Re: Z tisku a médií
Mladá fronta DNES 6.4.2013
Blanka jako Opencard? Radní rozhodují ve stínu obvinění
Že by auta projížděla příští rok v květnu tunelem Blanka, se jeví ještě víc nereálné než před pár týdny. Radní řeší problémy s Blankou a čeká je obdobné rozhodování jako u Opencard, za něž čelí obvinění.
PRAHA Ač se to na první pohled nemusí úplně zdát, tunel Blanka a karta Opencard spolu mají až příliš společného. Jednak obě spolkly o mnoho víc peněz, než se původně předpokládalo, a navíc se zdá jejich budoucnost nejistá. O Opencard se již několikrát uvažovalo, že se zcela zruší, a dokončení tunelu za 37 miliard možná čeká podstatné zdržení. Proč?
Už takhle jsou například navazující projekční práce nezbytné k zprovoznění tunelu v časové tísni. A teď ještě k tomu přibyla nervozita odpovědných politiků, tedy radních, zapříčiněná čerstvým policejním stíháním. Kriminalisté je viní z toho, že posvětili zadání zakázky s provozovatelem Opencard, aniž by vypsali výběrové řízení.
A obdobná situace nyní nastává i u Blanky. Je tedy možné, že zatímco ještě před pár měsíci by se spolehli na rady magistrátních úředníků či právníků a nerozpakovali se spolupráci s dodavateli prodlužovat, nyní se budou bát vystavovat dalším obviněním.
„Pokud nastane zavádění trestněprávní odpovědnosti do politických rozhodování, tak to samozřejmě rozhodování rady může ovlivnit naprosto zásadním způsobem,“ popisuje rozpoložení radních předseda finančního výboru Jiří Vávra (TOP 09) a domnívá se, že politici budou nyní k věcem přistupovat mnohem rezervovaněji. „Samozřejmě, že nikdo nechce riskovat, že dalších deset patnáct let bude žít s cejchem na čele, že spáchal zločin. Nikdo tu nechce dělat protizákonné věci,“ dodal Vávra.
Aby nedošlo ke zdržení plánovaného otevření v květnu 2014, Praha musí zajistit práci projektantů, stavebního dozoru a pochopitelně i stavebních firem. Jenže to nebude vůbec snadné, protože v některých případech už překročili zákonem stanovený limit dvaceti procent pro takzvané vícepráce.
V magistrátních kancelářích tak už nějakou dobu zkoumají, jestli mohou prodloužit spolupráci se stávajícími firmami, či musí zakázky soutěžit znovu. To se týká zejména firmy IDS, která na stavbě dozoruje, a projekčních firem, jako je například Satra, a Metrostavu, jenž tunel staví. První dvě jmenované přitom už překročily zmiňovaný limit 20 procent, u Metrostavu to zatím město zjišťuje. Zákon sice umožňuje prodlužovat smlouvy i přes pětinové navýšení, nicméně to jde jen ve specifických případech. Je právní otázkou, jestli i u Blanky taková specifika nastala.
„Satře lze zadat zakázku přímo, protože tam jsou třeba autorská práva. Vyřešíme to do měsíce. Zdůvodnění u IDS je však velice těžké a zadat jí další práce bez soutěže asi není úplně možné, respektive je to těžko prokazovatelné. Zadat jí to napřímo lze jedině s rizikem,“ říká šéf odboru městského investora Jan Beránek.
Jenže zároveň podotýká, že IDS má platnou smlouvu, a tudíž není možné začít znovu soutěžit její práce. „IDS je zkrátka ve stavu, který neumím řešit. Je to patová situace,“ dodal. Praha teď vlastně čeká, jak se zachová IDS. Tato firma je klíčová pro dokončení stavby – bez stavebního dozoru nelze pokračovat ve výstavbě. Firma si navíc žádá další peníze – téměř dvě stě milionů. „Dosud vedení nerozhodlo o dalším postupu a očekává návrhy města na řešení. Pracovat na Blance budeme minimálně do konce června,“ říká ředitel IDS Jan Cimrhakl. Jenže Blanka se má otevřít už v květnu příštího roku a stavba se zcela dokončí v roce 2016.
Přestože se za zdmi magistrátu už objevují posudky vyčíslující škodu za zastavení stavby, primátor Bohuslav Svoboda doufá v dodržení slibu. „Pevně věřím, že tunel bude otevřený v řádném termínu,“ říká. Jenže zjevně si uvědomuje, že dodržení termínu významně ovlivňují mantinely zákona. „Tato rada od začátku nedělá nic protizákonného a nebude obcházet zákon ani teď, ani v budoucnu. Chceme otevřít Blanku včas, pokud to dovolí zákon. Neustále věříme, že cesta pro otevření včas a neporušení zákona zároveň existuje,“ dodal.
O autorovi: Adéla Paclíková, s přispěním Pavla Švece
Regionální mutace: Mladá fronta DNES - Praha