou základnou měli dostat silnější hlas ve stranických strukturách. A na druhou stranu jsem i takový fatalista, že si říkám, že to bylo dobře, že jsem tím pádem zvolen nebyl. A teď se s tím já musím umět porvat.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Hm. Na druhou stranu to nezvolení bylo dost velkým propadem, protože z nějakých 180 zhruba střelím, jste dostal asi kolem 40 hlasů. Tak to je opravdu málo. Myslíte, že oni byli nějak domluveni na vás?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Je to tak, s tím, že ti, ti co dostali nejvíce hlasů, dostali asi 130 hlasů, to znamená ta celková kvóta 180 nebyla dosažena ani u těch stoprocentně zvolených.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
A kdo to proti vám zorganizoval?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
A, to je těžké říct protože za mnou chodili průřezově různí kolegové z různých regionů a vyjadřovali sympatie a podporu jak naší práci, tak mé kandidatuře. A nakonec se ty hlasy tam objevily v tomto počtu, jak říkáte, takže pro mě to zavání nějakou dohodou, která je v politických stranách ale normální a které já jsem osobně nikdy neholdoval.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Hm. Takže něco se uvnitř TOPky děje. Je to politikaření jako v každé jiné straně, abychom z toho nedělali svatou stranu.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Každá strana má své světlé stránky a i temnější stránky. Já osobně vždycky bude na straně té věcnosti proti tomu politikaření, protože tomu politikaření ani nerozumím, ani mě nebaví. A problém je, pokud to politikaření začne někde vyhrávat. V mém případě politikaření asi vyhrálo, věřím tomu, že v celé straně politikaření ještě nevyhrává.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Tak. Teď se zeptám na něco, co znám pouze zprostředkovaně od kolegyně novinářky. Takže možná nebudu přesný. A proto vás prosím, klidně mě opravte, pane Hudečku. Na nějakém z posledních zastupitelstev chtěl promluvit bývalý primátor Pavel Bém. Údajně to bylo tak, říkám, nebyl jsem tam, ani jsem to neviděl nikde na internetu, že vy jste ho velmi nekompromisně v té řeči useknul, tak, aby nemohl vyjádřit svůj názor. A podle přítomných novinářů nebo přítomné novinářky jedné to vypadalo, že jste z té jeho řeči měl velký strach. Tak, co se tam odehrálo? Říkám, mám to pouze zprostředkované.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Bývalý, bývalý primátor Bém na zastupitelstvu jako poslanec chodil, nemůžu říct často, ale občas. A jako poslanec zvolený v obvodu Praha máte právo vystoupit na zastupitelstvu a mluvit neomezeně dlouho k jakémukoliv tématu, v podstatě aniž se přihlásíte. Od předčasných voleb, které byly před několika měsíci, pan bývalý, bývalý primátor Bém není poslancem a stal se tedy z tohoto pohledu občanem Prahy. A pro něj platí, respektive pozbyla platnost toho neomezeného dlouhého proslovu na zastupitelstvu ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
A vy jste je využil, tak jste to seknul.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
A já jsem zcela v tomto respektoval ten jednací řád, který, podle kterého se jede 1, 2, 3, 5, 10 let na zastupitelstvu hlavního města Prahy, kde občan může vystoupit k jakémukoliv tématu, podá přihlášku a vystupuje tři minuty. A po třech minutách zkrátka zazní gong a každému, kdo takto vystupuje je slovo odebráno. A já jsem postupoval v tomto úplně stejně. Nicméně je pravda, že předpokládám, že pan bývalý, bývalý primátor Bém vždycky měl dlouhé projevy, a tedy po těch 3 minutách měl ještě nachystáno dalších 10, 20, 30 minut dalšího, dalšího svého slova. A na to nedošlo.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Já si jenom říkám, není to třeba občan nebo spoluobčan náš, všech, který prostě má co říct jako bývalý primátor k tomu tématu?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
V případě, že tomu tak je, zastupitelstvo se může usnést a odhlasovat delší dobu projevu. Zastupitelstvo se může usnést a jednorázově odhlasovat specifickou možnost pro někoho vystoupit, a to se nestalo. To znamená v tomto ohledu já jsem konal naprosto podle řádu, který je schválen zastupitelstvem.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
A ten dojem té mé kolegyně novinářky, že jste se ho bál a říkal jste si třeba, on má nade mnou navrch, to tam nebylo?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Já jsem se projevu pana Béma nebál. Od doby, co tam on za mé přítomnosti několikrát vystoupil. A je pravda, že vždycky, když on tam mluvil, tak zastupitelstvo zelo prázdnotou a všichni se odebrali do bufetu ...

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Takže to byl dojem jenom.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
.. protože ho nikdo nechtěl, nikdo ho nechtěl moc poslouchat.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Pane Hudečku, děkujeme za to, že jste přišel do Frekvence 1. Těšíme se zase někdy na shledanou a starejte se nám o tu Prahu. A kdy se teda, kdy bude ten termín slavnostního otevření Blanky?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Podle všeho směřujeme k tomu, aby se nám Blanku podařilo otevřít do konce prázdnin roku 2014. Je to samozřejmě varianta, nenazval bych ji optimistickou, ale snad realistickou.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Takže se tady sejdeme těsně před tím?

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Sejdeme-li se tady těsně před tím a bude konec prázdnin 2014, já budu jenom rád.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Dobře. Mějte se moc hezky a na shledanou.

Tomáš HUDEČEK, pražský primátor
Text:--
Také děkuji, na shledanou.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor
Text:--
Hostem Press klubu byl pražský primátor doktor Tomáš Hudeček. A teď nás čekají zprávy.

574 Naposledy upravil: S_M_Lomoz (06.01. 2014 17.17)

Re: Z tisku a médií

Praha - Arbitráž mezi Prahou a Metrostavem kvůli tunelovému komplexu Blanka, která začne v pátek, by měla skončit do čtyř měsíců. Metrostav jako žalobce zaplatil za rozhodčí řízení zhruba 16 milionů korun. Na dotaz ČTK to dnes řekl mluvčí Metrostavu František Polák. Rozhodnutí soudu ve sporu mezi stavební firmou a Prahou bude konečné a nebude proti němu žádné odvolání, dodal.
Několikrát odkládaný termín otevření tunelového komplexu, jehož konečný účet by se měl vyšplhat na 36 miliard korun, zatím není znám. Původně měla Blanka řidičům sloužit na konci letošního dubna. Kvůli arbitráži se ale termín znovu odkládá a vedení Prahy mluví o létě.
Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav v prosinci loňského roku zastavil stavbu tunelu. Důvodem jsou především neproplacené faktury za 2,155 miliardy korun. Metrostav navíc tvrdí, že Praha jako investor neschválila další postup prací, stavbaři tak prý nemohou ve stavbě pokračovat. Město se ale obává, že smlouvy s Metrostavem jsou neplatné. Faktury tak prý nemůže zákonnou cestou proplatit.
První stání se uskuteční v pátek, výsledek se nečeká. Rozhodci zřejmě jen vyhodnotí materiály, které jim obě strany sporu předložily. Jednoho z rozhodců si vybral Metrostav, dalšího Praha, třetího zvolili dva prvně jmenovaní.
Praha bude u rozhodčího soudu usilovat o vydání takzvaného mezitímního rozhodnutí, na základě kterého by mohly pozastavené stavební práce dál pokračovat. Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) se nyní "intenzivně pracuje" na dokončení projektové dokumentace, připravena by měla být ve třetím lednovém týdnu. Hlavní město za právní služby spojené s arbitráží zaplatí kolem 20 milionů.

http://www.ceskenoviny.cz/regiony/zprav … cu/1027297

Thumbs up Thumbs down

575

Re: Z tisku a médií

...takže město vyhodí 20 mega jen proto, aby úředník s politikem byli krytý a měli alibi. A ještě jim Metrostav naúčtuje těch 16 mega.

Thumbs up Thumbs down